Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 22:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Råd til vinyl opstart (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jøka
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 391
Sendt: 26 August 2014 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Jeg ville da seriøst gå efter den Well Tempered Lab hvis det stadig kan nås!! Kan huske den fik temmelig gode anmeldelser da den kom frem. Efter
min vurdering nævnes Rega alt for ofte som om det er det eneste der findes!
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2168
Sendt: 26 August 2014 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Søren Andersen skrev:
Hvad med den her http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=275516
Har aldrig forstået hvad man så i en Rega har haft en, og skal aldrig have en igen.

Kender i øvrigt ikke Well Tempered andet end jeg har læst nogle test engang, men er pickuppen ok og ikke slidt vildt så
er den jo næsten pengene værd i sig selv.


Prøv noget andet end REGA, den er ikke spændende. Prøv at finde en god japansk fuldautomatisk pladespiller som er
tung og stabil og har god betjening. Så får du den sikkert også brugt en del mere. Thorens har også en hel række
modeller der har minimum halvautomatisk drift. Den Well Tempered er sikkert OK, men kender den ikke.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2522
Sendt: 26 August 2014 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Lige nu på den blå, er der en yamaha YP D9, havde jeg pladsen ( må ikke købe flere) så

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 26 August 2014 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Næ, Rega er måske ikke spændende.
Men, den er simpel og så vidt jeg har forstået nem at få justeret ind - uden at jeg i øvrigt ved et klap om, hvad der kunne være at indstille.
Min forrige pladespiller - en Phillips som forsvandt ud af mit liv midt i 80'erne, var der ikke mange dikkedarer i og sikkert heller ikke meget vellyd i, men
det er jo så en helt anden sag.

Men, det kan da godt være, at jeg skal kigge lidt bredere/alternativt - jeg tror, at jeg vil læse lidt på pladespilleren.dk som godnat læsning
På et tidspunkt kiggede jeg bl.a. på noget Kenwood, men jeg læste lidt blandede anmeldelser og turde ikke rigtigt...

Rega føltes bare som det sikre valg - men, som sagt er jeg HELT åben, kun måske lidt rundforvirret.
Jeg tror, at jeg måske mangler et beslutningsgrundlag - og så tage en beslutning

Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
broelling
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 427
Sendt: 27 August 2014 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Prøv noget andet end REGA, den er ikke spændende. Prøv at finde en god japansk fuldautomatisk pladespiller som er
tung og stabil og har god betjening. Så får du den sikkert også brugt en del mere. Thorens har også en hel række
modeller der har minimum halvautomatisk drift. Den Well Tempered er sikkert OK, men kender den ikke.

Ja nu har jeg jo lige skiftet fra "en god japansk ... pladespiller" til en Rega RP6, og kan kun sige at jeg er ganske uenig. Ikke at min Denon DP67L ikke var god, men Rega'en løfter ganske simpelt lydkvaliteten yderligere et hak. En af idéerne bag Rega er netop at en pladespiller ikke skal være tung, men tværtimod at plinten skal være så let som mulig samtidig med at den beholder sin stivhed, hvilket de har arbejdet i retning af i årevis.

Det kan man jo så diskutere om er godt eller skidt. Men det gir' da stof til eftertanke, når man ser afspillere til flere hundredetusinder, som fylder godt i landskabet og vejer en bondegård...


__________________
Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 683
Sendt: 03 September 2014 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hej

En anden ting der er vigtig, når man taler pladespiller er, om man rent faktisk får det fulde udbyttet af spillen, når man stiller den op. Jeg har, i snart 30 år, set et utal af pladespillere der ikke spiller optimalt, fordi de ikke er justeret optimalt. Selv drevne enthusiaster har ikke altid styr på, hvordan man justerer sådan en og så kan dens eksotiske ydre eller utalige justeringsmuligheder faktisk være en lydmæssig plage.

Vil man noget andet og har den fornødne erfaring, så er der masser af muligheder. Brugtkøb af 20-30 år gamle pladespillere kan være en af dem og har du den viden der kan hjælpe dig til, at se/høre om den er i orden, så kan det da være sjovt med sådan en, har du ikke den fornødne erfaring og viden, så kan det blive rigtigt træls.

God fornøjelse

Indlæg rettet - reklamerende omtale fra forhandlere af egne produkter er ikke tilladt! /Admin



__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 06 September 2014 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Ja, så er der lidt nyt

Jeg var så heldig at falde over en brugt Rega RP3 med en Elys2 PU.
Den er fra 2014 og skulle efter sigende ikke have spillet ret meget.

Den står nu inde i stuen og snurrer så lystigt.
Efter et stykke tid kiggede konen og jeg på hinanden og blev enige om, at udviklingen i lydkvalitet hvis ikke har været noget at råbe hurra for.
Jeg kan faktisk ikke huske det mere, men hvad var egentligt argumentet for, at vi skulle have en cd afspiller - ud over, at man bedre kan tillade sig at
skifte cd mens man spiser kylling med fingrende

Nå, men det første indtryk er i hvert fald godt....
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2522
Sendt: 06 September 2014 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Fordelen med cd afspilning er længere tid med musik, mindre støj og knitren, men, sådan er der jo som regel , der er stadig for meget vellyd over
lp afspilning, men der er masser af tråde der omhandler dette, så det vil jeg ikke træde mere i.
Men tillyk med din nye spille

Mvh.
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 06 September 2014 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Velkommen i klubben

Analogue Rules

Nu mangler vi blot et indlæg fra Hermann. om det modsatte
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 06 September 2014 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Længere tid med musik, nå ja.
Ingen knitren, nå ja...også rigtigt

Jeg har så hverken anlæg eller ører til at vurdere kvalitetsforskellen, men foreløbigt kan jeg kun sige, at det lyder ikke så forældet, som teknikken syntes
at være
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2522
Sendt: 06 September 2014 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Forældet...? Næ, teknikken burde havde været længere, med bedre lyd, men af uransagelige (økonomiske interesser) årsager, lever vinyl nu i bedste
henseende. Dine ører fejler nok hverken mere eller mindre end andres, selvom der er nogen der kan høre græsset gro, til at du kan dannne din egen
konklusion over den musik du nu hører, til at du også nyder dette medie, og sådan skal det være. Uanset om man hører lp, cd, mp3 eller streaming
eller hvad nu det er. Musik skal nydes, med de sanser man nu benytter.
Velkommen i klubben

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 301
Sendt: 06 September 2014 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:

Nu mangler vi blot et indlæg fra Hermann. om det modsatte


Jeg bliver i hvert fald MEGET skuffet hvis ikke vi får historien om at en fuldautomatisk pladespiller får en til at lytte til mere musik, og at der
da
egentlig i det hele taget ikke er nogen i dagens verden der køber vinyl.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 06 September 2014 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

God fornøjelse med pladderspilleren. Der er jo masser af vellyd i sår'n ein ding.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 07 September 2014 kl. 02:10 | IP-adresse registreret  

damkel skrev:
Længere tid med musik, nå ja.
Ingen knitren, nå ja...også rigtigt

Jeg har så hverken anlæg eller ører til at vurdere kvalitetsforskellen, men foreløbigt kan jeg kun sige, at det lyder ikke så forældet, som teknikken
syntes
at være


Knitren og knasen med LP'er??? Det kan jeg ikke genkende!
Så skal der da være noget galt med pladerne eller indstillingen af armgeometri!

MVH.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 07 September 2014 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har været ude og købe nogen brugte plader og generelt må jeg sige at kvaliteten er fin.
Faktisk er det mest i "indløbet" at der er knitren, når først man kommer ind i musikdelen, så er det faktisk minimalt mht. knitren - meeeen, der er nu
også nogen af pladerne, som har steder med....knit.....knit.....knit....knit

Er det skidt, eller ridste?
Jeg syntes ikke rigtigt jeg kan se en ridse, så jeg formoder det måske er skidt.
Skal der en pladevasker til, for at få det ud, eller hvad?
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 07 September 2014 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Knitren kan også blot være statisk opladning af vinylet, som aflades via pickup og arm.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 07 September 2014 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

og hvad gør man ved det?
(om noget?)
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 07 September 2014 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Du kan købe en antistat pistol som ZeroStat og/eller have en masse grønne planter i nærheden til at øge luftfugtigheden noget.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 09 September 2014 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt nogen brugte plader.
De fleste er faktisk OK, men et par stykker har noget knas.

Jeg læste om en, som vaskede dem i en opvaskesæbe opløsning, skyllede dem og tørrede dem.
Det var han ret godt tilfreds med.
Jeg har også set på en, som Tapeconnection har:         &n bsp; 
Spin clean system

Den er da til at komme til økonomisk, men er det bedre end vaskebaljen?
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3053
Sendt: 09 September 2014 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Hej Damkel.

Ikke for at være lyseslukker men,-

Jeg har haft mange pladevaskemaskiner gennem tiden (de holder jo ikke evigt).
"Problemet" med dem er, at det tager en hulens masse tid, at rense en plade.
Effekten af en renset plade er præcis så god som folk siger.(plader skal være rene)

Men en gang lunkent vand (40-45gr)og noget sulfo, gør præcis det samme, på ekstremt kortere tid og fylder ingen ting.
Når du har vasket pladen i lunkent sulfovand (kør evt. en grydesvamps bløde side rundt et per gange), skyld så pladen med det samme i kold vand.

Når du har skyldet pladen i koldt vand, læg den så på et viskestykke, og foretag samme procedure med de efterfølgende 5 plader inden du tørrer de
stadig våde plader efter med et andet viskestykke.

De må ikke ligge og lufttørrer, da kalken i såfald bliver på pladen. (ikke nødvendigvis noget problem hvor du bor, med dit vand).

mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes