Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 10:07   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvorfor X2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1113
Sendt: 10 November 2007 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu sammenlignet priserne på veletableret high-end mærker i hhv. USA og Danmark. Tit er der er prisforskel i størrelses orden 100 %  

Hvad der delvist kan forklare denne forskel er: transportomkostninger, told samt moms. Men det kan ikke være hele forklaringen. Denne enorme prisforskel springer så meget i øjet, at jeg nu overvejer muligheden for at købe min næste CD maskine over there. Det er i hvertfald ikke service eller markedsføring jeg får lov til at betale ekstra for herhjemme i mit tilfælde, for det er ingen demo/"kigge på" model herhjemme, og importøren er ikke med til udstillingen der netop nu afvikles i København.

Hvad har I andre i min situation gjort? Importeret, købt brugt, fundet et andet mærke eller...

Bemærk: De amerikanske priser der ligger til grund for mit indlæg er de såkaldte "recommended price",  en pris som jo bekendt aldrig er et udtryk for den reelle salgspris. Desuden er dette indlæg IKKE skrevet for at hænge en hel branche ud, men blot en opråb for en slutbruger der efterlyser en mere fair prissætning, og lige netop i dette tilfælde en bedre service.



__________________
M.v.h.
Christian
Til top Vis Chr. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chr. R. Besøg Chr. R.'s Websted
 
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2365
Sendt: 11 November 2007 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Der er mange faktorer der spiller ind på prisforskelle mellem forskellige markeder, du nævner selv nogen af dem - men i forhold til det amerikanske marked er forskellen i valutakurs svær at overse.

Den amerikanske dollar har ikke været svagere end den er nu i mange, mange år, den årlige gennemsnitskurs har været støt faldende siden 2001 - ifølge Danmarks statistik ser tallene sådan her ud (afrundet til to decimaler...):

2000: 8,09

2001: 8,32

2002: 7,88

2003: 6,59

2004: 5,99

2005: 6,00

2006: 5,95

Aktuel kurs per 9/11-07: 5,08

 

Specielt for amerikansk producerede produkter er der ingen tvivl om at dette dyk i kursen (39% på 6 år) har stor indflydelse på forskellen i pris på samme produkt mellem US og DK.



__________________
Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent
 
Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1113
Sendt: 11 November 2007 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Specielt for amerikansk producerede produkter er der ingen tvivl om at dette dyk i kursen (39% på 6 år) har stor indflydelse på forskellen i pris på samme produkt mellem US og DK.

Jo jo, men når en amerikaner køber en amerikansk vare til x-antal $, så er dollarskursen mellem den danske valuta og dollaren total irrelevant. Derimod skulle den amerikanske produceret vare netop blive væsentlig billigere for os danskere med en faldende dollarskurs. I mine beregninger har jeg regnet med en dollarkurs på 510.



__________________
M.v.h.
Christian
Til top Vis Chr. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chr. R. Besøg Chr. R.'s Websted
 
LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 199
Sendt: 11 November 2007 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

X2 lyder voldsomt, og intet burde foraarsage denne forskel.

Men flere parametre kan spille ind i pris forskelle:

* Hvornaar koebte forhandleren de amerikanske produkter (dvs kurs forskel mellem koebstidspunkt og nu)

* Lille forhandler => faa styktal => lille eller ingen fabrikant rabat.

* Forskelle i salgskanaler. Mange mellemhandlere vs direkte fra fabrikken.

* Told, transport, moms

 

"mange baekke smaa" og alt det der....

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen
 
Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1113
Sendt: 11 November 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

LarsChristensen skrev:

X2 lyder voldsomt, og intet burde foraarsage denne forskel.

Men flere parametre kan spille ind i pris forskelle:

* Hvornaar koebte forhandleren de amerikanske produkter (dvs kurs forskel mellem koebstidspunkt og nu)

* Lille forhandler => faa styktal => lille eller ingen fabrikant rabat.

* Forskelle i salgskanaler. Mange mellemhandlere vs direkte fra fabrikken.

* Told, transport, moms

I dette tilfælde ligger hverken importør eller den enlige danske forhandler inde med noget der blot minder om et varelager, og dermed vare indkøbt til en for høj dollarkurs. Jeg blev oplyst at der i alt var solgt 1 eksemplar herhjemme fra denne producent i år.

Hvor mange mellemhandlere der findes i dette tilfælde er ikke mig bekendt, men forstår ikke at både købere og ikke mindst fabrikken finder sig i mange fordyrende mellemled. Det er ikke mange $ fabrikken kan tjene på at sælge 1-2 maskiner pr. år til det danske marked, så derfor forstår jeg ikke at importøren forsat kan opretholde sit agentur

Men jeg har fundet et forum hvor man kan købe alt det lækre grej brugt til den rigtige pris.



__________________
M.v.h.
Christian
Til top Vis Chr. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chr. R. Besøg Chr. R.'s Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes