Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 10:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Rep af Arcam effekt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flugten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 05 November 2018 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har et system med audiovector avex (aktivt delefilter) med tre effektforstærkere tilsluttet (Arcam P25). Nu vil den ene effektforstærker ikke tænde, den blinker rødt. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber i kan være behjælpelige med.

1. Er der nogen steder i Aalborg området, man kan få repareret en effektforstærker?

2. Jeg har en gammel Sansui BA/F1 effektforstærker fra 79 stående, kan jeg tilslutte den indtil jeg får repareret eller købt ny effektforstærker.

Grunden til at jeg spørger og ikke bare prøver at tilslutte den, er at dengang jeg købte det aktive delefilter fik at vide, at det ikke måtte tilsluttes forkert, idet højttalerne kunne brænde af. Så vidt jeg har forstået er udgangssignalet på ældre forstærkere anderledes end i dag.  

På forhånd tak 



Til top Vis Flugten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flugten
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 05 November 2018 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Halløj.
1: Det har jeg ikke den fjerneste ide om, da jeg bor i København. Men mon ikke du får svar nogen som er mere lokale.
2: Bortset fra at signalet fra din Sansui sandsynligvis er af noget ringere kvalitet, end signalet fra din Arcam, er der ikke nogen forskel. Sasuien har en indgangsfølsomhed på 1,0v, hvilket dine Arcam lige netop har på low gain indgangen. Så hvis du tilslutter dine Arcam på low gain, så burde niveauerne passe, uden justering.
Grunden til at det er vigtigt at tilslutte det hele rigtigt, er at det vil være rigtig dumt, at sende bassignalet til enten mellemtonen, eller (Endnu værre) diskanten. Der skal ikke meget bas til, før dine diskanter er døde.
Jeg vil foreslå at du bruger Sansui som basforstærker. Hvis den har lidt dc på udgangen, vil det ikke være en katastrofe hvis den er tilsluttet basserne (Bemærk at jeg skriver LIDT dc), hvorimod der ikke skal meget dc til, før det er slut med diskanterne. Hvis du har et multimeter, kan du evt. lige checke for dc, inden du tilslutter forstærkeren. Jeg kunne ikke selv drømme om at tilslutte en 40 gammel transistorforstærker, uden lige at checke for dc først. Hvis der er behov for justering, så kan servicemanual downloades gratis på hifi engine.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Flugten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 05 November 2018 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Tak for svar. Jeg haft sansuien tilkoblet et par andre højtalere uden at de sprang. Betyder det at Sansuien kun har lidt dc? Og jeg er godt klar over, at jeg den kun skal bruge i en lille periode.

Og tak for forklaringen til det aktive delefilter, det er jo soleklart, når du skriver det :-) 

Mvh

Tommy
Til top Vis Flugten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flugten
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 05 November 2018 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Hej igen Tommy.
Nu er det jo slet ikke sikkert at der overhovedet ER dc på udgangen. Eller hvis det skal være helt korrekt, så kan det være at der kun er nogle få mv dc på udgangen, hvilket er helt normalt og fuldstændig acceptabelt.
Sansuien har et sikringskredsløb som slår fra, hvis der er for meget dc på udgangen, men det slår så vidt jeg husker først fra omkring 1,6v, hvilket jeg ikke ville bryde mig om at sende ind i mine diskanter. Det ville derimod ikke bekymre mig synderligt hvis det var mine basenheder.
Så når forstærkeren ikke slår fra, og når du har haft den på andre ht uden problemer, så kan du roligt tilslutte den til dine basenheder. Jeg vil stadig fraråde at bruge den til mellemtone, og særligt til diskant, uden en måling af eventuel dc på udgangen.
Så altså, Sansui på bunden, og de to resterende Arcam på resten. Hvis dette også giver problemer, så er det sandsynligvis delefiltret som er fejlen, og som derfor får sikringskredsløbet i Arcam til at slå fra.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Flugten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 06 November 2018 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Mange tak for hjælpen, jeg kobler den på basenhederne. Arcam har været helt koblet fra og blinker stadig rødt, så jeg tænker ikke det er delefilteret.

Mvh. Tommy
Til top Vis Flugten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flugten
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1439
Sendt: 07 November 2018 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Musiklageret i Aalborg har så vidt jeg ved et værksted tilknyttet.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes