Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. maj 2024 | 14:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Behandling af Egefinér?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 09 April 2008 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Mine Snell E2 er i råt egefinér.


Tidligere ejer har givet dme olie jævligt, således de ser blanke og sådan gulagtig ud

 

Jeg vil gerne have fineren til at være så lys og rå som mulig. Så´den bliver mere hvid end gul.

Olien skal vel trækkes og og så skal de slibes? eller

Er der nogen der ved hvad jeg gør?

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 09 April 2008 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Har selv haft et sæt Snell B Minor engang......og dem sleb jeg forsigtigt med fint sandpapir. Og derefter fik de noget flydende egetræ's polish, som jeg købte i Bilka.....de blev ret flotte

Bare vær forsigtig når du sliber, finéren er jo ikke vildt tyk!

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 09 April 2008 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ikke gøre noget for at trække olien ud af dem?

Hvad kornstørrelse?

De har nemlig det fede brune frontstof (total retro) der vil stå perfekt til en helt lys/hvid eg

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1646
Sendt: 09 April 2008 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:

Jeg skal ikke gøre noget for at trække olien ud af dem?

Hvad kornstørrelse?

De har nemlig det fede brune frontstof (total retro) der vil stå perfekt til en helt lys/hvid eg

Kan du ikke vise et par billeder? Fed retrohøjttaler.

vh. T



__________________
B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
Til top Vis tarup 13's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tarup 13 Besøg tarup 13's Websted
 
cktoft
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 09 April 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Tror også du skal passe ekstremt meget på mht slipning af fineren. Normalt er den eneste pleje man anbefaler til finer polish, så hvorfor den tidligere ejer har givet dem olie forstår jeg ikke
Til top Vis cktoft's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cktoft
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 09 April 2008 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Hehe de kommer slet ikke til sin ret på billedet :) Den brune farve er meget mere gennemtrængende end det ses her.

og desuden står de PT i et stort rod :) Er ved at prøve lidt forskelligt grej af fra "skabet" af på dem :) De skal klart have rør eller noget ældre transistor luxman som den L-80´er der står øverst.

jeg tror at kommer de gulige farver af kabinetterne og bliver de mere hvide/rå i det, så vil det matche max :)

Her er køkkenet :) Efter jeg har fået Snell er der 3 andre kammerater der har bestilt et sæt hver :) Dem har jeg så skaffet :) (der står et sæt E2 under den røde papasse også) :) :)

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
Xipzou
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 139
Sendt: 09 April 2008 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

mht at "trække" olien tror jeg ikke du kan...

 

dvs en "normal" oliering trækker ca ½mm ind i træet og da det lyder som om finéren er meget tynd kan det komme til at knibe

 

korn 800 på et svært/ikke synligt sted og prøv dig frem

Til top Vis Xipzou's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Xipzou
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 09 April 2008 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Jeg prøver at give dem med noget fint sandpapir.

Min overbo er tømrer. Han sagde de skulle slibes forsigtigt ned og have en anden behandling, så de blev lidt lysere

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1646
Sendt: 09 April 2008 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Pas på dine Snell, og få så lige den Luxmann spiller op i lyset. Det kan være det er min den gamle 

vh. T

 

 



__________________
B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
Til top Vis tarup 13's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tarup 13 Besøg tarup 13's Websted
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 09 April 2008 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

tarup 13 skrev:

Pas på dine Snell, og få så lige den Luxmann spiller op i lyset. Det kan være det er min den gamle 

vh. T

 

Tja hvem ved :) har 2 andre stående også, og så 2 stk L-85. Begge er klart en af de oversete fra Luxman. Fantastisk varme men stadig med detaljerigdom og masser af dynamik. Derudover står der 1 stk sq-700, 1 stl l-10, 1 stk 383, 1 stk cl350 og 2stk m1600 :) :) :)

Den i midten på reolen er en AMC cvb3030 rørforstærker...  Den nederste en Holfi megarus 928

Noget af det skal snart sælges. Har ikke plads :(

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 425
Sendt: 09 April 2008 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har haft flere sæt Snell højttalere, E2, E3, A3i. Hver gang er de blevet "vasket ned" med almindelig sulfo. Det fjerner alt nikotin og oliebehandling på overfladen, og de står helt rå, efter de er tørret. Du kan så give dem hvidpigmenteret olie eller sæbebehandling, så tror jeg du har opnået den effekt du søger

Mvh

Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ
 
MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 646
Sendt: 09 April 2008 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

PTHJ skrev:

Hej

Jeg har haft flere sæt Snell højttalere, E2, E3, A3i. Hver gang er de blevet "vasket ned" med almindelig sulfo. Det fjerner alt nikotin og oliebehandling på overfladen, og de står helt rå, efter de er tørret. Du kan så give dem hvidpigmenteret olie eller sæbebehandling, så tror jeg du har opnået den effekt du søger

Mvh

 

Det vil jeg gøre. Men de virker som om de er lakerede (det er de dog ikke) så gad vide om sulfp kan tage det

Hvor meget sulfo skal bruges? Hvor våde må de blive? Vil jo ikke have fineren slipper grebet!

Beskriver du lige så jeg gør det rigtigt?

Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 09 April 2008 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

MSG1979 skrev:
PTHJ skrev:

Hej

Jeg har haft flere sæt Snell højttalere, E2, E3, A3i. Hver gang er de blevet "vasket ned" med almindelig sulfo. Det fjerner alt nikotin og oliebehandling på overfladen, og de står helt rå, efter de er tørret. Du kan så give dem hvidpigmenteret olie eller sæbebehandling, så tror jeg du har opnået den effekt du søger

Mvh

 

Det vil jeg gøre. Men de virker som om de er lakerede (det er de dog ikke) så gad vide om sulfp kan tage det

Hvor meget sulfo skal bruges? Hvor våde må de blive? Vil jo ikke have fineren slipper grebet!

Beskriver du lige så jeg gør det rigtigt?

Egetræ og olie giver en gullig misfarvning. Normalt lakeres egefiner og massiv eg sæbebehandles hvis det skal holdes lyst. Voks vil give eg en mørkere farve som gamle dages bonede egeparketgulve.

Eventuelle lakrester fjernes med fint sandpapir eller en siklinge (rettelig ziehklinge) olierester kan fjernes med et dertil egnet afrensningsmiddel (Flügger m.fl. forhandler den slags) Hold dig fra de skrappe sager når du ikke ved hvilken lim der er brugt

Sæbehandling kan god bruges hvis fineren er tyk men lakering vil nok være nummer ét. Da du næppe kan rense fineren helt i bund vil en pigmenteret lak let kunne resultere i et skjoldet resultat

God fornøjelse

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes