Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. maj 2024 | 04:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Næsten DIY forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 03 April 2004 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Da en af mine bekendte flåede indmaden ud af en af hans 2 måneder gamle P500, for at bruge kabinettet til hans Zappulse moduler, syntes jeg det var lidt synd, at smide dette ud, derfor byggede jeg et kabinet i aluminium, og købte en ordentlig ringkernetraffo på 500VA, samt 4 stk. 10.000uF kondensatorer plus de 13.200 på printet, og større og bedre ensretterdioder. Men når man nu er igang så kan man ligeså godt forbedre det der er sparet på, så derfor købte jeg nogle fornuftige stik/terminaler, og skiftede kablerne/ledningerne til bedre typer, samt forkortede signalvejen.

Hvordan lyder den så, jo den lyder faktisk ganske godt, lidt tilbagelænet som man kender Cambridge forstærkerne, men med meget mere dynamik og magt over sagerne, samt bedre detaliering. Så nu har jeg endnu en effektforstærker til mine højttalerforsøg.

Lige lidt billeder af Cambridgen i ny forklædning.

Mangler lige CE-mærket på bagsiden.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
miba
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 04 April 2004 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

wow, den ser ret fed ud - måske lidt grove skruer i fronten, men ellers dejlig "no nonsens". Er udluftningshullerne ikke lidt små ? eller du har måske også koblet transistorene til kabinettet (ville være oplagt med det superkraftige kabinet)
Til top Vis miba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miba
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 04 April 2004 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

En let modificeret P500 lyder i mine ører væsentlig bedre en LC-produkterne, så du har gjort det eneste rigtigt!

Hvis man tager lidt mere fat rummer denne konstruktion nye lag af kvalitet, jeg er forundret over hvor langt man kan nå med den!

Da der er tale om en klasse A/B udgang, hvor temperaturkompenserings dioderne og emittermodstandene er integreret direkte i huset på powertransistorene (der er kvalitet fra Sanken), tror jeg meget ligger her.....bias punktet tracker simpelthen bedre når effekten skifter momantalt....og det er jo netop musik

 

 



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 05 April 2004 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Nej Miba, den bliver ikke særlig varm, heller ikke efter at have fået klø i længere tid, det skyldes nok tildels at den også bruger hele bundpladen som køleplade, og da denne består af en 3mm aluminiumsplade, så kan denne jo aflede en del varme.

Og til Groove, så syntes jeg faktisk den spiller bedre og bedre, jo mere jeg lytter til den, lidt ubehageligt i grunden når jeg tænker på hvor lidt denne forstærker koster, i forhold til den anden forstærker som jeg har.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
pirat
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 90
Sendt: 05 April 2004 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Hvad kostede de dele du købte til den?

Uden kabinettet.

Til top Vis pirat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pirat
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 05 April 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Hej Pirat.

Traffo'en kostede ca. 550 kr., og lytterne kostede ca. 300 kr. for 4 stk., og nye ensretter dioder som kostede ca. 20 kr., terminalerne/stikkende kostede ca. 150 kr., så alt i alt et beløb på lidt over en tusse. men nogle af delene havde jeg dog på lager, fra mit sidste byggeri.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 05 April 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

hvor temperaturkompenserings dioderne og emittermodstandene er integreret direkte i huset på powertransistorene (der er kvalitet fra Sanken),

 

Kan du fortælle lidt mere om dette fænomen, med temperaturkompenseringsdioder integreret direkte i huset på transistoren?? Mig bekendt er der tale om "almindelige" transistorer fra SANKEN, hvilket vil sige fra den gode skuffe. Men den med temperaturkompenseringsdioder i huset har jeg aldrig hørt om før.

Er det noget HIFI Klubben har bildt dig ind eller hvordan forholder det sig??? Jeg kan heller ikke finde noget om temperaturkompenseringsdioder i SANKEN's datablade over Deres transistorer!

Men fedt at høre, at den spille fremragende.... den har jo også nogle gode byggesten, så hvis man selv smider lidt ekstra strømforsyning i, kan man helt sikkert komme langt!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 05 April 2004 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Hey Hurtig

Tjek lige dette link, der sidder Sanken SAP15 i Cambridgen, men kunne kun finde SAP16, men disse er næsten også ens.

 http://www.sanken-ele.co.jp/en/prod/semicon/pdf/sap16pe.pdf

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3070
Sendt: 05 April 2004 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Der må jeg tage hatten af! Men som elektronikkonstruktør er jeg vant til, at folk fra branchen forsøger at bilde folk en god historie på ærmet. Specielt har jeg oplevet at HIFI Klubben der forhandler Cambridge har været gode i denne diciplin.

Men OK.... der var noget om snakken med temperaturkompenserende dioder. Dog er jeg ikke tilhænger af, at man benytter darlingtontyper, fermfor at lave darlingtontrinnet selv. Problemet er, at man ikke tømme basisområdet i effekttransistoren lige så hurtigt som man kan fylde det med elektroner. Derfor får man en asymetrisk funktion.

Men jeg kan se, at SANKEN til dels har afhjulpet dette, ved at indføre en modstand mellem basis og emitter.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 05 April 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

 

Til hurtig:

Ja, det vigtige her er at værdien af denne modstand er kun er 70 Ohm, Sanken kan det det gylle.......denne udgangstype har været savnet i mange år!

 

Du er måske mere til Compound parret? Det er også godt, men er kraftigt modkoblet og lyder i mine ører ikke så godt som en darlington. Men er mere temperaturstabil...indtil disse Sanken sager kom!

 

Gorm: Hvad er din anden forstærker for en sag?

 

 



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3139
Sendt: 05 April 2004 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Det er sq den flotteste Cambridge forstærker jeg længe har set
Flot arbejde Gorm


/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 06 April 2004 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

det er for lækkert...

__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 06 April 2004 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Okay, nu fik jeg sat min rigtige effektforstærker til igen, istedet for den forklædte P500, og jo der er stor forskel, til fordel for min egen forstærker, men prisen er heller ikke den samme. Men den ombyggede P500 den lyder nu meget bedre end den originale.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
sims
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 332
Sendt: 06 April 2004 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

hvis du evt. vil sælge den, må du gerne mail mig. sims@adslhome.dk

 

Til top Vis sims's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sims
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 07 April 2004 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Gorm, hvad er din "rigtige" forstærker for en?

 



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 07 April 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Hej Groove Nysgerrig hva! 

Jeg bruger Rotel RB-990BX, da jeg syntes pris kontra ydelse harmonerer godt. Har for øjebikket kig på en ekstra RB-990BX til Bi-amping, til mit nye højttalerprojekt.

mvh Gorm

 

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 13 April 2004 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg yderlig, forbedret forstærkeren som Groove foreslog, med magnetisk afskærmning mellem traffo og print, med en jernplade, samt skærmet AC kablerne fra traffoen til printet, dette har givet lidt flere detalier "tror jeg", men det er lidt svært at definere.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

kan ligge nogle tegninger/billeder /byggebeskrivelser ud? overvejer lidt at gå i gang med noget lign selv...

__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Hej Kim

Jeg vil gerne lægge tegninger og beskrivelser ud, vil også gerne maile dem.

Er næsten færdig med en forforstærker der skal matche, effektforstærkeren i design og lyd. Denne forforstærker er opbygget med to opamps, en i indgangstrinnet, og en som udgangs buffer/trin, i mellem de to trin sidder så volumenpotentiometeret. Der er forsøgt med mange typer opamps, både audio og instrumenterings opamps, og den endelige opstilling er blevet med en OPA604(evt.OPA602) i indgangstrinnet, og en NE5534 i udgangstrinnet, denne kombination er meget dynamisk, hurtig og åben. 

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1408
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Lige lidt billeder af forforstærkeren, som er ren DIY, kører dog stadig test, så printene er version 1.

I den endelige opstilling bliver forstærker printene rykket ned til relæprintet, og der bliver sat en aksel på potentiometeret, således ledningslængderne minimeres.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes