Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 18:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Scan-Speak kit (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1916
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har sidste år forsøgt mig som nybegynder i højtalerkonstruktion. Jeg havde indkøbt nogle gode scanspeak enheder (8545 og revelator diskant) og havde planer om en lille gulvhøjtaler. Et (lidt for) ambitiøst kabinet blev strikket sammen, men jeg må nok erkende at det kunne have været bedre  

Efter mange forsøg med dæmpning, har jeg opgivet det og vil i år starte forfra... denne gang med et design jeg ved der virker (sikkert et kit downloadet fra internettet), hvilket fører mig til mine spørgsmål:

Jeg har kun kunnet finde kits af små standerkonstruktioner med enheder som mine. Er der nogen der har GODE erfaringer med en lille gulvhøjtalerkonstruktion der passer godt til 8545'eren?

Jeg har på dette forum læst om modifikation af Revelator diskanten ved fjernelse af bagbeklædningen og i stedet lave et lille kammer til den - kan det varmt anbefales og hvad gør det ved delefilteret?

På forhånd tak!

MVH Thomas 

Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted
 
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 807
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Problemet med 8545 er, at den ikke egner sig til store kabinetter.

Et basreflekssystem med 8545 bør ikke være større end 12 liter (Fp=42Hz) ellers får du en masse rumlen i bassen uden forkant.
Hvis bassystemet ikke er på plads - så kan du justere på dit delefilter indtil du er gul og grøn i hovedet - og det hjælper ikke !

Prøv og skær din gulvhøjttaler midt over så det passer med 12 liter til bassen. Den nederste del kan du jo bruge som stander ind til videre.

Spørg så Miju om han har et forslag til delefilter (han kender enhederne - og ved at der skal korrigeres for baffelhæv) - eller prøv selv en masse delefiltre - det er der resten af den gode lyd ligger !!

Miju vil nok foreslå en 2.5 vejs konstruktion - det vil sikkert også være i orden.

Hvis du er lidt bidt af det - så prøv igen og igen. Det tog mig 8 år før jeg havde lavet en højttaler, der lød som jeg ville have det - og 4 år mere før jeg forstod hvorfor !

Hilsen

Nørd

________________________________

Lyt til andre - men der er intet som egen erfaring

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd
 
anda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Du har sikkert gjort kabinettet alt for stort til denne enhed. Det er ret nemt at råde bod på: Fyld nogle affaldsposer med 1,5 -2 liter ovntørret sandt og put dem for en sikkerheds skyld ned i endnu en affaldspose. Disse poser kan nu lægges ind i dit kabinet indtil rumfanget af kabinettet er på ca. 15-16 liter hvis du bruger basrefleks. Hvis du bruger lukkede kabinetter kan du benytte rumfang fra 9-17 liter, hvor et større rumfang giver svagere men strammere bas og giver begrænsninger mht. belastbarhed/maxlydtryk.

8545 er lidt svær at få til at lyde rigtigt godt i mellemtonen fordi den har nogle resonanser (især den omkring 800 Hz er generende). Den kan dog tæmmes med et par sugekredse. Den lyder i mine ører bedst med et blødt filter, hvor den elektriske filterfuktion ophæves over 3 kHz. Herover ruller enheden selv naturligt af. Delefrekvensen bør nok ligge omkring 2 kHz. Dette vil korrekt udført give en akustisk 2. ordens afrulning.

Revelator diskanten kan også sagtens klare en blød afrulning ved 2 kHz men den har jeg ikke selv nogle erfaringer med, men jeg kan da lige prøve at regne lidt på den. Den elektriske filterfunktion bør nok også her elimineres under enhedens resonansfrekvens ved 500 Hz for at opnå 2. ordens akustisk afrulning. Dette kræver dog impedanskorrektion for impedanspuklen ved egenfrekvensen.

Generelt synes jeg at bløde filtre er bedst i 2-vejskonstruktioner fordi de giver de bedste transientegenskaber. Akustisk set er 2. orden den blødest mulige afrulning med brug af passive filtre.

Hvis du er interesseret kan jeg lave et diagram over et filterforslag til dig.

Mvh

Anders D.

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda
 
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1916
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres input

Jeg har tilsyneladende givet enheden alt for stort kabinet (omkring 20L basrefleks). Det glæder mig dog at høre, da jeg absolut er mest til små højtalere. Jeg har fundet en "opskrift" på internet som jeg vil prøve. Den hedder vist "Speakerbuilder Reference" eller noget i den stil.

Hvor køber man forresten bitumen og andre dæmpematerialer til fornuftige priser?

MVH Thomas

Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted
 
anda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Bitumen købes i Autotilbehørsbutikker til ca 200,- for 4 plader på 40*50*0,3 cm

Mvh

Anders D

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda
 
OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 516
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Heyza Frede...

Tjeck Lautsprechershop.de

Her har de stort set alt hvad du vil komme til at mangle og endda til yderst fornuftige priser, desuden sender de pr. efterkrav til danmark, hvis du er utryg ved at forudbetale...!! Jeg kan klart anbefale denne butik!!

Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan
 
DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 470
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Er det dem her du har kig på? http://www.zelfbouwluidsprekers.nl/download/scanspeak/ref_mo n.zip

http://www.zelfbouwluidsprekers.nl/download/scanspeak/ref-pl us.zip

Miju her fra forummet har rigtigt meget erfaring med ref. plus, prøv som sagt at snakke med han.

Bitumen kan købes ved harald nyborg til 169,-

http://www.harald-nyborg.dk/hncatalog/hncommerce/merinfo.asp ?varenr=1389&n=60105

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing
 
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1916
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Det er den øverste - den der hedder Reference Monitor.

Det ligner en overkommelig opgave. Man skal jo starte et sted

MVH Thomas

Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted
 
anda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Her skal du nok tænke på at det er 8546 og ikke 8545 der bruges.

Anders D

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda
 
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1916
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Det regner jeg ikke med gør den store forskel, da det mig bekendt kun er membranmaterialet der adskiller de to. Der bliver selvsagt noget finjustering af delefilteret, men det skal man altid påregne!

MVH Thomas

Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:

Det regner jeg ikke med gør den store forskel, da det mig bekendt kun er membranmaterialet der adskiller de to. ...

Der er forskel i de to enheders Vas, Fs, Q osv. osv. Du kan ikke bare regne med at det bliver det samme med en anden enhed og lidt delefiltertuning. Der er masser af kits/konstruktioner med 8545 og 8545K at finde på nettet.


/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Du har fået en række gode råd her, Frede. Omkring basreflekskabinetter vil jeg dog lige bemærke, at det ikke nødvendigvis er en ulempe med et 'for stort' kabinet. Det giver et lidt højere -3dB punkt, men osse en blødere afrulning og en mere præcis impulsgengivelse, da Q'et bliver mindre. Placeret korrekt, med lidt støtte fra bagvæggen, kan frekvensgangen i rummet udmærket blive bedre på den måde osse.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1916
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Der her kræver vist lidt mere omhyggelig planlægning, hvis det skal blive godt.

Må heller finde noget med "succes-garanti" så jeg ikke strander med to fejlkonstruktioner ;) Det kunne godt ske at koste mig lysten til at eksperimentere.

MVH Thomas

Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted
 
Mirro
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 253
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Hvad med at prøve denne her konstruktion:

http://audioclone.free.fr/A%20monitor.html

Ved ik helt om din diskant er af denne type

Men det er der helt sikkert en herinde der ar en ide om

Til top Vis Mirro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mirro Besøg Mirro's Websted
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Diskanten er ikke helt magen til (den der er på diagrammet er en betydelig billigere model), men det kan du nok godt redde ved lidt kreativt "delefilterfusk". Det vigtigste er i første omgang at få kabinetstørrelsen til basenheden til at passe, så du får en ordentlig afstemning.


/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
anda
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 29 Januar 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Mirro skrev:

Hvad med at prøve denne her konstruktion:

http://audioclone.free.fr/A%20monitor.html

Ved ik helt om din diskant er af denne type

Men det er der helt sikkert en herinde der ar en ide om

HMM! Diskanten på fotoet er Revelatoren, men det er den gamle 9300, der er opgivet i filtertegningen. Denne konstruktion er for øvrigt beskrevet mere udførligt på:

http://xaudio.narod.ru/page/audio/m1/m1r.htm

og:

http://www.speakerbuilding.com/content/1021/

Denne konstruktion har jeg faktisk prøvet (med 9500 og 9700 diskanter istedet).

Jeg synes ikke at filteret til 8545 i denne konstruktion lyder særligt godt. Det er nasalt og gjaldene pga. for meget niveau over 600 Hz. Jeg ved godt at målingerne ser pæne ud, men det kan skyldes at de er foretaget tæt på højttaleren. Den er jo også konstrueret som en nærfeltsmonitor og der er baffelsteppet ikke nær så udtalt.

Mvh

Anders D

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes