Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2024 | 16:43   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Høreskade (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Michael K
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 204
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

jeg har gennem 3-4 dage hørt høj musik og jeg er nu 3 dage efter overbevist om at jeg har fået nedsat hørelse. Jeg er ikke forkølet og har ikke været i svømmehallen osv.. Ved godt at det er tudedumt og alt det der, men er der ingen måde at genskabe det på?

mvh Michael

Til top Vis Michael K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michael K
 
S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 506
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke umiddelbart genskabe permanent tabt hørelse (med mindre du benytter høreapparat)

Jeg tror dog ikke du har fået en varig høreskade - hold dig væk fra støjkilder, skru ekstra ned for anlægget m.m. de kommende dage og jeg tror du vil registrere, at du blot har været udsat for en midlertidig hørenedsættelse. Du kan sammenligne det med, at ha´ været på diskotek og efterfølgende ha´ en ringen for ørene - efter en rum tid forsvinder denne...

Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.
 
AndreasCB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 436
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene det samme som S.B.P.
Til top Vis AndreasCB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasCB
 
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Det har jeg også prøvet tit (alt for tit). Løsningen er at tage en pause fra ALT der støjer. Jeg oplever også ubehag ved høje lyde når jeg har dummet mig. Jeg er ofte i tvivl om hvor meget jeg udsætter mig selv for, så for at passe lidt bedre på mig selv har jeg invisteret i en støjmåler. Det er faktisk meget praktisk når der dømt høj rock en søndag eftermiddag og du lige vil se om det er 80 eller 90 db der flyver dig i hovedet.

Jeg købte den her (eller en der ligner meget)
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 
Skoust
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 301
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Jeg kan kun advare på det kraftigste! Folk der hører om tinitus, tænker øresusende, eller ringende for ørerne. Min mor har tinitus. 6 SLAGS! Hendes kom af høj musik. Det kom i 1975 og har været der siden. Det suser for hendes ører, hun har en hyletone, hendes puls lyder som om der sidder en "svupper" på hendes ører, hun har en brummende, der lyder som en lastbil i tomgang. Hendes egen stemme lyder som som hun har vand i ørerne, bare mange gange kraftigere end normalt, efter en tur i svømmehallen, og når hun går, lyder hvert skrit som en stortromme inde i hendes hoved. Forestil jer det engang... UAFBRUDT i 30 ÅR. Jeg vil lige sige det endnu engang: PAS PÅ!!!

Til top Vis Skoust's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skoust Besøg Skoust's Websted
 
Michael K
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 204
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

tak skal i have.. som jeg har forstået så er det en midlertidig nedsættelse jeg har fået, og det er jeg glad for. Zorglub, du siger at du har prøvet det masser af gange - hvor lang tid går der til du har "normal" hørelse igen?

Skoust - det er fanme synd med din mor. Min gamle dansklærer havde også tinitus, og det plagede ham en del.

Til top Vis Michael K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michael K
 
T h o m a s
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Thomas!!!

Bruger siden: 25 Juli 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 447
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Skoust skrev:

Jeg kan kun advare på det kraftigste! Folk der hører om tinitus, tænker øresusende, eller ringende for ørerne. Min mor har tinitus. 6 SLAGS! Hendes kom af høj musik. Det kom i 1975 og har været der siden. Det suser for hendes ører, hun har en hyletone, hendes puls lyder som om der sidder en "svupper" på hendes ører, hun har en brummende, der lyder som en lastbil i tomgang. Hendes egen stemme lyder som som hun har vand i ørerne, bare mange gange kraftigere end normalt, efter en tur i svømmehallen, og når hun går, lyder hvert skrit som en stortromme inde i hendes hoved. Forestil jer det engang... UAFBRUDT i 30 ÅR. Jeg vil lige sige det endnu engang: PAS PÅ!!!

Jeg kender en der fik tinnitus, allerede som 13'årige. Som følge af højt musik. Mange af de store rockstjerner, har idag tinnitus bla. Bono og The Edge fra U2. Jeg har også lavet nogle indlæg på tråden: hørenedsættelse, som jeg synes i skal læse.   http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20483&P N=1&TPN=4

I sensommeren 1999, da jeg som tømrer var ude hos en privat kunde. Det var en ældre mand på 72 år. Han fortalte at han havde tinnitus. Han understregede over for min makker og mig Hvor vigtig det er, at bruge høreværn/ørepropper på arbejde. Desuden fortalte han, at der er mange der har begået selvmord på grund af tinnitus. Og han sagde selv til os: >Hvis jeg ikke har haft min kone. Havde jeg taget "billetten" for lang tid siden.< Så som Skoust skriver. PAS PÅ.

Mvh. Thomas.      



__________________
Hvorfor gå på arbejde ?. Når man kan spise sin madpakke derhjemme.
Til top Vis T h o m a s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T h o m a s
 
Michael K
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 204
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

tak skal du have thomas.
Til top Vis Michael K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michael K
 
Michael K
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 204
Sendt: 05 Marts 2005 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

jeg ved ikke om det har nogen indflydelse, men grunden er for høj diskant, og ikke et stort bas-tryk.

Til top Vis Michael K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michael K
 
T h o m a s
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Thomas!!!

Bruger siden: 25 Juli 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 447
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

Michael K skrev:

jeg ved ikke om det har nogen indflydelse, men grunden er for høj diskant, og ikke et stort bas-tryk.

Jeg mener højere diskant, øger risikoen for en høreskade ved høj musik. F.eks. da jeg i jan/feb. 2001 var i Vietnam. Var der nogle aftener i Ho Chi Minh-byen ( Saigon ), hvor jeg var på diskotek. Selvfølgelig var musikken højt, men diskanten var ikke særlig højt. Så da man tog hjem til sin hotel, var der ikke udmiddelbart noget susen/ringen ( tinnitus ) i ørerne.

       

Da jeg senere på min ferie i Vietnam, kom til Dalat. Var jeg også der på den lokale diskotek om aftenen. Der var diskanten langt højere og den efterfølgende dag, havde jeg "diskotinnitus". Som dog drev over igen.

Så det er især ved en høj diskant, hvor man skal passe på ørerne. Men ellers skal man passe på med at spille højt. For år tilbage blæste jeg gerne op på anlæget, når jeg hørte Metallica. Bagefter susede det for mine ører i 1 til 2 timer efter. Der blev jeg mere bevidst om, at højt musik kan give høreskader. Og siden har jeg ikke spillet ligeså højt igen. Men har man et godt anlæg, er det lydkvaliteten der gælder, ikke lydstyrken. Pas på ørerne og nyd lydkvaliteten på jeres anlæg.

Mvh. Thomas.         



__________________
Hvorfor gå på arbejde ?. Når man kan spise sin madpakke derhjemme.
Til top Vis T h o m a s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T h o m a s
 
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Michael K skrev:

Zorglub, du siger at du har prøvet det masser af gange - hvor lang tid går der til du har "normal" hørelse igen?



Det kommer an på situationen. Da jeg for et par år tilbage var til Megadeth/Iron Maiden koncert i Hamborg gik der næsten 14 dage, vi var nød til at råbe til hinanden på vej hjem i bussen - det er nok det værste jeg har prøvet. Siden da har jeg fået lavet "koncert ørepropper" og det kan jeg klart anbefale. Det "almindelige" var at jeg har hørt for høj musik på anlæget, det var ikke så slemt da jeg havde en "bette" forstærker men efter hånden som grejet har forvrænget mindre er lydstyrken kørt op der hvor det ikke er sundt længere. Derfor købte jeg den støjmåler. Jeg hørte "normalt" omkring 88-95db hvilket er meget dumt. Så oftes har det været sådan at der er gået vel en 2-4 dage før jeg har kunnet høre på musik eller andet larm uden ubehag. Jeg har en svag hyletone hvis der er hetl stille og det skal jeg vist være glad for. En anden erfaring jeg har gjort mig er at jeg er blevet noget mere modtagelig for høje lyde, f.eks. til supertræf hvor jeg hørte 2xStudioSound+2xMårten/Vitur/Jorma i træk var hørebasserne klar til at tage hjem. Desværre havde jeg ikke måleren med, da det kunne jo være spændende at høre hvor højt der blev spillet.

              
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 
meil
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 158
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Tinitus, er slemt, meget slemt endda. Min far havde det.

Og han døde som en meget deprimeret mand pga. tinitus.

(Han døde ikke af tinitusen, men den var skyld i depressionen)

<>I skriver selv om diskotek og koncerter. Jeg kommer netop ikke de steder fordi jeg syntes, at det er øredøvende højt. Og det lyder helt forkert i mine øre.

Jeg har lidt en teori som er helt på min egen regning. Men hvordan lyder musikken, når ham der står ved pulten har stået der i mange år. Han justere jo musikken ind efter sine øre, som er ødelagt efter mange års højt musik. Vil den musik ikke lyde forkert for en person

der ikke har fået ødelagt sin hørelse.

Jeg har ved flere lejeligheder talt med dem, som styre musikken. Men de ryster bare på hovedet. Og problemet er også at publikum også har fået ødelagt deres hørelse så for dem lyder det rigtigt.

  <>
Hmm, jeg kan ikke rigtig komme til nogen fornuftig konklusion, ud over at jeg holder mig væk. Men nogle gange kan man ikke undgå det til firmafester osv.
  <>

Hvor køber man frekvenslinære ørepropper ?

 

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil
 
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

meil skrev:

Hvor køber man frekvenslinære ørepropper ?

 


Det kan du gøre mange stæder - f.eks. apoteket, musik butikker (altså dem der sælger instrumenter). Du kan få dem helt fra standard onsize fit all op til udgaver hvor de tilpasses netop dit øre. Jeg er mest til engangs da det ikke er så tit jeg "banger derudaf" plus det er lidt for dyrt at smide for 1000 kr. ørepropper væk ved et uheld. Men det skal da overvejes hvis det er hver weekend man render ud i den virkelige verden.

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 
T h o m a s
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Thomas!!!

Bruger siden: 25 Juli 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 447
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Michael K skrev:

Zorglub, du siger at du har prøvet det masser af gange - hvor lang tid går der til du har "normal" hørelse igen?



Det kommer an på situationen. Da jeg for et par år tilbage var til Megadeth/Iron Maiden koncert i Hamborg gik der næsten 14 dage, vi var nød til at råbe til hinanden på vej hjem i bussen - det er nok det værste jeg har prøvet. Siden da har jeg fået lavet "koncert ørepropper" og det kan jeg klart anbefale. Det "almindelige" var at jeg har hørt for høj musik på anlæget, det var ikke så slemt da jeg havde en "bette" forstærker men efter hånden som grejet har forvrænget mindre er lydstyrken kørt op der hvor det ikke er sundt længere. Derfor købte jeg den støjmåler. Jeg hørte "normalt" omkring 88-95db hvilket er meget dumt. Så oftes har det været sådan at der er gået vel en 2-4 dage før jeg har kunnet høre på musik eller andet larm uden ubehag. Jeg har en svag hyletone hvis der er hetl stille og det skal jeg vist være glad for. En anden erfaring jeg har gjort mig er at jeg er blevet noget mere modtagelig for høje lyde, f.eks. til supertræf hvor jeg hørte 2xStudioSound+2xMårten/Vitur/Jorma i træk var hørebasserne klar til at tage hjem. Desværre havde jeg ikke måleren med, da det kunne jo være spændende at høre hvor højt der blev spillet.

              

Prøv at læse mit indlæg på side 2, på tråden: Hørenedsættelse.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20483&P N=1&TPN=2  



__________________
Hvorfor gå på arbejde ?. Når man kan spise sin madpakke derhjemme.
Til top Vis T h o m a s's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T h o m a s
 
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

T h o m a s skrev:

Prøv at læse mit indlæg på side 2, på tråden: Hørenedsættelse.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20483&P N=1&TPN=2  



Jeps, har set den før. Glimrende visuel præsentation. Selv om 80 db er "sikker" så skal man nu aligevel passe på hvis det står på over en længere periode.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har været prof. Dj i 26 år..  og har gennem den tid lært at det netop som før omtalt er diskant og øvre mid. der er det farlige!.. har haft tinitus mange gange når jeg kom hjem fra job, det forsvinder heldigvis igen!..

Nu sørger jeg for at bruge høretelefoner med et passende ufarligt niveau, og have dem på hele tiden, hvis lydtrykket er for stort eller diskanten for høj.

Men de steder jeg nu fast spiller har nu justeret lyden, så diskanten ikke er for skærende, og faktisk ikke generende høj i baren & dj pulten, og jeg oplever ikke tinitus mere... ( det gør kunderne heller ikke mere) bassen er høj og kraftig og kan mærkes! men dette skader ikke! og denne er det vigtigste i moderne danse musik.

Så pas på med høj diskant og øvre mid! det er som sagt DER! faren primært ligger!.. 

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Michael K
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 204
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

hmm ja det er sku ikke for godt for det var diskanten der blev fyret op for.. Og det var mp3 lyd så det forvrængede også en del men det var vist ikke en reel faktor.. Jeg skal have bestilt tid hos lægen, med den tone generator der, kan jeg kun høre til ca 15khz og jeg er jo trods alt kun 18år
Til top Vis Michael K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michael K
 
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2460
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Michael K skrev:
kun høre til ca 15khz og jeg er jo trods alt kun 18år


Hvilke højtalere har du hørt det på? - det er ikke altid at bilkas de bedste PC højtalere går op hvor englene synger.

Til generel orientering kan jeg høre til omkring en 17-17500hz i en alder af 30. Dog  har jeg lagt mærke til at med alderen forekommer der af og til nogle knagelyde. Især når jeg bevæger mig.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted
 
Michael K
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 204
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

jatak, jeg brugte min lillesøster til sammenligning, og da jeg stoppede med at kunne høre ved 14500hz skar det i ørene hos min lillesøster ved 15000... hvem er så¨lige nedtryk her hva
Til top Vis Michael K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michael K
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 06 Marts 2005 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

T h o m a s skrev:
Michael K skrev:

jeg ved ikke om det har nogen indflydelse, men grunden er for høj diskant, og ikke et stort bas-tryk.

Jeg mener højere diskant, øger risikoen for en høreskade ved høj musik. F.eks. da jeg i jan/feb. 2001 var i Vietnam. Var der nogle aftener i Ho Chi Minh-byen ( Saigon ), hvor jeg var på diskotek. Selvfølgelig var musikken højt, men diskanten var ikke særlig højt. Så da man tog hjem til sin hotel, var der ikke udmiddelbart noget susen/ringen ( tinnitus ) i ørerne.

       

Da jeg senere på min ferie i Vietnam, kom til Dalat. Var jeg også der på den lokale diskotek om aftenen. Der var diskanten langt højere og den efterfølgende dag, havde jeg "diskotinnitus". Som dog drev over igen.

Så det er især ved en høj diskant, hvor man skal passe på ørerne. Men ellers skal man passe på med at spille højt. For år tilbage blæste jeg gerne op på anlæget, når jeg hørte Metallica. Bagefter susede det for mine ører i 1 til 2 timer efter. Der blev jeg mere bevidst om, at højt musik kan give høreskader. Og siden har jeg ikke spillet ligeså højt igen. Men har man et godt anlæg, er det lydkvaliteten der gælder, ikke lydstyrken. Pas på ørerne og nyd lydkvaliteten på jeres anlæg.

Mvh. Thomas.         

Problemet ligger nok ikke i diskantet i sig selv, men nok mere at lyden forvrænger helt vildt... Og netop diskanten kommer meget let til at skrige, når man spiller højt, og synes især sådan nogle PA horn er specielt slemme. 

Men jeg må tage hatten af for de spillesteder der ikke skruer så højt op, at de bliver ulideligt at høre på!

Jeg snakkede på et tidspunkt med en musiker som havde spillet en hel aften på en godt fyldt pub, men kun ved et moderat lyd niveau!
Men han havde direkte oplevet, at når han spillede på den måde, så lyttede folk mere til musikken, istedetfor at sidde og råbe til hinanden. Men han sagde så også at det netop var grunden til at mange andre musikere skruer ekstra højt op, er fordi at de vil ha folk til at høre efter. Men det er jo selvforstærkene, da folk bare råber højere til hinanden når de snakker, og derved bare skaber endnu mere støj. (Dermed en lille opfordring til musikere derude)

Men jeg har også lagt mærke til en anden sjov ting, for jo mere ukendte musikeren er der spiller, jo højere er der faktisk skruet op... (men det er jo også klart, for de bliver jo aldrig mere kendte, hvis det bare er noget 80% forvrænget baggrundsstøj man høre når man er i byen.)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes