Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 07:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Defekt aux indgang (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel Eriksen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Er der nogle her inde der har forstand på AMC forstærkere.

Jeg har erhvervet mig en AMC XIA - 50 wat forstærker.
Men jeg har det svære fundet ud af, at der er en fejl på AUX indgangen. Da der ikke kommer noget lyd ud af højere udgang kun støj(vind) når man skruer op og ned for volumen. Men intet signal. Ellers virker alt andet.

Jeg er selv rimelig handy med en loddekolbe, så hvis der er nogle der har nogle idéer til hvad det kan være. Ville jeg se om jeg selv kunne finde fejlen inden jeg går til en fagmand.  

ps. mangler også en fjernbetjening, er der nogle der ved hvor man kan få fat i sådan en?

på forhånd tak.
Til top Vis Mikkel Eriksen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel Eriksen
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 27 Marts 2015 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår vist ikke helt din beskrivelse af problemet, men hvis aux-indgangen ikke giver lyd fra sig, så kunne du vel i første omgang med et multimeter måle, om der var hul igennem fra indgangsterminalerne og frem til signal-/kildevælger. I og med, at alt andet virker, så kunne noget tyde på en løs forbindelse (eller kold lodning).

Det er sikkert dødbesværligt at måle på den, da alle signalveje sikkert føres via printbaner, der kun er tilgængelige, hvis man har adgang fra bunden af forstærkeren, men det er mit umiddelbare bud på fejlfinding.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Mikkel Eriksen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 27 Marts 2015 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar. Det kunne man selvfølgelig.

Jeg prøver lige, at uddybe problemet. Når jeg sætter et indput til, AUX indgangen kommer der fint lyd/signal ud af venstre udgang. Hvor i mod der ikke kommer noget signal ud af højere. Men der der kommer der i mod en susende lyd hver gang man drejer på volumen knappen ud af højere udgang.
Her ud over siger den et bump når man skifter om på AUX fra en anden kanal.

Håber det var en beder forklaring.?
Til top Vis Mikkel Eriksen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel Eriksen
 
Mikkel Eriksen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 27 Marts 2015 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker, at der måske kunne være en kortslutning et sted, eller en komponent der er brændt sammen?
Til top Vis Mikkel Eriksen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel Eriksen
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 27 Marts 2015 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

OK - det vil ud fra den beskrivelse stadigvæk være mit gæt, at du har en død/dårlig signalvej fra din højre phonobøsning på AUX-indgangen og frem
til indgangsvælgeren. Du må have multimeteret frem og måle, om der er gennemgang.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 27 Marts 2015 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Et gæt, og kun et gæt, men hvis din indgangsvælger består af en IC, som switcher mellem de forskellige inputs, er det set
masser af gange før, at en sådan bli'r defekt/kortslutter på en eller flere indgange

Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 27 Marts 2015 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Heyy Mikkel, har haft tid til at kigge lidt nærmere. Kan ikke finde en manual, men billeder på nettet viser en motorstyret indgangsvælger. Det er muligt, at den er opbygget som det, radiomekanikere kalder en "mode switch" (kendt fra videomaskiner). Det princip er blandt andet benyttet i Pioneers (sikkert også andre) større integrerede forstærkere. Problemet er, at de har sølvbelagt overflade, som korroderer med manglende kontakt til følge. Hvis det er tilfældet at den "svæver" kan der opbygges en smule DC = støj/vind når du skruer på volumen. Uanset om du selv synes, at du er fiks med en loddekolbe, ville jeg ikke anbefale dig at gå i gang med den selv. Det kræver lige en anelse erfaring mere.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Mikkel Eriksen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 27 Marts 2015 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.

Jeg vil starte med lige, at måle den i gemmen og se om jeg kan finde nogen fejl der.

Boydk, det problem du taler om kan det være aktuelt når der intet støj er på da andre kanaler?
Til top Vis Mikkel Eriksen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel Eriksen
 
boholm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 27 Marts 2015 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Det, at du oplever sus, når du drejer på volumenknappen, kan godt tyde på, at der er en DC-spænding et sted, der ikke burde være. Det kan så være en afbrændt komponent eller noget "skidt-møj", der ligger det "forkerte" sted.

SVJV er det oftest en elektrolyt, der er stået af. De har det med at kortslutte.

__________________
MVH, Bo

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 27 Marts 2015 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Mikkel Eriksen skrev:
Boydk, det problem du taler om kan det være aktuelt når der intet støj er på da andre kanaler?


Det kan det sagtens. Fik lige øje på, at på fronten står der AUX/USB.... hmmmm.... er der indbygget dac i den??? I så fald bli´r fejlmulighederne til mange flere.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 27 Marts 2015 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hvis du kigger hér:
http://www.amchome.com/xia

Kan du se, at man kan få et usb-dac modul til montering. (ved ikke om det er monteret i din). Det´s forbindelser (audio-out) er lagt parallelt på AUX, så måske dér du skal søge efter fejlen.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Mikkel Eriksen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Marts 2015
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 03 April 2015 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Så har jeg prøvet, at teste lidt på den. Umiddelbart har jeg ikke kunne finde fejlen :(
Og den er ikke med usb-dac modul..

Men tak for rådende
Til top Vis Mikkel Eriksen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel Eriksen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes