Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 04:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 2,5-vejs d´Appollito delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 199
Sendt: 04 December 2010 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har gang i et projekt på et par halvstore "standerhøjtalere"; tanken er en d´Appolitto konfiguration.

Idéen opstod, fordi jeg bor i lejlighed med begrænset gulvplads, men med højt til loftet. Det skal således være en højtaler
som kan spille op som en gulvhøjttaler og samtidig være tilpas kompakt til at kunne flyttes rundt og sågar vægmonteres om
nødvendigt.

Enhederne er tilovers fra et gammel projekt jeg ikke fik gjort færdigt; eller rettere, som jeg ikke blev helt tilfreds med.

Diskant:

XT25TG30-04

Mellemtone:

PL14WJ09-08 (overvejer udskiftining med Peerless HDS m. phaseplug eller lignende enhed da frekvenserne omkring
overgangen til diskant ikke ser helt glatte ud!?...)

Bas:

PL18WO09-08

På basis af aflæsning af frekvenskurverne for enhederne har jeg umiddelbart sat nogle teoretiske delefrekvenser på 500Hz
og 2500Hz

Jeg ønsker et så simpelt filter som muligt med så få komponenter som overhovedet muligt.

Jeg satser umiddelbart på et 1. ordens - 6db seriefilter inspireret af AR-SXO - http://www.acoustic-reality.com/ar-sxo2.htm

Jeg er også blevet inspireret af følgende, da det jo er et 2,5-vejs, der umiddelbart passer bedre til mine behov: - http://www.lcaudio.dk/index.php?page=26

Mit store problem er omkring delefilteteret. Jeg har ikke erfaring eller viden heromkring. Jeg ved ærligt talt ikke, hvordan det
skal regnes ud og da slet ikke hvordan det skal korrigeres. Jeg kan nok lytte mig frem til, hvad der lyder bedst og skifte lidt
komponenter hist og her. Men jeg kan ikke regne på det og har heller ikke noget målegrej til at måle mig frem. Så hvis der
er nogle af jer, der er skarpe på dette område hører jeg meget gerne fra jer med råd, udregninger, vejledninger, idéer - ja
hvad som helst, der kan være brugbart for udarbejdelsen af det rigtige delefilter til mit projekt. TAK!

Jeg tænker et lukket kammer på 7 til 10 liter til PL14 og et kammer på 17-20 liter med akustisk ventil til PL18. XT25 bliver så
isoleret, som det lader sig gøre. Nogle der ved om XT25 stråler megen lyd ud bagtil eller om det meste bliver dæmpet i
"bagkammeret"?....

Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt jeg skal nedsænke diskantenheden i en waveguide i en sanwichbaffle eller jeg skal fremhæve
bas og mellemtone fra bafflen og lade dem sidde i deres egen ekstra baffle (læs, kun sanwichbaffle til bas og mellemtone) i
den tykkelse det kræver for at udligne niveauet på enhedernes akustiske centrum.

Jeg håber I vil komme med noget kontruktiv feedback ingen projektet iværksættes...

TAK!

M

__________________
The future is not a succession of the present, but an implementation of imagination!
Til top Vis MadMik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadMik
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 04 December 2010 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

LC Audio´s færdigløsninger til delefiltre er spild af tid. Hvorfor det sludder bliver ved med at cirkulere, kan kun skyldes at det
er en meget enkel løsning på noget svært. Det lyder for godt til at være sandt, og det er det også!

Du skriver d´Appollito, men nævner bas og mellemtone? d´Ap er en konstruktion med et specielt delefilter, hvor to ens
bas/mellemtoner spiller det samme frekvensområde og sidder på hver side af diskanten.
Det, du kan gøre er at lave en 2.5 vejs, hvor begge spiller bas, og den ene fortsætter op til diskanten, mens den anden
skæres omkring 500Hz. Det kan man godt, selvom enhederne ikke er ens.
Når du nu knokler med et flot kabinet, og har gode enheder, skal du ubetinget have fat i en med måleudstyr. Lav
kabinetterne, monter enhederne og lav en aftale med
Troels Gravesen.
Så kan han hjælpe dig med et ordentligt filter.
XT25 behøver ikke sit eget kammer.

Gør det nemt, smid enhederne på en plan baffel. Eksperimenter på det næste projekt. Du skal alligevel bruge fasedrejet fra
filteret til at beregne steppets højde; det er ikke så lige til. Så hellere en plan baffel og en fasevending til en af enhederne
om nødvendigt.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 199
Sendt: 04 December 2010 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hej,

Tak for de gode råd.

Jeg er bekendt med forskellen på 3-vejs og 2,5-vejs. Jeg ønsker som skrevet i min header at lave en 2,5-vejs, hvor PL18
kun spiller op til ca. 500Hz!

Kan og vil du begrunde, hvorfor du kategorisk stempler LC-Audio´s forslag til et udgangspunk for et vellykket 2,5-vejs filter
som spild af tid?...

Kan og vil du hjælpe mig med, hvordan jeg udregner de rigtige værdier til komponenterne ift. de delefrekvenser jeg ønsker
med den mest fordelagtige afrulning!? - så vil jeg tage dit råd om at få en fagmand til efterfølgende at måle på dem og
justere og korrigere for evt. fasedrej, impedanspukler og eventuelle hævninger i lydniveauet omkring delefrekvensen.

Tak!...



__________________
The future is not a succession of the present, but an implementation of imagination!
Til top Vis MadMik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadMik
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 04 December 2010 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

MadMik skrev:
Jeg er bekendt med forskellen på 3-vejs og 2,5-vejs. Jeg ønsker som skrevet i min header at lave en 2,5-
vejs, hvor PL18 kun spiller op til ca. 500Hz!

ok, så ikke en d´Ap

MadMik skrev:

Kan og vil du begrunde, hvorfor du kategorisk stempler LC-Audio´s forslag til et udgangspunk for et vellykket 2,5-vejs filter
som spild af tid?


Forestillingen om et standardfilter uden specificerede enheder eller kabinet vidner om total uvidenhed om hvad der skal til
for at designe et filter. Det kan ikke lade sig gøre: forskelle i selvinduktion, i enhedernes frekvensgang, i kabinettets bredde
og i egenresonansen skal indgå i et filterdesign.

MadMik skrev:

Kan og vil du hjælpe mig med, hvordan jeg udregner de rigtige værdier til komponenterne ift. de delefrekvenser jeg ønsker
med den mest fordelagtige afrulning!? - så vil jeg tage dit råd om at få en fagmand til efterfølgende at måle på dem og
justere og korrigere for evt. fasedrej, impedanspukler og eventuelle hævninger i lydniveauet omkring delefrekvensen.


Du griber det bagvendt an. Lav et godt kabinet (eller en mock-up), monter enheder og mål på den. Først da designes et filter
- din ide om at beregne, og fintune bagefter er unødig tidkrævende (hvis ikke umulig) og kræver mange komponenter at
vælge imellem.
På "min" måde måler du (eller fagmanden), designer et filter (fagmanden) og du lodder - færdig.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 199
Sendt: 04 December 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Jamen det lyder jo godt!...

Så skal jeg jo bare til at designe det kabinet jeg vil have og bygge det! - det er jo dejligt ligetil med kreativ frihed! - det kan jeg
godt lide!...

Jeg har set løsninger både med og uden waveguide til XT 25 - hvad vil du anbefale?...det skulle primært være for at få en
bedre spredning af lyden samt korrekt fase, men på dig lyder det lidt som om, man kan korrigere lidt for de ting i filteret
bagefter, korrekt? - så hvis jeg skulle gøre det, skulle det være for at få lidt mere manuel håndværksarbejde i bytte for et
anderledes look, korrekt?...

__________________
The future is not a succession of the present, but an implementation of imagination!
Til top Vis MadMik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadMik
 
MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 199
Sendt: 04 December 2010 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Jeg vil jo gerne undgå, at gøre filteret mere kompliceret end højst nødvendigt; mere for at kunne investere i bedre
komponenter i stedet for flere komponenter. Så, hvis du allerede nu kan give nogle anbefalinger ift. til kabinetdesignet til disse
enheder, vil jeg meget gerne høre dem!...

Ikke en rigtig d´Ap nej; bare en konfiguration med diskanten placeret mellem de to basenheder var min tanke!...



__________________
The future is not a succession of the present, but an implementation of imagination!
Til top Vis MadMik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadMik
 
ham_den_lange
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Marts 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 40
Sendt: 05 December 2010 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Mht. delefiltret, så er der hjælp at hente her:
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=106&t itle=nrder-hjlper-nrder-hjtaler-mle-service



__________________
Dette indlæg bygger på 10% faktuel viden og 90% sygeligt behov for opmærksom...
Til top Vis ham_den_lange's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ham_den_lange
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 05 December 2010 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

MadMik skrev:
Jeg vil jo gerne undgå, at gøre filteret mere kompliceret end højst nødvendigt; mere for at kunne investere i
bedre komponenter i stedet for flere komponenter. Så, hvis du allerede nu kan give nogle anbefalinger ift. til kabinetdesignet til
disse enheder, vil jeg meget gerne høre dem!


lav en affasning på 3 cm bredde og 2 cm dybde - kantet eller afrundet efter smag. Det nedsætter diffraktion.

Sæt diskanten asymmetrisk på fronten - trukket 3cm til den ene side.

Om der skal step på baffel må du diskutere med filtermanden - det kommer an på filtret og enhederne. Derfor kan en simpel
mock-up være en god ide.

Skal læses!
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 05 December 2010 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

MadMik skrev:
Jeg har set løsninger både med og uden waveguide til XT 25 - hvad vil du anbefale?...det skulle primært
være for at få en bedre spredning af lyden samt korrekt fase, men på dig lyder det lidt som om, man kan korrigere lidt for
de ting i filteret bagefter, korrekt? - så hvis jeg skulle gøre det, skulle det være for at få lidt mere manuel håndværksarbejde
i bytte for et anderledes look, korrekt?...


En waveguide kan - hvis den er lavet rigtigt - skabe en mere konstant spredning, men ikke en bedre spredning, snarere
tværtom. Waveguiden nedsætter diskantens spredning i de nedre frekvenser så overgangen til mellemtone foregår glattere.

Men hvis du har mod på det, er det en rigtig god ide. Du får så samtidig diskanten bagud! Den kan fx drejes i træ, jeg vil tro
- eller købes i sort plast.
Forslag

Ang. waveguide, se også her. Bare til inspiration, den er for stor til
en XT25.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 199
Sendt: 06 December 2010 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Mener du at den Monacor standard Waveguide kan bruges til XT25? - Hvis ikke og den skal drejes i træ, hvordan udregner man
så udformningen deraf?...

__________________
The future is not a succession of the present, but an implementation of imagination!
Til top Vis MadMik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadMik
 
MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 199
Sendt: 06 December 2010 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
MadMik skrev:
Jeg vil jo gerne undgå, at gøre filteret mere kompliceret end højst nødvendigt; mere
for at kunne investere i
bedre komponenter i stedet for flere komponenter. Så, hvis du allerede nu kan give nogle anbefalinger ift. til kabinetdesignet
til
disse enheder, vil jeg meget gerne høre dem!


lav en affasning på 3 cm bredde og 2 cm dybde - kantet eller afrundet efter smag. Det nedsætter diffraktion.

Sæt diskanten asymmetrisk på fronten - trukket 3cm til den ene side.



Tak for det gode læsestof fra TG! - er ved, at arbejde mig igennem det!...

Tror ikke helt jeg er med på, hvad en affasning er?

Hvorfor asymmetrisk diskant?

Tak!

__________________
The future is not a succession of the present, but an implementation of imagination!
Til top Vis MadMik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MadMik
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 06 December 2010 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

MadMik skrev:
Mener du at den Monacor standard Waveguide kan bruges til XT25?

ja, jeg ville godt turde.

MadMik skrev:
-Hvis ikke og den skal drejes i træ, hvordan udregner man så udformningen deraf?...

no idea. Det har sikkert noget med membrandiameteren at gøre. Google waveguide theory!  

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 06 December 2010 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

MadMik skrev:
jazzman skrev:
lav en affasning på 3 cm bredde og 2 cm dybde - kantet eller afrundet efter smag. Det nedsætter diffraktion.

Sæt diskanten asymmetrisk på fronten - trukket 3cm til den ene side.


Tror ikke helt jeg er med på, hvad en affasning er?

http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Te knik/Byggeri_og_byggeteknik/affasning

MadMik skrev:
Hvorfor asymmetrisk diskant?

Det gør nogen gange responset lidt glattere.

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 06 December 2010 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
LC Audio´s færdigløsninger til delefiltre er spild af tid. Hvorfor det sludder bliver ved med at cirkulere, kan kun skyldes at det
er en meget enkel løsning på noget svært. Det lyder for godt til at være sandt, og det er det også!

Der står jo så også, at det netop ikke virker til alle enheder/konstruktioner, og filteret skal iøvrigt tweakes som alle andre. Jeg har selv prøvet AR-XO versionen, og det er helt klart den vej man bør gå hvis ikke man kan/vil måle på sin konstruktion.

Der kan opnås meget hæderlige resultater, hvis ellers enhederne er egnet hertil. Det er grundprincippet der er universielt ikke komponentværdierne.  

Jeg tweakede med 6 spoleværdier og ca. 6-8 modstandsværdier over en periode på et par uger. Jeg brugte fabrikslavede højttaler som reference. Højttalere som jeg iøvrigt kendte godt (Infinity og Piega).

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 06 December 2010 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Jeg brugte iøvrigt mikrofonen i en bærbar til at tjekke, at de ændringer jeg lavede havde en effekt.

Det var ikke på referenceniveau og helt sikkert ikke lineært, men man kan sagtens se effekten af at ændre på komponentværdierne.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 06 December 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Det var ikke på referenceniveau og helt sikkert ikke lineært, men man kan sagtens se effekten af at ændre på komponentværdierne.

Det skulle da også være mærkeligt andet. Det gør det bare ikke til en farbar vej.

Jeg har også i 80´erne tweaket 6dB/oktav filtre med ørerne - og fået penge for resultaterne, gud bedre det! - men jeg anbefaler det altså ikke alligevel

edit: men godt at du skriver i tråden, Kjeldsen. Hvad mener du om Monacor waveguiden?

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 06 December 2010 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Waveguide ved jeg ikke så meget om, så ingen kommentarer.

Jeg anbefaler stadig på det varmeste 6 dB seriefiltre for nybegyndere. 6 dB parallelfiltre er en anden snak.

Grunden til min anbefaling, er at man kan opnå gode resultater, og især at man lærer at lytte til de ændringer man foretager. Det er så simplet et filter, så man kan lave en ændring ad gangen of lytte. AR-XO har en rigtig god beskrivelse af hvordan man lytter sig frem, og hvilke ændringer man opnår.

Enheder der slet ikke passer sammen, eller har en meget bugtet frekvensgang skal man nok holde sig fra, men gode enheder fra Vifa bør fungere og man får en lyd der hænger sammen, hvor man med parallelfiltre hurtigt kan få nogen usammenhængende rod, hvor kun lige CD'en med meget speciel akkustisk guitar lyder godt  (Det har jeg også prøvet, og man kan opfinde mange undskyldninger, før man erkender at man har lavet noget hø)

 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes