Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 13:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Brokobling - dybbasproblem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 20 Februar 2012 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har en del af disse forstærkere at ligge (og flyde)



De er med balanceret indgang og jeg ville så prøve at brokoble 2 stk.

Brugte Gnd & Positiv ind på det den ene forstærker (kortsluttede negativ in til stel/Gnd)
&
Brugte Gnd & Negativ ind på den anden forstærker (kortsluttede positiv til stel/Gnd)

Koblede de 2 minusser fra højttlerudgange sammen, med kraftigt kabel og brugte de 2 plusser til højttaleren

(Altså gjorde hvad man normalt gør ved brokobling)

Der kommer en HEL DEL mere power, men det er som om dybbassen forsvinder, resten af området er der
bestemt noget mere power på - Hvordan kan det være ?

Enhederne der er prøvet på er 8 ohms enheder og et par 4 ohms

Link til forstærkeren

__________________
Basti@live.dk
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6269
Sendt: 20 Februar 2012 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Prøv og fjern sammenkoblingen af højttalerminus (udgange) og lad dem stå åbne?????.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 20 Februar 2012 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Prøv og fjern sammenkoblingen af højttalerminus (udgange) og lad dem stå åbne?????.


Det tør jeg sgu ikke så trækker den igennem signal stel istedet

Der er kun de 2 veje

__________________
Basti@live.dk
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden
 
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 20 Februar 2012 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Kan det være fordi de ikke har fælles strømforsygning ?

Har fasen på indgangen af strømforsygningen (230 V siden) mon noget at sige mht det ?

__________________
Basti@live.dk
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden
 
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 20 Februar 2012 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Ingen der har et bud ?


__________________
Basti@live.dk
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 20 Februar 2012 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Hvis du graver dybt ned i dokumentationen vil du opdage de har et filter i indgangen -  Når du kører brokoblet på den måde du gør, fordobles virkningen af filtret, så ja,  du mister nok noget bas

__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 20 Februar 2012 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Hvis du graver dybt ned i dokumentationen vil du opdage de har et filter i indgangen -  Når du kører
brokoblet på den måde du gør, fordobles virkningen af filtret, så ja,  du mister nok noget bas


Jan du er en gud... Den havde jeg slet ikke set.

Har du et bud på hvad der kan gøres ? Kan jeg hoppe udenom filteret ?

Eller gøre andet ?

__________________
Basti@live.dk
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 20 Februar 2012 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
jan_stevns skrev:
Hvis du graver dybt ned i dokumentationen vil du opdage de har et filter i indgangen -  Når du kører
brokoblet på den måde du gør, fordobles virkningen af filtret, så ja,  du mister nok noget bas


Jan du er en gud... Den havde jeg slet ikke set.

Har du et bud på hvad der kan gøres ? Kan jeg hoppe udenom filteret ?

Eller gøre andet ?

Jeg har ingen anelse om hvordan filtret i indgangen er lavet på de fætre - men øehh ,  det er en 250w forstærker , hvorfor overhovedet brokoble den ?



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 20 Februar 2012 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

highenden skrev:
jan_stevns skrev:
Hvis du graver dybt ned i dokumentationen vil du
opdage de
har et filter i indgangen -  Når du kører brokoblet på den måde du gør, fordobles virkningen af filtret, så ja,  du mister nok
noget
bas
Jan du er en gud... Den havde jeg slet ikke set. Har du et bud på
hvad
der kan gøres ? Kan jeg hoppe udenom filteret ? Eller gøre andet ?


Jeg har ingen anelse om hvordan filtret i indgangen er lavet på de fætre - men øehh ,  det er en 250w forstærker ,
hvorfor
overhovedet brokoble den ?



Ja det kan lyde underligt at det skulle være "nødvendigt", men jeg synes dynamikken bliver bedre.

Det er rigtigt at de 250 watt er rigeligt, mere end det endda, men der sker noget meget positivt med lyden (på nær
dybbassen) når de brokobles.



__________________
Basti@live.dk
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 21 Februar 2012 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

Hej,

Det er nu mystisk og det er ikke en D amp, læste ellers at D amps fordi de styres af høje frekvenser i deres modelering,
at deres modelerings frekvens skulle være sat til forskellige frekvenser, ellers gik det galt med lyden (og teknisk)


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 21 Februar 2012 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

highenden skrev:
jan_stevns skrev:
Hvis du graver dybt ned i dokumentationen vil du opdage de har et filter i indgangen -  Når du kører
brokoblet på den måde du gør, fordobles virkningen af filtret, så ja,  du mister nok noget bas


Jan du er en gud... Den havde jeg slet ikke set.

Har du et bud på hvad der kan gøres ? Kan jeg hoppe udenom filteret ?

Eller gøre andet ?

Jeg har ingen anelse om hvordan filtret i indgangen er lavet på de fætre - men øehh ,  det er en 250w forstærker , hvorfor overhovedet brokoble den ?



Jan - hvis jeg ikke tager fejl er der ingen filter funktion med mindre der indsættes et filterkort i SIMM soklen. Måske skal forklaringen findes andre steder...!
Ifølge specs går den ret hurtigt i knæ strømmæssig 250W/8ohm 1% til 350W/4ohm 1%. Hvad bliver det til ved 2ohm .... total cut? eller bare strømbegrænsning? Og man skal lige huske på at ved brokobling ser hver forstærker kanal den halve impedans.

Jeg har haft en af de større modeller (DigiMod1000NPS) fra PowerSoft forbi til installation med DCN23 digital delefilter på en højttalerbagplade. Det var ikke just imponerende og jeg er ret sikker på at det skyltes den klejne strømforsyning - og det er en switch-mode forsyning men der SKAL være tilstrækkelig med kapacitet oplagret et eller andet i strømforsyningen - for der bliver kun "fyldt" på 100 gange i sekundet. Men der kan selvfølgelig være andre årsager til den manglende bas performance.

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 21 Februar 2012 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Hej Robert.

En switchmode fylder jo ikke kun på 100 gange i sekundet,  den fylder på det antal gange switch moden kører med i frekvens,  ofte 20Khz eller højere, så det er ikke korrekt.

Om så selve switchmoden har tilstrækkelig kapacitet på source siden, er et godt ?

man skal nok have tingen foran sig,  for at kunne kloge sig på den :) 

(Jeg vil ikke røre SMPS med en ildtang til audio brug)



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 21 Februar 2012 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Som standard (ikke brokoblet) driver den liv i bassen (kun bassen)   på en B&W N801 som få andre forstærkere og den er
ikke lige alles livret

Faktisk er det en af de værste kurver/belastninger jeg har set



Og jeg har prøvet at belaste den forstærker på mange forskellige måder, uden at få den til at gå død.

Så data på papiret og virkeligheden er nok ikke altid helt ens

__________________
Basti@live.dk
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 21 Februar 2012 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Hej Robert.

En switchmode fylder jo ikke kun på 100 gange i sekundet,  den fylder på det antal gange switch moden kører med i frekvens,  ofte 20Khz eller højere, så det er ikke korrekt.

Om så selve switchmoden har tilstrækkelig kapacitet på source siden, er et godt ?

man skal nok have tingen foran sig,  for at kunne kloge sig på den :) 

(Jeg vil ikke røre SMPS med en ildtang til audio brug)



Jan - har du ikke 50Hz i din væg kontakt? Det har jeg og dermed har jeg også ret i at der et eller andet sted (som jeg skrev i mit forringe indlæg) i strømforsyningen skal være den fornødne kapacitet f.eks. på source siden og her er den PowerSoft model jeg har været i berøring med ret klejn sammenholdt med den opgivne effekt.

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 21 Februar 2012 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
Som standard (ikke brokoblet) driver den liv i bassen (kun bassen)   på en B&W N801 som få andre forstærkere og den er
ikke lige alles livret

Faktisk er det en af de værste kurver/belastninger jeg har set



Og jeg har prøvet at belaste den forstærker på mange forskellige måder, uden at få den til at gå død.

Så data på papiret og virkeligheden er nok ikke altid helt ens


Når du brokobler det givne forstærker modul på belastningen vist ovenfor vil forstærkeren højest sandsynligt trigge strømbegrænsningen i forstærkeren da du er vel under hvad den tillader - hvilket jeg også hentydede at der var sandsynlighed for i min første indlæg.

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 21 Februar 2012 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:

highenden skrev:
Som standard (ikke brokoblet) driver den liv i bassen (kun bassen)   på en B&W N801 som få andre
forstærkere og den er
ikke lige alles livret

Faktisk er det en af de værste kurver/belastninger jeg har set



Og jeg har prøvet at belaste den forstærker på mange forskellige måder, uden at få den til at gå død.

Så data på papiret og virkeligheden er nok ikke altid helt ens
Når du brokobler det givne forstærker modul på
belastningen vist ovenfor vil forstærkeren højest sandsynligt trigge strømbegrænsningen i forstærkeren da du er vel under
hvad den tillader - hvilket jeg også hentydede at der var sandsynlighed for til i min første indlæg.Mvh. Robert GS


Brokoblingen har ikke noget med den viste belastning at gøre.

Som jeg også skrev, så trækker den fint den viste belastning i ikke brokoblet tilstand.

Den viste belastning var bare for at fortælle at det trak den uden problemer som standard

Som skrevet tidligere så er den brokoblede version afprøvet på div. 8 ohms og 4 ohms enheder, uden filter imellem

__________________
Basti@live.dk
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden
 
Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 531
Sendt: 21 Februar 2012 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:

Brokoblingen har ikke noget med den viste belastning at gøre.

Som jeg også skrev, så trækker den fint den viste belastning i ikke brokoblet tilstand.

Den viste belastning var bare for at fortælle at det trak den uden problemer som standard

Som skrevet tidligere så er den brokoblede version afprøvet på div. 8 ohms og 4 ohms enheder, uden filter imellem


Fair nok - men jeg vil stadig hævde at den kan have særdeles store problemer med at drive 4ohm brokoblet da hver forstærker kanal ser 2ohm og jeg vil stadig også hævde at den måske ligger lidt på grænsen til 8 ohm brokoblet. Denne forstærker er designet til at drive en PA monitor eller top og jeg mistænker at den er designet på "grænsen". Se f.eks. i manualen for DigiMod 1000 hvad de skriver midt på side 9... De har inverteret signalet på den ene kanal for at strømforsyningen skal række. Den kunde jeg havde med disse DigiMod 1000 havde brændt flere af dem af uden at han mener at have været hård ved dem... så ja det er muligt at du mener at PowerModII er en kraftig sag, men

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted
 
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 21 Februar 2012 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:

highenden skrev:
Brokoblingen har ikke noget med den viste belastning at gøre.

Som jeg også skrev, så trækker den fint den viste belastning i ikke brokoblet tilstand.

Den viste belastning var bare for at fortælle at det trak den uden problemer som standard

Som skrevet tidligere så er den brokoblede version afprøvet på div. 8 ohms og 4 ohms enheder, uden filter imellem
Fair nok - men jeg vil stadig hævde at den kan have særdeles store problemer med at drive 4ohm brokoblet da
hver forstærker kanal ser 2ohm og jeg vil stadig også hævde at den måske ligger lidt på grænsen til 8 ohm brokoblet.
Denne forstærker er designet til at drive en PA monitor eller top og jeg mistænker at den er designet på "grænsen". Se
f.eks. i manualen for DigiMod 1000 hvad de skriver
midt på side 9... De har inverteret signalet på den ene kanal for at strømforsyningen skal række. Den kunde jeg havde med
disse DigiMod 1000 havde brændt flere af dem af uden at han mener at have været hård ved dem... så ja det er muligt at du
mener at PowerModII er en kraftig sag, men Mvh. Robert GS


Jamen vi er sikkert meget enige når alt kommer til alt.

Hvorfor jeg ville brokoble dem, er fordi jeg synes dynamikken bliver noget bedre og det de skal trække er 2 stk 18" (en pr
side) med let membran, 8 ohm og max op til 200 hz.


__________________
Basti@live.dk
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden
 
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 21 Februar 2012 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
Robert GS skrev:

highenden skrev:
Brokoblingen har ikke noget med den viste belastning at gøre.

Som jeg også skrev, så trækker den fint den viste belastning i ikke brokoblet tilstand.

Den viste belastning var bare for at fortælle at det trak den uden problemer som standard

Som skrevet tidligere så er den brokoblede version afprøvet på div. 8 ohms og 4 ohms enheder, uden filter imellem
Fair nok - men jeg vil stadig hævde at den kan have særdeles store problemer med at drive 4ohm brokoblet da
hver forstærker kanal ser 2ohm og jeg vil stadig også hævde at den måske ligger lidt på grænsen til 8 ohm brokoblet.
Denne forstærker er designet til at drive en PA monitor eller top og jeg mistænker at den er designet på "grænsen". Se
f.eks. i manualen for DigiMod 1000 hvad de skriver
midt på side 9... De har inverteret signalet på den ene kanal for at strømforsyningen skal række. Den kunde jeg havde med
disse DigiMod 1000 havde brændt flere af dem af uden at han mener at have været hård ved dem... så ja det er muligt at du
mener at PowerModII er en kraftig sag, men Mvh. Robert GS


Jamen vi er sikkert meget enige når alt kommer til alt.

Hvorfor jeg ville brokoble dem, er fordi jeg synes dynamikken bliver noget bedre og det de skal trække er 2 stk 18" (en pr
side) med let membran, 8 ohm og max op til 200 hz.


Og når den kan drive ovennævnte belastning uden at kny, vil jeg mene at 8 ohm brokoblet ville være en nemmere opgave
(med elektronisk filter foran)
Jeg tror ikke der findes værre belastning at udsætte sin forstærker for, end sådan en B&W N801 som der er vist kurver af,
jeg har ikke oplevet nogle og kan ikke komme på nogle


__________________
Basti@live.dk
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden
 
highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 23 Februar 2012 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Nu prøvede jeg at sætte en STOR 6 ohms modstand i serie med en 8 ohms basenhed på de brokoblede forstærkere og
det er samme problem.

Så må guderne vide hvad der er årsagen til det ?

Fasen på 230 V siden kan vel ikke have noget at sige ? Altså om de vender ens ?

__________________
Basti@live.dk
Til top Vis highenden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highenden
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes