Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 09:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Tannoy Monitor Gold III LZ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
greyscale
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 11 September 2010 kl. 02:05 | IP-adresse registreret  

Hej!

Nu har jeg længe draget gavn af dette forum samt utallige artikler rundt omkring på nettet, så det er vist på tide jeg deler
mit eget projekt med jer!

Baggrund
Det hele startede med jeg savnede lidt “kant” og “live” fornemmelse i mit setup. Jeg har gennem flere år kørt med System
Audio, først klassikeren 3070 og derefter Ranger. I jagten på detaljer, perspektiv og alt det der skiftede jeg til Dynaudio
3.4S. Foran havde jeg forskellige klasse D forstærkere: Lyngdorf, Acoustic Reality, LC Audio osv osv. Af signalkilder
forskellige CD afspillere, drev og konvertere.

Fælles for det hele var fantastisk opløsning, perspektiv, rum osv, men jeg kedede mig, når jeg hørte musik – det var for
korrekt, for pænt, for kedeligt, for lidt MUSIK.

Ifbm salg af en DAC hørte jeg så et vintage setup i nogle kæmpe kasser og blev meget betaget af det liv og kant jeg hørte.
Jeg besluttede mig derfor for selv at gå den vej... og det blev så starten på mit Tannoy eventyr.

Jeg fik kort tid efter fat på et par 100% originale Tannoy Monitor Gold III LZ



Så tænker man: Det er der vel ikke meget DYI over, hvilket også er ganske korrekt. Tannoy er kendt for at lave nogle
formidable enheder i nogle mildest talt elendige kabinetter (nu taler vi om 70erne)

Monitor Gold har opnået kult status verden over, så det hele går ud på, at bygge dem ind i nye kabinetter samt enten at
modificere delefilteret eller lave et helt nyt.

Monitor Gold er produceret fra 1967, så der er tale om nogle gamle dejlige papirmembraner med en kompressionsdriver i
midten (Dual Concentric) og hele herligheden er drevet at en kæmpe ALNICO magnet.

Da jeg fik højttalerne hjem bev de straks tilsluttet og allerede der, i de små 44l kabinetter kunne jeg fornemme deres
potentiale... lækker lækker mellemtone og en helt anden lyd end jeg var vant til fra de polerede Dynaudio'er

Internetsøgning bragte mig rundt på de mange Tannoy sider, og jeg fandt hurtig ud af at delefilteret skulle opgraderes. De
gamle kondensatorer måtte ud som det første.







Og nye stik fra eBay samt nye kabler i stedet for de gamle tynde stive kabler.





Det hjalp helt sikkert - de gamle kondensatorer er slet ikke på de oprindelige værdier længere, men jeg har da gemt dem
for god ordens skyld...

Det der virkelig vakte min interesse var Troels Gravesens fantastiske artikel om netop “mine” enheder

Troels Gravesen - Tannoy III LZ

De smukke enheder










Kabinet

På baggrund af Troels artikel gik jeg i gang - jeg købte to gamle JBL L150 kabintter sammen med nogle andre Tannoy
enheder og gik i gang med den store ombygning...

Ingen afstivning og masser af resonans må være det, der bedst kendetegner gamle JBL kabinetter, så der skulle arbejdes
lidt. Tætnes samling, limes asfaltplader ind over alt, sættes afstivning i, laves nye bafler osv.

Baflerne blev lavet af det tykkeste mdf byggemarkedet havde på lager og til gevind brugte jeg indslagsmøtrikker
(enhederne er boltet fast, da de vejer godt til)


















Afprøvning af forskellige længder porte (man kan ikke regne med dimensionerne fra WinISD)


Filt på forsiden af baflen og SÅ SKAL DER LYTTES MUSIK!!

Version 1 lød langt bedre end jeg nogensinde havde forestillet mig. Stor tak til Michael som fik mig til at gå Tannoy vejen og
til Erik som solgte mig de originale højttalere.

Der blev lyttet i mange måneder og til sidst kunne jeg ikke dy mig længere - de originale filtre skulle og, og der skulle
bygges nye inspireret af Troels. Nu var jeg ikke specielt meget inde i filtre, så det krævede en del læsning og test for at
finde ud af, hvordan sådan noget hænger sammen. Jeg begynder at forstå, hvorfor det er så fandes svært at lave
højttalere...

Filtre






Der tweakes og lyttes - tweakes og lyttes - tweakes og....

De nye filtre gav mere hul igennem og generelt bedre dybde perspektivet. Bassen blev også markant bedre.

De sidste ting

Efter filtrene blev færdige gik jeg i gang med hardwiring. ALLE stik og mærkværdigheder i form af små tynde ledninger røg
ud og til sidste blev støvhætten til konpressionsdriveren forsigtigt fjernet med Xylene. Den er lige til at sætte på igen, men
det giver noget mere åbenhed og kant når den er fjernet...












De færdige højttalere

Langt om længe er jeg nået dertil, hvor jeg ikke rigtig synes der kan gøres mere. Der er lavet frontstof til dem og fineren har
fået olie så de ser pæne ud...






Lyden og målinger

Lyden hmmm...

Min kammerat beskriver den som "klub agtig" Du ved, den live lyd, du hører på en Jazz klub i New York. Nærværende uden
at være skarp (husk der er lavet BBC dip i filtrene) Jeg er gået meget efter at lave en højttaler, der også kan spille rock
uden det skærer i ørerne. Efter min mening kan de fleste højttalere spille jazz og simpel akustisk musik, men så snart der
sker en hel masse i lydbilledet bliver fårene skilt fra bukkene.


Målinger er lavet sådan semi nearfield - dvs ca 40 cm fra enhederne. Af enheder produceret for over 40 år siden er det efter
min mening fantastisk at de måler og yder så pænt.


En stor tak til Troels Gravesen for sin Tannoy artikel - uden den havde jeg aldrig kunne bygge filtre, der er så fint
faseafstemt som det ses på billedet ovenfor (rød kurve viser kompressionsdriveren i modfase).


Sidste men ikke mindst - en højre/venstre måling, der viser at de rent faktisk ligger helt pænt tæt på hinanden.


Hvad så nu??

Ja, nu er der ikke så meget mere at lave med de kære Tannoy's. Ovenstående tråd har taget en lille times tid at lave, men
det har taget to år at bygge højttalerne!! Jeg er faktisk allerede igang med to nye projekter - denne gang er jeg rykket til
15". Det ene projekt bliver baseret på HPD 385A og det andet en ombygning af K3808 i Onken kabinetter - mere info
følger.... måske først om et år eller to

Tak fordi du læste med!
Mvh Jesper
Til top Vis greyscale's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greyscale
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 11 September 2010 kl. 02:33 | IP-adresse registreret  

Imponerende! 
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 11 September 2010 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Ja...sådan nogen skal man da have...det kalder jeg en god tråd...

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Dennisk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 11 September 2010 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Fedt fedt fedt!

Godt gået.

Efter min mening ser de også ret seje ud! Især uden støvhætten på!
Hvad for noget gear spiller de på?
Til top Vis Dennisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennisk
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 11 September 2010 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

fin tråd - flot gennemgang af dit projekt - jeg har anbefale en jazz og blues entusiast at købe dem - håber han lytte til rådet og ikke håber på noget stander pjat i eksotisk træ

Jeg har ikke hørt de gravesen inspirerede filtre - et lille spørgsmål - den lidt nogle gange sprælske diskant tannoy kan have - bliver den slået ihjel af filtrete til fordel for en mere korrekt gengivelse?

Har du smidt de gamle Tannoy kabinetter ud?

Hus at passe godt de originale filtre og ikke mindst på guld-hætterne til magneterne - de to ting er vist 1/3 af salgsprisen på enhederne


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
duo(2)
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 37
Sendt: 11 September 2010 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper,

God genemgang af dit byggeri
håber du får HPD385Aérne til at spille

Mvh Nikolaj
Til top Vis duo(2)'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af duo(2)
 
greyscale
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 11 September 2010 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Tak for det.
Ja, det er jo noget nemmere at lave en komplet tråd efter projektet er helt færdigt!

@Dennisk
Jeg spiller på en Wadia 850 samt et sæt Spark 9021D med Sylvania og GE rør

@r-l-b
Jeg synes den bliver tæmmet lidt - nogle ville mene for meget, men til gengæld kan du lytte på dem i flere dage uden at
blive træt i hovedet. Mellemtonen er stadig "Tannoy" - det er kun den skarpe diskant, der er dæmpet lidt. Jeg tror det
famøse BBC dip er grunden.

@Nikolaj
De spiller rigtig fint, og der er hedigvis mange ting jeg kan rode med - starter med kabinettet og intern kabling.


De gamle kabinetter røg ud, men filtre, stik og selv de originale kondensatorer er gemt. Guldhætterne sidder på.

Mvh Jesper
Til top Vis greyscale's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greyscale
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1249
Sendt: 11 September 2010 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper,

Det ser s.. iorden ud! Godt arbejde!!!

Det viser bare med alt ønskelig tydelighed hvad kvalitet du for i forhold til nu om dage

Jeg gør selv i gl. enheder og måler i ny og næ. Flot overgang till kompressor driveren. Hvis mulig, hvordan ser din måling ud
der hvor du sidder?

Hilsen Flemming

P.S. Hvad er BBC dip, noget med det engelske studie?



__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
greyscale
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 11 September 2010 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

@r-l-b
Her er en kurve med det originale filter - der er masser af aggresiv og skarp top...
Overgangen mellem de to enheder er heller ikke specielt pæn.


Tannoy original filter med nye kondensatorer. Gul kurve viser kompressionsdriveren i modfase

@Flemming
BBC dip er en svag nedgang på ca 2dB fra omkring 100 Hz to 10 kHz. Lidt svært at se på selve kurven, men sammenlignet
med originalfilteret kan man godt se det. Det er nemt at høre.

Mit lytterum/stue er noget af det værste man kan tænke sig. Helt kvadratisk og derfor fyldt med "room-modes". En måling
fra sofaen viser dyk og toppe over hele spektret - og flytter jeg mikrofonen bare en smule ser det helt anderledes ud.

Noget af det bedste jeg har målt ses nedenfor (in room vs nearfield - jeg kan ikke slippe af med det kraftige dyk mellem 150
og 250 Hz - det er dikteret af rummet og ses på samtlige højttalere jeg har målt her. Da jeg kun skulle bo her kortvarigt gad
jeg ikke gøre noget ved det (det blev dog til næsten halvandet år he he).


In-room VS near field measurement

God weekend
Til top Vis greyscale's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greyscale
 
BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 11 September 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Inspirerende læsning, de ser bare skønne ud dine Tannoy!
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop
 
greyscale
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 20 September 2010 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Tak alle sammen!

Da jeg skal flytte (og allerede er igang med et nyt Tannoy projekt) håber jeg der er en Tannoy entusiast (eller bare en
musikelsker) der vil give dem et godt hjem



Mvh Jesper
Til top Vis greyscale's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af greyscale
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes