Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. maj 2024 | 08:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: ribbelstrøm i forbindelse med PSU (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BBak
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 05 Marts 2011 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kan se på priserne på kondensatorer inde på RS at de bliver dyrere jo højere ribbelstrøm de har for fast spænding og
kapacitet. Hvad betyder det rent teoretisk og praktisk at have en høj eller lav ribbelstrøm til brug i en strømforsyning/psu til en
effektforstærker?

Uden at vide om det giver mening så kunne jeg fx godt tænke mig at vide om det er bedre at have 2 5000uF/50V med 2000mA
rippelstrøm end en 10000uF/50V med 3000mA rippelstrøm.

På forhånd tak

Mvh Brian
Til top Vis BBak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BBak
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 05 Marts 2011 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Et eller andet er gået galt i opfattelsen af begrebet ripple strøm her ...

tallet er en angivelse af hvor meget de forskellige typer kondensatorer kan tåle -  den aktuelle ripple er temmeligt afhængig af strømtrækket .

En gammel huskeregel sagde 2200uF pr ampere strømtræk til en middelmådig strømforsyning



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
BBak
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 29
Sendt: 05 Marts 2011 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hej Jan

Tak for svaret.

Det tror jeg gerne :) Jeg er lige begyndt at lære om sagerne.

Er det korrekt forstået så at rippelstrømangivelsen for kondensatorer skal opfattes som en gennemsnitlig maximum strøm
for at den ikke bliver for varm? Vil det sige det kun har noget med hvad de kan holde til og ikke så meget med hvor "godt"
de virker.

Udover holdbarhed og kapacitet hvad er så vigtigt når der skal vælges kondensatorer til en strømforsyning? Jeg forstiller mig
at der må være noget med hvor hurtigt den kan lade og aflade. Jeg tænker at jo nemmere/hurtigere der kan trækkes strøm
til en energirig impuls jo bedre er det. Hvis det er korrekt forstået hvad skal man så kigge efter for at få det?

Mvh Brian
Til top Vis BBak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BBak
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 05 Marts 2011 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

som beskrevet er max ripple strøm et udtryk for hvor velegnet til opgaven en kondensator er/kan være.

Jeg sigter efter at opnå en så stabil forsyning som muligt, hvilket jo alt andet lige betyder at man vælger en kondensator der er opgaven voksen - her kan der f.eks være forskel på om det handler om en klase A forstærker (der alt andet lige har et temmeligt kostant strømtræk), eller en Klasse AB, hvor forskellen kan være voldsom - mange vælger at bruge et par store sger parallelkoblet med nogle mindre. 

Igen - det er strømforbruget der indikerer den "nødvendige" størrelse på lytterne -  nogle tror (fejlagtigt) det bare handler om at hælde store lytter i alt - det gavner sjældent på lyden



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes