Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. maj 2024 | 20:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Bi-amping med denne opsætning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NesraL
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 02:15 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg går og overvejer at bi-ampe fronthøjtalerne i mit surround-system.

Anlægget består af følgende:
 - Denon AVR 1908 AV-receiver
 - Classic 8.0b effektforstærker   -   http://www.ardency.adr.dk/8.0.htm
 - PS3 (Forbundet med HDMI kabel til receiveren)
 - Dali Evidence 470 fronthøjtalere

Pt. tager min effektforstærker hele slæbet for fronthøjtalerne, og de er altså ikke bi-ampet...
Så det jeg overvejer at gøre, er at lade effektforstærkeren trække basserne i højtalerne, og så lade receiveren trækker diskant og mellemtone. Men kan dette lade sig gøre?

Jeg har jo både højtalerudgange bag på receiveren der hedder "Front A", og "Front B".
Godt nok har jeg en effekt-forstærker koblet på hvad der hedder "Front" i Pre-out udgangene, men jeg går ud fra at de kun gælder for "Front A"?

Eller er det en mulighed at sætte højtalerne til surround-back terminalerne?
Det mener jeg at have læst om engang, at det også skulle være en mulighed.

Her ses et billede af bagsiden på min receiver:

Lige så vigtigt - er der en chance for en reel forskel i lydkvaliteten hvis jeg prøver dette med dette? Det kan selvfølgelig ikke skade noget at prøve, men det er rart nok at have en idé om det, inden jeg skal købe ekstra højtaler-kabler trods alt!

Og så var det jo egentlig bare en idé jeg fik, der kunne være sjov at prøve. For lyden fejler som sådan ikke noget!

På forhånd tak!

Edit: Jeg kan se at billedet har mistet en del kvalitet efter jeg lige markerede områderne jeg snakker om i paint. Jeg håber det dog stadigvæk kan tydes.

 

Til top Vis NesraL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NesraL
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at front pre out gælder både for front A og B så du kan godt bruge A og B til at bi-ampe...det er jo bare en højtaler-omskifter som går på de samme 2 effekt-forstærkere.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Thrawn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Maj 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Nej..... Du skal ikke bruge speaker B..... Du skal bruge surround back/Amp assign... Og i menuen på forstærkeren skal du sætte den op til at køre AMP ASSIGN og ikke 7.1......

Ved at Bi-ampe giver ikke mere effekt men bare en bedre kontrold over dine højttaler så ja det lyder bedre..
Til top Vis Thrawn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thrawn
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Hvordan bruger man så front A & B...de må jo kunne bruges til et eller andet på en aller anden måde?

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Thrawn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Maj 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 28
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Speaker A er de Normale front til surround..... Speaker B er til et sæt højttaler i et andet rum.....
Til top Vis Thrawn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thrawn
 
NesraL
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 58
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Jeg kan så sige, at jeg har prøvet det nu. Jeg fandt nogle stumper højtalerledninger som jeg havde liggende, i samme serie som hvad jeg benytter mig af nu.

Jeg vil sige det er lidt med blandet succes.
Bassen er bestemt blevet mere kontant, og generelt virker det som om der er mere tryk på den.
Dette mærkes faktisk mest i film, hvor jeg lige pludseligt føler et behov for at skrue ned ved samme volumen, som jeg normalt hørte film ved før.
I stereo lytning kan man også sagtens høre forskel, men det er faktisk ikke helt så meget.
Diskanten er blevet lidt mere skinger, og det tror jeg skyldes at min effektforstærker simpelthen er af bedre kvalitet, eller spiller på en måde jeg bedre kan lide, i forhold til min Denon receiver, som jo styrer diskant og mellemtonen nu.
Desuden er det som om at diskanten og mellemtonen er meget mere fremtrædende i forhold til bassen, på en ikke så god måde. 
Det er som om at der er lidt afstemningsvanskligheder i mellem effektforstærkeren og receiveren, og at bassen simpelthen bare er mere dæmpet i forhold til resten af lydbilledet.

Men jeg vil lige give det et stykke tid endnu, for at se om det bliver bedre, og ellers rykker jeg nok tilbage som jeg havde det før.

Til top Vis NesraL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NesraL
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok lade Classic'en trække fronterne på egen hånd.

For det første er udgangstrinene bedre her end de er i 1908 og for det andet, så kæmper du en konstant kamp om, at få niveau mellem top og bund til at passe sammen.

Skal du bi-ampe kan det anbefales at benytte tilnærmelsesvis samme konstruktion til både top og bund.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes