Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. maj 2024 | 07:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Vejledning til nyt hifi? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hi-Fidrømme
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 24 April 2014 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg står i den situation at jeg gerne vil væk fra den middelmådige lydoplevelse jeg får fra min Onkyo-reciever fra EL-
Mutanten.
Pt. har jeg et par ældre B&O CX100 (15+ år), men jeg ved desværre ikke hvor længe de holder endnu.

Min tanke er derfor at købe alt nyt. Dvs. forstærker, højtalere, kabler osv.

Mine lyttevaner minder nok mest om hvad P3 spiller, men jeg har stor glæde af 80'er + 90'er rock samt elektronisk musik og
pop. Jazz, klassisk og opera lytter jeg ikke til - måske et enkelt klassisk nummer en sjælden gang imellem.

Lydkilder er 100 % digitale, dvs. FLAC, Spotify, netradio og dets lige. Det er nok lidt modsigende at sige jeg vil væk fra
middelmådig lydoplevelse og ikke ejer skyggen af hverken vinyl eller CD, men det er ikke medier jeg interesseret mig for.

Af den bedre halvdel har jeg (aller nådigst) fået lov til at se på gulvhøjtalere - de skal bare være hvide. Jeg er dog i tvivl mht
hvor meget jeg skal betale for gode gulvhøjtalere kontra gode kompakthøjtalere?

Jeg har et Apple TV samt en DVB-C-modtager som begge har optiske udgange - dem vil jeg gerne kunne benytte. Kan det
ikke passe at dette vil give mig den bedste lydkvalitet ift. at lade en forstærker med DAC konvertere signalet frem for den
enkelte enheds indbyggede DAC?

Udover højtalere har jeg behov for en integreret forstærker med indbygget DAC (gerne 2 eller flere optiske porte), Internet-
radio (jeg springer gerne FM og DAB over) samt diverse kabler. Internet-radio kunne evt. integreres i forstærkeren, men det
er ikke et must.

Mit budget ligger på 10.000 til 15.000 kr. (jeg kan strække mig til 20.000 hvis det virkelig vil give noget). Jeg er ikke
interesseret i at købe brugt, så på forhånd nej tak til eventuelle bud.

Jeg bor i indre København og har fin mulighed for at cykle rundt og lytte på udstyr. Jeg kender HiFi-Klubben, KT-radio og
Dans TV, men kom gerne med flere bud - jeg fortrækker en fysisk butik frem for nethandel.

En ven har en NAD C375BEE og et par B&W CM1 kompakthøjtalere. Jeg synes det er fantastisk at lytte til musik på hans
anlæg da jeg oplever detaljer i musikken som jeg aldrig har hørt før - det ønsker jeg inderligt selv at opnå!

Jeg har kigget på en Rotel RA-12 forstærker og synes den virker meget interessant. Jeg ved dog ikke om den vil være
egnet/overkill når mit budget ikke er så stort?


Beklager den lange smøre - håber at du kan hjælpe mig for alt modtages med kyshånd!



Vh. Lars Erik
Til top Vis Hi-Fidrømme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hi-Fidrømme
 
Hi-Fidrømme
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 24 April 2014 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

P.S. Det rum som anlægget skal stå i et 15-20 m2. Mit mål er ikke at kunne spille højt, men jeg ønsker stadig detalje og
placering i musikken :)
Til top Vis Hi-Fidrømme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hi-Fidrømme
 
dMITIj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Marts 2014
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 103
Sendt: 24 April 2014 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Hey Hi-Fidrømme.

Har selv lige indkøbt mit første "rigtige hifi udstyr" hos:

Dan's TV & HIFI-Center


Havde desværre ikke mulighed for at høre systemet jeg fik købt inde køb da jeg bor tæt på den dansk/tyske grænse, altså
langt væk fra Dan's.

Men efter at have læst en del reviews rundt på nettet fandt jeg frem til mit køb og jeg har på ingen måde fortrudt min handel
hos Dan og de ting vi fandt frem til, alt spiller max og lige efter min smag og til de penge jeg havde at gøre godt med.

Rigtig flink og rigtig god service, han prøver ikke bare at sælge dig noget "katten i sækken" men lytter til det du har i
tankerne
og fortæller dig også hvis det er "overkill" og kommer med sin ærlige mening uden at han prøver at pådutte dig noget.

Men nu du har muligheden skal du da rundt og lytte til alt det du har mulighed for det

__________________
Music is a disease and I have been infected a long time.
Til top Vis dMITIj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dMITIj
 
Hi-Fidrømme
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 24 April 2014 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar dMITIj!

Jeg har været inde og snakke med Dan og han virker helt sikkert som en god og kompetent person.
Hvad synes du om dine XTZ 99.36 MK.II - dem har jeg også selv kigget på?



Vh. Lars Erik
Til top Vis Hi-Fidrømme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hi-Fidrømme
 
floe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3162
Sendt: 24 April 2014 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Hvad med et sæt Dynaudio Xeo 3?

Alt integreret i et, i et relativt lille kabinet - som også fås i hvid.

Der er oceaner af detaljer og bas i sådan en sag - også selvom det ikke er en gulvhøjttaler - og så er den vel indenfor dit
budget

__________________
Floes Pro-Ject god lyd på kontoret

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe
 
Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1409
Sendt: 24 April 2014 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
Hvad med et sæt Dynaudio Xeo 3?

Alt integreret i et, i et relativt lille kabinet - som også fås i hvid.

Der er oceaner af detaljer og bas i sådan en sag - også selvom det ikke er en gulvhøjttaler - og så er den vel indenfor dit
budget


Hvis du efter kompakthøjtaler og alligevel skal have nyt af det hele, så få klart lyttet på sådan et sæt. (om de så er sorte eller hvide ...) de spiller ganske glimrende (og stort).

B&W's kompakthøjtalere som du selv nævner syntes jeg personligt også er glimrende. Og mhs. til Rotel, så er det B&W der ejer Rotel, og deres CM serie er i Rotels eget marketingsmateriele for 12-serien, så mon ikke der er en eller anden form for synergi? =)

__________________
Mvh. Bjørn.
Til top Vis Ney_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ney_
 
mka2004
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 24 April 2014 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop købt en Rotel RA-12 og et sæt B&W CM8, og jeg er meget tilfreds med resultatet. Som Bjørn også var inde på
håbede jeg ligeledes på en synergi effekt mellem de 2 fabrikater. De forhandles ikke samme sted, så det var ikke muligt at
høre dem sammen før køb.

Jeg har hørt Rotel'en sammen med Dynaudio, og der er heller ikke en dårlig kombination.

/Michael
Til top Vis mka2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mka2004
 
Hi-Fidrømme
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 25 April 2014 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar!

Dynaudio Xeo 3 virker interessant - den vinkel havde jeg slet ikke tænkt på. Har efterfølgende kigget lidt på Xeo 5, dog kun
fordi den er en gulvhøjtaler - jeg tænker måske for meget på at større = bedre? Desuden virker det underligt at KT-radio
tager godt 21.000 kr. for dem når Tape Connection tager 9.500 kr

Vidste ikke at B&W ejer Rotel, men I har nok ret i at man kan håbe på en synergi - jeg har godt bidt mærke i B&W-
højtalerne på Rotels materiale, men tænkte ikke at der var en videre kobling.

Synes Rotel RA-12 og B&W CM8 lyder som en spændende kombo - ærgerligt man ikke kan høre dem samlet et sted :P

Jeg kan se at KT-radio forhandler Dynaudio så tænker jeg tage en snak med personalet der og høre på dem.
Har nogen erfaringer med System Audio?
Til top Vis Hi-Fidrømme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hi-Fidrømme
 
svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 940
Sendt: 25 April 2014 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke jeg tager meget fejl, så er prisen hos Tape Connection pr. stk. :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg
 
Hi-Fidrømme
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 25 April 2014 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Arh ja, det står der også "Pris pr. stk." :P En pudsig måde at sætte det op på, at man så skal vælge én højtaler med transmitter
og så efterfølgende en uden hehe
Til top Vis Hi-Fidrømme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hi-Fidrømme
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 25 April 2014 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Med dine behov og det budget vil jeg helt sikkert også kigge efter de Dynaudio.
Jeg har kun hørt dem en enkelt gang på en messe, hvor Xeo 3 spillede et stort rum op, så jeg tror ikke du skal
være bekymret om der er lyd nok i dem ...men hvis budgettet kan strækkes til 5'erne ville jeg da også helst have dem
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
floe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3162
Sendt: 25 April 2014 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Små Dyns spiller nærmest overnaturligt stort, så jeg tror på ingen måde at du skal være nærvøs for om Xeo 3 er for små til
dine 15-20 kvm. Faktisk ville jeg være mere nærvøs for om en gulvhøjttaler blev for stor - alt afhængigt af model.

Når du samtidig ikke vil spille vanvittig højt, så ville jeg i første omgang kigge på en 2-vejs. De hænger "ofte" også bedre
sammen.

Dermed ikke sagt at en gulvhøjttaler ikke vil kunne fungere også

__________________
Floes Pro-Ject god lyd på kontoret

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe
 
Jensiman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 25 April 2014 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Et andet bud kunne også være Rega brio + Dac + RS1 eller RS3
Det passer godt med budgettet, og de spiller lækkert, også ved mere moderat volumen
Til top Vis Jensiman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensiman
 
Hi-Fidrømme
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 25 April 2014 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg bør nok huske mig selv bedre på at jeg blot skal spille 20 kvm op :)
Synes budene er spændende og helt sikkert værd at se på når jeg skal forbi forhandlerne!
Til top Vis Hi-Fidrømme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hi-Fidrømme
 
Stereolab
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 November 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 151
Sendt: 25 April 2014 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Hej Lars Erik,

Jeg har selv eget et sæt Dynaudio Xeo3, men blev aldrig særligt glad for dem. De kan spille imponerende højt og med kraftfuld bas af så små højttalere, men når først "imponator"-effekten har lagt sig så synes jeg at de mangler en masse. De er meget kliniske/analytiske i spillestil. Lyder fedt med "hifi-demo"-musik, men på meget andet musik (af mindre kvalitet, ala Radio P3 og Spotify) lyder de i mine ører ikke særligt godt. Kedelige, jeg fik ikke lyst til at høre musik på dem. Derudover synes jeg at de skulle ha' meget af leve af før de rigtigt "sang". Fjernkontrollen er meget hit-and-miss, og jeg oplevede et par gange udfald og var nødt til at skifte trådløst bånd. Jeg ville virkelig give dem et grundigt lyt før du kaster dig ud i et køb, og ikke laver samme fejl som mig. De kan bestemt noget, og er rigtig gode til prisen, men de var ikke for mig.

Jeg spiller pt på et sæt B&W CM5 (som jeg synes er en perle i CM-serien; og meget bedre end CM1). Jeg prøvede først med en Rega Brio-R int. forstærker, men den havde ikke overskud nok i mine ører, så endte op med en NAD C356BEE. Det er et killer setup til 20 kvm IMO. NAD+B&W er en klassisk Hifiklubben-kombination, og mange herinde vil sikkert rynke på næsen fordi det er fra Hifiklubben. Jeg har haft rigtigt meget forskelligt udstyr gennem tiden fra kendte og mere ukendte fabrikater, i meget forskellige prisklasser, men det her giver i mine ører (og til pengene) noget af det mest tilfredsstillende lyd, og jeg er rigtigt glad for det.

Så mit bedste råd; kom ud og lyt til en masse! Det er i sidste ende dine ører.


__________________
Mvh
Stereolab
Til top Vis Stereolab's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stereolab
 
Hi-Fidrømme
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 25 April 2014 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar Stereolab.

Jeg sætter stor pris på dine erfaringer! Netop når mine lydkilder også er Spotify, netradio og FLAC var jeg lidt nervøs for
gengivelsen.
Min ven med NAD C375BEE og et par B&W CM1 kompakthøjtalere (han har tidligere arbejdet i HiFi-klubben) anbefalede netop
det NAD + B&W-setup du nu har - synes det virker meget tiltalende!

Jeg har pt. set mig lidt varm på Rotel RA-12' bluetooth-funktion, da jeg har en android tablet (Nexus 7) som vil kunne klare
netradio og Spotify den vej...
Til top Vis Hi-Fidrømme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hi-Fidrømme
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes