Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 21:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Udregning af kabinet str. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Hey Hifi4all :)

Skal have lavet et basrefleks kabinet til denne højtaler

http://www.eminence.com/pdf/Beta_12LTA.pdf

Men ved ikke hvordan jeg udregner den præcise str. nogen der kan hjælpe ? på forhånd tak
Til top Vis skottyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skottyboy
 
skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Har kigget lidt på programmer winISD kan det bruges?
Til top Vis skottyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skottyboy
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Du linker jo selv til databladet, hvori det jo ret tydeligt står anbefalinger til kabinetstørrelse
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

I know :) men der står - 56.6-116 liter ? Hvilket jeg syntes lyder som en meget stor forskel hehe :) Det er første gang jeg sætter igang med at lave højtalere :) og vil jo gerne have det lyder så godt som muligt :)
Til top Vis skottyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skottyboy
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Sorry... den havde jeg selv lige overset

Typisk får du den "hurtigste" bas, især hvis du vil spille lidt højere op i frekvens, med et mindre kabinet, simpelthen forde der er mindre luft i kassen, derfor opbygges trykket hrutigere når membranen bevæger sig. derfor får den lidt "hjælp" til at bevæge sig tilbage til sin normal-stilling. Tilgengæld vil du i et større kabinet, have en lidt mindre luftmodstand, hvilket giver enheden lov til at bevæge sig mere(læs nemmer) med den samme effekt. derfor vil det store kabinet spille dybere.

Det er altsammen en afvejelse af hvilke tekniske data en enhed har, samt hvilke lydindtryk du ønsker at opnå med den givne konstruktion.

Dog vil jeg med den lave membranvægt, ikke proppe den i for lille kabinet. Tror umiddelbart den vil blive lidt tynd nedefter, når en 12" membran kun vejer 35gr og  skal spille i 56 liter, så får den svært ved at "skubbe" luften sammen.

Jeg har f.eks en 12" derhjemme, som godt nok er en sub-enhed, men dens membran vejer 120gr. så jeg bruger bare lidt gætte-logik i denne retning.

Hvad jeg skriver er IKKE 110% korrekt.... men det skal nok skabe lidt opmærksomhed fra andre mere velvidende på dette forum, som ved lidt mere om PA en mig

Pøj pøj med det. Men søg lidt på det med porte. For du må endelig ikke bruge for små porte.... noget med at lufthastigheden i porten aldrig må overstige 12m/s, hvis du skal undgå puste/pruste-lyde.... så vidt jeg husker.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Ja okay :) Men de helt lave frekvenser forsvinder de ikke når det er udendørs ? :)

Skal lige siges at det er til et roskilde anlæg :)
Til top Vis skottyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skottyboy
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

hehe.... tilgiv mig, for jeg er nok lidt en hifi-nørd i den tunge hjemmeklasse... efterhånden

Jo for den da, hvis du skal bruge den til noget laveffekt-forstærker, trukket af noget batteri osv, så er det jo en helt anden historie

Søg lidt på det herinde.... mindes at der er mange andre som har lavet glimrende løsninger netop til festivaller. Så hvis du ikke ønsker at være nyskabende og unik... så ville jeg da klar anbefale dig at kopiere en eksisterende konstruktion.

Held og lykke med det. og husk at ikke kun pigerne bliver kønnere med en smule øl-indtag.... lyden bliver ligeså også en smule bedre, så der skulle være rig mulighed for at justere ind for diverse småfejl i sidste ende  

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

:D Designet har jeg sådan set fundet ud af :) men hvor stort kabinettet skal være er vel ikke helt ligegyldigt - selvom det "bare" er et roskilde anlæg ? :) eller hvad?
Til top Vis skottyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skottyboy
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Der skal nok komme lyd ud af det, lige meget hvad. Men jeg ville nok gå efter en så stor kasse som muligt, det giver den sjoveste lyd(mest tam tam), syntes jeg - prøv det.... sæt den på en trækvogn eller lignende, hvis den bliver for tung
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

så jeg skal gå efter de 116 liter ? Hvor stor skal porten/røret så være?
Til top Vis skottyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skottyboy
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Som sagt før, så kan jeg ikke helt huske det. Men det er noget med at porten blot skal være stor nok, igen fordi der ikke skal komme puste-lyde. Jeg vil gætte på at du skal bruge en port som er ca 10 cm i diameter... og omkring 40 cm lang. Så får du nok en passende "rørmodstand", det skulle give en nogenlunde afstemning nedefter, sån inden for en trasko-længde, ca 

Som sagt - prøv det... måske er du heldig at ramme plet første gang. brug bare et kloakrør, nedløbsrør, eller en stor paprulle..... kreativitet er vejen frem, så længe du overholde de simple småregler, som f.eks ikke at bruge en for lille port

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

start med et rør der er lidt for langt... så skærer du lidt af, mens du prøver dig frem. Det handler jo ikke om hifi, det her... men om hvorvidt at du får det til at virke, sån inden for rimlighedens grænser.

Måske kan du ikke høre forskel... men prøv først

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Når vi snakker om porten så er vi enige om at det er selve det der rør ikke ? :) altså som det her ?

http://www.thomann.de/dk/monacor_mbr110_bassreflexrohr.htm
Til top Vis skottyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skottyboy
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

yepper. Husk blot at røret også skal have fri luft inde  i kabinettet... dvs at mundingen inde i kassen, skal have minimum diameteren af røret, som afstand til den af kabinetsiderne som røret peger ind imod i kassen. Brug evt bare en lille smulle isolering/dæmpning i kassen, langs indervæggen. det dæmper lige de værste stående bølger og fjerner en smulle af den kasselyd som ellers vil være irriterende at høre på, i form af en rungende lyd, lidt som at prøve at føre en samtale mellem 4 personer i et tomt badeværelse. Ved ikke lige om den analogi holder i praksis, men lidt derhen af, er ikke helt ved siden af

Sådan noget som det her:

http://biltema.dk/da/Bil---MC/Bilradio/Monteringsdele/Dampem ateriale-til-hojttalere-5-stk/

Er ganske effektivt, til lige at smide på indervæggene, med en hæftemaskine eller et par striber silicone. som sagt... er det stadig ikke hifi... men det hjælper sgu på fornøjelsen, når man skal lytte på det

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

super det vil jeg gøre :)

Hvis der er nogen der har en udregning til kabinet og evt. med rør også må du meget gerne skrive :D
Til top Vis skottyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skottyboy
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

yes folkens.... vi har en mand der har brug for hjælp her - kom glade - højttaler-byg er meget vigtig ting.... intet er for småt er eller for simpelt her

Endnu engang held og lykke med det..... og god fest-ival

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
skottyboy
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Maj 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 135
Sendt: 23 Juni 2011 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

hehe tusind tak :D
Til top Vis skottyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skottyboy
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes