Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. maj 2024 | 00:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Peerless sls 12" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 20 Oktober 2011 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Nogen der kan sige noget om denne enhed?

http://frequence-shop.dk/produkter/8-subwoofere/471-pca-s12- sls/

Eller om konstruktionen af overstående? kan det laves bedre?

Hvordan er den i sammenligning med,

Concept 12" SWA 12" Eltax atomic 15,2R da disse tre er nogen jeg selv har haft.

Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream
 
hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 20 Oktober 2011 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Slet ingen der kan fortælle noget om diy med disse enhedeR?
Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 20 Oktober 2011 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun huske at der var en som hed "Miju" på dette forum. som benyttede en sls12 til bas i et 125 liters kammer med 2
stk akustiske ventiler. Men det var heller ikke kun som sub. han brugte den op til ca 250 hz så vidt jeg husker. Men han
mente også at den leverede afsindig god bas. Og han er vel og mærke en som har hørt noget af det vildeste du tør tænke
på. I hvertfald som jeg husker det beskrevet. Men han skrev heller ikke så meget herinde siden 2006.
Så jo. du kan få den til at spille rigtig rigtig godt. Men det kræver nok lidt mere end hvad frequence tilbyder. Men det er blot
min mening. Det kan jo være at du vil blive yderst tilfreds.
Jeg kan ikke være 100% sikker på at det er samme enhed som den Miju brugte. men søg herinde.... han post' er her stadig
fra dengang.
Pointen er at hvis det er samme enhed, så er den virkelig god til prisen. Men igen. den skal bruges rigtigt. ellers falder det til
jorden.
Jeg bruger selv "storebroderen" XXLS 12" fra peerless. og er meget tilfreds. Men jeg bruger den også kun fra 65hz og ned.
Og den gør jobbet lige som jeg ønsker det. Men jeg har også fuldt aktivt system med mulighed for at pille ved frekvenser,
filtertyper osv i det digitale domæne. Desuden bruger jeg den i 100 liter lukket.
Det ser ud som om at frequence giver den lidt luft til at spille i. Og det hjælper og den skulle også gerne spille bedre end
SWA12 fra dali. da denne spiller i noget mindre kasse. Og generelt er det ikke der man får det bedste resultat med de
billigere enheder. Bas kræver simpelthen plads. og man kan snyde med masser af power og eq. Men helt godt, bliver det
altså ikke. Nogle få kan, men det er dyrt og kræver know-how i den større ende af skalaen.
Håber det hjalp lidt
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 20 Oktober 2011 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Det var da lidt info. Men 125L lyder alligevel som ret meget for en 12"

Men man må jo ofre sig for god bas.

Så det bliver vel 250L kasse med 2 stk 12"

Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 20 Oktober 2011 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Brug det her program

http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver

Du skal ikke nødvendigvis ramme 20 hz rent. men huske på at der noget om hedder roomgain. dvs. at hvis din subwoofer
"kun" spiller ned til ca 35 hz, når den står på en åben parkeringsplads i det fri uden reflekterende overflader på nær den
overflade den står på. så vil den spille en del dybere når den står i et rum. og det er simpelthen fordi rummet forstærker de
laveste frekvenser. Så det skal medregnes. men jeg ved ikke lige hvordan man 100% gør. Men det er derfor at du sagtens
kan lave en lukket subwoofer, da den falder blødere af nedefter. og derfor passer godt med roomgain. og vil derfor give dig
masser af dyb bas.
125 liter er ganske normalt. man er bare blevet "bange" for store kasser, i nyere tid. Der er nogle ganske simple fysiske
regler som bestemmer den sag. Men det kommer også an på hvor stor stue du har. det hænger sammen, det hele.
men lav endelig 2 seperate kasser. 100 liter er måske nok. men det skal helst prøves. dvs man laver en testkasse. og
prøver af om det kommer til at give det som du ønsker. måske lidt træls at man skal bygge en kasse som man ved skal
smides væk igen. men det sikre blot at færdige resultat kommer tættere på det rigtige. 2 seperate kabinetter giver også
bedre akustisk kontakt med rummet. dvs du får et mere korrekt lydbillede nedefter, med færre buller-problemer, når du
bruger 2 subs i stedet for 1.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

SLS 12" spiller rigtigt godt, specielt taget dens relative lave pris i betragtning.

Den spiller faktisk også rigtigt godt som dipol i en H-frame, hvis man vel og mærke har mulighed for at korrigere i bunden. Tør kontrolleret bas helt uden kasselyd - mums

 

Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen
 
hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Enhederne er ihvertfald bestilt nu, Så må vi se hvad det bliver til derefter.

Syntes egentligt Frequence´s PCA s12 konstruktion ser meget lovende ud. :)

Men der er sikkert muligheder for små ændringer.

Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream
 
hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Fasen, H Frame ??? Det har jeg ikke hørt om før?

Mhs til plasering af sådanne to Sub kasser så skal de indgå i et 7.2 setup i min kommende lejlighed som jeg endnu ikke ved hvordan kommer til at se ud, Håber på at kunne få en 3vær, så der er et rum til bio. (stakkels naboer) :)

 

 

Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream
 
Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Undskyld , der skulle have stået U-Frame. Google u-frame dipol og se billeder. Det er nemmere.

Men som biosub vil jeg ikke bruge dipol. Det går de ikke dybt nok og kan ikke spille højt nok, det er ihvertfald min erfaring. Til musik er det suverænt. Men til bio ville jeg bruge dem i refleks.

Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen
 
hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Tror også det ender med en kopi af PCA s12, da det er en fin størrelse og Det må være en konstruktion der er til at hører på-
Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream
 
Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 452
Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Det er det. Har selv haft en enkelt 12" i refleks og det spillede rigtigt godt , både til musik og film. Den står nu hos en kammerat og han er meget glad for den.

 

Held og lykke med projektet.!

Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen
 
hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Kanon, Mange tak, ser frem til at modtage enhederne i næste uge. Reflexrør er også landet.

så skal der bare bygges to stk kasser, Alliere mig med en maskinsnedker til dette projekt.

 

 

Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream
 
Fimpe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 295
Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Du har godt set de har færdige kabinetter på tilbud til denne subwoofer? blev lidt nysgerrig efter hvilken afstemning de vælgewr til denne enhed (har selv 4 af dem) hvad er længden på porten? - syntes kabinettet ser lidt lille ud til denne enhed
Til top Vis Fimpe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fimpe
 
hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 21 Oktober 2011 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

mener det var 68L jeg regnede kabinetterne ud til at være. Jeg kan lige se om jeg kan få dem målt de porte.

Jo har set de har færdige kabinetter, men jeg mener jeg selv kan lave nogen færdige til mindre penge, også selv lave dem som min egne med udsmykning af lir.

Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

Såfremt min hukommelse ikke svigter, anvendte Mijus konstruktioner en ældre model af Peerless prisrimelige sub/bas-enheder, som Peerless siden erstattede med de nuværende. Efter min mening var de ældre modeller datamæssigt bedre egnede til subbrug end de nuværende, men meget afhænger af den konkrete udførsel af konstruktionen.

Mijus bokse var med akustiske ventiler, og hovedsageligt beregnet til musik.

SLS 12" er prisrimelig, og effektiv nok til at kunne udnytte mindre forstærkere, og begge dele er jo en stor fordel. Held & lykke med dem, Hasselstream.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 304
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Jeg modtager gerne forslag om andre kabinet størrelser? for bedste resultat????

Kan selv dreje rør hvis de allerede indkøbte rør til Frequnces model ikke kan bruges?'

 

Længden på Rør er 21.5cm Ø70mm / Ø60mm (Ø60 er den ende der skal sidde inde i kassen)

 

 

Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

 hej

men hensyn til din kabinet .. så vil jeg anbefale at du lavet det som sandfyldt .. jeg har tidligere lave  kabinet til sub..   hvor jeg har lavet et som passer på liter mål.. der efter lavede jeg en større kabinet hvor der var 25 mm luft hele vejen rundt ..   det luft fyldt jeg op med sand.. og det var helt vildt godt . bassen var stram og fyldig


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Og du melder dig frivilligt til at hjælpe med at flytte rundt på sandboksen, ikke?  Sand er effektivt, men føj, hvor bliver det tungt...

Hassel, du kan stoppe SLS-enhedens data ind i diverse 'puterprogrammer, og se hvordan den opfører sig i forskellige boksstørrelser, med eller uden refleksafstemning. Husk, at dette kun vil fortælle dig en del af sandheden, da en subs opførsel osse er meget afhængig af rummet og placeringen i samme.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 25 Oktober 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

da jeg ikke har haft indbygget forstærker i mine har jeg kunne fylde sandet i på steder igennem huldet til terminalerne.. så kan man tage det ud igen hvis den skal flyttes.

men ja min blev meget tung 95 kg .. men den flyttede sig heller lige meget hvor højt man ville spille

mollecon skrev:
Og du melder dig frivilligt til at hjælpe med at flytte rundt på sandboksen, ikke?  Sand er effektivt, men føj, hvor bliver det tungt...

Hassel, du kan stoppe SLS-enhedens data ind i diverse 'puterprogrammer, og se hvordan den opfører sig i forskellige boksstørrelser, med eller uden refleksafstemning. Husk, at dette kun vil fortælle dig en del af sandheden, da en subs opførsel osse er meget afhængig af rummet og placeringen i samme.


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 26 Oktober 2011 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Her er det godt nok Peerless SWR 315 - men i en U-baffel (dipol).
Så kan du se princippet:

http://www.soundimage.dk/Tantalizer/the_tantalizer.htm




__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes