Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 00:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Støv i apparater? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lajst2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 25 Marts 2014 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg bor i et hus med brændeovn og to hunde - ergo, der er meget støv i luften, hvilket også hurtigt kan ses på de sorte overflader på HiFi grejet. Går ud fra, at en del af støvet også finder vej ind i apparaterne

Hvad gør I andre mht. at holde elektronikken ren indvendigt i apparaterne? Og hvor ofte? Har selv tænkt på muligheden med trykluft på dåse, evt. oliefri kompressor, måske kombineret med en blød pensel til at fjerne støv mens der blæses med luft....

Min erfaring med trykluft på dåse er begrænset, men har oplevet at der dråber ud der fryser overfladerne, og det er formentlig ikke sundt? Støvsuger er vel ikke egnet i nærheden af den fine elektronik....

Jeg kan jo se, at her er mange på forum med lang og praktisk erfaring med at skrue og vedligeholde grej, så jeg vil blive mægtig glad for lidt input Er jo lidt bange for at skade det dyre grej......

Venlig hilsen
Lars


Til top Vis lajst2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lajst2
 
Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 25 Marts 2014 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Jeg tager min effekt fra og skruget låget af. Så fjerner jeg støv med en fnugfri klud og vatpinde. Der går måske 3 til 4 måneder mellem og så gør jeg det ofte som søndags rengøring. Da jeg syntes det er skide hyggeligt sammen med en kop kaffe. Kun min effekt har åben i kabinettet så forforstærker og CD afspiller åbnet hver anden gang. Det er mest bare for fornøjelsen.
Jeg har, som du beskriver, overvejer luft på spray, og gik hurtigt væk fra ideen, da jeg syntes det andet er hyggeligt. Støv har det også med bare at ende et andet sted når det blæses væk og da jeg er støv allergiker huer det mig ikke.
Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 25 Marts 2014 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har renset mange apparater med trykluft, både fra kompressor og dåse. Det fungerer fint. Hold evt. dåsen lidt på afstand, så sker der ikke noget ved det.

Støvsuger kan også bruges med forsigtighed.

Du har naturligvis taget strømmen fra apparaterne imens.


Jeg har dog set apparater hvor brændeovne eller pejs har efterladt værre spor end man bare lige kan puste væk. De lignede dem der stod på værtshuse og lign. steder dengang man måtte ryge disse steder.    
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 25 Marts 2014 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Jeg støvsuger ... med et blødt børstemundstykke og lav sugestyrke (hvilket kræver en støvsuger med variabel sugestyrke). Jeg støvsuger alt, både
indvendigt og udvendigt. Også mine pladespillere og højttalermembraner. Sådan har jeg gjort ca. ugentligt i over 25 år (indvendigt i forstærkere dog
ca. halvårligt), og jeg har endnu ikke oplevet, at noget er gået i stykker/har taget skade ... i hvert fald ikke, hvad jeg véd af

Har og har haft både transistor- og rørgrej. Det skal så også siges, at mit grej aldrig har stået i omgivelser med brændeovn og/eller, hvor der er
blevet røget (hverken tobak eller sild ).

Kompressor/komprimeret luft benytter jeg kun i mit kælderværksted, når der skal blæses metalspåner væk fra drejebænk og fræser.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
lajst2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 25 Marts 2014 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Mange tak for de mange input - overvældende Rigtig godt at høre nogle erfaringer.

Jeg bruger selv støvsuger udvendigt, da jeg mener man skal fjerne støvet i stedet for at tvære det rundt på diverse overflader. Eventuelt tørrer jeg efter med en fugtig klud bagefter.

Jeg tænker bare på hvordan støvsugning kan lade sig gøre i praksis inde i en forstærker eksempelvis. Mundstykket er jo relativt stort og der er mange kringelkroge, som børsterne ikke kan nå? Lytterne stikker op og fylder meget og så er der køleribber etc. etc.

Igen - super med så mange svar.



Til top Vis lajst2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lajst2
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 25 Marts 2014 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

På mere svært tilgængelige steder benytter jeg dysemundstykket. Jeg siger ikke, at jeg kan komme til overalt. Alternativt kan man købe en
ministøvsuger beregnet til elektronik. De har små mundstykker og en lang, smal hals - jeg har dog ingen praktiske erfaringer med dem, så deres
effektivitet kan jeg ikke udtale mig om.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
lajst2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 25 Marts 2014 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Skal man ved anvendelse af støvsuger være bange for, at statisk elektricitet kan skade komponenter?

Jeg har en gang tidligere rodet med at lodde noget dataloggerværk sammen, og dér skulle man (så vidt jeg husker) have et armbånd på, der via forbindelse sørgede for, at der ikke opstod statisk elektricitet.
Til top Vis lajst2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lajst2
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 25 Marts 2014 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har i mine 25 år med støvsugerslangen i hånden aldrig oplevet problemer med statisk elektricitet i forbindelse med, at jeg har støvsuget mit grej.
Dermed ikke sagt, at der ikke kan opstå problemer med statisk elektricitet - jeg har bare ikke oplevet nogle.

ZAP!
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 25 Marts 2014 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Da der i mit effekttrin er en del plads mellem lytter trafo og selve printet, kan jeg nemt rengøre den for støv.
Jeg bruger en pensel og har støvsugeren ved, så den fanger det støv, jeg børster væk. Gør dette 1 gang pr år. De øvrige apparater er helt lukkede, så det er stort set aldrig støvet inde i. Pladespiller er nem og lige til.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 340
Sendt: 25 Marts 2014 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har har sågar et hifi håndklæde med JBL tryk over anlægget hehe. Det har jo
den fordel, at støv ikke kommer ned i elektronikken.
Men også at evt. Sodning partikler fra brændeovnen ikke sætter sig på udstyret.
Alternativ som jeg gerne ville have er et rack, der kan
rumme anlægget. Men rette er endnu ikke fundet.

Tilmed har jeg sort medfølgende klæde over højttalerne. For igen at hindre en slags
sodnings film, i at sætte sig på de blanke flader.

man venner sig til at det står ned dækket, ved manglende brug.

__________________
Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
Til top Vis Evolator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Evolator
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 25 Marts 2014 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Hvis der er "meget støv/sod i luften" - grundet brændeovn, ville jeg nu overveje både Hifi-anlæggets sundhed, men sandelig også min egen og min families....

Sod i apparater og andre steder er jo forfærdeligt - det kan man ikke sådan lige rense sig ud af, medmindre man skiller hele skidtet ad i atomer og renser hver del.....det kan ikke være meningen.

Ellers - ved støv: Pensel+ støvsuger og/eller klud/vatpinde med fx "rigtig ren" - evt. trykluft.

apparat taget ud af stikkontakt - og skal være garanteret 100% tør ved næste tænd.

Pas på med ikke at rykke rundt på indstilling af trimmere under processen.

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
Roky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1974
Sendt: 25 Marts 2014 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Generelt er det ikke noget problem med støv i apparater. At gøre det 1 gang hver uge, måned eller halvårligt -
Lyder totalt overkill. Men hvis man synes det er sjovt, at kigge under hjælpen så .

Undervurder ikke risikoen for at rage noget i stykker under hjelmen!

Jeg kan forstå at man har lyst til at rage skidtet ud af en vintage enhed - Men her er det oftere affaldsstoffer fra røg
som er problemet, end støv.

Du kan jo tjekke om der decideret er hundehår og lignende i dine apparater - Så er det nok en god ide at give dem
en let rengøring
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky
 
Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 340
Sendt: 27 Marts 2014 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Sodning ved brug af brænde ovn, kan ikke undgås. Ved mindre man har den
næsten co2 neutrale REIS. Bionnick Fire brændeovn. Til den nette sum af ca.
33000.- og så er jeg sikker på langt de fleste herinde, hellere vil bruge de penge på
hifi. Men denne ovn har et ekstra brændkammer, som virker som en form for
efterbrænder kammer. Hvilket giver en renere og sundere indeklima. Godt for hifi'et
og dig. Skidt for pengepungen vil nogen nok mere.

__________________
Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
Til top Vis Evolator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Evolator
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1404
Sendt: 27 Marts 2014 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Når jeg en gang i mellem bytter/skifter lidt rundt på apparaterne i anlægget, så får apparaterne en tur med trykluft, så
skader/bøjer jeg ikke nogle komponenter, eller lign.
Trykluft er rimeligt skånsomt og fjerner alt støv.
Det er kun når jeg har købt brugt udstyr, hvor støvet har sat sigt fast på grund af fugt og nikotin, jeg har brugt skrappere
midler.
Så til alm. støv er trykluft fint.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
lajst2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 27 Marts 2014 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Hej igen. Undskyld jeg har været lidt fraværende i tråden, men arbejdet har krævet sit. Og så har jeg lige lavet nye power kabler og tilsluttet min nyindkøbte Dectet og den virker skulle jeg hilse og sige .... (Hr. Giges anmeldelse passer ganske godt)

Tak til alle, der har responderet. Nu er det jo ikke sådan, at jeg bor i forhold som en engelsk kulminearbejderfamilie, men holdtkæft hvor to labradorer dog sviner. Mht. brændeovnen er den allerede delvist blevet afløst af luft-luft varmepumper, så jeg forventer bedring på denne front.

Da det altid er godt at nurse købe-genet vil jeg anskaffe mig en oliefri kompressor og give forstærkeren en tur i nærmeste fremtid.

PS: Mit spørgsmål kommer sig egentlig af, at jeg engang fjernede låget fra min nu forhenværende Rotel forstærker. Synet der mødte mig var intet mindre end chokerende! 15 år uden indvendig rengøring havde sat sine spor
Til top Vis lajst2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lajst2
 
Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1339
Sendt: 27 Marts 2014 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

lajst2 skrev:


Da det altid er godt at nurse købe-genet vil jeg anskaffe mig en oliefri kompressor og give forstærkeren en tur i nærmeste
fremtid.

PS: Mit spørgsmål kommer sig egentlig af, at jeg engang fjernede låget fra min nu forhenværende Rotel forstærker. Synet der
mødte mig var intet mindre end chokerende! 15 år uden indvendig rengøring havde sat sine spor


Husk det med kompressoren: det er ikke olie der skader - det er vand i trykluften, så du skal helst montere en vandudskiller.

Jeg blæser tit pc'er og alt muligt andet af med trykluft, men har altid en vandudskiller på..
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77
 
lajst2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 27 Marts 2014 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Husk det med kompressoren: det er ikke olie der skader - det er vand i trykluften, så du skal helst montere en vandudskiller.

[/QUOTE]

Forstået og modtaget

Det var nu også min mening at montere vandudskiller - der ligger én på hylden ude i værkstedet....
Til top Vis lajst2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lajst2
 
Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 340
Sendt: 27 Marts 2014 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv en oliefri JunAir kompressor uden vand udskiller. Og har tit! Brugt den til hifi. Den har nok også givet en dråbe vand ned i
printet. Men men det er nu ikke noget der tidl. Er sket noget ved. En vand udskiller er da en ekstra fin foranstaltning. Dog er den
ikke 100% dråbe fri fra luftpistolens udmunding. Har haft en mindre kompressor med vandudskiller på. Og den var ikke.

__________________
Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
Til top Vis Evolator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Evolator
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 28 Marts 2014 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Er det ikke lidt nemmere bare et føjte en tur rundt i den med en pensel og en støvsuger?

Lidt støv er harmløst - det er først, når det begynde at "kage" sammen i større ansamlingen, men skal på arbejde.

For megen rengøring kan, som tidligere nævnt af en anden, skabe risiko for, at man kommer til at lave ulykker i apparatet ( trimmere osv.)

Vh
Freddy
Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
Evolator
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 340
Sendt: 28 Marts 2014 kl. 07:04 | IP-adresse registreret  

Gør mit rent i det indre en gang hvert 3år. Hvis jeg har pågældende udstyr så længe. Bruger kun forsigtigt tryk luft da pensel
og støvsuger kan lave skade.

__________________
Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
Til top Vis Evolator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Evolator
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes