Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 10:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dome vs. Bånd?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 516
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Heyza...

Jeg er så småt igang med at planlægge at bygge mine egne højtalere (hvem funderer mon ikke over det??)! Men har endnu ikke så megen erfaring med bånd-diskanter.

Hvad er fordelene/ulemperne ved bånd-diskanterne set i forhold til "almindelige" dome-diskanter? Nogle der har erfaringer? Hvordan lyder bånd-diskanterne i forhold til "almindelige" dome-diskanter?

Jeg tænker på at benytte en af ART's bånd-diskanter, da disse ser interessante ud. Nogle der har erfaringer med disse? Vil i anbefale andre mærker??



--
Kort sagt: Jeg søger information fra Jer, vedrørende bånd-diskanter, i forhold til almindelige diskanter!

Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge lidt på Andre's tråd "høj WAF"
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke at der står meget information Oceanman kan bruge i Andre's tråd.

Jeg har ikke den store erfaring med bånd, men generelt går de højere op i frekvens og har ofte en hurtigere step response.

Lydmæssigt kan jeg heller ikke være med da jeg ikke har arbejdet med båndiskanter.

 



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 516
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Prøv at kigge lidt på Andre's tråd "høj WAF"

LGrau skrev:
Jeg tror ikke at der står meget information Oceanman kan bruge i Andre's tråd.

Hmn... Næe! Der var nu ikke meget at komme efter i den/de tråde.

LGrau skrev:
Jeg har ikke den store erfaring med bånd, men generelt går de højere op i frekvens og har ofte en hurtigere step response.

Lydmæssigt kan jeg heller ikke være med da jeg ikke har arbejdet med båndiskanter.


Hmn... Okay - det var da bedre end intet svar

--
Men der er ikke nogen der har erfaring med bånd-diskanter? Det behøver ikke nødvendighvis være i DIY, vil være fint hvis I blot har lyttet til dem! Jeg har ikke hørt en bånd-diskant og søger derfor lidt information vedrørende sådanne...! Er de mere åbne i lyden, transparante, eller hva'??

Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg har lyttet lidt til Dali's nye Helicon 400 som benytter en bånddiskant til de øverste toner. Og jeg må sige at det lød pisse-godt......synes umiddelbart at den virker meget luftig og ren.....

Det er lidt svært at sætte præcise ord på det, også når man heller ikke kender det anlæg som jeg hørte dem på. Men efter denne demonstration kunne jeg i hvert fald godt tænke mig at lytte lidt mere til bånddiskanter.....de siger jo også det er en fordel at bruge dem til DVD-audio og SACD....

 

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 516
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

dumbo skrev:
Jeg har lyttet lidt til Dali's nye Helicon 400 som benytter en bånddiskant til de øverste toner. Og jeg må sige at det lød pisse-godt......synes umiddelbart at den virker meget luftig og ren.....

Dali's nye... Okay! Har nemlig også hørt/læst at de skulle lyde fremragende, specielt diskantdelen

dumbo skrev:
Det er lidt svært at sætte præcise ord på det, også når man heller ikke kender det anlæg som jeg hørte dem på. Men efter denne demonstration kunne jeg i hvert fald godt tænke mig at lytte lidt mere til bånddiskanter.....de siger jo også det er en fordel at bruge dem til DVD-audio og SACD....

Ligeledes har jeg også hørt/læst lidt om at bånd-diskanterne skulle være fordelagtige at benytte til de nye audio-formater...

--
Andre, der har været så heldige at lytte på bånd-diskanter??

Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan
 
cyclops
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 278
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Ja jeg havde engang nogle Kappa 90 med bånddiskant, der gik op til 45 Khz. Jeg synes den lød rigtig godt, mere luft omkring det hele. Mine var ligesom mere blød i lyden dog uden at midste detaljer. Bånd diskanter er en god ting.
Til top Vis cyclops's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cyclops Besøg cyclops's Websted
 
OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 516
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

cyclops skrev:
Ja jeg havde engang nogle Kappa 90 med bånddiskant, der gik op til 45 Khz. Jeg synes den lød rigtig godt, mere luft omkring det hele. Mine var ligesom mere blød i lyden dog uden at midste detaljer. Bånd diskanter er en god ting...

Lyder jo meget lovende. Ender da sikkert med at jeg vil benytte ovennævnte enheder - men bliv endelig ved med at skrive om erfaringer! Kan jo altid vende tilbage til en almindelig Dome-diskant!!

Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan
 
dytti
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 495
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Her er jeg med på en lytter, for jeg går også med noget bredbånds-overvejelser.

Hvad med delefilteret - bruger man da traditionelt filter, eller skal der andre ting til (beregninger, komponenter, delefrekvenser) ?

OceanMan>> Håber ikke det gør noget at jeg sniger mig ind på denne måde



__________________
Må vellyden dale over jer
Til top Vis dytti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dytti Besøg dytti's Websted
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

 

   Jeg kan forstå at Diy ikke er noget du vil bevæge dig ud i,det syntes

   jeg er ærveligt.Den viste diskant slår ikke min version.Og se lige på

   prisen, er det ikke omkring 7 kkr.Jeg mener at det åbne bånd skal

   begraves.Når du ikke vil bygge selv er Eben båndet et godt bud (2kkr)

   MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
Martin N
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 190
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Jeg er i gang med noget højttaler med en neo3pdr og synes den måske lyder lidt mere åben end så mange andre diskanter  men det er jo lidt svært at sige fordi det kommer igen an på hvordan højttaleren er afstemt osv.

 

Men ellers  har ikke lige fået den til at spille ordentligt sammen med med min bas/mellem tone men igen delfilteret er heller ikke på plads endnu

Men bånd de er måske lidt mere detaljeret end domer er

 

Jeg var inde i kt radio sammen med en kammerat for at lytte lidt på forskellige højttaler

Vi lyttede lidt til en Audiovector top modellen af de små monitor højttaler ved ikke helt om det er bånd der sider i den men jeg brød mig ikke særligt meget om lyden
bagefter lyttede vi til system audio  sa2k og der var ingen tvivl om hvad for en højttaler vi ville vælge

Sa2k lød bare mere rigtigt måske ikke lige så detaljeret men helt klart mere rigtigt

Hvor Audiovector lød måske lidt mere kunstig

Jeg kan faktisk bedre lide lyden af min neo3pdr diskant end den der sad i Audiovector højttaleren

 

Men jeg ved ikk om jeg over hoved kan få den til at spille ordentligt sammen med bas/mellem enhed

Men igen det er også bare et hygge projekt  og de køre fortiden som computer højttaler og neo3pdr enhederne koster jo ikk så meget hvis man køber det rigtige sted

 

Men jeg ved der er andre i det her forum som bruger neo3pdr bånd

 

Håber du kan bruge noget af det jeg har skrevet til noget selv om det er lidt rodet hehe
Til top Vis Martin N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin N
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

 

   Nå jo et tillægsspørgsmål.Når i skriver at der ikke er noget at hente,

   skyldes det så at i mener de er for svære at lave,Eller at i ikke kan se

   ideen, at den er dårlig ?.I al beskeden mener jeg faktisk jeg har givet

   beskrivelsen på en af verdens bedste diskanter

   MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg arbejde i flere år for et firma der havde flere højttaler mærker under samme tag, her måtte man jo have flere hatte på, når man konstruerede højttaler.

Men min ”personlige” holdning til bånd, domer er! Hvis det er den helt store hi-fi oplevelse man vil have, uden at spille for højt så kan bånd bare noget som andet ikke kan, deres måde at forvrænge på er så behalig, an man næsten ikke bemærker det, de har ikke det forbandede peak som alle domer har og det er om de så er hårde eller bløde. På den negative side så kan de ikke give ret meget energi! Så det er svært rigtigt af få noget knald ud af dem, og det kan godt være at de kan gå højt op i frekvens, men de siger ikke rigtigt noget der oppe, så du kan ikke rigtigt bruge det til noget. Og så er der spredningen! Den er ikke ret nem at have med at gøre, og hvis du vil lege med de nye medier for at udnytte at det kan gå højt så er de eksterm direktiv, men det gælder jo også for domer når man taler om høje frekvenser ”SACD/DVD-A” der skal man på aksen. Deres power handling er heller ikke for høj. Her er domer jo lidt nemmere at lege med for selvbyg, for kommer man til at dele for lavt eller med for blød en flanke, så klare de mosten. Men domer er klart beder hvis man vil have noget lyd tryk på, til feks. Surround eller vil fyrer lidt rock af. Men selv her kommer domer jo lidt til kort over for horn, men det er jo nok en helt anden snak. Alt i alt syntes jeg at hvis du har mod på det så prøv at lave noget med bånd, det kan ende med at blive helt ekstremt fedt.

 

PS: en enhed jeg ville foreslå at du også kikker på er HEIL AIR MOTION DRIVER ! som jeg mener er den bedste diskant. Jeg ved at de stadig laves, men du skal nok søge lidt på nettet.

 

Hilsen

Peter  

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

 

  Man kan godt dele lavt med bånd.Jeg deler nu ved 1200Hz 6db.Dette

  uden problemmer

  MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Min erfaring med bånd er ligeså blandet som med domer. Jeg har
hørt meget ringe bånd, og meget gode bånd.

Egevang Rib hører til en af de dårligste oplevelser, her var lyden
fraværende og svævende, det er ikke det jeg oplever som god lyd.
Dali Skyline 2000 lyder rigtigt godt, men er ekstrem svær at placere i
rummet.

Hvad angår domer, så har jeg haft de bedste erfaringer med scan
speak, og til dels også Dynaudio, men der er et eller andet ved
Dynaudio som jeg ikke helt kan lide (kan ikke rigtigt sætte ord på).

I Dali Helicon skal man være opmærksom på at båndet først
begynder at spille over 15.000 Hz, så det er faktisk domen man mest
hører.

Der er iøvrigt en gut der har et sæt Heil diskanter til salg (enten her
på siden eller www.hifilink.dk).

Ellers vil jeg mene at der er en del information at hente i "mest rigtig
lyd" (ca. de sidste 5-10 sider)
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 516
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Heyza Allesammen...

For det første: Mange tak for de mange inputs - det har gavnet!!

Jeg har fået lidt mere styr på det med Dome vs. Bånd - og i første omgang skal der dog også leges med en almindelig diskant (har hele tiden været meningen), men på et tidspunkt (snarest muligt) skal der da leges med Bånd!!!

Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan
 
cyclops
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 278
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Hej,

Jeg arbejde i flere år for et firma der havde flere højttaler mærker under samme tag, her måtte man jo have flere hatte på, når man konstruerede højttaler.

Men min ”personlige” holdning til bånd, domer er! Hvis det er den helt store hi-fi oplevelse man vil have, uden at spille for højt så kan bånd bare noget som andet ikke kan, deres måde at forvrænge på er så behalig, an man næsten ikke bemærker det, de har ikke det forbandede peak som alle domer har og det er om de så er hårde eller bløde. På den negative side så kan de ikke give ret meget energi! Så det er svært rigtigt af få noget knald ud af dem, og det kan godt være at de kan gå højt op i frekvens, men de siger ikke rigtigt noget der oppe, så du kan ikke rigtigt bruge det til noget. Og så er der spredningen! Den er ikke ret nem at have med at gøre, og hvis du vil lege med de nye medier for at udnytte at det kan gå højt så er de eksterm direktiv, men det gælder jo også for domer når man taler om høje frekvenser ”SACD/DVD-A” der skal man på aksen. Deres power handling er heller ikke for høj. Her er domer jo lidt nemmere at lege med for selvbyg, for kommer man til at dele for lavt eller med for blød en flanke, så klare de mosten. Men domer er klart beder hvis man vil have noget lyd tryk på, til feks. Surround eller vil fyrer lidt rock af. Men selv her kommer domer jo lidt til kort over for horn, men det er jo nok en helt anden snak. Alt i alt syntes jeg at hvis du har mod på det så prøv at lave noget med bånd, det kan ende med at blive helt ekstremt fedt.

 

PS: en enhed jeg ville foreslå at du også kikker på er HEIL AIR MOTION DRIVER ! som jeg mener er den bedste diskant. Jeg ved at de stadig laves, men du skal nok søge lidt på nettet.

 

Hilsen

Peter  

 

Jeg mener at AudioVectors topmodel bruger en AIR MOTION DRIVER. Jeg synes den lyder rigtig godt. Det er som om lyden bare kommer et eller andet sted fra. Men bestemt ikke på den dårlige måde. Men mere så man ikke kan sige "Der kommer diskanten fra"  

 

 

Til top Vis cyclops's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cyclops Besøg cyclops's Websted
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Jeg fik et tilbud fra en (halvgal) englænder for en måneds tid siden på BG Neo-3 PDR (uden forplade). Han havde købt 50(!!) til et linearrayprojekt som ikke blev til noget. Jeg opgav at købe nogen selv, men hvis nogen er interesseret, så kan jeg måske finde hans mailadresse i gemmerne. Send en PB hvis du er interesseret.

 

/U.

Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at AudioVectors topmodel bruger en AIR MOTION DRIVER. Jeg synes den lyder rigtig godt. Det er som om lyden bare kommer et eller andet sted fra. Men bestemt ikke på den dårlige måde. Men mere så man ikke kan sige "Der kommer diskanten fra"  

Du har vist helt ret! den bygger på de samme principper. Den kommer vist nok fra ELAC i Tyskland, og så får den en anden forplade og lidt mere vat/dæmpning.

hilsen

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

 

   Nå jo et tillægsspørgsmål.Når i skriver at der ikke er noget at hente,

   skyldes det så at i mener de er for svære at lave,Eller at i ikke kan se

   ideen, at den er dårlig ?.I al beskeden mener jeg faktisk jeg har givet

   beskrivelsen på en af verdens bedste diskanter

   MVH 

Jeg mente bare at der i din tråd ikke var taget noget op omkring fordele/ulemper ved Domer/Båndenheder.

Jeg mener bestemt at der er noget at hente hvis man selv går med tanken om at lave sin egen bånddiskant. Jeg betvivler heller ikke at man får en diskant i verdensklasse hvis man følger din opskrift.

 

 



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes