Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. maj 2024 | 13:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: bas kvalitet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
panduro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 99
Sendt: 04 September 2010 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Leder efter den hurtige, ubesværede og articulerede bas lyd man finder i en b&w 802d og visse dynamiske dipole højtalere. og sikkert mange andre. 

hvad kendetegner de basenheder der lyder hurtige? er det et spørgsmål om hvor hurtigt enheden kan stoppe igen?

Er der thiel and small parametre der afslører enheden som hurtig eller langsom?

lav mms(moving mass)?

andre???

hvad i enhederne bestemmer timber, hvilke cone materialler lyder efter jeres mening mest ægte?

meld meget gerne ind med jeres erfaringer på bas og sub enheders lyd.

 

mvh panduro

 

Til top Vis panduro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panduro
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 05 September 2010 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Jeg mener basalt, at det ER et spørgsmål om enhedens evne til at stoppe. Og det gør klart T/S parametrene meget vigtige, i kombination med boksen (og forstærkeren). Boksen skal laves med T/S parametrene in mente, tingene skal passe sammen. At se på den bevægelige masse alene giver heller ingen mening, en enkelt parameter står ikke alene.

Jeg mener ikke, at membranmaterialet er af betydning for den egentlige bas - vi taler om et toneområde, hvor selv store enheder bevæger sig som et stempel, uanset materiale.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 05 September 2010 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Det hele ligger i boksens afstemning, som afhænger dels af volumen + portafstemning, dels af enhedens t/s parametre.

Det bevægelige systems vægt indgår i t/s parametrene: Q er proportionalt med √m, fs med 1/√m. Deraf ses at en meget let
membran ikke har en lav fs - farvel dybbas!
Men compliance og motorsystem er de to andre og lige så vigtige medspillere.

Jeg er næsten enig med Mollecon - har dog hørt at store polypropylenmembraner kan deformeres ved høje lydtryk. Men jeg
ville ikke vælge bas på basis af membranmateriale.

En særdeles væsentlig faktor er kabinettet: hvis enheden bruger energi på at deformere kassen, der så sender forsinkede
tidsudtværede signaler, skal det gå galt, og det gør det af og til.

En hurtig bas er næsten altid en begrænset bas. Sådan lyder det bare, når der er impulskorrekt gengivelse ned til 50Hz og
intet derunder. Men jeg er enig med dig i at de store B&W modeller kendetegnes ved en meget ren og (for mig) korrekt
basgengivelse til under 30Hz. Folk der mener at refleks ikke kan være impulstro kan næppe have hørt dem!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
panduro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 99
Sendt: 06 September 2010 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

er godt med på at selv den "perfekte" bas lyder grimt i det helt forkerte kabinet, men troede dog alligevel at der måtte findes fællesnævnere for de "hurtige" enheder.

hvis mms ikke står alene, hvilke andre th+s parametre skal man så lede efter hvis man gerne ofrer dybbassen for en for den hurtige bas? eller er det udelukkende et spørgsmål om kabinet?

mvh panduro

 

 

 

Til top Vis panduro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panduro
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 06 September 2010 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Det er et spørgsmål om
- kabinet
- afstemning
- og så glemte jeg at skrive, at mange mener, at en høj Qm (betinget af en lav mekanisk dæmpning, Rms) er værd at tjekke. Qm gerne > 5.

Systemer med stort frekvensområde og stort membranareal lyder næsten altid bedre, da de "cruiser" ved normale arbejdsbetingelser.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 07 September 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Men ellers: Nej, der findes ikke fællesnævnere for 'hurtige' enheder. Forbeholdet kunne være, at enheder med et for højt Qt ( over ~0,5 fri luft) er sværere at tæmme m.h.t. boksen. Men samspillet mellem boks, enhed og forstærker er stadig det essentielle.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 07 September 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Det er så absolut også et spørgsmål om samspil - eller snarere modspil - med rummet! 

__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 08 September 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Enig, og kan man tage det i betragtning i designfasen, er det godt. Det kan man blot ikke altid.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 362
Sendt: 09 September 2010 kl. 03:49 | IP-adresse registreret  

Hvor store enheder snakker vi? Hvis det skal være lig 802D, er det jo 8". Mine 5,25" SPH-135C enheder fra Monacor.dk flytter sig ganske hurtigt, og har en forbavsende dyyyb og tør bas. Således ser en 8" enhed ud:

Hvis det er til et DIY, er de jo til at komme til for menneske penge.

Blot et forslag!

Mvh

Thor



__________________
Mit stereo rør gear
Til top Vis ts_riders's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ts_riders Besøg ts_riders's Websted
 
hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 09 September 2010 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

panduro skrev:

Leder efter den hurtige, ubesværede og articulerede bas lyd man finder i en b&w 802d og visse dynamiske dipole højtalere. og sikkert mange andre. 

hvad kendetegner de basenheder der lyder hurtige? er det et spørgsmål om hvor hurtigt enheden kan stoppe igen?

Er der thiel and small parametre der afslører enheden som hurtig eller langsom?

lav mms(moving mass)?

andre???

hvad i enhederne bestemmer timber, hvilke cone materialler lyder efter jeres mening mest ægte?

meld meget gerne ind med jeres erfaringer på bas og sub enheders lyd.

 

mvh panduro

Dipole højttalere har visse kvaliteter i bassen og visse mangler. Bruger du en enhed med qts på 0,7 får du ca. det samme q i åben baffel højttaleren (dertil skal lige indregnes delefilterspolens indflydelse). Et højt q giver en mere fyldig eller rungende bas, som subjektivt vil føles langsom. Q afgøres i et lukket system af kabinettets rumfang.

Mms har intet eller kun lidt med "hurtighed" at gøre. Det er en udbredt misforståelse. En enhed der er dynamisk lineær; lav forvrængning og lav induktion vil opfattes som hurtig - men al andet lige, afhænger det af hvordan enheden benyttes!

Angående "hurtig" eller "langsom" bas, så synes jeg der er meget mere ved bassen end dette. Det gælder om at gøre sig nogle erfaringer med højttaler lyd - man kan godt blive overrasket over ens egen forudindtagethed. Jeg gik væk fra dipol bas til trykkammer bas, og bashøjttaleren er drevet af en rørforstærker, meget imod konventionel visdom.

mvh.

Kris

Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 09 September 2010 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Som jeg kender B&W802 så spiller den ikke voldsomt dybt, og det gør dipole højttalere som regel heller ikke (kræver et voldsom membranareal)

Det er meget ofte det folk opfatter som kontrolleret og hurtig bas - altså manglen på den helt dybe bas.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 09 September 2010 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Mine 802 lyt (en del, hos en god ven) sagde fuldt niveau til < 30Hz. Nok til at jeg oplevede det som "dybt".
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 09 September 2010 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Mine 802 lyt (en del, hos en god ven) sagde fuldt niveau til < 30Hz. Nok til at jeg oplevede det som "dybt".

Sorry, det er lillebroderen (803) jeg har kendskab til ikke 802.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 09 September 2010 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

ja, 803 mk. 1 levede jeg med i 14 år. Ikke superdyb, men absolut repektabel og særdeles impulskorrekt bas, subjektivt brugbar til lidt over 30Hz. Jeg havde en aktiv EQ, men det var faktisk OK uden.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 09 September 2010 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

30 Hz er nu osse ganske respektabelt!  Min subwoofer går kun et par Hz dybere (selvom der er hørbart niveau til 25 Hz), og det kører fint, osse til effektbaslyde på film.

Kjeldsen har nok en pointe vedr. dybbas og hurtighed - især hvis man osse tager rumindflydelsen i betragtning.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 09 September 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Kjeldsens pointe er efter min mening spot on: uden dybbas lyder det ofte hurtigt.

Rummet spiller også ind: mit aktuelle lytterum med 40m2 eftergiveligt trægulv virker som en gigant basfælde, der rent faktisk
sænker det oplevede Q hos højttaleren. Jeg levede 1 år med de gamle 803 i en betonlejlighed, som var totalt overloaded
med bas uanset placering. Ny stue: perfekt!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 10 September 2010 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Rummet har som nu nævnt, stor betydning. Jeg vil faktisk sige en altoverskyggende betydning. Først må man sikre sig, at man har et rum der akustisk formår at bibeholde den tørre/hurtige bas en højttaler eventuelt formår at gengive.

De fleste højttalere med et rimeligt lavt Q, kan gengive en tør og hurtig bas. En forstærker med høj dæmpningsfaktor i basområdet er også en god ting. Og så lige den konen ikke kan lide - membranareal. Min erfaring siger, at en normal veldæmpet stue (lidt tæpper, store sofaer, gardiner mv.) på 25-30 m2 kræver mindst en 12" per højttaler. En anden oplevelse  af den tørre/kontante bas (igen min erfaring), er nemlig også hugget som man kan mærke i mellemgulvet. 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Jonny
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 134
Sendt: 10 September 2010 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Prøv at kaste et blik på dette:

http://www.stereointegrity.com/Files/WooferSpeed.pdf

mvh

Til top Vis Jonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonny
 
Friman
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 608
Sendt: 10 September 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Kjeldsens pointe er efter min mening spot on: uden dybbas lyder det ofte hurtigt.

Både og, og så alligevel ikke... Stort set alle rum hvor der ikke er 100% styr på akustikken, eller brugt rumkorrektion, vil jeg give jer helt ret! Men kan sige at mit eget system som er korrigeret med en Lyngdorf RP1, der oplever jeg ren og stram (hurtig) bas ned til et sted mellem 35-40Hz. F3 ligger en anelse højere på mine højttalere, men roomgain samt roomperfect giver mig subjektivt vurderet snorelige bas til de ca. 35-40Hz....

Har tjekket det med en cd med frekvenssweeps, hvor tidsintervallet indikerer frekvensgangen, og der falder niveauet først hørbart imellem 35-40Hz....

EDIT: Indrømmet; 35-40Hz er måske ikke decideret dybbas, men det er ikke meget man mangler med mindre man kun hører orgel musak



__________________
Mvh. friman
Til top Vis Friman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Friman
 
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1882
Sendt: 10 September 2010 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Jeg er en af dem, der gerne bøvler i dagevis med at placere ht hensigtsmæssigt for at tøjle dybbassen. Hellere det end at dybbassen mangler...

Jeg har flere skiver, hvor der er frekvensgengivelser under 30 Hz og jeg VIL bare have dette gengivet. Så en ht der "kun" gengiver ned til 30 Hz vil ikke give kunne give mig denne tilfredsstillelse. Disse skiver er med så blandede kunstnere som fx Bon Jovi, Sorten Muld og Eminem.

Hvis man gerne vil have ekstrem dyb bas, og samtidig en god fornemmelse af punch og ubesværet  bas, kan alternativet være at tilføje en basvej. Jeg har 6½" basser til at varetage det øvre basområde, og de suppleres af 10" som kun spiller i området, der ikke kan retningsbestemmes.

 

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes