Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 19:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Larm i lejlighed (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kasper-n
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 121
Sendt: 31 Maj 2011 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Jeg står og skal have ny lejlighed og da jeg normalt larmer en del med film og musik vil jeg høre om det ikke er bedst at have lejlighed i stuen? Hvor stor en forskel vil det gøre at have lejlighed enten i midten eller øverst?
Til top Vis kasper-n's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper-n
 
klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 598
Sendt: 31 Maj 2011 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Ja, det er lidt af et problem. Jeg har selv boet på fjerde, anden og første sal, så jeg har nogen erfaring med det.
Lad mig lige sige, at jeg har boet i ejendomme bygget omkring år 1900, som faktisk er ret godt lydisolerede, med
ler-indskud mellem etagerne og solide mure. Der er dog grænser, naturligvis.
Jeg bor nu på første sal, og har butikker under mig. Til siderne er der ingen problemer, så der er faktisk kun en
overbo, som jeg kan genere.
Efter min mening er det langt bedst at bo uden underbo.
Selvfølgelig kan huset være så lydt at din sidebo kan blive generet, men normalt er det underboen, som får de
største problemer.
Jeg har dog haft min overbo nede at ringe på en lørdag aften ved 23-tiden, hvor jeg spillede ret højt. Men det er
altså på tre år!
Min erfaring er også at store højttalere er bedre end små på dette punkt. Det lyder måske sært, men det, som kan
høres hos naboer og underboer er tit den øvre bas, som bumler meget. Det betyder, at højttalere, som virkelig kan
gå dybt, irriterer mindre end små højttalere, som ofte er afstemt med meget energi i øvre bas, da den helt dybe
alligevel ikke er mulig. Faktisk har en ven af mig Dali 40 SE, og han har aldrig problemer. Jeg selv spillede i lang tid
på JBL 250ti, og før det på Proac 2.5 og andre større modeller.
Det hjælper også at have højttalere som kan projicere et stort, transparent lydbillede, da de ikke i så høj grad er
afhængige af at spille højt før man opnår en engagerende oplevelse. Det kan både JBL 250 og Dali 40, og
naturligvis masser af andre højttalere.
Til gengæld oplever jeg ind imellem at mindre højttalere har hvad jeg kalder en "telefon-effekt". De kan sagtens
larme, men de kan lyde klemt og småt, og så fristes man til at skrue op for at få noget på opleveren.
Det skal lige siges, at du naturligvis godt kan gøre naboerne vanvittige, hvis du virkelig lader store højttalere
strække ud. Men igen, helt dyb bas går bare ikke lige så meget igennem et hus som øvre bas gør.

God vind med boligen og naboerne.

__________________
venlig hilsen Klogesen.
Til top Vis klogesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klogesen
 
dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 769
Sendt: 31 Maj 2011 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Det er altid en udfordring med lejligheder, når man kan lide at høre musik. Men det hjælper, hvis man i forvejen har et godt forhold til sine naboer - så bliver alle mere tolerante.

Men det er fantastisk at flytte i villa, hvor ingen som helst brokker sig over meget høj musik, så længe man lukker døre og vinduer (og så selvfølgelig er alene hjemme )

__________________
HTPC, V-DAC, NAD 1240, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980, Dual 1226 m. OM10 pickup
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted
 
timur
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 395
Sendt: 31 Maj 2011 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

 

   Mine sidste 2 lejligheder har været i stuen, og det er også min erfaring at dette er bedst i forhold til naboer. Bygningen har er er ikke speciel godt lydisoleret, men har alligevel kun fået en "henstilling" fra overboen, og det var nytårsaften kl. 02.00 hvor anlægget havde blæst godt igennem i 4-5 timer..

  Boede også på 2.sal en overgang, og her var det lidt værre. Der skulle ikke meget til før naboerne ringede på døren.

 Uden at kunne videnskabeligt bevise det, er det min fornemmelse at lydbølgerne har nemmere ved at forplante sig i gulvet og trænge nedad, end op i loftet og trænge opad.

  Men som de andre siger, så er det vigtigste nok at kunne enes med sine naboer. Jeg hører stort set aldrig musik eller ser film på højt lydniveau efter kl 21.00, og er også tolerant hvis naboerne larmer.



__________________
juhu
Til top Vis timur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af timur
 
second
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 31 Maj 2011 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Der er forskel på hvad folk opfatter som irriterende... Snak med naboerne i stedet for at skrue så meget op at de selv kommer og banker på. Man kan hurtigt blive enige om hvornår det er for sent at tæve anlægget og at der skal gives besked når der skal holdes fest.

 

 

Til top Vis second's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af second
 
Jonas47
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 April 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 235
Sendt: 31 Maj 2011 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Jeg bor også på 1. sal, hvor der er butik nedenunder. Har en overbo med et par små børn (5-7år), og har aldrig fået nogle klager... Spurgte hende på gangen, om det generede hende, men her var svaret at hun kun hørte lidt buldren (nok fra min subwoofer), men ser også mest film, så der er jo ikke konstant larm...

Før dette boede jeg også på 1. sal, men med en underbo i kælderen, og her skulle der ikke skrues meget op før der blev banket på!

Som de andre opfordre til, så snak med naboen og lav nogle aftaler - så en festaften ikke skaber sure miner... Folk er overraskende tollerante, så længe man er høflig

Spiller heller aldrig højt efter kl 21 i hverdage... (..og skulle jeg selv glemme det, så har jeg jo en kæreste til at påminde mig )

Til top Vis Jonas47's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas47
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes