| Forfatter |
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holberg19 ... jeg har ikke læst tråden så nøje, men når du skriver, at du har sat nåletrykket ud fra Ortofonens egenvægt på 18 gram, så tyder det på, at du blander en hel masse ting sammen! For det første vejer Ortofonen 7,2 gram, og anbefalet nåletryk er 1,8 gram (eller 18 mN). Find dig en nåletryksvægt, udbalancer tonearmen så den svæver, og drej derefter kontralod/-vægt ind mod tonearmens omdrejningspunkt, ind til du får et nåletryk på 1,8 gram. Lad være med at bruge eventuelle skalaer på tonearmen - benyt og aflæs nåletryksvægten! Noget tyder også på, at du måske kører med dobbelt RIAA-korrektion, hvilket for det første vil overstyret dit signal voldsomt og for det andet give vildt fremhævet bas og dæmpet diskant. Som det vist allerede er skrevet, så skal din løse/separate RIAA i en linjeindgang på din forstærker -drop phonoindgangen og sæt din i en (linje-) indgang, hvor der fx står cd, tuner eller aux. Og husk at sætte din RIAA til MM-forstærkning - står den på MC vil den overstyre voldsomt, når du bruger en MM p.u. Nå, det var vist en opsamling på alt det, som allerede er skrevet i tråden. Beklager gentagelserne ... men til tider kan det være meget godt at få samlet ellers spredte oplysninger PS. Har selv monteret nogle Ortofon 2M på forskellige tonearme/pladespillere, og selv om det ikke er verdens mest sofistikerede p.u., så skal den ikke lyde klemt, udynamisk og flad ... ellers er den i stykker ... eller også er der et eller andet galt et andet sted i anlægget.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, men StarTrek har jo givet god info omkring Holfiens forskellige input, så åbenbart ingen indbygget RIAA. Hvis det står til troende, så kan du roligt benytte linjeindgangen mærket "phono". Hvor fjollet er det lige ... Dejligt med et produkt, der ikke følger den sædvanlige måde at mærke input ... så tror pokker, at Holfi måtte lukke
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 03:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til holberg19:
Glem alt om pickuppens egenvægt, Hvis du kan få armen til at svæve er kontravægten tung nok til at udbalancere armen med påmonteret PU. Derefter tilfører du vægt i følge skalaen. Selvfølgelig er en decideret PU-vægt en fordel, men glem dette i første omgang. Selvom skalaen er en smule unøjagtig, har det nok ikke den store betydning med den nævnte Ortofon. Da du bruger en separat RIAA skal du sikre dig at du ikke tilslutter til Holfi'ens eventuelle RIAA/phono indgang. Brug et af de (andre) line-inputs...og håb på at det ikke er med en eller anden særlig mega-special Holfi-impedans! Det er Holfi ret alene om. Og måske én af grundene til at firmaet ikke længere eksisterer!
Jeg kender ikke den omtalte Cambridge RIAA, men sørg for at den er indstillet til MM og ikke MC. Hvis forstærkningen kan indstilles, så vælg det laveste dB-antal du kan finde. Det kan jo også tænkes, at PU'en simpelthen er defekt. Prøv den evt. af hos en god vinyl-kammerat! Du bør ikke opleve at lyden adskiller sig totalt markant fra den samme musik afspillet på en cdafspiller.
Kunne du evt. prøve at beskrive din oplevede lyd lidt mere i detaljer?? Så vidt jeg husker, skriver du ikke om decideret forvrænget lyd, men kodeordene synes at være en "flad" lyd. Hér kræves lidt flere detaljer!
MVH. Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger


Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1999
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 07:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og endelig - hvad med "softwaren"?
Er der tale om pop-LP'er fra 80'erne, så kan jeg i hvert fald godt nikke genkendende til beskrivelsen af lyden __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4934
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 07:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
holberg19 skrev:
Mikkel G skrev:
Nej, det er ikke korrekt... du risikerer at skade pickup'en Læs mit forrige indlæg, der er det beskrevet præcis hvordan du skal gøre  |
|
|
Av - det ønsker jeg bestemt ikke. Jeg må læse op i morgen.
Udover at forvolde skade - kan en forkert indstilling af PU resultere i det jeg oplever her omkring lydkvaliteten? |
|
|
En forkert indstilling - for let nåletryk - kan sagtens give oplevelse af en "flad" lyd...
|
| Til top |
|
| |
Søren Andersen Forum Bruger


Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der ligger faktisk en vejledning her på siden som du måske bør læse nøje igennem, her gennemgås opsætning af pladespilleren.
Her er linket http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=2531&zoneid=2
Desuden vil jeg ikke anbefale dig at stille din pladespiller oven på din forstærker, din pladespiller skal stå på en vibrationsfri underlag som er i vatter (evt. en speciel væghylde til pladespiller)
Da pladespiller-kabel fra tonearm / riaa operer med meget små spændinger så er de også meget modtagelige for andre apparaters strømforsyninger hvilket du kan høre som brummen, så derfor skal du finde et sted hvor denne brummen er væk eller så minimal som overhovedet muligt.
da du skriver du aldrig før har haft en pladespiller så HUSK PÅ at det er finmekanik og især pickuppens nål er MEGET følsom så når du arbejder med indstilling skal du passe på du ikke beskadiger den.
Som alle andre skriver så skal din eksterne riaa tilsluttes en linie indgang og den skal stå på MM, den eller de løse ledninger er til stel på din riaa det kan her være en ide at sætte en løs ledning fra stel på riaaen til din kontrolforstærker.
Men læs vejledningen igennem før du gå vider, eller bedst få en til at hjælpe dig som har forstand på pladespiller. __________________ Vh. Søren
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et af de bedste "tweak" jeg har udført, er at sætte min pladespiller i vatter - dette skal absolut ikke undervurderes!
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
holberg19 skrev:
Godaften,
Lige siden vi besøgte et par gode venner hvor vi lyttede til gamle firser og halvfemser plader, har jeg "længes" efter en
pladespiller. Vi spillede på en Systemdek som denne...
... med en entry level Rotel forstærker. Højttalerne kender jeg ikke. Absolut et midfi-system, men det spillede med nerve,
dynamik og lyden var ekstremt organisk og vedkommende og tiggede nærmest om opmærksomhed. Jeg gav pladespilleren
æren og besluttede mig for, at LP mediet måtte udforskes i mit eget setup.
I eftermiddags fik jeg derfor fingrene i en Pro-ject RPM 5.1 og en Cambridge 651P RIAA. Kæresten blev forvist til
soveværelset med computeren, for nu skulle der spilles musik! Det var således med store forventninger, at jeg frakoblede
cd-afspilleren (Copland CDA 288) for at tilslutte den nye analoge kilde til Holfi Integra 88 SE og ProAc Responce 1.5
(bemærk rodet - jeg var meget forventningsfuld)
Jeg forventede en sprudlende varm og dynamisk lyd, med masser af plads i mellemtoneområdet samt luftige transparante
vokaler, men i stedet har jeg lyttet til, hvad der minder om en flad komprimeret lyd, absolut blottet for enhver form for
dynamik. Har lyttet til 5 forskellige plader, men alle bringer mig til samme konklusion - fladt, komprimeret og ïngen spontan
"foot-tapping" mod gulvet. Hvis jeg tilslutter CD udgaven er det som om hele spektret udviddes markant og der tilbydes
meget mere af det hele. En slags absolut positiv "loudness" knap.
Mine forventninger er således på ingen måde blevet indfriet, men inden jeg afskriver LP'en i mit setup, er det dog relevant at
høre om jeg har gjort noget helt skævt. Det er trods alt første gang jeg har en pladespiller indenfor dørene.
Pickuppen er en Ortofon 2M Red. Jeg har konfigureret armen til ligevægt og derefter finjusteret vægten ud fra pickuppens
egenvægt på ca 18-20 gram. Er ikke sikker på dette er korrekt.
Anti skating lod er sat i midterste "hak". Spilleren er jordet via RIAA'en.
Pladespilleren er sat på et spækbræt af træ, der hviler på nogle SD fødder oprindeligt designet til højttalere. Har IKKE været
hysterisk med en placering i vatter. Har heller ikke rodet med en finjustering af pickuppen. Den står som den gjorde da jeg
fik den udleveret.
Har jeg lavet nogle fejl, der kan have så stor indvirkning på lydkvaliteten, som jeg oplever her, eller er mine forventninger
bare for høje? Alternativt er RIAA eller forstærker bare ikke et godt match til 5.1'eren men inden jeg drager forhastede
konklusioner, vil jeg lige udelukke eventuelle fodfejl der gør at pladespilleren ikke performer. |
|
|
Hvis din riaa er helt ny kan du godt forberede dig på ca 100 timer før du kan regne med at den lyder som den skal !
Hvis din pickup er ny kan du godt regne med at det samme gælder for den !
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
Tusind tak for jeres svar. Jeg kan se der er lidt at arbejde med, før jeg kan træffe en endelig afgørelse. Kører tidligt hjem fra arbejde i dag, så jeg kan
nørde lidt med jeres tips. Der bliver i øvrigt spillet på helt nye vinyler - både nyindkøbte, men også vinyler, der er lånt fra biblioteket (nye udgivelser).
På baggrund af jeres input vil jeg prøve følgende, når jeg kommer hjem:
1) Justere armen igen efter jeres input - jeg kan ikke skaffe en nåletryksvægt, så det må blive på gefühl
2) Flytte RIAA output til en anden indgang end PHONO på forstærkeren
3) Jeg tager et par billeder af forbindelserne til upload her, så vi kan udelukke at jeg har kvajet mig :)
4) Henter det lille vatterpas ude i værkstedet, så pladespilleren kan komme i vatter i begge retninger
5) Gennemlæse vejledningen (http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?artic l eid=2531&zoneid=2) igen igen
At PU'en er i stykker, er selvfølgelig muligt. Jeg har lånt en udstillingsmodel for at høre pladespilleren i mit eget setup og det er ikke til at sige hvor
meget kunderne i butikken har rodet med sådan en følsom fyr :)
Hvis det lyder som det gør nu, er det ikke noget tilspilning kan rette op på. Håber ikke jeg har glemt nogle af jeres gode input.
Jeg vender tilbage.
|
| Til top |
|
| |
Jens EK Forum Bruger


Bruger siden: 23 April 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 205
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah, jeg tror det hele bunder i at du har været for ivrig med opsætningen. Jeg kender alt til det, sådan er det med nyt legetøj. med lidt omhu, så skal
du da nok få det til at synge. Omhyggelighed med indstilling af pladespilleren, så er du et langt stykke. Se om du kan vægophænge pladespilleren,
project laver hylder til dette. Stil ikke pladespilleren ovenpå andet elektronik. køb en bedre Riaa evt, den lille Rega. Spil pu til. Anskaf en pladevasker,
det giver ro over lydbilledet med rene plader, som er fri for statisk elek.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie antyder, at problemet kan skyldes manglende tilspilning af RIAA og pickup.....
Jeg har aldrig hørt/erfaret at en tilspilning kan betyde at man går fra l**t til lagkage.... 😉
Det er en overvurdering. Af tilspilning.
MVH.
Niels
|
| Til top |
|
| |
broelling Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 427
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
| Jeg har aldrig hørt/erfaret at en tilspilning kan betyde at man går fra l**t til lagkage.... 😉
|
|
|
Nej heller ikke mig... __________________ Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men der er sikkert nogle som vil være uenige heri..! ☺️
Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man sætter en pladespiller i water, der har flydende ophæng, skal man sætte den op, så den faste del er i water først og så bagefter stille det flydende ophæng. Så undgår man et skævt forhold mellem inder og yder tallerken. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Rotel forstærker du først hørte en pladespiller på, kan jo godt være noget mere livlig og dynamisk anlagt, end den Holfi. Den er jo i forhold til Rotel mere rolig og tilbagelænet. Til gengæld er Holfi nok mere åben og gennemsigtig i klangen.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Armen på den Systemdek ligner en Mission. Er det den afbildede Systemdek og arm du hørte andet steds, eller er det blot værket alene og så en anden arm? Armene lyder bestemt heller ikke ens.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Så gik der to timer med at lytte til musik og skifte kabler rundt mellem CD og LP.
Har foretaget mig det følgende på baggrund af jeres input:
- indgangen på Holfien skiftet fra Phono. Tror den står på tuner, men det er ligegyldigt (den står ikke på CD jf. indgangsimpedans)
- pladetallerken er i vatter begge veje - den stod ret skævt
- forbindelser er dobbeltchecket uden ændringer (se billeder nederst)
- armen er justeret igen igen
Systemdek'en der er på billedet er i øvrigt et tilfældigt billede fra www.
Nå, men nu til det vigtige. Da alt det ovenstående blev udført af én omgang, er det svært at sige, hvad der har hjulpet, for noget er der sket.
Jeg oplever det følgende i forhold til i går aftes:
- lyden har generelt fået mere luft og transparens i toppen og mellemtonen er ikke klemt på samme måde som tidligere
- bassen er blevet dybere (flyttede højttalerne tættere på bagvæggen i går - nu har jeg måtte flytte dem længere væk igen)
- dynamikken er forøget væsentligt, så det ikke længere føles som om jeg lytter til 128kps MP3
Nu lyder det hele mere som en ligeværdig - men anderledes lyd i forhold til CD mediet. I hvert fald som det afspilles i mit setup. Timingen via
LP for svære, komplicerede passager med mange instrumenter bliver mindre rodede end via CD. Derudover mindre voluminøs bas, men mere
afstemt. Omvendt har CD'en stadig mere luft i toppen og mellemtonen ER bedre.
Bestemt bedre end det var tilfældet i går - nu skal jeg lytte flere plader og så kobler jeg CD'en til i løbet af weekenden og lytter til det samme
materiale. Så må vi se hvad der sker.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger


Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan, i mål, velkommen til i klubben
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, holberg.
Når du nu har fundet ud af at den kan spille.... Hvis du virkelig mener det med den pladespiller, så er det nu du anskaffer dig en ordentlig hylde til den. Du får aldrig, aldrig (jeg siger det lige ugen: aldrig) det fulde udbytte af den som den står på billedet. Den skal væk fra det trægulv. Væk fra det der stykke træmøbel. Væk fra forstærkeren.
Op på en hylde på væggen med den. Og hylden skal ikke være af noget der minder om sten eller glas. Det skal være træ. Gerne birkekrydsfiner, men det er mindre vigtigt. Hvis det ikke er pænt eller kæresten synes træ er oldschool, må du male den hvid
Og så skal du altså eje en nåletryksvægt. Der er ikke noget at rafle om. Ude i Ruote 66 på Fælledvej i København har de så mange at de sælger af dem. Endda til nogenlunde brugbare priser.
God fornøjelse
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der finde mange god pladespiller hylder med eller uden afkobling, som kan opsætte på en væg
|
| Til top |
|
| |