Emne: Råd til vinyl opstart ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 10 September 2014 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er åbenlyst benovet over din store indsigt i, hvad jeg går glip af og ikke går glip af (du mente sikkert "åbenbarer" i stedet for "åbenlyser") ...
Du siger, at pladevask "... kan gøres både bedre og hurtigere i hånden ...", men når jeg så spørger til, hvor mange lp'er, du så kan nå at vaske, så ved du det ikke helt præcist? Hvordan kan du så vide, postulere eller have erfaring med, at pladevask "... kan gøres både bedre og hurtigere i hånden ...".
Og hvis du med dit "... her kunne jeg sikkert også slippe afsted med at sige hvad-som-helst ..." insinuerer, at mit antal på 15 lp'er ikke passer, så vil jeg meget gerne kraftigt understrege, at det er det gennemsnitlige antal lp'er, som jeg kan nå at rense på en time. Det har jeg talt så ofte, at du tror, det er løgn
Du må kalde mig stort set lige, hvad du vil, herunder oxymoron, men jeg synes ærlig talt ikke, det er særlig sjovt på disse sider at blive beskyldt for ikke at sige sandheden ... hvis det altså er det, du gør?
Utroligt, hvad spørgsmål om pladerensemaskiner kan føre til
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 10 September 2014 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Analogueman.
Så du kender ikke ordet-åbenlyser? Nå,lad nu bare det ligge
Jo jeg tror bestemt på dine 15 plader i timen.
Jeg har selv haft 4 pladevaskere (hmm-den første var vist min kone) i gennem tiden.
Den sidste købte jeg først- i- halvfemserne (hos en forhandler et sted ude på vestsjællands). (Nitty Gritty).
Jeg smed den på genbrugsen for 2 år siden (da havde den stået i et skur i en årerække)
Så jeg er temmelig bekendt med brugen af pladerensemaskiner,( og jo den er sku da sjov at have.)
Og det er ud fra dette kendskab jeg fremsætter mine "postulater".
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
damkel Forum Bruger


Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 365
|
| Sendt: 11 December 2014 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
I dag "kom jeg til" at sammenligne LP og streaming.
Jeg har købt "Blues Delux" med Joe Bonnamassa som jeg også har rippet fra CD.
Altså Rega RP3 med std. pickup (Elys 2) mod squeezebox touch gennem Stello DAC DA100.
Der var ingen tvivl, streaming bankede pladespilleren.
Bedre bas, bedre opløsning i diskanten - det var som om, der kom et tæppe ned, når jeg skiftede over til LP.
Det bringer mig til to punkter:
1. Indstilling.
Jeg har ikke stillet på pladespilleren overhovedet, siden jeg købte den brugt.
Mon, den trænger til at blive justeret igennem?
2. Ny pickup.
Er det realistisk at løfte LP'en op til mit streaming niveau ved at skifte pu - inden for et budget på 2000-2500kr?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 11 December 2014 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elys 2 er en fin pickup, men den er ikke så gennemsigtig og klar, som det kan blive. Dynamikken i bassen kan også bliver pænt bedre. En god MC pickup kan løfte din pladespiller lyd en par grader eller fem. Er du god til at prutte på prisen eller der evt er udsalg, så kan du godt få en rigtig god MC pickup til 2500kr. Men det forudsætter selvfølgelig, din forstærker har MC indgang.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
efterklang Udelukket fra forum

Dobb.profil Wymax
Bruger siden: 05 Oktober 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 301
|
| Sendt: 11 December 2014 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig. En Elys er ikke klarheden selv. Det er nok her problemet ligger - vinyl kan lyde charmerende i de "lavere" prislag, men gennemsigtighed koster kroner, og jeg vil tro at måske en Benz Ace vil være et godt bud her, dog koster den også lidt. Måske en af Ortofon's nye Quintet. En Denon DL-103 er det i hvert fald ikke - den er charmerende, men også mørk i toppen, med mindre man køber en tweaked udgave (også en del dyrere).
Netop klarhed og opløsning koster, efter min erfaring, kroner på pickup-siden, og det er her man skal søge hvis man mangler noget.
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 12 December 2014 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og det gælder især med Regas egen tonearmsforkabling i RB300. - Ellers ville der vel ikke sidde bedre kabel i deres dyrere arme, vel? (bemærkning ment som modargument til meningsmodstandere) Taler af egen erfaring her, har haft to RB300, den ene i Planar 3... Gå evt efter noget Audio Technica 440MLa, Goldring G1042 eller anden lidt lysere PU her... Kørte selv med AT-OC9 på min(e) og her manglede jeg bestemt ikke noget i forhold til mine CD-maskiner. - Som i øvrigt var Pioneer PD-S505, PD-S507, PD-S901 og Marantz CD 63SE med LClock (master-clock) og opgraderet analogdel. RIAA og Pick Up bærer hovedparten af den gode lyd i den ligning.
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
| Sendt: 13 December 2014 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har været super glad for min AToc9 Pick up, lige indtil min datter fik fingre i den
Er der nogle der ved hvor man billigst køber en sådan ny? __________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
| Til top |
|
| |
laboa Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 September 2012 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 13 December 2014 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
damkel skrev:
I dag "kom jeg til" at sammenligne LP og streaming.
Jeg har købt "Blues Delux" med Joe Bonnamassa som jeg også har rippet fra CD.
Altså Rega RP3 med std. pickup (Elys 2) mod squeezebox touch gennem Stello DAC DA100.
Der var ingen tvivl, streaming bankede pladespilleren.
Bedre bas, bedre opløsning i diskanten - det var som om, der kom et tæppe ned, når jeg skiftede over til LP.
Det bringer mig til to punkter:
1. Indstilling.
Jeg har ikke stillet på pladespilleren overhovedet, siden jeg købte den brugt.
Mon, den trænger til at blive justeret igennem?
2. Ny pickup.
Er det realistisk at løfte LP'en op til mit streaming niveau ved at skifte pu - inden for et budget på 2000-2500kr?
|
|
|
Jeg vil klart mene, svaret er JA til begge dine punkter.
Fordelen med Rega er, man med 3-pkt montering af pu til dels kommer nogen fejljustering til livs. Ulempen er så, man kun
med lidt bakseri reelt kan finindstille overhang og zenith (nålens vinkel om egen akse) og derudover med mere bakseri+ kan
stille VTA og azimuth.
Rega kan have ret i, man i flere tilfælde end ej kommer tættere på nøjagtighed ved at "låse" parametre. Men når man tager i
betragtning, at næsten alle pu(eksemplarer) IKKE har nål perfekt monteret i noget plan (zenith, SRA eller azimuth - altså at der
næsten altid er afvigelser i alle tre dimensioner), så er det et godt stykke fra ideelt.
I min erfaring (og med min "lydsmag", ideal for hvordan musik skal formidles) tæsker langt de fleste pladespillere, også din
Rega, langt det meste streaming. Men - og det er i praksis meget overset, tror jeg - det kræver, rigtig opstilling og en
finjusteret pu. Ellers hører man bare en brøkdel af, hvor godt spillen egentlig kan spille.
Jeg er enig med mange af kommentarerne omkring din Elys 2. Udover din kan være ret nedslidt, er den på trods af være en
pæn musikalsk sag, ikke meget åben, detailfokuserende eller har megen spræl, og det kan sagtens være, du vil foretrække en
anden pu med en mere "præcis" og "levende" lydprofil med mindre brede "penselstrøg".
Sidste ting er så: Det med digital streaming eller CD og så analog er ikke et spørgsmål om enten/eller, men både/og (for mig
og vel de fleste) - alene fordi at hvis man er bredt interesseret i musik og også køber nyere musik, så er det meste teknisk set
født digitalt. Og der er (i min erfaring, lydsmag) nyere tilfælde, hvor CDen tæver LPen og navnlig den ofte medflg. CD (som helt
tydelig ofte er MP3). Faktisk synes jeg oftest ikke selv, en nyudgivet LP (dog oftest fra "audiofile" mærker) tæsker CD - sikkert
pga. ligegyldighed i mastering, D/A-konvertering o.a.
Men… hvis du (også) er interesseret i musik fra ca. midt-80'erne og før, og også tidsløs klassisk og ældre jazz, så er der i mine
øjne intet, der kommer bare i nærheden af musikaliteten i en veloptaget analog plade på en pladespiller, der er opsat og
finjusteret korrekt.
|
| Til top |
|
| |
damkel Forum Bruger


Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 365
|
| Sendt: 13 December 2014 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle jeres svar
Mine RP3 er købt brugt og skulle ikke være brugt ret meget, men det ved man jo aldrig om er rigtigt.
Jeg var ved at hidse mig op til noget low output MC, men da det også kræver en stepup, så er vi så småt langt over mit budget - selv om jeg var
ved at blive "grebet"
Jeg hælder pt. til at skifte min Elys2 ud med enten en AT 440mla, eller en goldring G1042 ud fra div. råd.
At'en kan billigst, men den anden kan jeg købe i DK - tja.
Men, er der noget om, at jeg ikke bare kan sætte en ikke rega PU på, at armen skal hæves, eller???
Hvad med RIAA?
Den der sidder i min rogue cronus skulle vist være OK, men kunne der være noget at hente her?
Jeg tænkte, at man på et tidspunkt kunne købe en RIAA, som også kunne bruges på en MC PU - så jeg kunne tage det lidt i etaper og en dag
ende op med en MC PU, som så vidt jeg forstår skulle være klart det bedste.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 13 December 2014 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god RIAA, er vejen frem, da den betyder ligeså meget, som en god dac gør for digitale kilder. Så hvis du fortsætter med en MM i form af Audio Technica 440mla eller den nævnte Goldring og så køber en rigtig god RIAA, så er du godt fremme her og kan så senere købe en MC pickup og få så meget ud af denne, som RIAA og pladespilleren nu kan.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
efterklang Udelukket fra forum

Dobb.profil Wymax
Bruger siden: 05 Oktober 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 301
|
| Sendt: 13 December 2014 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonni skrev:
| Kørte selv med AT-OC9 på min(e) og her manglede jeg bestemt ikke noget i forhold til mine CD-maskiner. |
|
|
OC9 gik også for at være en pickup der skulle give samme lydsignatur som en cd-afspiller, så det passer nok meget godt.
|
| Til top |
|
| |
efterklang Udelukket fra forum

Dobb.profil Wymax
Bruger siden: 05 Oktober 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 301
|
| Sendt: 13 December 2014 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
søren N skrev:
Jeg har været super glad for min AToc9 Pick up, lige indtil min datter fik fingre i den
Er der nogle der ved hvor man billigst køber en sådan ny? |
|
|
eBay plejer at være et godt sted. En forhandler i Frankrig lader til at være billigst, men selv i Tyskland kan du hos williamthakker.com (som
også er på eBay) finde den til omkring 4.000 kr., lidt billigere via deres egen shop på hjemmesiden. Disse priser gør det overflødigt at
kigge mod Japan m.fl. hvor du vil skulle betale moms og told.
Bemærk at du både finder MK. 2 og 3, hvilken du vil foretrække kan du måske læse dig til.
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
| Sendt: 13 December 2014 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar. 4000 det lyder ret dyrt. Lydbutikken vil gerne bytte min ødelagt til en ny mk. 3 for 3500.
Jeg må lige kigge mig omkring. __________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
| Til top |
|
| |
damkel Forum Bruger


Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 365
|
| Sendt: 14 December 2014 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg køber en af de nævnte pickups, har jeg så ret i, at der skal en shim/afstandsskive mellem PU og hus?
På 4mm?
Er skruen lang nok?
Hvor for man shim/afstandstykke fra - skal det være et bestemt materiale, eller kan jeg bare gå i "skuffen" og finde noget der kan bruges?
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 15 December 2014 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har umiddelbart svært ved at forestille mig, at højden på de nævnte PU'er er så lav, at du har brug for et afstandsstykke på hele 4 mm mellem PU og tonearm? Jeg kan forestille mig - men det må i givet fald afprøves i praksis - at det giver en SRA, der kommer til at ligge væsentligt under de ca. 92 gr., der er standard hos mange (de fleste).
Det er desuden en tommelfingerregel (men ingen regler uden undtagelser - der findes mange positive beretninger om afvigelser herfra) ikke at placere noget mellem PU og tonearmens PU-anlægsflade.
Hvis der er behov for at hæve/sænke for at opnå korrekt VTA/SRA, så bør det sædvanligvis ske ved at hæve/sænke tonearmen - og det sker normalt ved tonearmsbasen. En del tonearme - herunder Regas - har ikke den mulighed indbygget, hvorfor det enten er nødvendigt at "shimme" armen eller købe en af de tilbehørsmuligheder i form af "løse" VTA-justeringsanordninger, som der efterhånden findes nogle stykker af.
Når (hvis) du køber ny PU, og den er monteret, så se efter, at diamantspidsen står lidt bagud i rillen, altså en smule mere end vinkelret (90 gr.) i forhold til lp-overfladen - så er du sådan nogenlunde hjemme.
Hvis du ikke har en tonearm, hvor VTA/SRA let lader sig justere, så vil jeg ikke bekymre mig yderligere, men læne mig tilbage og nyde musikken. Så kan du overlade til nørderne at bruge time efter time efter time på alskens justeringer
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 15 December 2014 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Damkel.
Du kunne istedet lægge en korkmåtte (eller to), på pladetallerkenen.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 15 December 2014 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et godt råd fra Nils Valla! Kork koster ikke alverden. En Spacemat fra Nottingham Analogue er også ganske tynd ... og koster heller ikke alverden.
Jo tyndere måtterne er, jo bedre er dine muligheder for at finjustere, hvis du stabler dem.
|
| Til top |
|
| |
laboa Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 September 2012 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 72
|
| Sendt: 15 December 2014 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Regas armmontering er tilpasset deres egne pu'er. Eftersom deres pu'er er en del under gennemsnittet mht. højde, så vil en
anden pu næsten altid bevirke et VTA-fald proportionalt med "merhøjden" (altså at arm hælder nedad hen til
omdrejningspkt/pivot).
Det kan mange gange være uhensigtsmæssigt (hvis man ikke justerer for det). Div. måtter tilfører bare mere VTA-fald.
Men jeg har faktisk haft en 1042 på en Rega - det gik forbavsende godt. Og endda med en ret tyk måtte (kan ikke huske
præcis, men måske 3 mm (?)). Det er fordi, 1042 både har en kritisk Van den Hul slibning, og så er den født med meget høj
SRA, så VTA-fald faktisk fremmer dens ydeevne.
Du skal ikke læse det her som "bedste" anbefaling, for der er et hav af pu'er. Og jeg har f.eks. ingen erfaring med den AT, du
også kigger på. Men jeg synes i hvert fald to ting:
1042 er en rigtig fin pu (som også har en meget åben og levende profil med fint "bundtryk", som jeg fornemmer, du kan lide),
og den passer faktisk rimelig godt "mekanisk" til din Rega 3. Der til synes jeg, du skal alliere dig med en forhandler, som kan
hjælpe dig med montering og finjustering... og få din Rega op på væggen i vatter ;-)
|
| Til top |
|
| |
damkel Forum Bruger


Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 365
|
| Sendt: 15 December 2014 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg havde lidt på fornemmelsen, at jeg måske havde misforstået det med højden.
Det kunne godt se ud til at det er armen der skal hæves...men, det tager jeg når det kommer
Nu skal jeg bare have truffet en beslutning mht. pickup.
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger


Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 15 December 2014 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er som du selv har regnet ud armen der skal hæves, da Rega's egne PU'er ikke er så høje, som f.eks. Ortofon, AT, Dynavektor og lign.
Du kan købe shims til at løfte armbasen med hos Medlyd, tror jeg gav 50,-kr., ellers er ebay også et godt bud.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|