Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. maj 2024 | 09:46   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvilken type horn er gode til hvad? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke meget om horn og søger bare lidt simpel viden. Jeg er kommet frem til at der er tre typer horn.

A) Arealet i hele "kanalen" og åbningen svarer til arealet på bas enheden.

B) Arealet starter større end enheden oppe ved enheden og munder ud i et hul mindre end anheden.

C) Arealet starter mindre end enheden og slutter større end enheden.

Jeg har selv bygget en efter princip C og er meget imponeret over bassens dybte, uden den er blevet til bulder-bas.

Hvad er fordelen på de enkelte. Jeg har søgt nettet og alle tre typer bruges, så de må have hver deres fordele.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Det du beskriver er egentlig ikke horn, men en quaterwave som nok mere er at betragte som en TL

Den absolut førende expert på området er Matin King

http://www.quarter-wave.com/index.html

 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om man lige frem kan kalde A & B for horn, men C er efter min mening et horn i traditionel forstand.

Og fordelen her er blandt andet at du for en fantastisk kontrol over membranen, pga af den akustiske transformation af modstand, der foregår fra basmembranen og ud igennem hornet, til luften uden for hornet. Det betyder membranen ikke skal bevæge sig ret meget (ja, ved alm. lytte niveau (97 - 100dB) kan du faktisk kun mærke at membranen bevæger sig, ikke se det).

Det betyder en lav forvrængning med høj effekt overførsel

Hilsen Flemming



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Hvilke tegninger har du bygget efter??

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Hvilke tegninger har du bygget efter??

mvh

Ikke nogle. Jeg har allerede enhederne og kan derfor ikke følge et projekt som andre har lavet i forvejen.

Flemming Skov skrev:

Og fordelen her er blandt andet at du for en fantastisk kontrol over membranen, pga af den akustiske transformation af modstand, der foregår fra basmembranen og ud igennem hornet, til luften uden for hornet. Det betyder membranen ikke skal bevæge sig ret meget (ja, ved alm. lytte niveau (97 - 100dB) kan du faktisk kun mærke at membranen bevæger sig, ikke se det).

Mange tak. Lige sådan info jeg jagter.

Jeg er imponeret over det resultat mit hurtige eksperiment har givet og jagter 'let fordøjelig viden' som kan gøre at næste forsøg bliver bedre. Jeg synes at det meste jeg har fundet enten beskæftiger sig med Tranmission Line eller Baglade Horn, og jeg vil gerne vide lidt om forskellen på dem. Deres fordele og ulemper holdt op imod hinnanden.  Meget af det information jeg har fundet er også viklet ind i masser af advanceret matematik.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for nogle enheder?  Jeg har horn og en del info om emnet.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Mit første forsøg var basseret på en JBL 626e enhed. Fres omkring 55 Hz vil jeg tro. 6" enhed beregnet til at sidde i en bil.

Mit kommende projekt bliver med de enheder der nu engang sidder i min ELAC 121Jet. Det vil sige en Jet diskant og to 5,25" bas/mellemtoner. Jeg ved intet om dem, udover at de lyder godt i det basrefleks kabinet hvori de sidder nu.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

Mit første forsøg var basseret på en JBL 626e enhed. Fres omkring 55 Hz vil jeg tro. 6" enhed beregnet til at sidde i en bil.

Mit kommende projekt bliver med de enheder der nu engang sidder i min ELAC 121Jet. Det vil sige en Jet diskant og to 5,25" bas/mellemtoner. Jeg ved intet om dem, udover at de lyder godt i det basrefleks kabinet hvori de sidder nu.

bdef skrev:

Jeg er imponeret over det resultat mit hurtige eksperiment har givet og jagter 'let fordøjelig viden' som kan gøre at næste forsøg bliver bedre. Jeg synes at det meste jeg har fundet enten beskæftiger sig med Tranmission Line eller Baglade Horn, og jeg vil gerne vide lidt om forskellen på dem. Deres fordele og ulemper holdt op imod hinnanden.  Meget af det information jeg har fundet er også viklet ind i masser af advanceret matematik.

Det kan være at du bare var heldig i dit første forsøg, det er ikke sikkert at du er i det næste ....hermed sagt at det er vigtigt at du laver udgangspunkt i de data, som findes på den enhed, som ønskes i brug. Det er synd hvis du ender i en blindgyde, ved at bruge "måske" ikke egnede enheder til din næste konstruktion.

Ønsker dig god byggelyst, men husk at læse lidt på sagerne først.

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Du vil vel ikke ofre et par Fostex FE206E til ca1500 sættet. Så kan du med garanti få en fantastisk vellydende højtaler. Det drejer sig om High Fidelity gulhornet fra 1970. De giver god bas mindst ned til 35Hz grundet en speciel konstruktion. Alle andre jeg har hør ruller af ved 60-70Hz og det er lidt træls. Jeg har tegninger og den er let at gå til.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Chewbacca
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Du vil vel ikke ofre et par Fostex FE206E til ca1500 sættet. Så kan du med garanti få en fantastisk vellydende højtaler. Det drejer sig om High Fidelity gulhornet fra 1970. De giver god bas mindst ned til 35Hz grundet en speciel konstruktion. Alle andre jeg har hør ruller af ved 60-70Hz og det er lidt træls. Jeg har tegninger og den er let at gå til.

mvh


det lyder spændene, er det nogen tegninger du kan dele?
Til top Vis Chewbacca's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chewbacca
 
KrammeAcoustics
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Marts 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1442
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Du vil vel ikke ofre et par Fostex FE206E til ca1500 sættet. Så kan du med garanti få en fantastisk vellydende højtaler. Det drejer sig om High Fidelity gulhornet fra 1970. De giver god bas mindst ned til 35Hz grundet en speciel konstruktion. Alle andre jeg har hør ruller af ved 60-70Hz og det er lidt træls. Jeg har tegninger og den er let at gå til.

mvh


Maj ås' ha'  ...der sker vel ikke noget ved at smide link til tegninger her i tråden. ( alternativt pb )

Til top Vis KrammeAcoustics's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KrammeAcoustics
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 17 Februar 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Planen er at jeg beholder de kabinetter som det hele sidder i nu, som backup hvis horn ideen kikser

Men jeg vil meget gerne se tegningerne. Enten bygger jeg den eller også er det jo lækker inspiration....

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Flemming har en tråd her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33192&P N=2&TPN=1 , et ægte, klassisk hjørnehorn.

Begrebet/termen 'horn' er ikke veldefineret. Fortolket på den mest strikse måde, skal hornet i et givent frekvensområde 'lade' enheden (som i et sådant horn kaldes en driver) på den måde, som Flemming Skov beskriver i sit indlæg. Er hornet velkonstrueret, giver det en høj følsomhed, høje lydtryk og lav forvrængning. OG, ikke mindst(!), en STOR kasse .

Efter min mening er de kvartbølgebokse, der osse nævnes her på tråden, ikke horn - der er snarere tale om en slags udvidede transmissionline/refleks bokse. Ikke, at der er noget i vejen med det - har selv bygget og benyttet f.eks. det omtalte HF gulv'horn', med stor fornøjelse - helt tilbage i 70'erne . Denne type bokse kan give ret forbavsende resultater med meget prisrimelige enheder.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 07:18 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

Flemming har en tråd her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33192&P N=2&TPN=1 , et ægte, klassisk hjørnehorn.

Begrebet/termen 'horn' er ikke veldefineret. Fortolket på den mest strikse måde, skal hornet i et givent frekvensområde 'lade' enheden (som i et sådant horn kaldes en driver) på den måde, som Flemming Skov beskriver i sit indlæg. Er hornet velkonstrueret, giver det en høj følsomhed, høje lydtryk og lav forvrængning. OG, ikke mindst(!), en STOR kasse .

Efter min mening er de kvartbølgebokse, der osse nævnes her på tråden, ikke horn - der er snarere tale om en slags udvidede transmissionline/refleks bokse. Ikke, at der er noget i vejen med det - har selv bygget og benyttet f.eks. det omtalte HF gulv'horn', med stor fornøjelse - helt tilbage i 70'erne . Denne type bokse kan give ret forbavsende resultater med meget prisrimelige enheder.

Jeg har kigget en del på det meget spændende hjørnehorn. Den mulighed har jeg desværre ikke.

Kan du eller en anden beskrive forskellen på en transmissionsline og et horn?  Som jeg ser det handler det mest om hvislken vej tragten vender?

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Transmissionline skaber en dybere bas end muligt med andre typer. Det er dog på bekostning af følsomhed.

Horn giver en højere følsomhed end muligt med andre typer. Det man så afskriver ved hornet er den dybeste bas, med mindre størrelsen er uden betydning.

Jeg har set eksempler hvor kælderen tages i brug og agerer hornkabinet.

 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

HF gulvhornet er godt og billigt (jeg har på fonemmeren at prisen spiller en rolle ). Har aldrig hørt et horn i den størrelse 80h-40b-30d spille så godt. En rørforstærker ca 30W er passende. Følsomhed,96-97db.Bauhaus er god til at skære ud ca1000kr for 2(med træ forstås). Samle-samle en weekend så er man klar til lytte.

Det kan efter aftale høres hos mig (horsens) .Tegninger kan jeg evt.hjælpe med. Findes ikke på nettet .Ellers gå på biblioteket og lån hf årg 1970 . Det gjorde jeg.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 627
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg kan varmt anbefale Troels Gravesens 1/4 bølge "horn". De spiller utroligt dynamisk og man kan godt høre at han har kælet for dem. Waveguiden holder forvrængningen nede og ved fornuftig placering (ikke langt fra hjørne/bagvæg) er der basoutput nok til de fleste.

De er ikke helt billige, men stumperne er af bedste skuffe. Følsomheden ligger på 94-95db hvilket gør dem SET røregnede. Husk at 3db er lig en fordobling!

michael

Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
bdef
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 739
Sendt: 18 Februar 2008 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået kigget lidt på teorien (Hvis man kalder følgende tabeller for teori: http://www.quarter-wave.com/TLs/Alignment_Tables.pdf) og det går op for mig at hvis tragten vender den ene vej (smal udgang), kan man spare i længden og stadig have samme resonansfrekvens for hornet, men hvis man som jeg har større udgang end indgang på horn delen, så skal der ligges til i længden. Dermed er mit forsøg ikke afstemt til 50Hz, men ca. 60Hz (og stadig er jeg imponeret over basniveauet)

Jeg har tænkt mig at bruge 2 stk 5" enheder. Hvis vi nu siger de har ca. 200 cm2 membran areal, så skal mit horn have en indgang på 120cm2 og en udgang på 1200cm2 (=40 * 30 cm) og en længde på knap 4 meter, men så nåes 30 Hz også uden problemer. Så bliver højttaleren mindst 35*80*120 cm og det er jo lidt stort.

Tror ikke konen godkender det

Med transmission line kan jeg nå det samme med en længde på 1,7 meter, hvor hornet går fra 1000cm2 til 100cm2 ved udmundingen.

Alt i højttalerbyg handler jo om kompromiser, så måske jeg (igen) kan slippe nogenlunde fra at lave et forkert horn igen?
Men denne gang ved jeg jo så bare hvor jeg har gjort forkert og endda gjort det med fuld  overlæg. Mine tanker går på at sparer lidt i arealet i hornet. 1000cm2 er lidt meget.....

Jeg må læse videre.....

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 20 Februar 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

et lille spørgsmål til de hornkyndige

et voigt pipe/hort quarter wave går jo simplificieret ud på at man lave et "trekantet" kabinet set fra siden -anbringer enheden 1/3 fra den lukkede ende og dæmper den første tredie del af kabinettet - og laver horudmundingen i den anden ende tre gange så stor som enhedens areal - bredden af kabinettet er godt den samme som enhedens og dybden ca. 30 cm- og så er hornets højde baseret på at være det kvarte af længden på enhedens resonans frekvens ? Er det rigtigt forstået.

De har nogle tegninger til voigt piper på sløjdlærenes hjemmeside

nuvel - hvis man tager sådan en voigt pipe som normalt er ca. mellem 1,8 og 2,2 meter høj og folder den - enda flere gange - skal man så beregne ekstra længde for hver kan det bukkes.

jeg vil gerne lave en voigt pipe konstruktion baseret på 5" coral flat enheder 70-18000 hz 92 db/1m men gider ikke noget der er to meter højt og 14 cm bredt - så hellere folde det 4-5 gange og få en mere kompakt sag ud af det. kan det lade sig gøre

Hvad sker der hvis man sætter to ens enheder under hinanden i et en voigt pipe?




__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes