Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. maj 2024 | 00:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: S-video. Sort hvid billede? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mad_max
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 123
Sendt: 24 Oktober 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige anskaffet mig en Onkyo TX-SR 805 hvor jeg har mulighed for at sende signal ud fra TV'et (via scart adaptor til S-video) til Recieveren og derfra videre via HDMI til projektoren. Problemet er at billedet er sort hvid.
Der er 2 scart udgange på TV'et og iflg. manualen er den ene med RGB signal og den anden med S-video men jeg har prøvet begge 2 uden held.
Kører jeg composite er billedet med farve men der er jo ret meget støj på billedet med composite.
Hvad kan jeg gøre?
Jeg kan se man kan købe Scart-component kabel på av-kabler.dk ville det virke?

__________________
Specifikationer er lige så nyttige som en skovl uden skaft.
Til top Vis mad_max's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mad_max
 
Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1140
Sendt: 24 Oktober 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Prøv at se om der i TV menuen er et sted hvor du kan sætte udgangen til s-video, nu er den jo sat til composit, hvilket resultere i at s-video bliver i sort hvid.

__________________
Primare SP31, Primare A30.5,
Audiovector MI3 Avantgarde
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky
 
mad_max
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 123
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

man kan ikke konfigurere udgangene på TV'et

__________________
Specifikationer er lige så nyttige som en skovl uden skaft.
Til top Vis mad_max's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mad_max
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Hvis tv'et ikke har en decideret s-video indgang, så fås der altså de hersens color-fix kabler, som i princippet kortslutter Y og C signalet, så du får et composit signal inkl. farve!

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1140
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

mad_max skrev:
man kan ikke konfigurere udgangene på TV'et


Så må du nok anskaffe dig en ekstern tuner. Jeg forstår nu heller ikke hvorfor du vil bruge dit TV til at fordre din projektor.


__________________
Primare SP31, Primare A30.5,
Audiovector MI3 Avantgarde
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky
 
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2365
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

mad_max skrev:
Jeg har lige anskaffet mig en Onkyo TX-SR 805 hvor jeg har mulighed for at sende signal ud fra TV'et (via scart adaptor til S-video) til Recieveren og derfra videre via HDMI til projektoren. Problemet er at billedet er sort hvid.
Der er 2 scart udgange på TV'et og iflg. manualen er den ene med RGB signal og den anden med S-video men jeg har prøvet begge 2 uden held.
Kører jeg composite er billedet med farve men der er jo ret meget støj på billedet med composite.
Hvad kan jeg gøre?
Jeg kan se man kan købe Scart-component kabel på av-kabler.dk ville det virke?

Jeg er ret overbevist om at dit TV's scart indgange kun kan MODTAGE hhv. S-video og RGB, ikke udsende det. Nogle tv kan så sende et composite signal ud af AV1 (som regel) af det signal der modtages på AV2 eller tuneren. Dette signal er tiltænkt en VHS video, og derfor har man ikke tænkt på behov for andet end composite.

Men jeg er også med på ovenstående spørgsmål, hvorfor i det hele taget sende TV billedet til en projektor..? Hvis det er for at kunne se TV kanaler, så er en gammel VHS video eller bedre, en DVD optager med component eller HDMI langt at foretrække.



__________________
Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent
 
mad_max
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 123
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

Hvis tv'et ikke har en decideret s-video indgang, så fås der altså de hersens color-fix kabler, som i princippet kortslutter Y og C signalet, så du får et composit signal inkl. farve!

Tror jeg vil gå igang med loddekolben og så lave noget fusk selv. skal bare lige ha fundet nogle diagrammer over Scart.

Bluesky skrev:
Så må du nok anskaffe dig en ekstern tuner. Jeg forstår nu heller ikke hvorfor du vil bruge dit TV til at fordre din projektor.

Der er visse ting som bliver vist på TV'et som jeg gerne vil se på storskærmen.

RogueAgent skrev:
Jeg er ret overbevist om at dit TV's scart indgange kun kan MODTAGE hhv. S-video og RGB, ikke udsende det. Nogle tv kan så sende et composite signal ud af AV1 (som regel) af det signal der modtages på AV2 eller tuneren. Dette signal er tiltænkt en VHS video, og derfor har man ikke tænkt på behov for andet end composite.

Men jeg er også med på ovenstående spørgsmål, hvorfor i det hele taget sende TV billedet til en projektor..? Hvis det er for at kunne se TV kanaler, så er en gammel VHS video eller bedre, en DVD optager med component eller HDMI langt at foretrække.

Jo der er ind og udgange i begge scart stik iflg. manualen men som sagt jeg går igang med at lodde lodde.



__________________
Specifikationer er lige så nyttige som en skovl uden skaft.
Til top Vis mad_max's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mad_max
 
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2365
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

mad_max skrev:
Jo der er ind og udgange i begge scart stik iflg. manualen men som sagt jeg går igang med at lodde lodde.

Fair nok..!

Men hvorfor..?



__________________
Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent
 
Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1140
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

mad_max skrev:

Bluesky skrev:
Så må du nok anskaffe dig en ekstern tuner. Jeg forstår nu heller ikke hvorfor du vil bruge dit TV til at fordre din projektor.


Der er visse ting som bliver vist på TV'et som jeg gerne vil se på storskærmen.




Jeg med på at du gerne vil se TV på stor skærm. Det gør jeg da også. Det er mere hvorfor du vil hive signalet ud af et TV apperat, som jeg ikke helt forstår. Du skal vel så have TV'et tændt sammentidig med at du vil se på projektoren. Jeg synes bare der er bedre løsninger end at bruge TV'et.

__________________
Primare SP31, Primare A30.5,
Audiovector MI3 Avantgarde
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

mad_max skrev:

micma18 skrev:

Hvis tv'et ikke har en decideret s-video indgang, så fås der altså de hersens color-fix kabler, som i princippet kortslutter Y og C signalet, så du får et composit signal inkl. farve!

Tror jeg vil gå igang med loddekolben og så lave noget fusk selv. skal bare lige ha fundet nogle diagrammer over Scart.

http://www.epanorama.net/circuits/svideo2cvideo.html

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1140
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
mad_max skrev:

micma18 skrev:


Hvis tv'et ikke har en decideret s-video indgang, så fås der altså de hersens color-fix kabler, som i princippet kortslutter Y og C signalet, så du får et composit signal inkl. farve!



Tror jeg vil gå igang med loddekolben og så lave noget fusk selv. skal bare lige ha fundet nogle diagrammer over Scart.



http://www.epanorama.net/circuits/svideo2cvideo.html



Det bliver det da kun være af. Så er han bedre tjent med bare at bruge composit. At tvinge et composit signal over i et s-video kable bliver det ikke bedre af. Jeg tror ikke du er helt med på hvad det er han vil.

__________________
Primare SP31, Primare A30.5,
Audiovector MI3 Avantgarde
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky
 
mad_max
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 123
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:

Jeg med på at du gerne vil se TV på stor skærm. Det gør jeg da også. Det er mere hvorfor du vil hive signalet ud af et TV apperat, som jeg ikke helt forstår. Du skal vel så have TV'et tændt sammentidig med at du vil se på projektoren. Jeg synes bare der er bedre løsninger end at bruge TV'et.

Ja ok jeg har også haft en tuner i tankerne da man slipper for at ha TV'et tændt. Men jeg venter lidt tror jeg og benytter mig af den her løsning indtil videre.

micma18 skrev:
mad_max skrev:

micma18 skrev:

Hvis tv'et ikke har en decideret s-video indgang, så fås der altså de hersens color-fix kabler, som i princippet kortslutter Y og C signalet, så du får et composit signal inkl. farve!

Tror jeg vil gå igang med loddekolben og så lave noget fusk selv. skal bare lige ha fundet nogle diagrammer over Scart.

http://www.epanorama.net/circuits/svideo2cvideo.html

Jeg har composite udgang og den virker også men kvaliteten af signalet er ringe og tror det er bedre med S-video eller component. Og der er RGB i det ene scart stik i TV'et så jeg vil lodde 3 ledninger med phono stik i min scart adapter på RGB benene også køre det over i forstærkeren. Jeg ved så ikke om den vil æde det da det er component indgang og ikke RGB.



__________________
Specifikationer er lige så nyttige som en skovl uden skaft.
Til top Vis mad_max's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mad_max
 
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2365
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

mad_max skrev:

Bluesky skrev:

Jeg med på at du gerne vil se TV på stor skærm. Det gør jeg da også. Det er mere hvorfor du vil hive signalet ud af et TV apperat, som jeg ikke helt forstår. Du skal vel så have TV'et tændt sammentidig med at du vil se på projektoren. Jeg synes bare der er bedre løsninger end at bruge TV'et.

Ja ok jeg har også haft en tuner i tankerne da man slipper for at ha TV'et tændt. Men jeg venter lidt tror jeg og benytter mig af den her løsning indtil videre.

micma18 skrev:
mad_max skrev:

micma18 skrev:

Hvis tv'et ikke har en decideret s-video indgang, så fås der altså de hersens color-fix kabler, som i princippet kortslutter Y og C signalet, så du får et composit signal inkl. farve!

Tror jeg vil gå igang med loddekolben og så lave noget fusk selv. skal bare lige ha fundet nogle diagrammer over Scart.

http://www.epanorama.net/circuits/svideo2cvideo.html

Jeg har composite udgang og den virker også men kvaliteten af signalet er ringe og tror det er bedre med S-video eller component. Og der er RGB i det ene scart stik i TV'et så jeg vil lodde 3 ledninger med phono stik i min scart adapter på RGB benene også køre det over i forstærkeren. Jeg ved så ikke om den vil æde det da det er component indgang og ikke RGB.

Compositesignalet bliver ikke bedre af at blive konverteret til s-video eller component - det kommer der jo ikke mere information i billedet af, og støjen forsvinder ikke.

Jeg er stadig overbevist om at du kun kan få composite UD af dit TV, også selv om scartstikket accepterer RGB i INDadgående retning. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl.

Er det helt ærligt ikke nemmere at finde en brugt videomaskine eller endnu bedre, en DVD-optager med component eller hdmi og så slutte den til projektoren..? Det andet bliver aldrig godt - men det er jo bare min mening.



__________________
Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent
 
mad_max
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 123
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har diagram over scart stikkene på TV'et og der er både S-video, composite og RGB og jeg ved det er der ellers ville der slet ikke være noget billede. Det jeg vil er at lodde ledninger på RGB benene på scart stikket og så sende RGB signalet videre.

Men jo jeg vil klart overveje at få fat i en tuner men aner ikke hvor jeg skal lede. Kan kun finde meget lidt ved hjælp fra google. Det meste jeg finder er tuner kort til PC.



__________________
Specifikationer er lige så nyttige som en skovl uden skaft.
Til top Vis mad_max's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mad_max
 
Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1140
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Det lyder altså noget mystisk. Hvis du har både composit og s-video ud, vil du normalt kunne skifte mellem de 2.

RGB og component er ikke det samme.

Hvordan modtager du dit TV signal, kable, antenne ...?

__________________
Primare SP31, Primare A30.5,
Audiovector MI3 Avantgarde
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky
 
Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1140
Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

I det diagram står der specifik at det er ud?

__________________
Primare SP31, Primare A30.5,
Audiovector MI3 Avantgarde
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky
 
Brandt00
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 133
Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

du kan ikke bare gå fra rgb til component da det ikke er det samme
Til top Vis Brandt00's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brandt00
 
mad_max
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 123
Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 04:04 | IP-adresse registreret  

Brandt00 skrev:
du kan ikke bare gå fra rgb til component da det ikke er det samme

Nå det lader til jeg må nøjes med composite indtil videre. Så må en TV tuner eller lignende kommer ind i billedet senere.



__________________
Specifikationer er lige så nyttige som en skovl uden skaft.
Til top Vis mad_max's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mad_max
 
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2365
Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

mad_max skrev:

Jeg har diagram over scart stikkene på TV'et og der er både S-video, composite og RGB og jeg ved det er der ellers ville der slet ikke være noget billede. Det jeg vil er at lodde ledninger på RGB benene på scart stikket og så sende RGB signalet videre.

Men jo jeg vil klart overveje at få fat i en tuner men aner ikke hvor jeg skal lede. Kan kun finde meget lidt ved hjælp fra google. Det meste jeg finder er tuner kort til PC.

Det er for det første meget sjældent at det samme scartinput i TV apparater har både S-video, composite og RGB. Normalt accepterer det ene composite og RGB, mens det andet accepterer composite og S-video. Men det er alt sammen IND i TV'et. Nogle TV (dit f.eks.) kan også sende billede UD af TV'et via scart, men jeg fastholder at det nødvendigvis må være composite. Det faktum at du kun får sort/hvid når du kører til S-video på din projektor understøtter dette - det er nemlig de samme ben der benyttes. Dvs. Composite anvender det samme ben som sort/hvid delen af et s-video/YC signal.

Hvis du prøver det samme med RGB scartet, er jeg temmelig sikker på at det du vil få ud af det vil være EN af farverne, altså billede der er ENTEN rødt, grønt eller blåt, da der kun kommer billede ud på den ene af lederne.

Mht tuner, så er den nemmeste løsning som sagt at finde en brugt VHS video (evt. en S-VHS så du kan bruge S-video), eller bedre, en DVD-optager med indbygget tuner, disse har normalt Component og nyere modeller har også HDMI. Skal du alligevel ikke optage på den, burde du kunne finde en lidt ældre brugt DVD optager i den blå avis eller lignende med component out til en pænt sveden pris, og få langt bedre billede end du nogensinde kan håbe på ved at gå via dit TV-apparat.



__________________
Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent
 
mad_max
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 123
Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Jep det er også min plan. Vedrørende det/de scart stik så er der nemlig 2 scart stik i TV'et. Den ene har S-video og den anden RGB. Men igen jeg holder mig bare til composite indtil jeg får fat i en dvd optager bliver det nok.

__________________
Specifikationer er lige så nyttige som en skovl uden skaft.
Til top Vis mad_max's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mad_max
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes