| Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
holberg19 skrev:
StarTrek skrev:
Er din Riaa indstillet til din Pickup, eller er det Subsonic Filter slået til
Din Ortofon 2M Red er en MM Pickup, så Riaa skal også stå på MM og kable fra pladespiller skal i MM stikke på Riaa. |
|
|
Har prøvet at slå subsonic filter til og fra da jeg ikke anede hvad det gjorde. Ingen hørbar effekt. Kabler går fra pladespiller til MM indgang på RIAA og videre fra RIAA output til Integra 88 Phono indgang. Nu hvor jeg tænker over det er vist noget med at impedansen (?) for Phono og CD indgang er anderledes end de øvrige på Integraen eller også husker jeg forkert.
Selvom Integraen har en Phono indgang har den ikke RIAA men man kan udbygge forstærkeren med et modul så vidt jeg husker. |
|
|
Dine højttalere er jo af refleks typen og på disse kan man let se de ujævnheder lp'er har ved at basenheden svupper frem og tilbage meget synligt. Dette vil være rigtigt slemt, hvis pickup og arm ikke matcher med hensyn til armresonansen. Det subsoniske filter din riaa har, kan afhjælpe på disse bevægelser under 20hz. Derfor kunne du ikke høre nogen forskel, da det er til dette brug subsonic er til for. Dog kan man godt høre et dårligt match mellem pickup valg og arm, hvis det er slemt, vil der forekomme forvrængning.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Der finde mange god pladespiller hylder med eller uden afkobling, som kan opsætte på en væg  |
|
|
De har masser af krydsfiner ovre i Silvan
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov - glemte helt at sige mange tak for hjælpen til alle der har givet sig tid til at svare! Tak!
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv tak Du skal nok få den til at spille beder end din CD afspiller, der er mange Pick-up og Riaa der mange gang beder en dem du har lige nu, det er jo en af de stor fordel med en pladespiller at man ikke skal skifte det hele ud får at få en stor eller lille forbedring. Det problemer du har haft, er netop grund til at CD afspiller slog pladespiller ud, da den bare skulle ud af sin emb. og havde strøm og forbinde tre kable og smide en CD i, og så spille det bare først gang. Så velkomme til pladespiller mærkelig og forunderlig verden
|
| Til top |
|
| |
biceps Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2012 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 25 September 2014 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden riaa ville gøre dramatiske forbedringer. Netop din cambrigde er noget flad i lyden.
Kig evt på parasounds zphono. Skøn riaa med meget frisk spillestil.
Eller en project tube riaa. Begge er rigtig fine til små penge.
Næste trin kunne være en mc pickuo. De nye billige benz modeller er fantastiske. :-)
Sidst men ikke mindst. Velkommen i vinyl verden.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 26 September 2014 kl. 01:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette er så trådstarters kontemplative påmindelse om, at vinyllytning stiller høje krav til sine dyrkere og deres evner, og hvor hastværk er lastværk, der øjeblikkeligt straffes med dårlig lyd
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 26 September 2014 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke om det bare er mig, der har et dårligt syn. Men er knappen mellem MC og MM ikke skubbet i MC position?
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 26 September 2014 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er dig, der har dårlige øjne!
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 26 September 2014 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
| Jeg ved ikke om det bare er mig, der har et dårligt syn. Men er knappen mellem MC og MM ikke skubbet i MC position? |
|
|
Det er den sorte dims med rillerne, der er selve omskifteren.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
jubiiiii Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 September 2014 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 86
|
| Sendt: 26 September 2014 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 26 September 2014 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
andersen31 Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 27 September 2014 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville købe mig både en bedre riaa og en bedre Pick up og ikke mindst noget ordentlig værktøj til justering, så tæver den nemt din copland...
|
| Til top |
|
| |
HOLBERG Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1987
|
| Sendt: 27 September 2014 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej fætter
Spændende eventyr du har kastet dig ud i. Vinyl kan noget magisk. Så er det også sjovt at nørde med
Som med andet grej er der altid mulighed for at tilkøbe udstyr der øger ydelsen (og nydelsen) yderligere. Endnu bedre riaa samt PU
er allerede nævnt i tråden. Jeg vil dog anbefale at du først kommer godt igang og bliver dus med pladespilleren. Herefter kan du
opgraderer hen ad vejen.
Vigtigst af alt er dog, at du har det rette værktøj til 100% justering af pladespilleren. Det der med at sjusse sig frem er ikke
anbefalelsesværdigt. Der er nogle grundlæggende ting som bør være på plads når man skal igang. Vigtigst af alt er at PU-en får
optimale betingelser til at "suge" vellyden ud af rillerne. Men det gælder i høj grad også om at du ikke slider PU-en og dine plader
uhensigtsmæssigt og dermed forringer levetiden. Derfor vil jeg anbefale dig at få fat i en protractor og en nåletryksvægt. Det er et
"must have" allerede nu. Herefter gælder det også om at pladespilleren står på et solidt underlag. En væghængt hylde er numero
uno. Et solidt rack kan også gøre det. Sålænge der ikke er muligheder for resonanser.
Kort fortalt er der ingen smutveje til vellyd. Men det lønner sig hvis du skal have fuldt udbytte af eventyret.
Enjoy my friend __________________ De bedste hilsner
Holberg
|
| Til top |
|
| |
holberg19 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 03 Oktober 2014 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tingene er vendt på en tallerken her, siden sidst :)
Pro-ject'en blev returneret sammen med Cambridge'en fordi jeg reelt ikke synes lyden var min CD afspiller overlegen. Dog fik jeg blod på
tanden!
Et par dage efter "falder" jeg over en brugt Thorens TD309 og selvom jeg er helt grøn i vinylverdenen beslutter jeg mig for at satse. Den
stod så et par dage og samlede støv indtil jeg på samme måde "faldt" over en brugt RIAA. Det blev til en Clearaudio Basic. Den
kombination falder så meget i min smag at det får lov til at blive. Næste step er en ny PU, men først skal jeg have snedkereret en hylde.
Nu mangler jeg bare nogle plader
|
| Til top |
|
| |
HOLBERG Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1987
|
| Sendt: 04 Oktober 2014 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke fætter..... Det er en rigtig fin pladespiller du har fået anskaffet. Mon man kan få lov at lytte en dag? PS. Jeg har en nåletryksvægt liggende som du kan få. Jeg ikke bruger den ikke alligevel. Kan tage den med næste gang vi ses, hvis det har interesse? __________________ De bedste hilsner
Holberg
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 04 Oktober 2014 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
STOP ALT!!!!
Hvordan kan folk blive ved med at ævle løs omkring nålevægt osv. osv. og fuldstændigt lade være med at kommentere på at
Holberg19 havde sat RIAA'en i Phono indgangen i Holfi'en???
Helt ærligt, det her er ikke ment som et surt opstød, men siden her skulle forestille en seriøs hifi-side. At komme med så mange
vildledende råd, når det er åbentlyst hvad der var galt forstår jeg ingenting af?! __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 04 Oktober 2014 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men problemet med Holfiens phonoindgang er jo løst (se tidligere i tråden), og nogle af de efterfølgende bemærkninger og råd tager jo udgangspunkt
i, at holberg19 også har skiftet pladespiller og RIAA. Så det er der vel intet ævlet i?
Så ja, dit indlæg kommer faktisk til at virke som et surt opstød - timingen i at bringe det er i hvert fald set i lyset af holberg19' seneste anskaffelser
(Thorenspladespiller og Clearaudio Basic RIAA) måske ikke den mest hensigtsmæssige
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger


Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 04 Oktober 2014 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ana mand, afhænger det ikke ret meget af pickuppen, om den riaa og "drejebænk" vil gå sammen? __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 04 Oktober 2014 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, men det har vel intet med Holfien at gøre?
Og så må rådet jo være at vælge en PU, der både matcher armen og RIAA'en. Og det er der vel intet ævlet i?
|
| Til top |
|
| |