Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 09:13   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Lyd laboratoriet (forvrængning) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 27 Februar 2012 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Side 1 billeder af lytterum, valg af proff 15" bas, nyt lydkort.
Side 2 Lukket baskabinet laves, måling af frekvensgang på JBL2226 bas i kabinet.
Side 3 Nye kabinetter til bas mellemtone billeder.
Side 4 Samlet frekvensgang. Undersøgelse af dynamisk kompression.
Side 5 DIY AMT baseret på Beyma TPL-150
Side 7 Waterfall målinger på TPL-150/forsøg på dæmpning af resonans. 
Side 10 Start på nyt system, tankerne bag valg af mellemtone.
Side 10 Forvrængning betydning, målinger på enheder Aurum Cantus VS Audio Technology (8" / 6" )
Side 10 Forvrængning på mellemtone enheder Dynaudio D52AF Dayton RS52 2" domes.


Hej,


Første skridt er taget i oprettelsen af mit nye lyd laboratorie.


Planen er at man her skal kunne dissekere lyden udi de enkelte detaljer, og udstille de mindste skavanker fra udstyret i
test.


Bor til leje i et fornuftigt hus, med en tom 2. sal, bortset, fra det ragelse og rester som lå der da vi flyttede in (½ år
siden). Skråvægene er isoleret med rockwool og dampspærre, altså ingen gipsvægge. og der ligger sporadisk gulvtæppe
over det meste af loftrummet.


Man mærker straks den specielle akustik når man går op på loftet, når man f.eks. taler sammen, forsvinder lyden uden
nogen form for ekko. Så jeg tænkte at jeg måtte slæbe anlægget derop på et tidspunkt for at prøve at spille der.


Det blev så gjort i går. , altså største delen, dvs kun 2vejs af mit 3 vejs system,
(bas/mellemtone + diskant) Alcone 5,25 bas + accuton C22(C30). Samt computer met digitalt filter osv.


Jeg tror ikke det kommer ned igen , det lyder simpelthen forrygende, med et
holografisk perspektiv jeg aldrig mindes at have hørt så præcist før. og man kan høre det mindste skruen på rumklang, og
efterklangen i mindste detaljer.


Jeg ved snart ikke om jeg vil bringe billeder af rummet, da det er et noget trist syn, og det virker måske lidt nørded at
sidde på et råt loft at lytte til musik.


Det er som sagt med skrå vægge og opbygget som et T. Jeg har placeret højttalerne så der er maksimal afstand til
sidevæggende (ca 4 meter per side). Dvs at jeg sidder forholdsvis tæt, ca 2,5 meter, nok med 3 meter mellem højttalerne.


Jeg tjekkede kort efterklangstiden. den er 60-70dB nede efter 80ms, hvilket må siges at være veldæmpet. Eneste
"problem" akustisk set er gulvreflektionen. ved ikke helt hvordan den skal takles. Jeg har frit spillerum, hvilket jo også er en
af det store fordele ved "laboratoriet" 



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 27 Februar 2012 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Hej,


Skråvægene er isoleres med rockwool med dampspærre, altså ingen gipsvægge. .




Det er muligt det ikke er gipsvægge, men at skrive "rockwool med dampspærre, altså ingen gipsvægge", er hindsides enhver
logik. Det er vist mere reglen end undtagelsen, at gipsvægge inden under gipsen, netop er isoleret med rockwool og lukket
med en dampspærre.     
Til top Vis gask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gask
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 27 Februar 2012 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

gask skrev:

Det er muligt det ikke er gipsvægge, men at skrive "rockwool med dampspærre, altså ingen gipsvægge", er hindsides enhver
logik. Det er vist mere reglen end undtagelsen, at gipsvægge inden under gipsen, netop er isoleret med rockwool og lukket
med en dampspærre.     

Du har ret, det var bare for at pointere at der ikke er nogen beklædning på dampspærren.



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
dch199
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 27 Februar 2012 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo smide nogle æggebakker eller andet material sporadisk foran dine HT'ere, så du undgik reflekser...

Ellers hæv gulvet på nogle strøere, så det kun er HT og anlæg der skal stå på nogle plader

Men det er fedt det du har gang i      

__________________
JBL TL260, JBL LC2, Onkyo TX-NR929, Sanyo PLV-Z4, Lissau Tab-Tension motor 92", Samsung 46" 7070 series LED, Panasonic BD-310, Rotel RB-985mkII
Til top Vis dch199's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dch199
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 27 Februar 2012 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Trappen/hønsestien til laboratoriet giver visse begrænsinger i hvor store/tunge ting der skal slæbes op.




Inden jeg uploader flere billeder vil jeg advare om det kommende materiale kan virke frastødende på menesker med
rengøringsvanvid og andre lyster i den retning.

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
dch199
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 124
Sendt: 27 Februar 2012 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Jeg glæder mig allerede til mere....

jeg husker at jeg engang har været inde i Jamos lyd-døde rum...
Super sjov oplevelse, og helt skæv fornemmelse af rum, i forhold til hvordan man plejer at høre lyde!

man havde slet ingen fornemmelse af hvor stort rummet egentlig var, da der ikke var nogen refleksioner

__________________
JBL TL260, JBL LC2, Onkyo TX-NR929, Sanyo PLV-Z4, Lissau Tab-Tension motor 92", Samsung 46" 7070 series LED, Panasonic BD-310, Rotel RB-985mkII
Til top Vis dch199's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dch199
 
gask
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 24 Marts 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 268
Sendt: 27 Februar 2012 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

gask skrev:
Det er muligt det ikke er gipsvægge, men at skrive "rockwool med dampspærre, altså ingen
gipsvægge", er hindsides enhver logik. Det er vist mere reglen end undtagelsen, at gipsvægge inden under gipsen, netop er
isoleret med rockwool og lukket med en dampspærre.     


Du har ret, det var bare for at pointere at der ikke er nogen beklædning på dampspærren.



PS:Hvis der skal gips på, så er det ad hensyn til dugpunktet (mulig kondens inde i væggen), bedst med ekstra 50 mm rockwool
oven på dampspærren.
Til top Vis gask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gask
 
OleDP
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 November 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 79
Sendt: 27 Februar 2012 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvad med at bruge Troldtekt til væggene ?. Det anvendes oftest til lofter, men kan også anvendes til vægge. Det suger virkelig meget lyd.

Det kan også anbefales at montere blot 2-4 Troldtekt plader på det eksisterende loft af f.eks. gips. Det har stor effekt og ganske billigt ift. de dyrere Rockfon plader. Men det ser selvfølgelig også anderledes ud.

Mvh Ole
Til top Vis OleDP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleDP
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 27 Februar 2012 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg bor som sagt til leje, så forventer ikke at smide det store penge i troldtekt osv.
Men måske et rockwool bat foran hver højttaler ville gøre godt

Rummet er som sagt ikke helt lyddødt, kunne forestille mig det er en underlig fornemmelse at befinde sig i et.

Bare her har man ikke den umiddelbart inituative fornemmelse af rummets størrelse placering af vægge osv.


__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 27 Februar 2012 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Lige et par billeder mere.

Som sagt ikke for sarte sjæle, systemet er bare smidt op uden oprydning etc.








Højttalerne var planlagt som væghængte, derfor den underlige form, kabinettet er fin nok til testformål, men er stadig meget
at hente med ordentligt kabinet.

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 28 Februar 2012 kl. 06:37 | IP-adresse registreret  

.

__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 29 Februar 2012 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Nå det er ikke gået helt ubemærket hen af fruen at der mangler musik i stuen..

Så planen om at hugge bassen fra stuesystemet(El Cheapo setup), går nok ikke..

Men så er der jo åbnet op for nye investeringer. Overvejer kraftigt denne 15" PA bas:
BMS Neo

Den skal varetage fra 30-150Hz ca. liniæer slaglængde er "kun" +-5.5mm, men tilgengæld med et areeal der modsvarer
4stk 8" enheder, så mon ikke det går.

Hvis de viste forvrængningsdata passer er det ikke mindre end sensationelt, målt ved 100w, ligger 3. harmonisk omkring
0.3% og 2.
harmonisk på ca 1%.

Det skal så lige nævnes at når der smides 100w i numsen på enheden spiller den med 120 dB

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 636
Sendt: 29 Februar 2012 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

hej lennart. det ser Sejt ud. du kunne evt. smide stof på væggene. gamle hvide lagener. du kan sikkert beklæde det hele med stof fra et loppemarkede for ikke så mange penge ;)
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan
 
high5
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 29 Februar 2012 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart,

Det ser da rigtig spændende ud, dit "lydloft". Forstår dog godt dine forbehold mod at smide en bunke penge i det, når nu det er lejet. Jeg har tidligere haft held med at inspirere mine udlejere, til at ofre lidt på de lejligheder, jeg har beboet, mod en mindre huslejestigning, så måske kan du prøve det samme.

Du kender jo min akustik fra dit besøg og den bunder ganske givet i Troldtekt beklædningen på skråvæggene, så det kan da foreslås til din udlejer - det vil ikke blive en voldsom investering.

Håber vi snart kan finde en dag, hvor jeg kan kigge forbi til en lille lyttesession på dit spændende grej. Jeg tænker stadig i diskantudskiftning - er du glad for dine Accuton? Hvordan er spredningen på dem?

 



__________________
Mvh. Steen Kjeldsen
Til top Vis high5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af high5
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 29 Februar 2012 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Ja troldtekt, det fungerer.

Nu er det ikke planen at 2. sal skal benyttes til beboelse, vi spurgte da vi lejede huset .

Så tror ikke at udlejer vil investere. Men der skal da findes en løsning så det bliver mere hyggeligt.

Har også tænkt tanken med noget stof, tror at der kan laves noget fornuftigt.

Nu er enhederne næsten købt, mangler lige detaljer om betaling af porto , glæder mig til at få et potent bassystem.



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 29 Februar 2012 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

high5 skrev:

Håber vi snart kan finde en dag, hvor jeg kan kigge forbi til en lille lyttesession på dit spændende grej. Jeg tænker stadig i diskantudskiftning - er du glad for dine Accuton? Hvordan er spredningen på dem?

Ja vi må finde ud af noget, skal dog lige have bassystemet på plads inden det er køreturen værd.

Jeg er tilfreds med mine accuton, de gør sig ikke meget bemærket, spiller det de skal uden unoder. Har dog ikke et godt samenligningsgrundlag.
Det kommer når jeg engang får lavet nogle bånd. Da jeg købte dem(for længe siden) havde jeg ikke hørt nogle softdomer som kunne måle sig, særligt ssss lyd fænomenet var udpræget på textil domerne, og ikke et issue på accuton.

mht til spredning, så er det jo hårde membraner hvilket vil sige at de spreder mindre ved høje frekvenser, fra omkring 12KHz falder de noget af til siden.

C22 laves ikke mere, men C30 skulle have nogenlunde samme data. 
http://www.accuton.de/drivers/detail.php?driver=3&matID= 4&appID=1 



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 02 Marts 2012 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hej,

Desværre var de data jeg fandt på BMS ikke helt korrekte, de rigtige målinger er:
Lidt skuffende forvrængning, selvom det er ved 120dB, især i området 30-200Hz hvor jeg regner med at benytte enheden.



Istedet skal der en anden 15" på banen JBL2226:




Den har både bedre MMS / B/L faktor og lavere forvrænging.

Nu må jeg slås lidt med Flemming Skov herinde fra om den skal i basrefleks som han foretrækker, eller lukket, som jeg
umiddelbart hælder til

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 02 Marts 2012 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Glemte at nævne at i begge grafer er forvrængning hævet med 20dB

__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 05 Marts 2012 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Så er der mere grej på vej, nu da jeg skal have nyt system her på loftet

 



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 09 Marts 2012 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Har fået M-audioen i hænderne og flået låget af.

Desværre er der ingen masterclock på det eksterne modul, som jeg forventede .
Clocken sidder i PCI kortet som sender I2S til DAC modulet, som det externe kun er.

Håber det er lavet fornuftigt, så der ikke er for meget jitter på linjerne. Ellers er der gode muligheder for optimering af kortet, hvis jeg orker .

Næste projekt er at få højttaler systemet op og spille med JBL2226'erne.



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 

Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes