Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 04:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Brug af flere diskanter. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Der har været en del snak omkring det at bruge flere diskanter i enhøjttaler og monteringen af disse (tænker f.eks. på Holgers tråd om sine kæmpe-højttalere).

Jeg kunne godt tænke mig at høre andres tanker og ideer omkring dette emne, og om hvad den optimale placering kunne være, hvis man ville bruge flere diskanter i en konstruktion?

Et eksempel kunne være et diskant fra 3KHz-15KHz og en fra 15KHz-40KHz - hvordan ville man optimalt placere disse på en frontbaffel? Kan de placeres side om side? Udfasninger? Hvis de spille samme arbejdsområde, bedre/dårligere? Lytteafstand og udfasninger?

Nogle gode inputs?

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Ikke side om side! De skal sidde over/under hinanden. Det kan blive svært at undgå "lobing". Hvor mange har du tænkt dig at bruge? Prøv evt. at studere Bessel-arrays:

http://www.angelfire.com/sd/paulkemble/soundf.html

Hvis du "bare" laver et alm. array, kommer du nok til at skulle dele forskelligt (i sektioner) - det er ikke super nemt, men det skulle efter sigende kunne komme til at lyde godt (har ikke prøvet).

 

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX
 
USXX
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 666
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Der var jeg lidt hurtig. Hvis (og kun hvis) du laver et Bessel-array, kan du godt anbrige dem side om side - men det kræver mindst 5 enheder, så det er nok ikke særlig praktisk.

 

Til top Vis USXX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af USXX
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge på WEGG Lunare højttalere. De blev også fremstillet i en særlig, flad udgave til vægophæng, primært beregnet til surround-opstillinger. Jeg har hørt dem, og den der mærkelige placering af diskanterne gav faktisk et fremragende resultat. Ellers har alle de højttalere med mere end en diskant, jeg har hørt, haft store problemer med fasen, lobing, som enten begrænser lodret eller vandret lytning meget, eller kræver at man holder hovedet i en helt præcis position.

Jeg forsøger at sætte et billede ind her, men det lykkes nok ikke. Men de er nemme at google, søg bare på billeder. Ellers er her et link: http://www.wegg3.com/loudspeakers/surfacemission1.cfm

Nå øv - det med billede gik ikke.


__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

@USXX
Normalt ville jeg aldrig selv montere diskanter side om side, men Holgers tråd, hvor flere mener det lyder fint med diskanterne placeret noget specielt, har vækket min nysgerrighed om det ikke kan lade sig gøre.

Jeg har set at flere af de tunge high-end højttalermærker benytter flere diskanter (f.eks. von Schweikert), men her er de monteret, som jeg også vil mene er korrekt, over hinanden.
Men montering over hinanden, kan jo flytte den midderste diskant langt væk fra en mellemtone - hvilket igen kan ændre lydbilledet.

Helt specifikt tænkte jeg på at benytte en "almindelig" diskant/øvre mellemtone og en diskant/superdiskant til de højeste frekvenser.
Men hvis disse skal monteres vertikalt, så frygter jeg rod med samspillet mellem diskant og mellemtone.

I Holgers tråd er der en del snak om udfasninger, men det nævnes også at disse udfasninger måske ikke har så stor betydning, da lytteafstanden til højttalerne er lang... Men man må vel kunne styre (beregne/korrigere) disse udfasninger - eller er det for kompliceret?

I sidste ende ville jeg gerne ende op med en højttaler, hvor jeg ikke behøver at bruge en T-ST-T (tweeter-supertweeter-tweeter) løsning i hver side For så bliver højttaleren simpelthen for høj.



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

@klogesen
Har godt set den konstruktion før, og blev også lidt nysgerrig over kontruktionen. Der er brugt godt løs af diskanter må man sige.

WEGG3



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Det er vel vigtigt at understrege hvad det er du ønsker at opnå, er det lavere forvrægning i de dybe frekvenser som du ønsker en større dome til at varetag?, eller er det spredningen i de øveste oktaver som du vil have kontrolleret noget bedre, så du kan få en mere ensartet powerrespons?

I så fald skal det holdes op i mod de forskellige løsninger og her tror jeg hurtigt at du kommer til at introducere flere spredningsproblemer end du kommer til at løse. Netop pga. lobbing. Her er det nok også vigtigt at vælge et meget stejlt filter for at minimere disse lobbing problemer, hvis du vælger at lade enhederne tage sig af hvert deres område.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Mit primære mål er at forbedre lyden

Reelt forøge frekvensgangen opad til med en superdiskant, mindske forvrængning ved at benytte en diskant, der kan møde mellemtonerne nemmere, og benytte en superdiskant, der så kan varetage den top en større "almindelig" diskant kan have problemer med.

Diskanten til den nedre diskant er ikke helt fastlagt, kommer lidt an på hvad vi kommer frem til her - så skal den testes.

Superdiskanten er et lille bånd, der tager fra 15KHz til 100KHz, og kan købes som en seperat sektion, man kan tilføje et eksisterende system. Min version er så til integration i en selvbyg konstruktion - så den ville jeg jo så gerne integrere - også så jeg får bedst mulig lydkarma.



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Det er sådan en her: http://www.lcy.com.hk/diyhp/25114/enus/c-43093/p-AAAV+EAAVAA Aa7AAAg/LCY_K100.html

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 446
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

I dit tilfælde, hvor diskanterne spiller hver deres område er det optimale mht. udfasninger i delefrekvensområdet, at placere diskanter over/underhinanden, så tæt på hinanden som muligt. Her vil du kun have udfasnings problemer i delefrekvens området, hvor begge diskanter spiller. Udfasningerne vil variere, når du flytter dig op/ned og ikke når du flytter dig sidelæns (teoretisk i et lyddødt rum).

Holgers højtalere har flere diskanter der spiller det samme område. To diskanter, der spiller i det samme område er det værst tænkelige mht udfasninger, jo flere diskanter jo bedre, så længe de ikke er placeret på en ret linie.

Vil man helt undgå udfasninger så må man ty til en fuldtone enhed i et lyddødt rum, men det har jo også sine begrænsninger. 

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl
 
Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 505
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

@klogesen
Har godt set den konstruktion før, og blev også lidt nysgerrig over kontruktionen. Der er brugt godt løs af diskanter må man sige.

WEGG3


Måden disse diskanter er monteret elektrisk er at den midterste får fuldt signal og højere niveau end de resterende 6 diskanter, som så sidder i serie/parallel får at få større belastbarhed og større dynamikområde

Jeg vil vove den påstand at det ikke ville kunne lade sig gøre at have samme niveau og frekvensområde på alle 7 diskanter

Jeg har selv prøvet noget lignende med 5 stk bånddiskanter fra Foster hvor jeg havde de 2 øverste i parallel og i serie med de 2 nederste som også sad i parallel og så den midterste i parallel med dem.
Altså fik den midterste lov at sige lidt mere end de 4 andre niveaumæssigt.

De sad ovenpå hinanden alle sammen og så tæt sammen de kunne, men jeg synes aldrig det blev helt godt.

Det var dog bedre end alle 5 med helt samme niveau og frekvensområde

Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Det er vel reelt samme problem i en linesource?
Hvoraf man så også ofte benytter enheder med lav spredning vertikalt (bånd).

Kunne det være en fordel at dele endnu højere mellem de to diskanter, eller ændre det ikke synderligt på det hele? F.eks. ved 20KHz?

Et aktivt filter vil være lidt upraktisk til to diskanter, men et passivt 24dB filter bør man vel også kunne få til at lyde godt - skarpere filter kræver vel aktivt filter?

Kan godt se på det hele at jeg virkelig skal have gang i mit måleudstyr, for at knække denne nød.



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Det er sådan en her: http://www.lcy.com.hk/diyhp/25114/enus/c-43093/p-AAAV+EAAVAA Aa7AAAg/LCY_K100.html


Der står, "sælges kun til commerciel brug"

BMM sælger en fin lille Fountek til ca 40EUR

Jeg har haft en anden ide med at bruge 3stk små 4" mellemtoner som Tangbands fine W4-1337 med titan membran
Fordelen er at det er muligt at lave en fin Dappolito MTM, med samme mellemtone som "diskant", da dt muliggør en næsten hvilken som helst delefrekvens, plus god mulighed for BSC kompensering uden stort tab af følsomhed

Jeg opgav ideen på grund af merprisen for de ekstra enheder


Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

@musicus
Nu er det så bare det, at jeg rent faktisk har et sæt af disse liggende. Spritnye, bestilt og modtaget for to uger siden

Men jeg har lyttet til de Tang Band, da jeg forsøgte mig med linesource, og jeg synes desværre ikke de lød godt nok.

"BSC kompensering" - Må du meget gerne uddybe?

Kunne prøve bare at sætte en Scan-Speak R7000 sammen med den LCY, og så mellemtonerne oppe og under i en M-ST-T-M kontruktion (Midrange-SuperTweeter-Tweeter-Midrange).



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

Det er vel reelt samme problem i en linesource?
Hvoraf man så også ofte benytter enheder med lav spredning vertikalt (bånd).

Kunne det være en fordel at dele endnu højere mellem de to diskanter, eller ændre det ikke synderligt på det hele? F.eks. ved 20KHz?

Et aktivt filter vil være lidt upraktisk til to diskanter, men et passivt 24dB filter bør man vel også kunne få til at lyde godt - skarpere filter kræver vel aktivt filter?

Kan godt se på det hele at jeg virkelig skal have gang i mit måleudstyr, for at knække denne nød.



Hvorfor søren vil du have en enhed som varetager området over 20kHz?
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 505
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

Det er vel reelt samme problem i en linesource?
Hvoraf man så også ofte benytter enheder med lav spredning vertikalt (bånd).

Kunne det være en fordel at dele endnu højere mellem de to diskanter, eller ændre det ikke synderligt på det hele? F.eks. ved 20KHz?

Et aktivt filter vil være lidt upraktisk til to diskanter, men et passivt 24dB filter bør man vel også kunne få til at lyde godt - skarpere filter kræver vel aktivt filter?

Kan godt se på det hele at jeg virkelig skal have gang i mit måleudstyr, for at knække denne nød.


Nu er det jo en dome og et bånd, men Dali gør det på en anderledes måde i nogle af deres højttalere.

Domen spiller fra delefrekvensen og helt op
Båndet bliver så sat ind ved ca 12-15 Khz hvor begge enheder så spiller.

Ved ikke om dette evt kunne bruges i dit system ?

Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

@kappen
Jeg ved der er lidt forskellige meninger om gengivelse af musik over 20KHz, men der skulle være noget at hente samlet i et system.
F.eks. Reference 3A Grand Venna benytter en superdiskant over 20KHz, og det kan godt være den ikke bidrager med meget, men de højttalere har en opløsning i diskanten, som sjældent høres bedre (har en kammerat der har et sæt).

@Sønnen
Ja, har godt set Dali's måde at gøre det på, men kendte ikke deres delefrekvenser. Det er selvfølgelig en mulighed at lade domen spille hele sit frekvensområde, men den spiller til 40KHz, og det vil jo give et stort overlap mellem domen og supertweeteren - med mindre man selvfølgelig lader supertweeteren dele ved 40KHz, men så udnytter man ikke det output den har... Hvilket jeg gerne vil... Det er svært med alle de kompromiser

Jeg må se at få lavet en frontbaffel og teste diskanten og supertweeteren sammen. Men kunne være rart med et par gode tips til placeringen af enhederne på baflen - ud over henover hinanden.

Alle inputs er stadigt velkomne



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Indlæg: 505
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

@Sønnen
Ja, har godt set Dali's måde at gøre det på, men kendte ikke deres delefrekvenser. Det er selvfølgelig en mulighed at lade domen spille hele sit frekvensområde, men den spiller til 40KHz, og det vil jo give et stort overlap mellem domen og supertweeteren - med mindre man selvfølgelig lader supertweeteren dele ved 40KHz, men så udnytter man ikke det output den har... Hvilket jeg gerne vil... Det er svært med alle de kompromiser

Jeg må se at få lavet en frontbaffel og teste diskanten og supertweeteren sammen. Men kunne være rart med et par gode tips til placeringen af enhederne på baflen - ud over henover hinanden.

Alle inputs er stadigt velkomne



I Dalierne er der også stort "overlap" idet at begge enheder spiller fra ca 12 Khz og op.
Deres domediskant går sikkert helt op til 20-25 Khz.
De spreder så vidt forskelligt som dine jo så ikke vil gøre, så jeg ved ikke helt om det går med 2 domer
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

@Sønnen
Supertweeteren er godt nok et lille bånd, så måske går det... Men den skulle have en ret god spredning både vertikalt og horisontalt, hvilket normalt ville være en fordel - men selvfølgelig ikke hvis de så udfaser hinanden.

Er der ikke nogen, der har nogle gode links til info om udfasning?



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 2658
Sendt: 03 Juni 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

Men jeg har lyttet til de Tang Band, da jeg forsøgte mig med linesource, og jeg synes desværre ikke de lød godt nok.

"BSC kompensering" - Må du meget gerne uddybe?

Kunne prøve bare at sætte en Scan-Speak R7000 sammen med den LCY, og så mellemtonerne oppe og under i en M-ST-T-M kontruktion (Midrange-SuperTweeter-Tweeter-Midrange).



Den LCY sælges som sagt kun til commerciel brug, det er andre modeller til diy

Din vurdering af den specielle TB kan du næppe regne med, brugt på den måde
Monteret i et ordentlig design med godt delefilter skulle den være ret god
Om man li den er slvfølgelig individuelt

Til at opnå dit mål ville jeg måske overveje noget MMMTM 2.5vejs

BSC - baffel stepresponse compensation
Jeg må nok sige det er et større project
Men det drejer sig om tab af niveau under ca 300hz
Det nærmere frekvensområde afhænger meget af baffel størrelse
Stor baffel, lavere frekvens, smal baffel, højere frekvens
Niveau tabet i db afhænger også en del af enhedens størrelse og karakter
Samt højtalers placering
En fri placering kan kræve fulde 6db BSC, som det betegnes
Placering tættere på væg kan kompenceres med mindre BSC
Større 6" vil måske kun medføre 3db BSC ved fri placering
Afhænger som sagt også af enhedens reelle response, som hvis response er stigende, hvilket igen ændrer imod fuld 6db BSC
Større enheder som feks 10-12" brugt op til 250hz vil måske kræve BSC, mindre til ubetydelig BSC

Håber det er giver mening

Men det er jo ikke så nemt når du køber først, og spørger bagefter
Men selvfølgelig kan det laves
Men jo mindre erfaring man har, jo vigtigere er det at holde sig til det teoretisk "sikre"
Du kan sikkert godt få det til at virke som du selv foreslår med højere dele frekvens osv
Men der er stor risiko at du blot ikke får udbytte af de fine enheder, men ender med en lyd hvor du lige så godt kunne have brugt illigere enheder
Det er en meget stor og ofte misforstået vildfarelse at tro at man AUTOMATISK får top lyd med fine eksotiske enheder
Nogen gange kan det desværre være lige omvendt, hvis det ikke gøres rigtigt


  
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes