Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. maj 2024 | 08:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Velleman k8060 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
J.Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 12 April 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder i øjeblikket og tænker lidt på at bygge 2 stk. Velleman k8060 moduler til brug som en stereo-forstærker. Lige nu er jeg i gang med planlægningsfasen. Så er ved at finde komponenter o.s.v... I Samlevejledningen til kittet viser de at transistor T6 (BC547B) skal stoppes ned i et lille hul i den store køleplade sammen med en god klat kølepasta, men det synes jeg ærlig talt ser ud som en gang klamp for at være ærlig. Derfor tænkte jeg på om man kunne finde en erstatningstransistor som har muligheden for at blive monteret på sin egen lille køleplade. Da jeg havde nogle BD139 liggende  tænkte jeg et øjeblik på at bruge dem, men problemet er dels at de ikke har en lige så høj strømforstærkning og dels at de ikke er helt så hurtige. Er der nogen der har nogle idèer til en god og robust erstatningstransistor?

Til top Vis J.Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af J.Nielsen
 
Noise
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 12 April 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Uden at kende konstruktionen er jeg bange for at du har misforstået funktionen af den transistor (bc547b). Jeg gætter på at den sidder i kredsløbet, der styrer tomgangsstrømmen. Transistoren skal lige netop sidde som angivet, fordi den sansynligvis bliver brugt som temperatur føler. Transistoren sidder med andre ord der hvor den sidder, for at forhindre det man i tekniker sprog kalder "termisk bortløb" eller "Thermal runaway" på nydansk. Hvis du fjerner/flytter transistoren til sin egen køleplade, vil forstærkeren blive termisk ustabil. Det vil i praksis betyde at tomgangsstrømmen langsomt bliver ved med at stige indtil forstærkeren brænder af.

Så selvom det måske ser lidt "amatøragtigt" ud, så lad den endelig sidde hvor den sidder.

 

mvh.

EDIT:

 Jeg har lige kigget på diagrammet, hvis det er T6 transistoren på diagrammet du hentyder til, så er det den der styrer tomgangsstrømmen. Den SKAL have forbindelse til den "store" køleplade, som udgangstransistorerne sidder på.

God fornøjelse

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise
 
J.Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 12 April 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Ok! Så var det jo godt jeg spurgte og ikke bare udskiftede den og klaskede den på en køleplade for sig!

Tusind tak for det!!

Jeg er også på lur efter potentiometer til volumen og en indgangsvælger, men synes det er svært at finde. Hvor plejer andre at købe den slags?

Jeg bør måske starte med at sige at budgettet er små-stramt. Så et potmeter skal ikke koste flere hundrede kroner...

Jeg har også erfaret at kabinetter er dyre, men nu behøver det ikke at være gude-skønt at se på, så ville være rart hvis nogen kendte nogle helt almindelige elektronik-butikker hvor man kunne købe nogle helt almindelige (grimme) alu- eller stålkabinetter ?

Til top Vis J.Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af J.Nielsen
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 12 April 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

www.elfa.se - Vælg Danmark

Potentiometer: Søg på "64-145-10"

Kanalvælger: Hvilken slags søger du? En, hvor man drejer en knap, eller en, hvor man trykker på en knap (en for hvert type afspiller)?'

Kabinetter: Straks værre, da det er en smagssag. Så du må nok selv se dig omkring: http://www.miscel.dk/ElectronicShops.html

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
Noise
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 12 April 2009 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Hvis prisen på et potentiometer er meget kritisk, kan du med fordel bruge et lille trick. Problemet er nemlig at de billige logaritmiske potentiometre er meget unøjagtige, du skal op i nærheden af 100 kr. pr. stk. for at de er anvendelige. Men hvis du istedet tager et liniær stereo potmeter og kobler en modstand henover som vist her: http://sound.westhost.com/project01.htm , så kan du bruge et billigt 20 kr's liniær potmeter istedet. Som f.eks dette: http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem=4162 .

Ved 100k ohm liniær potmeter, brug en 15k ohm modstand som beskrevet i første link. Eneste ulembe er at potmeteret måske ikke helt har den samme slidstyrke som de dyre, meeen til 20kr. kan du jo få råd til at skifte det ud hvis det begynder at knase efter nogle år.

Grunden til at der er forskel på kvaliteten af logaritmiske og liniære potmetre er at, det er dyrere/mere besværligt at lave et logaritmisk potmeter, som det er at lave et liniær. Derfor kan det lille trick benyttes hvis prisen er meget kritisk.

Angående indgangsomskifter, afhænger det jo lidt af hvor mange indgange du har brug for. Men denne her kunne bruges: http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem=2540 . Den koster også en 20'er og har 2 x 6 kontakter, hvilket giver mulighed for 6 stereo indgange. Den findes også med 3 x 4, hvis du kun har brug for 4 indgange, de trejde sæt kontakter kan jo så f.eks bruges til lysdiode indikation af valgt indgang. (hvis man er til sådan noget). Det er ikke verdens bedste super HIFI omskifter, men den er udmærket og nok også mindst ligeså god som dem der sidder i de lidt billigere færdig købte apparater.

Ang. indbygningskasser er det nok som boholm skriver ovenover, der er millioner af muligheder. Du skal bare starte med at samle alt hvad der skal være i kabinettet først. Det er nemlig meget let at komme til at købe kabinettet for lille. Derefter skal du selvfølgelig sørge for at der er nok køle/ventilations mulighed i kabinettet, medmindre du placere kølepladerne udvendigt.

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise
 
J.Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 12 April 2009 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=boholm]www.elfa.se - Vælg Danmark

Potentiometer: Søg på "64-145-10"

Kanalvælger: Hvilken slags søger du? En, hvor man drejer en knap, eller en, hvor man trykker på en knap (en for hvert type afspiller)?'

Kabinetter: Straks værre, da det er en smagssag. Så du må nok selv se dig omkring: http://www.miscel.dk/ElectronicShops.html[/QUOTE]

tak..

Kanalvælgeren skal være af drejetypen...

Til top Vis J.Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af J.Nielsen
 
J.Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 13 April 2009 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:

Hvis prisen på et potentiometer er meget kritisk, kan du med fordel bruge et lille trick. Problemet er nemlig at de billige logaritmiske potentiometre er meget unøjagtige, du skal op i nærheden af 100 kr. pr. stk. for at de er anvendelige. Men hvis du istedet tager et liniær stereo potmeter og kobler en modstand henover som vist her: http://sound.westhost.com/project01.htm , så kan du bruge et billigt 20 kr's liniær potmeter istedet. Som f.eks dette: http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem=4162 .

Ved 100k ohm liniær potmeter, brug en 15k ohm modstand som beskrevet i første link. Eneste ulembe er at potmeteret måske ikke helt har den samme slidstyrke som de dyre, meeen til 20kr. kan du jo få råd til at skifte det ud hvis det begynder at knase efter nogle år.

Grunden til at der er forskel på kvaliteten af logaritmiske og liniære potmetre er at, det er dyrere/mere besværligt at lave et logaritmisk potmeter, som det er at lave et liniær. Derfor kan det lille trick benyttes hvis prisen er meget kritisk.

Angående indgangsomskifter, afhænger det jo lidt af hvor mange indgange du har brug for. Men denne her kunne bruges: http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem=2540 . Den koster også en 20'er og har 2 x 6 kontakter, hvilket giver mulighed for 6 stereo indgange. Den findes også med 3 x 4, hvis du kun har brug for 4 indgange, de trejde sæt kontakter kan jo så f.eks bruges til lysdiode indikation af valgt indgang. (hvis man er til sådan noget). Det er ikke verdens bedste super HIFI omskifter, men den er udmærket og nok også mindst ligeså god som dem der sidder i de lidt billigere færdig købte apparater.

Ang. indbygningskasser er det nok som boholm skriver ovenover, der er millioner af muligheder. Du skal bare starte med at samle alt hvad der skal være i kabinettet først. Det er nemlig meget let at komme til at købe kabinettet for lille. Derefter skal du selvfølgelig sørge for at der er nok køle/ventilations mulighed i kabinettet, medmindre du placere kølepladerne udvendigt.

mvh.

Tusind tak! Tricket med potentiometret kendte jeg ikke, men det skal klart prøves!

Nu ved jeg godt det var mig selv der sagde at budgettet var lidt stramt, men hvad med støj osv. hvis man anvender sådan en drejeomskifter fremfor en rigtig audio omskifter? eller for den sags skyld anvender et billigt universal potentiometer fremfor et rigtigt audio potentiometer?

Er det noget hvor man kan risikere at det f.eks giver brum eller knasen pga. dårligere afskærmning eller dårligere forbindelser?

Ved godt det er svært at beskrive med ord, men hvor kritisk er det?

Til top Vis J.Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af J.Nielsen
 
Noise
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 13 April 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

J.Nielsen skrev:

Tusind tak! Tricket med potentiometret kendte jeg ikke, men det skal klart prøves!

Nu ved jeg godt det var mig selv der sagde at budgettet var lidt stramt, men hvad med støj osv. hvis man anvender sådan en drejeomskifter fremfor en rigtig audio omskifter? eller for den sags skyld anvender et billigt universal potentiometer fremfor et rigtigt audio potentiometer?

Er det noget hvor man kan risikere at det f.eks giver brum eller knasen pga. dårligere afskærmning eller dårligere forbindelser?

Ved godt det er svært at beskrive med ord, men hvor kritisk er det?

Det er ikke specielt kritisk. Som jeg skrev tidligere, kan der være noget med levetiden på billige potmetre som ikke er ligeså god. Det betyder at de kan begynde at knase på et tidspunkt. Men hvor tidligt det sker er umuligt at sige. Du kan være heldig at det vare flere år med daglig brug, det kan også ske indenfor 1 år. kvaliteten variere meget. Men til en 20'er, så kan man jo skifte det ud. Du kan jo også starte med et billig potmeter, når det så begynder at knase, og du stadig er glad for din forstærker, ja så køber du et godt potmeter f.eks Alps blue til ca. 150 kr. og så er du kørende igen. Du skal så bare huske at fjerne de 2 modstande sammen med det billige potmeter, men det giver nok sig selv, da det nemmeste er blot at lodde modstandene direkte på det billige potmeter.

Generelt (både "hifi" og ikke hifi omskiftere/potmetre) gælder det om at have en kort og korrekt ledningsføring til og fra omskifteren og potmeteret. Det bedste er at placere omskifteren og potmeteret helt henne ved bagpladen lige efter stikkene, og så forbinde dreje-akslen med en metal eller plastic stang ud til knapperne på fronten. På den måde undgår du at have lange ledninger tværs gennem kabinettet, som evt. kan opsamle brum og støj. Sørg for at holde begge dele så langt fra transformatoren til forsyningen som muligt. Så skulle du ikke få nogen problemer.

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes