Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 19:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: HiVi B3N + Peerless 2.1 projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juni 2005
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 04 Juni 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Så er jeg så småt ved at have kabinetterne på plads :)

Projektet ser ud som følger:

Højtalere -
Hivi B3N fuldtoner efter opskrift fra Zaphaudio http://www.zaphaudio.com/audio-speaker18.html
Sub med 8" DVC skærmet peerless enhed lavet som 4. ordens båndpas.

Delefilter -
Reckhorn aktivt filter til 2.1 setup.
Notch filter efter Zaphs beskrivelse (hjælp mangles her :) )

Forstærker -
41hz amp9 @ 24v baseret på Tripath klasse D (4 kanaler hvilket er perfekt til aktivt setup).
DIY inputselector kit med fjernbetjening og valg mellem 3 normale inputs og et balanceret.

Signal -
Forhåbentlig en Shigaclone (jvc ghettoer står og venter på at blive adskilt) kombineret med en cirrus logic baseret DAC (CS4397 baseret) som moddes enten som beskrevet på DIYaudio eller ala lampucera.

 

Opnået indtil videre:
Næsten alt er indkøbt.
Kabinetter til satelitter næsten færdige.
Amp9 loddet og klar til brug.

Mangler:
Meget ;), men umiddelbart er notchfilter øverst så jeg kan få sat+sub til at spille over den gamle receiver eller et intermistisk opsat amp9 setup.

 

Spørgsmål:
Hvordan ved man hvorledes dimensioneringen af delefilterenheder er rigtig?
Spole tråds diameteren har jeg læst mig til hvordan man afgør, men hvordan ved man watt angivelse på den modstand man skal bruge (R2+R5 på Zaphs side)?

Yderligere kender nogen så et rimelig økonomisk sted til bipolare kondensatorer (dvs. ingen eksotiske ting da B3N enhederne står mig i 99kr/stk ;) ) og hvad volt rating vælger man ved sådan nogen?

På forhånd tak.

Til top Vis Havoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Havoc
 
Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juni 2005
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Her er simuleringen af subben med 8" peerless enhed.

http://billedhost.dk/filer/1244407663peer.jpg

Der er simuleret hhv. lukket, portet og 4. ordens båndpas.

 

Og kabinetterne er lige i pressen mens de tørrer (nok nærmest landets dyreste tyngdelodder, men så får man jo lidt for pengene ;) ).

http://billedhost.dk/filer/12444078302.1.jpg

Til top Vis Havoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Havoc
 
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Det er nu ikke så svært at sætte billederne ind, så man ikke behøves at trykke på links:





Det er ellers et spændende lille projekt du har gang i.


__________________
Dan R. Hansen
Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 
Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juni 2005
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Søgte bare på en let og hurtig løsning. Gider du forklare hvordan du har gjort? Bruger du en billed uploader på hifi4all eller en ekstern host med thumbnail kode?

V.h.

Til top Vis Havoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Havoc
 
Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juni 2005
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

nvm.. nu har jeg lige browset lidt rundt... kan se man har muligheden under indryk indlæg. Hvis man bruger det javascript gemmes billederne så på hifi4alls server og i så fald hvor længe kan man forvente de bliver der?
Til top Vis Havoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Havoc
 
Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 824
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Havoc skrev:

Søgte bare på en let og hurtig løsning. Gider du forklare hvordan du har gjort? Bruger du en billed uploader på hifi4all eller en ekstern host med thumbnail kode?

V.h.




Det er ikke så svært, du kan bruge hvilken som helst "upload-central", så længe du kan linke direkte til billedet... Som du selv gjorde.

Så trykker du på kameraret, oppe i menulinjen, og indsætter link.. Thats it.!

Derefter kan du resize billedet.


Jeg undskylder at jeg kaprerede din tråd lidt.


__________________
Dan R. Hansen
Til top Vis Dan R. Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dan R. Hansen
 
Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juni 2005
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 07 Juni 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Det gør ikke noget... godt med lidt konstruktivt kritik. Det er jo også sjovere for evt. læsere at se på billeder imens de læser i stedet for at klikke ind imellem ;)

V.h.

Til top Vis Havoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Havoc
 
Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juni 2005
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Så er der flere billeder :D

Til top Vis Havoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Havoc
 
Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juni 2005
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Så virker det.. de er godt nok en anelse store, men i skal jo unne se hvad jeg laver ;)

Da jeg ikke havde tænkt over at jeg ikke kan få hånden ind og lodde ledning på bagsiden af terminalerne når jeg kun har et 3" hul så blev jeg nød til at sætte folie på bagsiden først og så lime fronterne på bagefter når terminalerne var monteret :(.

Det er nu lidt nemmere at lave hul og kamfer med router i stedet for med rasp fil :S

 

 

Til top Vis Havoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Havoc
 
Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juni 2005
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

 

 

Til top Vis Havoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Havoc
 
Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juni 2005
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Som det ses matcher farve på membranerne perfekt den rå bøg :)
Til top Vis Havoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Havoc
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Havoc skrev:
Som det ses matcher farve på membranerne perfekt den rå bøg :)

Det kunne være cool hvis du monterer enheden bagfra, og med en overfræser laver en "undersænkning" på fronten. Så bliver enhedens ramme ikke synlig.

Jeg følger med med spændning. Jeg har selv et lignende projekt i tankerne med samme forstærker kit. Var kittet nemt nok at samle? Hvad gør du med strømforsyning? Jeg har overvejet en laptop strømforsyning, men spørgsmålet er om der kan trækkes watt nok ud af disse.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Kondensatorer kan fås her

http://www.danskaudioteknik.dk/

 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juni 2005
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Jeg følger zaph til punkt og prikke ;)

Ændrer du ikke en del på bafflen når du laver sådan en form for waveguide/horn lignende undersænkning?

amp9b er super let at lodde, amp9 som jeg bruger med bulk caps og ensretter er lidt mere træls da layoutet ikke er så optimeret og man selv skal snørkle spolerne :S

Jeg ville vælge en amp9b da den også har turn on logic og så selv lave en diodebro med nogen buffer kondensatorer. Amp9b er meget hurtigere at lave og har flere features. Det trækker dog lidt ned at du selv skal lave PSU delen da det nok kommer til at fylde lidt mere end det onboard, men hvis du har plads er det intet problem.

Jeg tror ikke du kan benytte en smps mm. du køber en decideret høj watts fyr og ikke bare en laptop "brick" der som regel er på max 120watt. I dynamikken mener jeg sagtens amp9 kan bruge 40A peaks og et normal forbrug omkring de 10A ved max watt @ 24v.

Hvis du kører 12v kunne 120watt række til meget sjov, men undlad at køre lave ohm så (<4ohm) hvis du bruger alle kanaler.


Mht. kondensatorer så overvejer jeg lidt om folie er overkill til dette hyggeprojekt. Det står lidt på alm. bipolare lytter, men de jantzen er jo faktisk ret billige i std. version.

 

 

V.h.

Til top Vis Havoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Havoc
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 19 Juni 2009 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Havoc skrev:

Ændrer du ikke en del på bafflen når du laver sådan en form for waveguide/horn lignende undersænkning?

Ikke med så lidt, hvilket også fremgår af kurverne. Der er muligvis diffraktion højt oppe i frekvens, men jeg har ikke målt på en plan baffel, så jeg ved ikke om det kommer fra enheden eller kanten.

 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
cdrewsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Oktober 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Hej Havoc

Det ser rigtigt godt ud, lige noget i den retning jeg går og overvejer. Men jeg absolut newbie, og har brug for lidt hjælp til indkøb af fornødne dele til Zaphs Notch filter! Kan du dele en indkøbsliste og evt. hvor du har fundet stumperne?

mvh Carsten

Til top Vis cdrewsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cdrewsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Meld gerne tilbage omkring projektet og meget gerne indtryk af amp9
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Ser jo godt ud. Hvor købte du de hivi-enheder? Spurgte ved Jumon men han havde dem ikke hjemme.

__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Juni 2005
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Hej Carsten

Jeg har haft lidt bøvl med at dimensionerer delene, da jeg heller ikke er helt inde i det hele endnu. Du kan vælge at købe alm. keramiske modstande, de koster 10-15kr per styk og fåes i 10 eller 15 watts version. Jeg ved ikke hvordan man udregner hvor mange watt der afsættes i modstandene så jeg tog udgangspunkt i at det største jeg har set var 15 watt i en højtaler dimensioneret til 100watt. Jeg købte 1% metalfilms modstande på 7watt. 3,9ohm til baffle (skal hænge på væg) og 27ohm til notch (30ohm fåes ikke rent og vurderede at jeg ville forsøge med 27ohm, næste trin er 33ohm). Du kan serielt forbinde 2x15ohm hvis du vil være nøjagtig.

Kondensatorerne er 1uF+3,3uF som Zaph skriver og er 100V AC polypropylene. Du kan købe alm. bipolare lytter hvis ikke projektet skal vælte økonomisk og ellers de billigste jantzen el.l. fra DAT eller Frequence.

Spolerne var jeg så frisk selv at vikle da jeg købte et LCR, men det kan ikke svare sig og giver ømme fingre. Pung i stedet ud til spolerne hos DAT, frequence el.l. sted og vikl af en 0.1 til den bliver 0.08. Der findes mange online udregnere der kan hjælpe dig med at finde ud af hvor mange viklinger du skal tage af.

Jeg har købt mine dele hos Farnell da de havde flere ting jeg skulle bruge, men til privat salg er der bl.a. højtalerbutikken, frequence, DAT m.fl.

 

@ Kjeldsen

Jeg synes amp9 leverer en forrygende lyd. Stereoperspektivet er større end vanligt og baggrunden er helt sort (min ældre mor bemærkede det endda med ufaglige termer... det må da være unbiased ;) ). Jeg har ikke bemærket en lys/skarp diskant som nogen mener T-amps har. Jeg lytter personligt meget til vokal og akustisk og der lyder amp9 bedre end mine nuværende receiver som ellers var i den bedre ende i sin tid. Jeg har lavet en del amp32, amp9, amp10 og har også prøvet sures ta2024 boards og pengene er efter min mening givet rigtig godt ud til 41hz kittene. Alternativt har connex en 3020 baseret forstærker meget billig, men den har jeg dog ikke hørt.
Jeg troede ikke der var interesse så har ikke opdateret tråden, men skal da lige poste lidt billeder af subben og de færdige højtalere.

@ Bjarke

Hos Jumon :D
Det var vist eneste forhandler svjv. i DK, men tjek i tyskland for der mener jeg de kan fåes også og fragten er ikke uoverskuelig.

 

V.h.

Til top Vis Havoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Havoc
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes