Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 07:48   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Forstærker selvbyg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 11 Marts 2011 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er ny her, så bær over med mig. Hvis spørgsmålene er stillet 1000 gange før, så undskyld og peg i den rigtige retning.

Jeg har et par ringkerne transformatorer til at ligge, så jeg tænke at jeg ville bygge mig en effekt forstærker. Jeg faldt over Hypex UcD180ST, og det ser jo let ud. Jeg er lidt i tvivl om hvor meget de kan risikere at varme. Hvor skaffer jeg nogle ordentlige elektrolytter? Er der nogen der har erfaring med Hypex? Hypex har lidt forskellige modeller, er der ret meget vundet ved at gå efter en af de mere avancerede modeller?

Når jeg nu skal have spidset loddekolben, var det jo oplagt at strikke en forforstærker sammen også. Det største problem her er nok at jeg vil have fjernbetjening til volumen, er der nogen der har et tip til hvad jeg gør der?

Hvad med kabinetter til at bygge det hele ind i, hvor skaffer man dem? Jeg laver en del i træ, så jeg regner med at fronten på kassen bliver af træ.

Forstærkeren skal trække et par Linn Keilidh

Overordnet set er det nok også et spørgsmål om det kan betale sig? Ville det være bedre og billigere at smutte ned i hifi-klubben og købe hvad de nu måtte have i stedet?
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 11 Marts 2011 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Med selvbyg kan man lave et personligt præg, men det er ikke altid det kan svare sig

Her er ICE Power forstærker til 3300 kr.

http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare2.asp?action=vis&am p;menu=mediacenter&varenr=51152

og med hypex

http://www.mcubed-store.com/catalog/index.php?cPath=44_57

 

 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 11 Marts 2011 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Nu er det ikke fordi jeg egentlig er ude efter en digital forstærker, jeg så blot modulet og tænkte at det var en let måde at lave en forstærker. Hvis der er nogen der kender et analogt modul, vil jeg gerne se det. Hvis ikke jeg ender med at bygge selv, finder jeg sikkert et eller andet brugt på dba eller her. Men det er lidt svært at finde noget interessant med fjernbetjening til under 4k.

Med hensyn til forforstærker faldt jeg over Dantimax, specielt deres remote4:
http://electronics.dantimax.dk/Kits/Preamps_-_poweramps/inde x.html
Er der nogen der kender dem, eller kender alternativer?

Skal der være forstærkning i forforstærkeren, og i så fald, hvor meget?
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 11 Marts 2011 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Hvad er specifikationerne på de ringkernetransformatorer?

Et alternativ kunne være at kigge på 41hz.com, jeg har selv lige startet et projekt for at se hvad sådan en digital fortærker kan præstere.



__________________
Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
Til top Vis McFrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McFrede Besøg McFrede's Websted
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke fået trafoerne gravet frem, så kender ikke deres præcise specifikationer. Men de var beregnet til en pænt solid effekt forstærker, så jeg går ud fra at de kan bruges. Under alle omstændigheder har jeg ikke brug for vildt mange Watt, men den NAD dåse på 20Watt jeg har pt. er for slap.

Dem fra 41hz.com ser også interessante ud, gad vide om der er nogen der har skrevet en test, så man kan sammenligne og finde den bedste?
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke du finder mange seriøse tests af dem, men der er en del "fanboys" og det lykkedes dem at få overbevist mig til at prøve. Jeg går så efter den helt store Truepath med en 1000VA 2x35VAC+2x12VAC audio grade transformer som forhåbentlig kommer hjem fra Polen om et par uger.

...så må vi se om den kan trække et sæt Dali Grand Diva...

Jeg ved ikke hvor meget du har gjort i den slags før, men et lidt lettere tilgængeligt sæt kunne være AMP15-PS-XP.

Hypex skulle dog vist også være OK, og du kan også kigge på noget zappulse hvis det endelig er.



__________________
Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
Til top Vis McFrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McFrede Besøg McFrede's Websted
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Jeg blev udlært radiomekaniker for 25 år siden, og blev derpå ingeniør, så jeg mener nok at kunne få det sat sammen. Men man vil jo helst komme nogenlunde let omkring det.
Jeg tror ikke mine trafoer er på 1000VA...
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 06:40 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Jeg er ny her, så bær over med mig. Hvis spørgsmålene er stillet 1000 gange før, så undskyld og peg i den rigtige retning.

Jeg har et par ringkerne transformatorer til at ligge, så jeg tænke at jeg ville bygge mig en effekt forstærker. Jeg faldt over Hypex UcD180ST, og det ser jo let ud. Jeg er lidt i tvivl om hvor meget de kan risikere at varme. Hvor skaffer jeg nogle ordentlige elektrolytter? Er der nogen der har erfaring med Hypex? Hypex har lidt forskellige modeller, er der ret meget vundet ved at gå efter en af de mere avancerede modeller?

Kender ikke de der Hypex dimser -  jeg er mere til ILP MosFET modulerne fra ILP Electronics -  de er utroligt nemme at danse med, og forekommer meget stabile

http://www.ilpelectronics.com/amplifiers/audio.asp

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

MosFET er nok mere mig, end digital forstærkere, så tak for linket.
Eneste ulempe er umiddelbart at de fylder og varmer mere.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt mine trafoer frem, der står 2*33 Volt, 300W på dem. Efter ensretning giver det +/- 48 Volt.
Det passer sådan set fint med både Hy200 MosFET modulet og UcD180ST fra Hypex, hvis jeg ellers regner rigtigt.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 125
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Husk at tage nogle billeder undervejs og når du er færdig.
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
MosFET er nok mere mig, end digital forstærkere, så tak for linket.
Eneste ulempe er umiddelbart at de fylder og varmer mere.

Jeg kører med 2x53volt og 2 stk HY2004 moduler til det ene sæt højttalere -  de har en rigtig god lyd.

Fylder og fylder - tjaehhh et modul er 12cm bredt, 7.5 højt, og 8 dybt -  det er nu ikke alverden

De varmer mindre end man skulle formode .

(Bagdelen må siges at hvis de står af, så står de godtnok da af.......... med et knald.

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke rigtigt finde ud af deres datablade... Jeg kan finde et datablad for HY200, som er på 120 Watt, men andre steder nævner de HY2004. I databladet for HY200 står der at den er 50mm høj.

Hvor store lytter skal man have i forsyningen? (Ja, jeg ved godt at man aldrig kan få nok.)

De har en sikring mellem forstærker og højtaler, er det for tøsedrenge, eller er det nødvendigt?
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvor du kigger

http://www.ilpelectronics.com/amplifiers/audio_hy2004.asp

er der ikke nogen tvivl

heller ikke på http://www.ilpelectronics.com/images/pics/HY2004.pdf

HY200 er mig bekendt en udgået model - den ligger i arkivet http://www.ilpelectronics.com/support/docs/HY30.HY60.HY120.H Y200.HY400.PDF

og er korrekt som du siger 50 høj

Sikringen bør man ikke undlade -  hvis den kollapser hælder den fuld spænding ud i din højttaler .

....... man kan jo "bare lave et relækredsløb selv"   -  tjaehh

Mine har bestemt fået læsterlige tæsk og overlevet, jeg har dog set et modul stå af, og tage en bas med sig



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 12 Marts 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

BertelB skrev:
Jeg blev udlært radiomekaniker for 25 år siden, og blev derpå ingeniør, så jeg mener nok at kunne få det sat sammen. Men man vil jo helst komme nogenlunde let omkring det.
Jeg tror ikke mine trafoer er på 1000VA...

Godt ord igen, jeg stillede nu ikke spørgsmålstegn ved din kunnen, men de djævelsk små komponenter jeg skal have loddet på Truepath'en er noget der bare skal overståes (for mit vedkommende).

Ingen problem med de mindre trafoer hvis ikke du har brug for effekten, og med to ens har du mulighed for at lave ægte "dual mono".



__________________
Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
Til top Vis McFrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McFrede Besøg McFrede's Websted
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 02:00 | IP-adresse registreret  

McFrede, det var mere for at sandsynliggøre at jeg kunne strikke noget sammen.

Jeg regner ikke med at 300W pr kanal bliver for lidt,  reelt har jeg næppe brug for ret meget mere end 50W effektivt.

Jeg ved stadig ikke helt om jeg vil gå efter MosFET eller Class D, det var lidt fristende at lave to "små" mono class D forstærkere, når jeg nu har to trafoer.

Er der nogen der har erfaring med at bygge forforstærker?
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
greg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 337
Sendt: 13 Marts 2011 kl. 05:59 | IP-adresse registreret  

McFrede > Hvad er det for et Truepath kit du har købt? Amp15-ps-xp kittet fra 41Hz ser fedt ud, så er
spørgsmålet bare om det også lyder godt? Jeg har en Weller loddestation med SMD loddespids og
temp.regulering - sig til hvis du vil låne den et par dage.
Til top Vis greg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greg
 
McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 15 Marts 2011 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

@BertelB

Forforstærker har jeg ikke rodet med, men en del hovedtelefonforstærkere. Der er nok andre her der kan hjælpe på det område.

Der findes jo også mindre (og billigere) kits på 41hz.com (undskyld hvis jeg begynder at lyde som en "fanboy") og de andre producenter har garanteret også noget der matcher dine behov!

@Greg

Ehh, jeg købte det største, det skal trække et par Dali Grand Diva så jeg vil ikke risikere at mangle effekt. Jeg skal gerne melde tilbage om det lyder ordentligt (mon ikke vi ser en tråd her om projektet). Tak for tilbuddet, men jeg prøver lige først med mit eget grej, den billige loddestation fra Lidl har overrasket positivt indtil videre.



__________________
Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
Til top Vis McFrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McFrede Besøg McFrede's Websted
 
kenneth74
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 386
Sendt: 15 Marts 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

... hej  jeg har selv en hypex 180st med spms strømforsyning..  spiller super og at samle kræver ikke den store videnskab..  specielt i mellemtonen er den virkelig godt.. og til prisen.!  ;)
Til top Vis kenneth74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth74
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 15 Marts 2011 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Det er vist på tide med en statusopdatering.

Jeg har bestilt Hypex 180ST, så det er godt at vide at de lyder ok. Det eneste jeg er i tvivl om på den side er hvilke elektrolytter jeg skal have i strømforsyningen. På dba.dk så jeg nogle "Wicon" på 22000u, til 100,- det er vist nogenlunde rigtig størrelse og prisen er vist heller ikke hel skæv.

Forforstærkeren bliver bygget op omkring "Remote 3" fra Dantimax:
http://electronics.dantimax.dk/Kits/Preamps_-_poweramps/1086 1356062.html
Jeg tilføjer et buffertrin og laver den med en drejeomskifter i stedet for trykknapper. Jeg har kikket lidt efter en god op-amp, men har svært ved at finde en der er god og som kan skaffes. Jeg er heller ikke sikker på hvilken type kondensator jeg bør bruge i signalvejen.
Jeg overvejer at putte en RIAA del og måske også en hovedtelefon forstærker i.

Det hele bliver sikket puttet i en boks fra modu.it:
http://modu.it/galaxy.html
Jeg har endnu ikke besluttet mig til om det skal være med separate mono effekttrin eller én stor kasse, men jeg hælder mest til det sidste.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes