Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. maj 2024 | 16:34   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: To basenheder. Serie eller parallel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hackenberg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Januar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Hej alle.

Jeg er stødt på nedenstående problematik og har ingen erfaringer med netop dette.

Normalt parallelkopler man to ens basenheder, normalt 8 ohm, hvis man har brug for det. Den ene kan evt. bruges i et mindre frekvensområde, end den anden, således at en enhed f.eks. kompenserer for "baffelstep" eller udfyldning når bassen begynder at rulle af nær Fres.

Dette gøres normalt med en enkelt stor spole i serie med den ene enhed mens den anden spiller "op til" mellemtonen/diskanten. Man kalder det 2,5- eller 3,5-vejs ikk?

Nu er jeg så stødt på en konstruktion fra den italienske Vifa-importør som seriekopler to 4 ohms enheder. Det er OK og volder mig ingen problemer men de kortslutter så den ene enhed med en kondensator for at opnå ovennævnte effekt.

Jeg anser spolen som en større synder i et filter end kondensatoren. Den er normalt også dyrere. Så HVORFOR gør man ikke altid sådan? Giver spørgsmålet mening?

Det kunne være fint med målinger til at støtte argumenterne. Hvis der er nogen der kan det ville det være fedt.



__________________
Hackenberg
Til top Vis Hackenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hackenberg
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved var B&O nogle af de første, de benyttede sig af den metode i 2½ vejs systemer. Og, m.h.t. virkningen burde det være mindst lige så godt, måske endda bedre, end metoden med en seriespole.

Problemet ligger nok i seriekoblingen af basenhederne - det regnes for god latin at parallelkoble, p.g.a. virkningen på dæmpningsfaktoren i systemet (set i sammenhæng med forstærkeren).
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 745
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Nogen der kan beregne sådan en kondensator for mig ?

Hvis vi siger 2 basser 4 ohm impedanskorrigeret over 200 hz i serie og den ønskede roll off også er 200 hz.

Jeg kan ikke finde noget i Arne Rodahl's fremragende artikelserie, hvor jeg stadig venter på del 9. 

O-----+-------+--------+

       HT       RC          C'

         +-------+--------+

       HT       RC

O-----+-------+

HT = 4 ohm, R = 4 ohm, C = 100 uF,   C' = 100 uF ???

Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 869
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Seriekoblingen vil næppe fungere i andet end et lukket kabinet. Ved seriekoblingen mister du det meste af den elektriske dæmpning af enheden, så der kun er den mekaniske dæmpning tilbage. Da den normalt ikke er stor nok er kabinettet nødt til at levere dæmpningen.
Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 12 Januar 2010 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Jeg ville gætte på 200 uF, 4 Ohm & 200 Hz, Ningbo. Men du må hellere få et input fra mere elektronikkyndige.

Nesdam, de bokse (de få) hvor jeg har set metoden anvendt, var netop lukkede. I B&O tilfældet deres meget små kompaktbokse. Fordelen i metoden er specielt stor ved lav deling; store spoler er dyre i forhold til ditto kondensatorer, og seriemodstand fra spolen bliver ikke et problem.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
Hackenberg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Januar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 69
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Tak til alle for jeres input. Fortsæt gerne.

Ningbo; seriekobling påvirker, så vidt jeg husker, ikke Q'et da det netop IKKE drejer sig om modstand i serie men om impedans. Kan det bekræftes 100% eller ........

Peerlesskonstruktionen, jeg har set, er refleks men ellers har jeg også kun hørt om B&O's lukkede som anvendte princippet.



__________________
Hackenberg
Til top Vis Hackenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hackenberg
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Hackenberg skrev:

Tak til alle for jeres input. Fortsæt gerne.


Ningbo; seriekobling påvirker, så vidt jeg husker, ikke Q'et da det netop IKKE drejer sig om modstand i serie men om
impedans. Kan det bekræftes 100% eller ........


Peerlesskonstruktionen, jeg har set, er refleks men ellers har jeg også kun hørt om B&O's lukkede som anvendte
princippet.



Tror nesdam taler om Back EMF. Når enheden skal stoppe op, evt. ved dens resonansfrekvens, har den ideelt en uendelig stor
indremodstand og fungerer som en strømgenerator, her sidder den i serie med dens egen spole og den anden enhed. Har vi
også en ideel forstærker (moderne modkoblede forstærkere har høj dæmpnings faktor, så det virker også i praksis), vil denne
have en udgangsimpedans på 0ohm og dermed kortslutte enhederne, så de bliver "elektrisk
bremset" pga den inducerede strøm.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
Friman
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 608
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Hackenberg skrev:

Tak til alle for jeres input. Fortsæt gerne.


Ningbo; seriekobling påvirker, så vidt jeg husker, ikke Q'et da det netop IKKE drejer sig om modstand i serie men om
impedans. Kan det bekræftes 100% eller ........


Peerlesskonstruktionen, jeg har set, er refleks men ellers har jeg også kun hørt om B&O's lukkede som anvendte
princippet.



Tror nesdam taler om Back EMF. Når enheden skal stoppe op, evt. ved dens resonansfrekvens, har den ideelt en uendelig stor
indremodstand og fungerer som en strømgenerator, her sidder den i serie med dens egen spole og den anden enhed. Har vi
også en ideel forstærker (moderne modkoblede forstærkere har høj dæmpnings faktor, så det virker også i praksis), vil denne
have en udgangsimpedans på 0ohm og dermed kortslutte enhederne, så de bliver "elektrisk
bremset" pga den inducerede strøm.

Skal det forstås som, at der i teorien så ikke er problemer med seriekoblingen?

Altså, er det godt eller skidt, for at snakke dansk....



__________________
Mvh. friman
Til top Vis Friman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friman
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 745
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Jeg lavede engang en række målinger på en Sentec PushPull 12" bassreflex subwoofer. Altså to enheder akustisk koblet og her var der en lidt dybere frekvensgang ved seriekoblingen og det var faktisk hørbart som slap bas. Parallel koblingen lød noget bedre.

Men ved en kommerciel - lille - højttaler er de par hertz jo guld vær i reklamebladet.

Jeg kan sagtens forstå at det vil virke, men jeg tvivler lidt på klarheden i mellemtonen. Men jeg var nu bare nysgerrig efter beregningen af kondensatoren for uden korrektionsledet vil højttalerenhedens impedans jo stige og det gør kondensatoren mindre effektiv.

Jeg lavede engang en Compound refleks reol højttaler for HiFi og elektronik (ca. '84) med nogle billige Fostex enheder. Bass/mellemtone enhederne blev sat i compound (mindst mulig luft mellem enhederne), og her fik jeg også den idé at den bagerste enhed jo ikke behøvede at spille hele frekvensområdet så jeg afkoblede den med en spole. Det gav det meget underlige resultat at dybbassen forsvandt! Ingen på redaktionen kunne forklare det! Men jeg fik en lille oktav ekstra i dybbassen ved ikke at afkoble den bagerste enhed opaf til. Total strange!

Men tilbage til udgangspunktet, hvis ellers enhederne er ens, er det da en interessant kobling. Jeg tror bare man kan få ret meget besvær ud af at beregne den kondensator, omvendt kan man lave korrektionsledene til 8 ohm og få de to 4 ohms højttalere til at opføre sig som en 8 ohm enhed. Det kan jo være interessant!

Michael Sørensen

Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
kappen skrev:
Hackenberg skrev:

Tak til alle for jeres input. Fortsæt gerne.


Ningbo; seriekobling påvirker, så vidt jeg husker, ikke Q'et da det netop IKKE drejer sig om modstand i serie men om
impedans. Kan det bekræftes 100% eller ........


Peerlesskonstruktionen, jeg har set, er refleks men ellers har jeg også kun hørt om B&O's lukkede som anvendte
princippet.


Tror nesdam taler om Back EMF. Når enheden skal stoppe op, evt. ved dens resonansfrekvens, har den ideelt
en uendelig stor indremodstand og fungerer som en strømgenerator, her sidder den i serie med dens egen spole og den
anden enhed. Har vi også en ideel forstærker (moderne modkoblede forstærkere har høj dæmpnings faktor, så det virker
også i praksis), vil denne have en udgangsimpedans på 0ohm og dermed kortslutte enhederne, så de bliver "elektrisk
bremset" pga den inducerede strøm.


Skal det forstås som, at der i teorien så ikke er problemer med seriekoblingen?


Altså, er det godt eller skidt, for at snakke dansk....



Det skal forstås som en negativ sideeffekt ved det seriekoblede system. Enhederne er simpelthen ikke i stand til at
stoppe så hurtigt/nøjagtigt som de burde og man vil ende med en bas, som svarer til den man får ud af forstærkere med lav
eller ingen dæmpningsfaktor.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:
Jeg lavede engang en Compound refleks reol højttaler for HiFi og elektronik (ca. '84) med nogle
billige Fostex enheder. Bass/mellemtone enhederne blev sat i compound (mindst mulig luft mellem enhederne), og
her fik jeg også den idé at den bagerste enhed jo ikke behøvede at spille hele frekvensområdet så jeg afkoblede
den med en spole. Det gav det meget underlige resultat at dybbassen forsvandt! Ingen på redaktionen kunne forklare det!


Spolens afskæring gav et fasedrej, der ophævede bassen? Hmm, det skulle ikke påvirke fasen dernede, men har ikke andre bud.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev: "Men jeg var nu bare nysgerrig efter beregningen af kondensatoren for uden korrektionsledet vil højttalerenhedens impedans jo stige og det gør kondensatoren mindre effektiv."

Nej! Det er korrekt, når du bruger en seriespole på højtaleren. En parallelkondensators afskærende virkning i højfrekvensen vil tværtimod forbedres af enhedens induktionsbetingede, stigende impedans. M.h.t. beregningen skulle det ikke være et problem, når blot man kender enhedens impedanskurve. Man kan evt. parallelkoble den store kondensator med en betydeligt mindre, i bedre kvalitet - for at sikre sig imod lydforringende virkning fra den store kondensator.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes