Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2026 | 08:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Skuffende oplevelse med vinyl (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 25 September 2014 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

holberg19 skrev:
StarTrek skrev:
Er din Riaa indstillet til din Pickup, eller er det Subsonic Filter slået til

Din Ortofon 2M Red er en MM Pickup, så Riaa skal også stå på MM og kable fra pladespiller skal i MM stikke på Riaa.


Har prøvet at slå subsonic filter til og fra da jeg ikke anede hvad det gjorde. Ingen hørbar effekt. Kabler går fra pladespiller til MM indgang på RIAA og videre fra RIAA output til Integra 88 Phono indgang. Nu hvor jeg tænker over det er vist noget med at impedansen (?) for Phono og CD indgang er anderledes end de øvrige på Integraen eller også husker jeg forkert.

Selvom Integraen har en Phono indgang har den ikke RIAA men man kan udbygge forstærkeren med et modul så vidt jeg husker.
Dine højttalere er jo af refleks typen og på disse kan man let se de ujævnheder lp'er har ved at basenheden svupper frem og tilbage meget synligt. Dette vil være rigtigt slemt, hvis pickup og arm ikke matcher med hensyn til armresonansen. Det subsoniske filter din riaa har, kan afhjælpe på disse bevægelser under 20hz. Derfor kunne du ikke høre nogen forskel, da det er til dette brug subsonic er til for. Dog kan man godt høre et dårligt match mellem pickup valg og arm, hvis det er slemt, vil der forekomme forvrængning.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2390
Sendt: 25 September 2014 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Der finde mange god pladespiller hylder med eller uden afkobling, som kan opsætte på en væg


De har masser af krydsfiner ovre i Silvan
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 25 September 2014 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Det er rigtig, og de kan skam også skære det til for dig
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
holberg19
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 25 September 2014 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hov - glemte helt at sige mange tak for hjælpen til alle der har givet sig tid til at svare! Tak!
Til top Vis holberg19's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af holberg19
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 25 September 2014 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Selv tak

Du skal nok få den til at spille beder end din CD afspiller, der er mange Pick-up og Riaa der mange gang beder en dem du har lige nu, det er jo en af de stor fordel med en pladespiller at man ikke skal skifte det hele ud får at få en stor eller lille forbedring.

Det problemer du har haft, er netop grund til at CD afspiller slog pladespiller ud, da den bare skulle ud af sin emb. og havde strøm og forbinde tre kable og smide en CD i, og så spille det bare først gang.

Så velkomme til pladespiller mærkelig og forunderlig verden
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
biceps
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 November 2012
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 92
Sendt: 25 September 2014 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

En anden riaa ville gøre dramatiske forbedringer. Netop din cambrigde er noget flad i lyden.

Kig evt på parasounds zphono. Skøn riaa med meget frisk spillestil.

Eller en project tube riaa. Begge er rigtig fine til små penge.

Næste trin kunne være en mc pickuo. De nye billige benz modeller er fantastiske. :-)

Sidst men ikke mindst. Velkommen i vinyl verden.
Til top Vis biceps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biceps
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 26 September 2014 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Dette er så trådstarters kontemplative påmindelse om, at vinyllytning stiller høje krav til sine dyrkere og deres evner, og hvor hastværk er lastværk, der øjeblikkeligt straffes med dårlig lyd
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1611
Sendt: 26 September 2014 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om det bare er mig, der har et dårligt syn. Men er knappen mellem MC og MM ikke skubbet i MC position?
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 26 September 2014 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Det er dig, der har dårlige øjne!
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 26 September 2014 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
Jeg ved ikke om det bare er mig, der har et dårligt syn. Men er knappen mellem MC og MM ikke skubbet i MC position?
Det er den sorte dims med rillerne, der er selve omskifteren.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
jubiiiii
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 September 2014
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 86
Sendt: 26 September 2014 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Til top Vis jubiiiii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jubiiiii
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 26 September 2014 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
andersen31
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2008
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 214
Sendt: 27 September 2014 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Jeg ville købe mig både en bedre riaa og en bedre Pick up og ikke mindst noget ordentlig værktøj til justering, så tæver den nemt din copland...
Til top Vis andersen31's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersen31
 
HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1987
Sendt: 27 September 2014 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Hej fætter

Spændende eventyr du har kastet dig ud i. Vinyl kan noget magisk. Så er det også sjovt at nørde med

Som med andet grej er der altid mulighed for at tilkøbe udstyr der øger ydelsen (og nydelsen) yderligere. Endnu bedre riaa samt PU
er allerede nævnt i tråden. Jeg vil dog anbefale at du først kommer godt igang og bliver dus med pladespilleren. Herefter kan du
opgraderer hen ad vejen.

Vigtigst af alt er dog, at du har det rette værktøj til 100% justering af pladespilleren. Det der med at sjusse sig frem er ikke
anbefalelsesværdigt. Der er nogle grundlæggende ting som bør være på plads når man skal igang. Vigtigst af alt er at PU-en får
optimale betingelser til at "suge" vellyden ud af rillerne. Men det gælder i høj grad også om at du ikke slider PU-en og dine plader
uhensigtsmæssigt og dermed forringer levetiden. Derfor vil jeg anbefale dig at få fat i en protractor og en nåletryksvægt. Det er et
"must have" allerede nu. Herefter gælder det også om at pladespilleren står på et solidt underlag. En væghængt hylde er numero
uno. Et solidt rack kan også gøre det. Sålænge der ikke er muligheder for resonanser.

Kort fortalt er der ingen smutveje til vellyd. Men det lønner sig hvis du skal have fuldt udbytte af eventyret.

Enjoy my friend

__________________
De bedste hilsner
Holberg
Til top Vis HOLBERG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLBERG
 
holberg19
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 137
Sendt: 03 Oktober 2014 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Tingene er vendt på en tallerken her, siden sidst :)

Pro-ject'en blev returneret sammen med Cambridge'en fordi jeg reelt ikke synes lyden var min CD afspiller overlegen. Dog fik jeg blod på
tanden!

Et par dage efter "falder" jeg over en brugt Thorens TD309 og selvom jeg er helt grøn i vinylverdenen beslutter jeg mig for at satse. Den
stod så et par dage og samlede støv indtil jeg på samme måde "faldt" over en brugt RIAA. Det blev til en Clearaudio Basic. Den
kombination falder så meget i min smag at det får lov til at blive. Næste step er en ny PU, men først skal jeg have snedkereret en hylde.

Nu mangler jeg bare nogle plader
Til top Vis holberg19's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af holberg19
 
HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1987
Sendt: 04 Oktober 2014 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Tillykke fætter..... Det er en rigtig fin pladespiller du har fået anskaffet. Mon man kan få lov at lytte en dag?

PS. Jeg har en nåletryksvægt liggende som du kan få. Jeg ikke bruger den ikke alligevel. Kan tage den med næste gang vi ses, hvis det har interesse?

__________________
De bedste hilsner
Holberg
Til top Vis HOLBERG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HOLBERG
 
floe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3160
Sendt: 04 Oktober 2014 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

STOP ALT!!!!

Hvordan kan folk blive ved med at ævle løs omkring nålevægt osv. osv. og fuldstændigt lade være med at kommentere på at
Holberg19 havde sat RIAA'en i Phono indgangen i Holfi'en???

Helt ærligt, det her er ikke ment som et surt opstød, men siden her skulle forestille en seriøs hifi-side. At komme med så mange
vildledende råd, når det er åbentlyst hvad der var galt forstår jeg ingenting af?!

__________________
Floes Pro-Ject god lyd på kontoret

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 04 Oktober 2014 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Men problemet med Holfiens phonoindgang er jo løst (se tidligere i tråden), og nogle af de efterfølgende bemærkninger og råd tager jo udgangspunkt
i, at holberg19 også har skiftet pladespiller og RIAA. Så det er der vel intet ævlet i?

Så ja, dit indlæg kommer faktisk til at virke som et surt opstød - timingen i at bringe det er i hvert fald set i lyset af holberg19' seneste anskaffelser
(Thorenspladespiller og Clearaudio Basic RIAA) måske ikke den mest hensigtsmæssige
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 04 Oktober 2014 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Ana mand, afhænger det ikke ret meget af pickuppen, om den riaa og "drejebænk" vil gå sammen?

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 04 Oktober 2014 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Jo, men det har vel intet med Holfien at gøre?

Og så må rådet jo være at vælge en PU, der både matcher armen og RIAA'en. Og det er der vel intet ævlet i?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes