Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 23:22   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Let there be sound !!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Espen B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Endelig (nesten ) ferdig !!!!

I går kveld strømmet det musikk ut i fra mine nye høyttalere for første gang. Etter en nokså lang byggeprossess , fikk Yello æren av å sette svingninger i boksene for første gang ... og svingningene var FANTASTISKE !!!!
(Byggingen har tatt 6 mnd - fokus ble endre noe under veis da jeg ble far til tvillinger)

Litt om prosjektet;
Høytttalerene er egenkonstruksjon bestående av 2 stk SEAS L18RNX/P og Vifa XT26TG30 i en d'Appolitto bassrefleks kasse på 40L.
Filteret er et 2.ordesn Linkwitz-Riley med ekstra sugekrets for å dempe resonanser i basselementene. (deler på ca 2300hz)

Og lyden ... kun et første inntrykk ... for å begynne i toppen, XT26'en leverte virkelig varene - åpen og fin, nokså detaljert (ikke "super detaljert"). Såvidt jeg kan høre er det god sammenheng rundt delefrekvensen. Mellomtonen og øvre bassområdet står godt frem, men nedre bassområdet er litt for overdimnesjonert - litt for mye rumling og litt for lite "punch". (Regner med å få kontroll på bassen ved å regulere bassrøret)
Alt i alt er jeg godt fornøyd så langt.

Jeg har ikke fått gjort noen målinger ennå - håper å få gjort dette i løp av uken. Jeg er veldig spent på hvordan målingene vil se ut.




__________________
mvh
Espen Børresen
Bergen - Norge

Mitt høyttalerprosjekt
Til top Vis Espen B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Espen B Besøg Espen B's Websted
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Espen B skrev:
Endelig (nesten ) ferdig !!!!

Og lyden ... kun et første inntrykk ... for å begynne i toppen, XT26'en leverte virkelig varene - åpen og fin, nokså detaljert (ikke "super detaljert"). Såvidt jeg kan høre er det god sammenheng rundt delefrekvensen. Mellomtonen og øvre bassområdet står godt frem, men nedre bassområdet er litt for overdimnesjonert - litt for mye rumling og litt for lite "punch". (Regner med å få kontroll på bassen ved å regulere bassrøret)
Alt i alt er jeg godt fornøyd så langt.

Jeg har ikke fått gjort noen målinger ennå - håper å få gjort dette i løp av uken. Jeg er veldig spent på hvordan målingene vil se ut.

Tillykke - også med tvillingerne

Så er det jo tid til fintuning - fedt !
Pas på med kun at justere på basrefleksrøret - jeg har oplevet, at bassen blev strammet meget op ved at hæve mellemtonen lidt i delefilteret. Så det er ikke sikkert du kan få bassen stram ved kun at justere på røret.

God fornøjelse

Hilsen

Nørd

 

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Billeder?


/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
Espen B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Til Nørd: Takk for tipset med delefrekvensen.
Jeg hadde samme problemet med det forige prosjketet mitt, og den gang løste jeg det med å sjonglere med rørlengde samt mengden dempemateriale i kassen.

Bilder kommer



__________________
mvh
Espen Børresen
Bergen - Norge

Mitt høyttalerprosjekt
Til top Vis Espen B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Espen B Besøg Espen B's Websted
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 27 Januar 2004 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Espen B skrev:
Til Nørd: Takk for tipset med delefrekvensen.
Jeg hadde samme problemet med det forige prosjketet mitt, og den gang løste jeg det med å sjonglere med rørlengde samt mengden dempemateriale i kassen.

Bilder kommer

Hej

Jeg synes bare man let kommer til at "kvæle" et basreflekssystem ved at putte for meget dæmpemateriale i og gøre røret for langt. Der bør kun være et tyndt lag dæmpning langs væggene.

Prøv se JM Lab Micro Utopia inden i - der er kun et tyndt lag filt !

http://www.focal.tm.fr/bancs/export/jmlab/utopia/micro/micro _2.pdf

(De kan selvfølgelig godt have fjernet lidt materiale for at tage billedet - men det er stadig nærmest hestefilt)

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Espen B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Her er et bilde av høyttaleren.

Finishen er kun midlertidig, planen er å legge bjørkefineer på dem. I tillegg mengler det en liten sokkel som skal gjøre at høyttalerne sår litt mer stabilt.

Her er en modell av høyttaleren for å vise hvordan de er bygget opp. (Jeg glemte å a bilder under byggingen)




__________________
mvh
Espen Børresen
Bergen - Norge

Mitt høyttalerprosjekt
Til top Vis Espen B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Espen B Besøg Espen B's Websted
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Det ser meget flot ud Espen - selv uden finer Kan man få lov at se dit delefilterdiagram?


/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
Espen B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Her er delefilteret.


(RLx er dc motstanden i spolene)

Dette er første versjonen - som nå står i høyttalerne, men det må justeres.
Etter å ha tilbragt noen timer i lytteposisjon syns jeg mellomtonen står litt for mye frem. Skal prøve å flytte delefrekvensen litt opp.

Det er også mulig at jeg forsøker å kjøre systemet som 2.5 veis - i så fall kunne det vært interessant å forsøkt et serie filter.
Kommer nok til å bruke en tid fremover med justeringer på filteret.

Jeg gjorde et forsøk med å fylle nederste delen (under bassporten) av høyttaleren med dempemateriale. Dette hjalp godt på problemene jeg hadde med bassen (men det er nok ikke "good practice" når det gjelder bassreflex )

Jeg har ikke fått gjort noen målinger ennå - skal legge ut resultatene når jeg har dem.

__________________
mvh
Espen Børresen
Bergen - Norge

Mitt høyttalerprosjekt
Til top Vis Espen B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Espen B Besøg Espen B's Websted
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvad sker der (med lyden) - hvis du øger L6 til måske ca. 0,7 mH og samtidig dæmper diskanten lidt ( 1 Ohm ?) ?

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Espen B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:

Hej


Hvad sker der (med lyden) - hvis du øger L6 til måske ca. 0,7 mH og samtidig dæmper diskanten lidt ( 1 Ohm ?) ?



Takk for tipset. Alle forslag mottas med takk.
Jeg får desverre ikke forsøkt dette med det første - mangler komponeter. Planen er å bestille en del forskjellige verdier av billige spoler, kondensatorer og motstander slik at jeg kan eksprimentere litt.

Jeg har brukt litt tid i dag for å se på alternative løsninger.
Som nevndt kan det være aktuelt å forsøke 2.5 veis oppsett. I den forbindelse kikket jeg litt på muligheten for å benytte et serial filter - AR-SXO. For en tid tilbake foreslo PeterAR en slik løsning for meg. Jeg har gjort noen simuleringer i dag med et slikt filter, men har ikke kommet fram til et fornuftig resultat. Det ser ut til at diskanten blir dempet for mye (>6db). Jeg har nok ikke funnet den riktige kombinasjonen av verdier.



__________________
mvh
Espen Børresen
Bergen - Norge

Mitt høyttalerprosjekt
Til top Vis Espen B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Espen B Besøg Espen B's Websted
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Hej

Peter AR har vist også tidligere skrevet, at diskanten skulle være 6 - 7 dB mere følsom end bassen - så går det nok ikke med to basser !

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
Espen B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 28 Januar 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

OK,
da blir det mening i simuleringene mine.
jeg forsøkte å finne informasjon om spesielle krav til elementene som kan benyttes sammen med denne typen filter. Den info'en du kommer med er akkurat hva jeg letet etter.



__________________
mvh
Espen Børresen
Bergen - Norge

Mitt høyttalerprosjekt
Til top Vis Espen B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Espen B Besøg Espen B's Websted
 
anderspj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 24 Juni 2004 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Hej Espen B

Flotte højttalere

Det ser ud til at siderne er rundet - hvordan har du lavet dette. Evt. men rillet mdf?

Til top Vis anderspj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anderspj Besøg anderspj's Websted
 
Espen B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Norge
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 24 Juni 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

anderspj skrev:

Hej Espen B


Flotte højttalere


Det ser ud til at siderne er rundet - hvordan har du lavet dette. Evt. men rillet mdf?



Hei Anders

Her er en figur som viser oppbyggingen av høyttalerne, sett ovenefra.


Etter at kassene var limt sammen, slipte jeg vekk kantene slik at sidene ble runde. (Den røde linjen viser hvor mye om måtte slipes vekk)

Skulle jeg bygget kassene nå ville jeg nok laminert flere tynne MDF plater (6mm) sammen i den runde formen.
Jeg har sett dette beskrevet her i forumet, men klarer ikke finne dette innlegget igjen.



__________________
mvh
Espen Børresen
Bergen - Norge

Mitt høyttalerprosjekt
Til top Vis Espen B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Espen B Besøg Espen B's Websted
 
Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 360
Sendt: 24 Juni 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Rigtigt flot stykke arbejde
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack
 
Dief
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 1214
Sendt: 24 Juni 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Har altid haft respekt for selvbyggeri. Og så når det er så flot lavet. Har også i sinde at bygge et buede kabinet engang.

Tillykke Esben B.

Mvh Dief



__________________
Bio
Mit DIY
hj.side
Til top Vis Dief's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dief Besøg Dief's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes