Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 17:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: HJÆLP! Effektiv festivals blaster (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KChistensen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 16 April 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Hejsa derude bag skærmen.

Har læst en del forummer omkring festivals anlæg, alle skrevet af lidt misforståede fyrer som mig

- Edit- tråden kan kortes ned til dette spørgsmål, Giver flere enheder højere lydtryk pr watt end en enhed giver pr samme mængde watt

Så inden i bliver trætte af at svarer på dem, så tænkte jeg lige at jeg ville komme med mit spørgsmål.

Problemet med alle de festivalsblastere er, at de er alt for ineffektive. har set flere som bruger en 1400watt T-hansen dims som bruger kæmpe mængder strøm.
Derfor kom jeg i tanke om noget jeg havde læst en gang, at ved at fordoble membran arealet får en "akustisk" forøgelse.

Som FX
en enhed på 91db/w 8ohm

1 enhed, 1 watt, 8ohm     =91db
2 enheder, 1 watt, 4ohm  =97db (3+db akustisk og 3+db pga halvering af Ohm)
4 enheder, 1 watt, 8ohm  =97db (6+db akustisk)
8 enheder, 1 watt, 4ohm =103db (9+db akustisk og 3+db pga halvering af Ohm)
O.s.v

Passer denne påstand?

For på denne måde kunne man spille med 8enheder og give dem 4 watt spille med 109db.

plottede det ind i WinISD og fik oplyst 106db ved 4 watt, så jeg er vel ikke helt gal på den?

Men plz hvis i kunne svarer mig på dette ville det være super, så jeg kan få lavet en festivalsblaster med høj effektivitet,

Hvis min påstand passer, så ville jeg købe 32 fuldtone enheder og slutte til en bil radio.
Alle på 91db/watt, hvilket giver 109db/watt

vi har 3 60ampere batterier hvilket er 2160watt

Hvis vi antager at radioen har en effektivitet på 50% + 5 watt til cd eller radio. Så spiller vi med 4 watt = 4w*2w+5w = 13watt

2160w/13w(8+5) = 166watt/timer = næsten 7 dage

Det skulle da være rigeligt til en festival

Hvis i kan finde fejl i det her, så please sig til inden jeg køber enhederne

 

Til top Vis KChistensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KChistensen
 
KChistensen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 16 April 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Plz come on people. der må være nogen som ved det
Til top Vis KChistensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KChistensen
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 16 April 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Ja og hvis du 1.000.000 enheder har du Dr. Death's dommedagsvåben hvis du bare kobler dem til din ipods hovedtelefonudgang...

Nej, naturligvis er det noget vrøvl det du siger. Der er intet gratis i denne verden.

Jeg prøver at finde et sted, jeg så engang, hvor det stod forklaret ordentligt, da jeg ikke selv har det fuldstændige overblik over hvorfor det ikke er som du siger.

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 17 April 2009 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne ikke umiddelbart finde det. Men essensen i artiklen var - udover at fordoblingen sætter sin begrænsning ret hurtigt - så er der i praksis ikke tale om 3 dB ret længe. Det vil sige at ved to separate lydkilder passer det fint, men det bliver i praksis mindre og mindre ved hver fordobling. Og lynhurtigt ingen målbar forøgelse. Men jeg kan som sagt ikke finde et godt link. Det drejer sig udfasning og et par andre knap så åbenlyse akustiske koblings effekter kan jeg huske. Jeg vil mene at du over ret hurtigt render ind i at effekt - og batteri er en bedre investering.
Men det korte svar som jeg også forsøger at give ovenfor - er ja, men ikke alligevel.

Der er i øvrigt en masse tråde omkring anlæg til festivalen. Men du er helt på rette vej med at tænke på effektivitet, men spar på enhederne, hvis det bare var den simple vej frem, så var det nok mere brugt - især i PA sammenhæng skal du se. Og hellere 4 gode enheder end 32 dårlige...

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
KChistensen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 19 April 2009 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Arh tænkte nok det var for nemt. Men når winISD støttede mig lidt i teorien, så kunne man jo være heldig

Til top Vis KChistensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KChistensen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes