Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. maj 2024 | 22:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Udskift af laser (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 21 April 2015 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har jo igennem tiden lavet ret meget i elektronik. Men udskift af SELVE laseren i en afspiller, har jeg aldrig begivet mig ud i.

Jeg har haft flere afspillere hvor jeg har tænkt på hvorfor jeg ikke selv udskiftede laseren så den er klar til mange nye år igen.

Nu da jeg er kommet til det punkt hvor jeg har en afspiller der er defekt og jo ikke kan sælge den rigtig, fordi laseren her skal skiftes. (Har været igennem grundig rensning etc.) Så der skal en ny i.

Så mit håb er, det ikke er vanskeligt og kan læres ret hurtigt. For jeg ved ikke om det bare er at skifte laseren rundt, eller om man skal ind og måle og justere potmetre etc.? For har tit set et dreje potmeter på laseren, som jo vel er der for at den skal justeres ind? Samt jeg ved at når man køber en laser, så skal man lige lodde "antistatisk" - lusen væk. ;-)

Jeg kan sige der er tale om en Yamaha CDX-580 CD-afspiller: Yamaha CDX-580

Og en ny laser på Ebay koster nemlig ikke alverden: Yamaha CDX-580 laser
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6266
Sendt: 21 April 2015 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:
For har tit set et dreje potmeter på laseren, som jo vel er der for at den skal justeres ind? Samt jeg ved at når man køber en laser, så skal man lige lodde "antistatisk" - lusen væk. ;-)


Lige præcis NEJ. Den er kalibreret fra fabrikken og det potmeter skal ikke justeres.
Og jo, lusen skal væk.
Laseren er en KSS-150 eller KSS-210.

Der intet der skal justeres. Ud med den gamle, i med kablerne på den nye, derefter fjernes lusen og laseren monteres på plads. Vupti..... Du er kørende



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 21 April 2015 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Det er jeg glad for at høre.

Gælder det alle CD afspillere?

For når jeg en dag er heldig og har pengene. - Har jeg nemlig tænkt på at købe Pioneer's PD-93 / PD-95. Der sidder nemlig samme laser i dem begge og jeg har faktisk en helt ny liggende fra fabrikken. Så der kan jeg også gøre det samme, bare at skifte rundt?
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6266
Sendt: 21 April 2015 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Det gælder så slet ikke alle CD-afspillere. De nævnte Pioneer er særdeles trælse, nærmest umulige uden det rette grej/udstyr, og jo, der er flere justeringer i servoen, ikke på laseren. Det er med lige præcis din Yamaha, du er heldig. De ældre Yamaha´er havde også 4-5 justeringer på servoboardet.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 21 April 2015 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Ja okay, havde godt på fornemmelsen det ikke var lige til så.

Hvordan ved man, eller kan finde ud af hvilke modeller man kan udskifte direkte eller skal justeres i?
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6266
Sendt: 21 April 2015 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Hvid du kigger f.eks. ned i din Yamaha, vil du se, at der på mainboardet (omkring der hvor kablerne fra laseren er sat i) ikke er noget trimmepotmeter overhovedet. På andre modeller vil der typisk sidde en "klump" på 4-5-6 stykker benævnt med noget lignende TG = tracking gain, FG = focus gain, FO = focus offset, OSC = oscillatorfrekvens osv. osv. Disse skal typisk justeres, efter at der er skiftet laser. Der findes mig bekendt ingen liste over hvilke, der skal justeres og ikke. Men her er en liste over hvilken dac/laser der sidder i hvilke cd-spiller:

  http://vintage-audio-laser.com/-Liste-Convertisseurs-N-A-Blo c-


__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 21 April 2015 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Ja okay, det giver faktisk hjælp nok til at identificere hvornår der kræves ekstra opmærksomhed.

Hvilket der gør i Pioneer PD-93 i hvert fald. Der sidder 6 drejepotmetre lige ved fladkablet fra laseren.

Og kan se mig ud af der kræves et oscilloscope for at gøre det selv, så det skal jeg som minimum have/bruge, hvis jeg skal udføre kalibreringen selv på andre modeller.
Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes