Print side | Luk vindue

The End 3.1 el. Millennium XP

Udskrevet fra: HIFI4ALL
Forum navn: Analog lyd
Forum beskrivelse: Emnet er forstærkere m.v.
Web-adresse: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=96245
Udskrevet den: 08 Juni 2025 kl. 16:59

Emne: The End 3.1 el. Millennium XP

Besked fra: kimjul2005
Emne: The End 3.1 el. Millennium XP
Posteringsdato: 26 Januar 2013 kl. 12:04

Er der hos DIY folket i Danmark interesse for , at man endnu engang at får mulighed for at købe et "The End mk. 3.1" eller Millennium XP kit?

Forstærker kittet vil i så fald kun bestå af print, komponenter og byggevejledning. Kabinet må man selv anskaffe.

På min opfordring er ejeren af L.C.Audio er ved at undersøge muligheden for, at gentage den gamle analoge succes fra henholdvis 1995 som var mk.3.1 med gode standard komponenter som fingrene kan holde om, eller efterfølgeren Millennium XP ( gæt årstallet ) som er bestykket med SMD komponenter. SMD, surface mount device, er ganske små komponenter som fordrer en pincet og en lup , samt en ny Weller loddestation hvis resutatet skal blive supergodt.

L.C.Audio kan som minimum ordre bestille 100 print og komponter af enten 3.1 eller XP...firmaet vil ret hurtigt få økonomiske problemer, hvis personer som jeg eller andre bestiller print og der så bliver solgt 3 print . Resten på lager....det går ikke. L.C.Audio er ved at undersøge muligheden
samt at beregne en evt. pris på kittet.

Der er nu brug for tilkendegivelser.

Er der interesse?? ....brug evt. kim.jul.hansen2012@gmail.com med navn og mailadresse

Mvh.
Kim  www.tubeamp.hobbysider.dk

Svar:

Besked fra: LGrau
Posteringsdato: 26 Januar 2013 kl. 12:37

Hej,

Jeg ville være interesseret i at købe nogle sæt.

Jeg har haft Mk 3.1 og var tilfreds med ydelsen, det ville være fint i mit aktive setup.

Hvad med ClassA trinnet som LC audio lavede (Zapsolute?), som jeg husker det var bedre lydende end end MK 3.1.

-------------
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...

Besked fra: kristianemail
Posteringsdato: 26 Januar 2013 kl. 13:16

Kunne absolut være interessant. Specielt mk 3,1 der lydmæssigt er Millenium langt overlegen.

Jeg har faktisk den originale byggebog liggende. Mener printet er ca. 100x60mm. Hvis man bestiller hjem til eks 25 sæt (50
print), vil jeg tro prisen på selve printet ender på ca. 75-100 kroner pr stk.

Lidt løst regnet, så er der komponenter for ca. 300 kroner pr kanal.

Hvad med om man lavede en eller anden form for fælleskøb direkte her på siden? Så kunne man få det til indkøbspris

Posteringsdato: 26 Januar 2013 kl. 13:25

Lidt inspiration:

Besked fra: Boydk
Posteringsdato: 26 Januar 2013 kl. 14:16

Det kunne da være mægtig interessant, kunne godt tænke mig at prøve 3.1, men er kun interesseret i print. Har i årevis været rigtig glad for mine millennium monoblokke, indtil jeg fik mine Magnepaner, dér havde de så til gengæld ikke "balls" nok, men de står her da endnu. Så vidt jeg husker, kom 3.1 med indgangstransistorparret parrede i smd, resten var "through hole". Man havde "parret" dem lidt snydeagtigt ved at montere en modstand mellem base/emitter på den transistor med størst forstærkning, for at sænke hfe ned til niveau med den anden.

-------------
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.

Posteringsdato: 26 Januar 2013 kl. 14:26

Det er ikke korrekt, at indgangstransistorerne er "snyde-parrede". Der er ikke nogen ekstra modstande på printet til dette.
Indgangstrinnet benytter iøvrigt 2SA1455K og 2SC3722K fra ROHM.
Det er ret ligetil at matche et sæt transistorer, så der er vel ingen årsag til at snyde. Det er først når man skal matche en større
mængde udgangstransistorer til hinanden, det begynder at volde problemer.

Posteringsdato: 26 Januar 2013 kl. 16:26

Synes nogle gange, det er ufatteligt, så tit folk her på forum taler ud i luften mod bedre vidende. Her har vi så et originalt The End mk.3 print, aldrig brugt. Standardmonteret fra LC-Audio med indgangstransistorer og to parrede smd 4.7 volt zenerdioder. Den opmærkksomme læser vil sikkert kunne se den lille smdmodstand mellem base/emitter på den højre transistor. SÅDAN parrede LC-Audio indgangstransitorerne. Det er vel unødvendigt at fortælle, at jeg rent faktisk ringede til Lars Clausen dengang for at spørge, om det nu kunne passe, og ja, det kunne det. Og nej, det er s´gu ikke så ligetil i en produktion at matche sådan nogle bittesmå "skiderikker".

Svar udbedes gerne....kristianemail

-------------
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.

Posteringsdato: 26 Januar 2013 kl. 18:24

kristianemail skrev:
Det er ikke korrekt, at indgangstransistorerne er "snyde-parrede". Der er ikke nogen ekstra modstande på printet til dette.

Slet intet svar til din påstand?????

-------------

Besked fra: Flemming
Posteringsdato: 26 Januar 2013 kl. 18:41

Boydk skrev:

kristianemail skrev:
Det er ikke korrekt, at indgangstransistorerne er "snyde-parrede". Der er ikke
nogen ekstra modstande på printet til dette.

Slet intet svar til din påstand?????

Hæ, her kunne jeg godt tænke mig at høre om hvori det snyde agtige opstår? Lokalt set er forstærkningen jo den samme og
globalt (forudsat tilbagekobling fra udg.) vil selv en uhumsk stor forskel i hfe, i mellem h og v, give samme samme
forstærkning indg. til udg. ?

-------------
Rør med følelse og horn i panden :-)

Posteringsdato: 26 Januar 2013 kl. 18:50

Flemming..... I mit oprindelige indlæg skrev jeg også "snyde", altså i gåseøjne. Grunden til at de skulle matches (det ved enhver, der har bygget The End mk.II) var, at hvis der var for stor forskel på hfe mellem de to ingangstransistorer, var dc-driften for stor fra kold til varm. Ligeledes skulle zenerdioderne matches, da man ellers ikke kunne justere dc-out til 0 volt indenfor potentiometrets rækkevide. I stedet for at matche transistorerne valgte LC det lille trick at dæmpe den med den største hfe. Det er det jeg kalder "lidt snyd" .

Rettet: Du skriver "forudsat modkobling", men disse amps var netop modkoblingsfri, derfor.

-------------

Besked fra: Jensiman
Posteringsdato: 26 Januar 2013 kl. 20:28

Jeg ville nok være mest interesseret i Zapsolute-modellerne, hvis de altså kan samles uden pincet - jeg er stadig nybegynder

Besked fra: Morell
Posteringsdato: 26 Januar 2013 kl. 21:42

Kunne være rigtigt sjovt at prøve sådanne et par stykker igen :)

-------------
Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt

Posteringsdato: 26 Januar 2013 kl. 21:55

kimjul2005 skrev:
Er der hos DIY folket i Danmark interesse for , at man endnu engang at får mulighed for at købe et "The End mk. 3.1" eller Millennium XP kit?

Forstærker kittet vil i så fald kun bestå af print, komponenter og byggevejledning. Kabinet må man selv anskaffe.

Der er nu brug for tilkendegivelser.

Er der interesse?? ....brug evt. kim.jul.hansen2012@gmail.com med navn og mailadresse

Kunne denne tråd holdes på tilkendegivelser.....dvs. tilmelding til en helt unik mulighed for at købe et eller flere sæt The End mk.3.1 eller Millenium XP print og komponenter. Se ovennævnte post adresse.

Der er mange holdninger til L.C's fremragende DC forstærker , "The End", der tog sit udspring i 1989, men start venligst en anden tråd om jeres meninger.

Jeg har startet denne tråd samt en tilsvarende i et andet forum for at samle tilstrækkelig tilslutning.

Kim

Besked fra: sold
Posteringsdato: 26 Januar 2013 kl. 23:55

kimjul2005 skrev:
Kunne denne tråd holdes på tilkendegivelser.....dvs. tilmelding til en helt unik mulighed for at købe
et eller flere sæt The End mk.3.1 eller Millenium XP print og komponenter. Se ovennævnte post adresse.Der er mange
holdninger til L.C's fremragende DC forstærker , "The End", der tog sit udspring i 1989, men start venligst en anden tråd
om jeres meninger.Jeg har startet denne tråd samt en tilsvarende i et andet forum for at samle tilstrækkelig tilslutning.

Jeg er muligvis for sent ude, da antallet af DIY elektronik aktive piger og drenge er styrtdykket siden BG's internet blev
en realitet.Kedeligt men sandt.Kim

Hvormed du åbner mulighed for en diskussion om BG's internet (aner ikke hvad det er) og ikke kun holder dig til at man
afgiver tilkendegivelse af om man kunne være interesseret

-------------

Besked fra: CarrotMan
Posteringsdato: 27 Januar 2013 kl. 00:11

Ville måske også være interesseret i et par 3.1-print.

Det var måske en ide at poste lidt om det her i Norge (eks. hifisentralen.no) og Sverige (hififorum.nu og et par andre) for at få
noget mere respons?

/U.

-------------
http://www.theslowdiyer.wordpress.com - DIY-blog

Posteringsdato: 27 Januar 2013 kl. 11:14

sold skrev:

Hvormed du åbner mulighed for en diskussion om BG's internet (aner ikke hvad det er) og ikke kun holder dig til at man
afgiver tilkendegivelse af om man kunne være interesseret

SOLD...man må sande, at des mindre der bliver skrevet jo bedre. Ønsker man at se forbi tekstens indhold, er muligheden der almindeligvis. Det blev denne smiley.
Jeg har på baggrund af din indsigelse rettet mit indlæg.

Selvom det er en god ide at sprede budskabet til vores norske og svenske hi-fi venner , ligger det nok ud over min kompetance at videregive tilbuddet.... .........

Posteringsdato: 27 Januar 2013 kl. 11:16

kristianemail skrev:
Lidt inspiration:

Det er en rigtig godt opbygget forstærker...pas på den

mvh. Kim

Posteringsdato: 27 Januar 2013 kl. 17:31

kristianemail skrev:
Kunne absolut være interessant. Specielt mk 3,1 der lydmæssigt er Millenium langt overlegen.

Jeg har faktisk den originale byggebog liggende. 

Ja lyden er superfin fra 3.1 -  3.1 printet er samtidig til at montere uden pincet

Har du flere sider til 3.1 byggebogen end de otte sider jeg har på Google docs eller Picasaweb?:

https://picasaweb.google.com/vbkolsen/TheEndMk311995DanishMa nualAndSchematic

Kopier linket til browseren ...husk lige at lukke hullet mellem Ma og nualAndSchematic .... Sker hver gang jeg forsøger at indsætte en henvisning.

Posteringsdato: 27 Januar 2013 kl. 17:50

Boydk skrev:

[IMG]style="WIDTH: 558px; HEIGHT: 331px" border=0 src="uploads/Boydk/2013-01-
26_161908_L1050196.JPG" width=511 height=331>

[IMG]style="WIDTH: 431px; HEIGHT: 244px" border=0 src="uploads/Boydk/2013-01-26_162010_L1050189.JPG"
width=306 height=174>

Synes nogle gange, det er ufatteligt, så tit folk her på forum taler ud i luften mod bedre vidende. Her har vi så et
originalt The End mk.3 print, aldrig brugt. Standardmonteret fra LC-Audio med indgangstransistorer og to parrede smd 4.7
volt zenerdioder. Den opmærkksomme læser vil sikkert kunne se den lille smdmodstand mellem base/emitter på den højre
transistor. SÅDAN parrede LC-Audio indgangstransitorerne. Det er vel unødvendigt at fortælle, at jeg rent faktisk ringede
til Lars Clausen dengang for at spørge, om det nu kunne passe, og ja, det kunne det. Og nej, det er s´gu ikke så ligetil
i en produktion at matche sådan nogle bittesmå "skiderikker".

Svar udbedes gerne....kristianemail

Jeg beklager mit sene svar. Har lagt på langs det meste af dagen.

Jeg har selv haft præcis samme print fra LC, og der var ikke nogen små SMD modstande loddet i for at matche
transistorerne. Måske det er noget de er begyndt med, for at lette produktionen. Da jeg købte, gjorde de ihvertfald ikke.

Posteringsdato: 27 Januar 2013 kl. 18:04

kimjul2005 skrev:

kristianemail skrev:

Jeg har faktisk den originale byggebog liggende. 
Ja lyden er superfin fra 3.1 -  3.1 printet er samtidig til at
montere uden pincet Har du flere sider til 3.1 byggebogen end de otte sider jeg har på Google docs eller Picasaweb?:
https://picasaweb.google.com/vbkolsen/TheEndMk311995DanishMa nualAndSchematic Kopier linket til browseren ...husk lige at
lukke hullet mellem Ma og nualAndSchematic .... Sker hver gang jeg forsøger at indsætte en henvisning.     

Jeg tror du har fået alle siderne med.

Posteringsdato: 30 Januar 2013 kl. 15:57

L.C. Audio søger efter materiale til The End mk.3.1  alternativt Millennium XP.

Er der stadig filer og materiale til de to DC forstærkere, vender de tilbage med et prisoverslag.

Posteringsdato: 05 Februar 2013 kl. 19:50

Boydk skrev:

Her har vi så et originalt The End mk.3 print, aldrig brugt. Standardmonteret fra LC-Audio med indgangstransistorer og to parrede smd 4.7 volt zenerdioder.

Hej,
Kan du forsyne mig med to klare billeder af dit "The End mk.3" print...  henholdsvis komponent - og kobberside? evt. med størrelse i mm?
Det ville være en stor hjælp for mig.

På forhånd tak.

Kim

Posteringsdato: 05 Februar 2013 kl. 20:21

Heyy Kim,
smid en PB med din mail-adresse, så skal jeg sende dem til dig. Btw, printet (jeg har kun det ene) er 107 x 60 mm, jeg har desværre heller ikke function-modulet der på XP var indbygget (DC-servo). Som du også kan se på billedet, er det lavet hos BB Elektronik i Horsens (sikkert ElCon i dag) med batch nummer 9408. Det kunne da være, at de har filerne endnu

-------------

Posteringsdato: 05 Februar 2013 kl. 21:06

Boydk skrev:
Heyy Kim,
smid en PB med din mail-adresse, så skal jeg sende dem til dig. Btw, printet (jeg har kun det ene) er 107 x 60 mm, jeg har desværre heller ikke function-modulet der på XP var indbygget (DC-servo). Som du også kan se på billedet, er det lavet hos BB Elektronik i Horsens (sikkert ElCon i dag) med batch nummer 9408. Det kunne da være, at de har filerne endnu

Tak for hjælpen Boydk. Jeg har sendt dig en besked.

Jeg har lyttet til mange "The End " forstærkere siden 1989....nok mere end 15 forskellige opstillinger.....jeg hælder meget til 3  eller 3.1.......selvom en ICE-power forstærker konstrueret i Lundtofte alligevel imponerede lidt.
Men hvem vil have 100w sinus ( næsten uden forvrængning) ud af en ét kilogram tung forstærker?.......ikke jeg

mvh. Kim

Posteringsdato: 05 Februar 2013 kl. 21:32

Har heller aldrig hørt noget IcePower, der i mit univers kunne bruges til andet end at trække en subwoofer med, men tænker dog en lille smule på at følge med i denne nyhed fra http://41Hz.com - http://41Hz.com

AMP8 revamped

I currently have two AMP8 under testing on my workbench. They have been revamped with new power MOSFETs that really allow this amp to be used to it's full potential. This is an amp in the 2x1000W+ class, with an upper limit, to be determined.

For those not familiar with this model, it is a high power amp with doubled output transistors allowing very high currents. The problem has been to find suitable power MOSFETs that can be driven by the Tripath TP2350 chip, without too much load on the chip. With these new transistors, the chip runs nice and warm but not hot, even without any heatsink!

Stay tuned. When you hear the thunder, then it could be the AMP8 is up and running.

-------------

Posteringsdato: 06 Februar 2013 kl. 17:50

Boydk skrev:

Har heller aldrig hørt noget IcePower, der i mit univers kunne bruges til andet end at trække en subwoofer med, men tænker dog en lille smule på at følge med i denne nyhed fra http://41Hz.com - http://41Hz.com

Vi bliver nødt til at følge lidt med....men man kan have det svært med de fet-forsyninger til ICE ...og transistorer næsten uden køl

ICE amp'en (1Kg B&O) op mod en 16W 845 rørspille (+30Kg). En omskifter skiftede i blindtest mellem de to forstærkere over samme sæt højttalere og justerede samtidig lyd niveauet så det passede dB mæssigt.
16Watt'eren en svag nr 1......mange gættede forkert..... udgangstrin er forskellige, men der skal dog nogle dB til før unoderne viser sig .

Besked fra: DIYLars
Posteringsdato: 06 Februar 2013 kl. 18:53

> Kimjul2005. Jeg er interesseret i Zapsolute (igen). The End er umiddelbart ikke så interessant for MIG.

Men godt initiativ! Og hvis det lykkes, så god arbejdslyst til jer der går i gang. Jeg har også haft Mk 3.1 engang - den kørte godt indtil jeg skrottede den til fordel for Zapsolut 80 W monoblokke. Den ene af disse blev dog ustabil (efter mange års problemfri drift), hvorefter jeg solgte dem, til en mere elektronikkyndig der ville redde dem. Good Luck!

Posteringsdato: 08 Februar 2013 kl. 14:49

DIYLars skrev:

> Kimjul2005. Jeg er interesseret i Zapsolute (igen). The End er umiddelbart ikke så interessant for MIG.

Men godt initiativ!

Hej, jeg kender ikke Zapsolute klasse A forstærkerne, men de lyder sikkert godt.

Er Sanken 2SC2922 og 2SA1216 LAPT ring-emitter transistorerne stadig i produktion, og kan man købe  dem i DK?
De to nævnte typer er vist 200W / 180V / 17A. MT200 hus to skruer.

Her i skuffen er der fire sæt 2SC3284 /2SA1303 også LAPT ligeledes multi emittere dog kun:
125W / 150V / 14A  TO-3P hus én skrue. Er disse i produktion?

Hvor søger man? ..altså ikke kinesiske...men originale Sanken!

.....har lige opdaget at 10 sæt Toshiba 2SC5200 og 2SA1943 ikke matcher.  Den originale Toshiba 2SC5200 er langt bedre fremstillet end 2SA1943 transistoren med kinesisk udseende. Det ser ud som om metalpladen der skal overføre varmen til kølepladen er udført med mejsel og hammer.
Loddeben alt for tynde, dårlig forarbejdning af TO247 hus med rest støbeskaller??

se billede!  ...erfaring med dette derude?

Posteringsdato: 08 Februar 2013 kl. 15:57

Heeyyyy Kim,
hvis de ser ud, som du beskriver, er det med garanti "chinese fakes".
Sender dig en PB.

-------------

Posteringsdato: 08 Februar 2013 kl. 16:22

Boydk skrev:
Heeyyyy Kim,
hvis de ser ud, som du beskriver, er det med garanti "chinese fakes".
Sender dig en PB.

Hej Boydk, du har fået en besked retur.
Jeg købte de 10 sæt Toshiba for mere end 2 år siden og lagde dem på lager.
Nu har jeg sendt en besked til leverandøren og vist forskellen. Jeg får tilsendt 10 nye PNP transistorer.....selv om han påstår ikke at have haft problemer med den fotograferede type.

Hmm.... Hvad skal man tro på?

Posteringsdato: 10 Februar 2013 kl. 20:22

kimjul2005 skrev:
L.C. Audio søger efter materiale til The End mk.3.1  alternativt Millennium XP.

Er der stadig filer og materiale til de to DC forstærkere, vender de tilbage med et prisoverslag.

L.C.Audio  er ikke vendt tilbage med et svar.

Navnet på den printfabrik som i sin tid fremstillede mk.3 og mk.3.1 printet, skulle være BB Electronics i Horsens. ( Dette er ikke bekræftet af BB Electronics).
Da der endnu ikke er svar retur fra L.C. Audio , har jeg sendt en forespørgsel direkte til BB Electronics sales manager, hvor der spørges om min. styktal bestilling , og hvorvidt bestilling skal foregå igennem et CVR nummer.

BB Electronics svar bliver vist her.

Posteringsdato: 26 Februar 2013 kl. 18:05

kimjul2005 skrev:

Navnet på den printfabrik som i sin tid fremstillede mk.3 og mk.3.1 printet, skulle være BB Electronics i Horsens. ( Dette er ikke bekræftet af BB Electronics).

BB Electronics svar bliver vist her.

" Anders Frederiksen
 LC Audio Technology  skrev i kortfattet udgave dette:

L.C. Audio udfasede  Millennium fordi de var for tidskrævende at lave (og reelt tabgivende!) - og alligevel ikke gik i større antal. ..... hvis der skulle være ~100, der er reelt interesserede på forhånd, kan det da være der er et marked. Det skulle i givet fald nok være muligt at få forbedret konstruktionen/printudlægget, således at de er til at producere (og måske også hente lidt på
lyden ).
Mit bud er at et færdigsamlet/testet mono-modul vil komme til at koste omkring 1600dkk incl. moms."

PP-Print Produktion , tidl. BB Electronics har ikke de gamle gerber-filer liggende til gentagelse af XP eller mk.3.1 printet.

Hvis mk.3.1 eller Millennium XP skal genopstå, må der et nyt print udlæg til.
Anders Frederiksen, L.C. Audio vil gerne gå ind i sagen ved 100stk bestillinger. Der er indtil nu kommet én , måske to henvendelser på XP med færdigmonterede smd-komponenter samt én interesseret i mk.3.1 udgaven.

Udover et helt nyt print-layout fra L.C.Audio med test af nye komponenter i en prototype, kan vi skrivende stund ikke vide om de gode originale 200W Sanken MT200 ringemitter udgangstransistorer stadig kan købes? .....mange fjernøstlige kopier overholder ikke Sanken specs.

Et testet modul til ca 1600kr er en rimelig pris for udvikling ,samling og test. To moduler 3200kr + kabinet/køleplader 1800kr , trafo/lytter/bro/diverse 1500kr, ialt ca 7.500kr

........den oprindelige idé var nogle mk.3.1 og/eller XP print hvor forstærkeren kunne genskabes, og med nogle få interesserede er økonomien langt fra til stede for en gentagelse.

.....................................

Posteringsdato: 27 Februar 2013 kl. 19:36

Hvad med at vi selv står for det hele. Dvs nyt printlayout og indkøb af komponenter.

Jeg vil som tidligere nævnt mene, at print bør kunne laves til maks 100 kr pr stk, og at komponenterne vil kunne holdes under
300 kr pr stk. Dvs ca 400 kroner i stumper pr kanal, og ikke 1600 som LC skriver.
Mht montage, så var ideen jo oprindelig, at man selv skulle lodde komponenterne i.

Jeg vil desuden anbefale, at man overvejer andre udgangstransistorer end de oprindelige typer fra Sanken. Dels er de
mekanisk besværlige og ikke ret udbredte. Samtidig er der faktisk masser af bedre typer. Det var der også dengang, men af
en eller anden årsag fik Sanken bare markedsført sig som den eneste transistor til high end.

Besked fra: Cesse
Posteringsdato: 27 Februar 2013 kl. 19:53

Jeg kunne bestemt også være interesseret i at prøve at bygge min egen forstærker, er dog nybegynder

-------------
Hilsen Cesse ;)

Nakamichi og DIY

Posteringsdato: 28 Februar 2013 kl. 18:28

kristianemail skrev:
Hvad med at vi selv står for det hele. Dvs nyt printlayout og indkøb af komponenter.

Jeg vil som tidligere nævnt mene, at print bør kunne laves til maks 100 kr pr stk, og at komponenterne vil kunne holdes under
300 kr pr stk. Dvs ca 400 kroner i stumper pr kanal, og ikke 1600 som LC skriver.
Mht montage, så var ideen jo oprindelig, at man selv skulle lodde komponenterne i.

Jeg vil desuden anbefale, at man overvejer andre udgangstransistorer end de oprindelige typer fra Sanken. Dels er de
mekanisk besværlige og ikke ret udbredte. Samtidig er der faktisk masser af bedre typer. Det var der også dengang, men af
en eller anden årsag fik Sanken bare markedsført sig som den eneste transistor til high end.

Hej kristianemail,
Det sidste først...Sanken MT200 huse er gode pga. selve monteringsformen , fordi metalarealet til varmeafledningen er stort, og fordi de mange transistorer i MT200 huset giver en høj Ft. ....de performer med et stort overskud...de mindre 2SA1303/2SC3284 (også LAPT) Sanken har samme specs, men er "kun" 125W's typer.
Motorola MJL1302/MJL3281 ~ Toshiba 2SA1302/2SC3281 samt Toshiba 2SA1943/ 2SC5200 giver næsten samme fornemme lydoplevelse...i mk II opstilling.

Mht. print udlæg til mk. 3.1  er det mere end vanskeligt at lodde SMD komponenter pænt på en printoverflade, hvis man ikke lige har et helt specielt Weller loddekolbe sæt der er designet til netop SMD.

Vedr. specs kan SMD 2SA1455K/2SC3722K erstattes med de gode alm. transistor typer 2SA970/2SC2240...bortset fra at sidst nævnte ligger en anelse højere støjmæssigt...ikke meget.

Et dobbelt-sidet print med silketryk og fortinning kan nok ikke købes for 100kr, når der også skal opstartes med et nyt print udlæg?

....forsøger at få fat i prisen på et print som 3.1 uden monterede komponenter incl. nyt udlæg :-)

mvh. Kim

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=2sa1303%2F%203 284&source=web&cd=3&cad=rja&sqi=2&ved=0C DsQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.goodluckbuy.com%2F2sa1303-a nd-2sc3284-sanken-audio-power-transistor-5-pairs-.html&e i=v4EvUa3-JYiB4gSCq4G4Bw&usg=AFQjCNGvQNFXbT67PBKqyZiF2X9 JID_V4A&bvm=bv.43148975,d.bGE" class="l -

Besked fra: Jdluxe
Posteringsdato: 28 Februar 2013 kl. 19:01

Her et link der måske kan bruges i jeres søgen...

http://www.donberg.ie/descript/2/2sa_1216.htm - http://www.donberg.ie/descript/2/2sa_1216.htm

Posteringsdato: 28 Februar 2013 kl. 19:08

Cesse skrev:
Jeg kunne bestemt også være interesseret i at prøve at bygge min egen forstærker, er dog nybegynder

Bare kom igang

The End mk.II  ....den forstærker lyder fint......uden erfaring med ledningsføring og matchede transistorer lykkedes det i '89 at få forstærkeren til at hvile indenfor +- 30mV på udgangen........den blev solgt til at køre et par JBL4412 og den blev ikke sparet....The End mk.II'eren fra '89 spiller stadig efter 23år....og uden Zobel netværk.

Det handler om at lave en forstærker uden "åbne felter" fra hovedforsyningen...altså ingen spredte +,- og ground ledninger se:

https://picasaweb.google.com/vbkolsen/TheEndMkII19912SA13022 SC3281#5654449623089718978 - https://picasaweb.google.com/vbkolsen/TheEndMkII19912SA13022 SC3281#5654449623089718978
https://picasaweb.google.com/vbkolsen/TheEndMkII19912SA13022 SC3281#5654449623089718978 -
De lidt langsomme TO3 MJ15003/15004 Motorola udgange tåler den lidt længere + - 56Vdc forsyningsvej...når man gerne vil have både sikringer og relæer i serie med HT udgangene :

https://picasaweb.google.com/vbkolsen/TheEndMKIIMJ150034#578 4321832118734274 - https://picasaweb.google.com/vbkolsen/TheEndMKIIMJ150034#578 4321832118734274

mvh. Kim

Posteringsdato: 05 Marts 2013 kl. 15:36

kimjul2005 skrev:

kristianemail skrev:

Jeg vil som tidligere nævnt mene, at print bør kunne laves til maks 100 kr pr stk, og at komponenterne vil kunne holdes
under

Hej kristianemail, Det
sidste først...Sanken MT200 huse er gode pga. selve monteringsformen , fordi metalarealet til varmeafledningen er stort, og
fordi de mange transistorer i MT200 huset giver en høj Ft. ....de performer med et stort overskud...de mindre
2SA1303/2SC3284 (også LAPT) Sanken har samme specs, men er "kun" 125W's typer. Motorola MJL1302/MJL3281 ~ Toshiba
2SA1302/2SC3281 samt Toshiba 2SA1943/ 2SC5200 giver næsten samme fornemme lydoplevelse...i mk II opstilling.Mht.
print udlæg til mk. 3.1  er det mere end vanskeligt at lodde SMD komponenter pænt på en printoverflade, hvis man ikke lige
har et helt specielt Weller loddekolbe sæt der er designet til netop SMD.Vedr. specs kan SMD 2SA1455K/2SC3722K erstattes
med de gode alm. transistor typer 2SA970/2SC2240...bortset fra at sidst nævnte ligger en anelse højere støjmæssigt...ikke
meget.Et dobbelt-sidet print med silketryk og fortinning kan nok ikke købes for 100kr, når der også skal opstartes med et
nyt print udlæg?....forsøger at få fat i prisen på et print som 3.1 uden monterede komponenter incl. nyt udlæg :-)mvh.
Kim

Jeg er ikke enig i fortræffelighederne ved disse Sanken-transistorer. Ønsker man god overføring af varme, bør man vælge
TO-3 hus i metal. Og mht høj Ft, så er vigtigheden af dette nok en anelse overvurderet. Faktisk lyder både mk1 og mk2
væsentligt bedre med langsomme transistorer, på trods af at de hurtige Sanken-transistorer blev "markedsført" som en
opgradering. Har dog ikke prøvet med mk3.

Det er ikke specielt vanskeligt at montere SMD-komponenter, med en helt almindelig loddekolbe (Med mindre den er
beregnet til tagrender). Der findes masser af guides på nettet, og grundlæggende er det lettere end hulmonterede
komponenter, så længe det ikke bliver for småt. I øvrigt er der kun 4 SMD komponenter på printet

Jeg ser intet problem i at skaffe dobbeltsidet print med silketryk og fortinning, til 100 kroner, hvis vi er nogle stykker der
køber sammen. Med mindre selvfølgelig der er en mellemmand der skal tjene 300%. Men det er jo det smukke ved
fælleskøb udenom mellemhandlere

Posteringsdato: 05 Marts 2013 kl. 16:41

MT-200 har huset faktisk lidt bedre specs mht. varmeafledning så vidt jeg kan se.

- MJ15003 (TO-3) har Rjc = 0,7C/W
- MJL21194 (TO-264) har Rjc = 0,7C/W
- MJW21192 (TO-247) har Rjc = 1,0C/W
- 2SC2922 (MT200) har Pdmax = 200W ved Tamb = 25C og Tjmax = 150C. Det får jeg til Rjc= 0,625C/W?

/U.

-------------

Posteringsdato: 05 Marts 2013 kl. 23:04

CarrotMan skrev:

MT-200 har huset faktisk lidt bedre specs mht. varmeafledning så vidt jeg kan se.

- MJ15003 (TO-3) har Rjc = 0,7C/W- MJL21194 (TO-264) har Rjc = 0,7C/W- MJW21192 (TO-247) har Rjc = 1,0C/W-
2SC2922 (MT200) har Pdmax = 200W ved Tamb = 25C og Tjmax = 150C. Det får jeg til Rjc= 0,625C/W?

/U.

Du kan ikke udregne den varmeledningen som Pdmax/(Tjmax-Tamb), hvilket jeg formoder du har gjort.
Disse faktorer har ingen direkte sammenhæng, omend man vil opleve, at transistorer med stor Pdmax ofte vil være i et hus
med lav Rjc.

Besked fra: arne nic
Posteringsdato: 06 Marts 2013 kl. 09:42

Jeg vil anbefale at købe transistorer ved digikey der er man sikker på at det er orginal det man køber.

Jeg har handlet der flere gange og varerne kommer i løbet af få dage og ingen post danmark gebyrer
man får bare et giro kort med moms pligtig beløb og ikke andet.

http://www.digikey.dk/product-search/en?x=14&y=14&la ng=en&site=dk&KeyWords=2SC2922

http://www.digikey.dk/product-search/en?x=15&y=13& amp;lang=en&site=dk&KeyWords=2SA1216

-------------
Lyden bliver aldrig bedre end strømmen fra elværket

Posteringsdato: 06 Marts 2013 kl. 09:44

kristianemail skrev:

Du kan ikke udregne den varmeledningen som Pdmax/(Tjmax-Tamb), hvilket jeg formoder du har gjort.
Disse faktorer har ingen direkte sammenhæng, omend man vil opleve, at transistorer med stor Pdmax ofte vil være i et hus
med lav Rjc.

Det er bestemt muligt du har ret, men hvorfor kan man ikke det?

/U.

-------------

Posteringsdato: 06 Marts 2013 kl. 16:06

CarrotMan skrev:

kristianemail skrev:
Du kan ikke udregne den varmeledningen som Pdmax/(Tjmax-Tamb),
hvilket jeg formoder du har gjort. Disse faktorer har ingen direkte sammenhæng, omend man vil opleve, at transistorer med
stor Pdmax ofte vil være i et hus med lav Rjc.

/U.

Prøv at kigge på MJ15003 og 2N3055. De er i samme hus, og derfor vil Rjc være den samme (Den er jo givet ud fra
hustypen).
Her opgives for begge Tamb = 25 grader og Tjmax = 200 grader. Så skulle de altså også have samme Pdmax, for at dit
regnestykke skulle passe. Men MJL15003 er opgivet til 250W mens 2N3055 er opgivet til 115W.

Med andre ord, holder din formel ikke

Såfremt MT-200 var bedre til at aflede varme end TO-3, ville man givetvis også se MT-200 anvendt noget mere. Men mig
bekendt er det kun Sanken der benytter det, vel fordi det er blevet et varemærke for dem.

Men det var egentlig ikke det vi skulle "diskutere".

Hvem er med på fælleskøb, hvis vi selv står for det hele, og kan holde prisen omkring 400 kroner pr kanal??

Besked fra: Jonny
Posteringsdato: 11 Marts 2013 kl. 17:15

kristianemail skrev:
CarrotMan skrev:

kristianemail skrev:
Du kan ikke udregne den varmeledningen som
Pdmax/(Tjmax-Tamb),
hvilket jeg formoder du har gjort. Disse faktorer har ingen direkte sammenhæng, omend man vil opleve, at transistorer med
stor Pdmax ofte vil være i et hus med lav Rjc.

/U.

Prøv at kigge på MJ15003 og 2N3055. De er i samme hus, og derfor vil Rjc være den samme (Den er jo givet ud fra
hustypen).
Her opgives for begge Tamb = 25 grader og Tjmax = 200 grader. Så skulle de altså også have samme Pdmax, for at dit
regnestykke skulle passe. Men MJL15003 er opgivet til 250W mens 2N3055 er opgivet til 115W.

Med andre ord, holder din formel ikke

Såfremt MT-200 var bedre til at aflede varme end TO-3, ville man givetvis også se MT-200 anvendt noget mere. Men mig
bekendt er det kun Sanken der benytter det, vel fordi det er blevet et varemærke for dem.

Men det var egentlig ikke det vi skulle "diskutere".

Hvem er med på fælleskøb, hvis vi selv står for det hele, og kan holde prisen omkring 400 kroner pr kanal??

Kristian du er godt i gang med at modsige dig selv
HVIS de som du siger, altså dine 2 TO-3 transistorer, havde samme termiske modstand og samme max junction temperatur
ville de også kun kunne tåle præcis den samme effekt, fordi:
Pmax=(Tj-Tamb)/(Kj-amb) hvor Kj er den samlede termiske modstand fra chippen til casen.

Så CarrotMan har altså ret, som du kan se her:
For at tage MT-200 huset som udgangspunkt, hvor Pmax =200W ved Tc=25 grader og Tjmax=150 grader:
Kj = (Tjmax-Tc)/Pmax dvs. Kj=(150-25)/200= 0,625
Den samlede termiske modstand i en transistor afhænger ikke bare af huset men også af hvor stor selve chippen er.
mvh

Print side | Luk vindue