Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 15:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Nyt anlæg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
cbundgaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2014
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 10 September 2014 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Først og fremmest vil jeg lige pointere, at min viden inden for HiFi er yderst begrænset - så er der noget, der lyder tosset, så bare
ret mig.

Jeg overvejer kraftigt at købe nyt TV og dertil et anlæg. Det skal være til mit værelse, der vel er 10-12 kvadratmeter. Jeg har
derfor tænkt på at investere lidt penge i ordentligt lyd med muligheder for udvidelse senere (dog ikke noget vildt - skal gerne være
budgetvenligt). Mit umiddelbare budget er på 4-5000 for lyden. Mine tanker går på et par gulvhøjtalere og en forstærker. De skal
naturligvis passe godt til at se film/tv osv., men de skal også fungere godt til musik og med en fornuftig bas.

Jeg er fan af trådløs lyd, så på en eller anden måde skal forstærkeren gerne kunne dette. Jeg har dog et Apple TV, der fungerer
fantastisk med AirPlay, men på en eller anden måde skal airplay kunne fungere med højtalerne uden TV'et skal tændes. Jeg har
hørt, det skulle være muligt med apple tv, men mit nuværende udstyr kan bare ikke gøre det. Nu er det primært lyden jeg skal
have hjælp til her - men hvad skal jeg være opmærksom på mht. forstærker/tv her?

Jeg er åben over for at købe brugt, hvis I vil mene, det er en god idé. Jeg synes umiddelbart det ser ud til, man kan få meget for
pengene. Kan man få noget fornuftigt nyt, er det dog også gode muligheder.

Jeg har selv kigget lidt og faldt blandt andet over dem her. Siden selv roser dem selvfølgelig, men prislejet lyder fornuftigt. Hvad
siger I om dem (og mærket)? http://www.av-connection.dk/?PGr=7272

Har I nogle tips til, hvad jeg skal gå efter, og hvad skal jeg passe på - og evt. anbefalinger?

Tak på forhånd.
Christian
Til top Vis cbundgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cbundgaard
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 10 September 2014 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Det var da dejligt med én der selv har researchet lidt, og gider at uddybe sine krav samt lytterum når nu der søges tips.

Først og fremmest. Velkommen til.

Monitor Audio får mange fine ord med på vejen, så de er da helt klart et lyt værd. Desuden ligger tape-connection i din by, så det er da bare at
komme derned og få en god snak med dem og et evt et lyt på dem. Så 3400kr højttalerne, så er der 1600kr tilbage til en Onkyo eller Yamaha
snurrerundt forstærker med Airplay.

Om lidt vil du få en masse forslag om at kigge brugt, hvilket jeg også er enig i. Her åbner markedet sig for alvor op, da udvalget blive kæmpe indenfor
dit budget. Og der bliver det for alvor svært for os at råde dig, netop pga det store udvalg.

Et bud til begynderanlægget i dit område:
Dali Suite 2.5

Det sjove ved at købe brugt er jo at hvis man får lyst til at skifte ud, mister man ikke nær så meget som hvis man havde købt dem fra ny.

God jagt.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
cbundgaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2014
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 10 September 2014 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Mange tak for dit svar. Mine tanker går også på, at jeg vil kunne få meget for pengene, når jeg køber brugt - og ovenikøbet kan jeg
måske finde nogle, der sælger højtalere inkl forstærker, så der er en okay chance for, det hænger sammen. Udover generelt ikke at
have stor viden om HiFi, så er jeg stadig meget på bar bund mht. forstærker - for mig er en forstærker "bare" noget der binder
tingene sammen, og jeg kan ikke se, hvorfor det altid skal være så dyrt. Jeg kan dog udemærket se rundt omkring, at en
forstærker også er meget vigtig, men ja.

Jeg skrev til av-connection mht. de højtalere jeg linkede til før - http://www.av-connection.dk/?PGr=7272 - og de mente, at jeg
som minimum skulle have en forstærker som denne for at matche det. http://www.av-connection.dk/?PGr=7101&ML=1386
Kan det passe?

For det synes jeg lyder voldsomt, og derfor frister det lidt mere at gå efter brugt. Problemet med brugt er blot at jeg ikke er i stand
til at vurdere om det er en god pris, men når jeg kommer længere i overvejelserne, går jeg på jagt og smider nogle idéer herind.

Men med hensyn til AirPlay - nu når jeg har Apple TV, kan det så ikke undværes i forstærkeren, hvis forstærkeren og tv'et har de
rigtige muligheder? Som jeg husker det, har det noget med HDMI-ind-/udgangene at gøre. Det vigtigste er bare, at TV'et ikke skal
være tændt for at kunne bruge det og samtidig skal TV og Apple TV jo også kunne snakke sammen.
Ellers må jeg bare gå efter en forstærker med AirPlay :-)

En sidste ting: er et setup med to gulvhøjtalere udemærket til et værelse på 10-12 kvadratmeter - eller hvad er jeres tanker på
dette område? Det er blot en idé, jeg selv fik, da jeg synes det gav mening.
Til top Vis cbundgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cbundgaard
 
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 2315
Sendt: 10 September 2014 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Altså jeg ville jo mene det bedst var at købe en god brugt stereo-forstærker og så købe noget airport express eller hvad man nu bruger for at få airplay
på sådan en? Men vil give av-connection ret i at det kræver et vist minimumsbeløb før en forstærker ligesom kan noget som helst. Igen derfor
brugtmarkedet er så godt. Du kan snildt finde en hæderlig forstærker her for 2000kr. (Igen, hvordan og hvorledes med tv og airport ved jeg så ikke. hvis
det ikke er en surroundforstærker. Igen, brugtmarkedet bugner med surroundforstærkere som kan købes til en brøkdel af nyprisen blot fordi den ikke har
det nyeste hdmi. Her ville jeg nok sigte efter i dit sted mht airplay og tv tilslutning)

Personligt synes jeg at et sæt gulvhøjttalere på 10-12 er glimrende, men det kommer an på dine egne lyd-præferencer. Kan selv godt lidt at der er en
god bas, og spiller selv med et sæt højttalere med 2stk 8" per side på 16kvm. Det er jo en smagsag.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver
 
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3517
Sendt: 10 September 2014 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Hej,
behold dit apple tv køb en forstærker med dac indbygget, kobl den sammen med apple tvet og brug din Ipad/ smartphone som kilde og du er kørende via wimp, spotify etcetera...
Et par Dali 850 gåt man vist aldrig helt galt i byen med som start og fåes brugt. Har ladet mig fortælle at hifiklubben har en NAD forstærker med dac, der ikke er astronomisk dyr og vist ejheller helt ringe!!!



__________________
mvh
Til top Vis mn1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mn1974 Besøg mn1974's Websted
 
cbundgaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2014
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 10 September 2014 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Tak for svar begge to. Jeg ved noget mere, hvad jeg skal gå efter nu, og jeg tror, jeg vil satse på brugt. Jeg får anskaffet mig et
nyt TV først og holder derefter øje med muligheder, og så smider jeg nok lige nogle tanker herind igen på et tidspunkt :-)
Til top Vis cbundgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cbundgaard
 
cbundgaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2014
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 11 September 2014 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Hvis nogen kan nå at se det her inden 22 - hvad tænker I om den her ift. det jeg har skrevet?

https://www.komplett.dk/yamaha-rx-v377-receiver/820515
Til top Vis cbundgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cbundgaard
 
floe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3162
Sendt: 11 September 2014 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Ud over at det er en surround receiver, og jeg helst ville spare de ekstra kanaler, når den kun skal bruges til stereo (og
forhåbentlig få mere bang for the buck), så understøtter den dit behov om digital TOSLINK tilslutning til Apple TV.

Hvordan den lyder aner jeg absolut intet om. Forvent nok ikke super-duper hifi.

__________________
Floes Pro-Ject god lyd på kontoret

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe
 
cbundgaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2014
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 11 September 2014 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar. Jeg tror, jeg dropper den alligevel - jeg så bare tilbuddet og tænkte det var billigt.
Ved du om RX-V473 også understøtter det med Apple TV? Jeg ved ikke helt hvad jeg skal kigge efter, men jeg fandt en billig demo-
model med den.
Til top Vis cbundgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cbundgaard
 
asa11
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 33
Sendt: 11 September 2014 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker:
hvis du er sikker på at Yamahaen opfylder dine "tekniske" ønsker, er svaret let - du skal vælge om du vil tage chancen og
være tilfreds med lyden (i dit rum, med dine højttalere....) eller afsøge markedet yderligere så du kan blive forvirret på et
højere plan (om der er "bedre" lyd til dit rum med dine højttalere....)
Du har ikke mange kvm - så selv om Yamahaen ikke er det største kraftværk, kan den nok give tilstrækkelig power, osse til en
fornuftig bas.

Held og lykke - hvad enten du springer til nu eller senere

   

__________________
asa
Til top Vis asa11's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af asa11
 
floe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3162
Sendt: 11 September 2014 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Du skal kigge efter en forstærker med TOSLINK indgang, hvis du ønsker at bruge dit Apple TV med din forstærker uden ekstern
D/A converter.

__________________
Floes Pro-Ject god lyd på kontoret

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe
 
cbundgaard
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2014
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 13 September 2014 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Tak allesammen. Jeg faldt over denne også, som opfylder alle mine krav ift. muligheder. Teknisk set (ift. kræfter) er den så også
god nok til et par gulvhøjtalere på niveau med Monitor Audio MR4 (om det bliver dem ved jeg ikke, skal ud og høre - men det er en
mulighed). Og hvis I har andre kommentarer til den, så fyr løs.

http://www.av-connection.dk/?PGr=7257&PicGr=11086&ML=1814
Til top Vis cbundgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cbundgaard
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes