Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 12:05   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Center problemer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ostekongen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 August 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 24 August 2016 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Jeg indkøbte her for et halvt års tid siden en NAD t765 surround forstærker brugt for 2.900,- som erstatning for min Denon AVR-2303. Pludselig en dag begyndte min centerhøjtalere at sige "banke" lyde selvom der ikke var noget lyd signal, så snart forstærkeren var tændt. Dette er så gået over til, at center kanalen nu skratter og lyder helt ad helvede til :(

Jeg har, som nødløsning, flået forstærker delen ud af et gammelt Creative subwoofer system til PC, så jeg kører center kanalen ud igennem pre- out over til den forstærker del. Nu har jeg så købt en større center højtaler (Cerwin Vega LS-6c istedet for v5c) og jeg synes det er super ærgerligt at skulle høre på den "skod" lyd der kommer ud af det lille forstærker modul.

Jeg er bare i vildrede, om det kan betale sig at få forstærkeren til rep hos evt. Hifi Klubben, da jeg ikke vil ofre meget, på en brugt forstærker. Jeg vil absolut fastholde min NAD, da den giver mig mulighed for at definere hvilke kanaler der skal benyttes når jeg hører musik (Enhanced Stereo hedder det) og det kan min gamle Denon IKKE gøre..

Så spørgsmålet er om det kan betale sig at:

1. Anskaffe en effektforstærker til center kanalen, denne skal ikke fylde meget da der ikke er plads til endnu en under TVet (har 2 stk DENON POA 4400A til de 2 af mine CW AL1000 og den resterende plads er besat til 2 stk. mere til mit andet sæt CW AL-1000)

2. Evt se om man kan benytte en bilforstærker, da de kan fås i en del mindre størrelse end de effektforstærkere jeg har kunne finde.

3. Ofre det det kan komme til at koste, og så den NAD forstærker repareret i HiFi Klubben.

Jeg synes lyden ellers er super god, og er overrasket over hvor meget den NAD kan rykke til mine AL 1000 baghøjtalere. Derudover kan jeg ikke finde nogle "små" effektforstærkere, og vil egentlig også høre om der er nogen der kender til monoblokke, der er en del mindre end POA 4400a. Møblet til TV/forstærkere er hjemmebygget og der kan desværre IKKE presses mere ned i det, end de 2 mono blokke jeg skal have indkøbt til baghøjtalerne.

Jeg er ikke så teknisk når det kommer til elektronik og ved derfor ikke hvad det evt. kan være for et problem, der har fået center kanalen til at gå i krak. Så jeg håber egentlig bare på at finde den mest optimale løsning, udfra at jeg vægter lydkvalitet højt, men samtidig har begrænset plads..
Til top Vis ostekongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ostekongen
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 24 August 2016 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Der kan, mildest talt, være mange forskellige ting galt med din effekt. Et alternativ, som du kan gøre er at finde en brugt effekt, nu da du har fundet ud
af at de pre-out virker som den skal - så kan du bruge den til at trække centeren med alene Men, du kan evt undersøge, hvad det vil koste at rep din
amp først - og så tage beslutningen efterfølgende
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
ostekongen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 August 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 24 August 2016 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Ja det er også min umiddelbart nemmest løsning problemet er bare
at jeg ikke kan finde nogen effekt blokke der er små nok :(

Det hænger jo så nok sammen med effekt og spole der fylder og
vejer.
Til top Vis ostekongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ostekongen
 
ostekongen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 August 2016
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 24 August 2016 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Et relateret spørgsmål, jeg har altid hørt at hvis man kører med kun 1 højtaler i en stereo forstærker, så brænder kanalen hurtigt af fordi der ikke er belastning på den anden kanal? Hvis det gir mening :)
Til top Vis ostekongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ostekongen
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 24 August 2016 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hvis du bruger en stereo forstærker - så er det ligegyldigt, om du benytter en eller to kanaler. Ved du kun bruger en kanal - så vil du have lidt mere power. Så du kan sagtens bruge en stereo amp
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 25 August 2016 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Så længe det ikke er en rørforstærker. Deres udganstrasformatorer bryder sig ikke om at få tilført effekt ubelastet, men med en transistorforstærker er det ikke noget problem kun at bruge 1 kanal.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 25 August 2016 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

En NAD effekt viile jo være en logisk løsning....som fylder.....eller en DIY klasse D er ikke gør.....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 435
Sendt: 25 August 2016 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Eller en Behringer A500, den banker en Nad 216 effektblok , med flere længder .Den yder 2 x125 watt.

Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes