| Forfatter |
|
Essoxfly Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker vi kan jo alligevel ikke lave om på det og måske billedet blot er opsat for billedets skyld uden lighed med virkeligheden. Hvis vi tvinger lydbilledet i noget retning så får vi jo en FARVNING og det er det jo ikke mange der ønsker. Hør blot elektrostater de farver lydbilledet enormt og med luftighed og tunnelsyn på alle pladerne KEDELIGT.
[/QUOTE]
Hej Jonas Bojer.
Jeg er slemt bange for at billedet er taget under koncerten. __________________ Mvh. Essoxfly.
Det er oplevelsen der tæller.
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg startede med at synes at Dolkin her er lidt for nærtagende. Og der gik lidt for meget fi i det - istedet for musik.
Men ved nærmere eftertanke er der lidt Duelund over det, er der noget forkert bliver musikoplevelsen generet, og oplevelsen mindre. Selvom det lyder som en mindre fejl er den der, specielt for en der ved hvordan det er. Har ikke pladen selv "nøjes beskedent" med Love Scenes med Diana .
Hvis der nu var mange flere fejl på optagelsen kunne det være blevet en af mange cd'er der aldrig kommer udover kanten.
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror der er masser af den slags rundt omkring.
I aftes lyttede jeg temmelig meget til Miles Davis' Kind Of Blue.
I anden skæring (Freddie Freeloader) ligger pianoet i venstre side under soloen. Men når han spiller akkorder ligger pianoet næsten i midten.
Jeg tvivler faktisk på at Wynton Kelly slæbte rundt på sit klaver midt under indspilningen af Freddie Freeloader
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2003 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja - og hvis sætter mine gamle hundedyre XLR kabler på går der totalged i lydbilledet, man nægter at tro det er samme plade. Wifi ligner en citron så det er kun sket i 2 minutter.
Sætter man en Steelhead i spidsen er der mange flere referenceplader end man troede.
Så hvilken af pianisterne skal man skyde?
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 752
|
| Sendt: 18 September 2003 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
At Essoxfly og Jonas er enige om, at det er fuldstændig ligegyldigt om en live-optagelse gengiver tingenes fysiske virkelighed (Læs: placering), vil JEG mene er en smags-sag......at så Jonas takker for at få ret tjaaaa.....  For mig er det vigtigt at OPTAGELSEN bliver gengivet som den er!
At jeg overhovedet startede denne tråd, skyldtes at jeg lige har købt nye højttalere. Selvom jeg har knoklet fælt med at sætte dem op - 5 cm. den ene vej.....3 cm. den anden vej o.s.v., fordi jeg havde nogle ubehageligheder i de dybe registre - havde jeg alligevel en usikkerhed på, om de nu også stod rigtigt i.fht. det overordnede lydbillede. Defor startede jeg denne tråd!!
Jeg går, som sådan, heller ikke så meget op i, om tingene står i.fht. en eller andet given opfattelse af virkeligheden - min fod vipper alligevel hvis det swinger - men jeg går op i om mit udstyr er opstillet korrekt!!
Jeg tænkte at det kunne hjælpe mig, at omtale en plade, som er nævnt mange gange i dette forum (Og som i coveret har et billede af sceneopsætningen!). Hvis 10 mennesker sagde: 'Den hi-hat står altså i højre side hjemme hos mig', kunne jeg få noget at arbejde videre med - længere er den ikke.
Så længe jeg ved at mit udstyr står korrekt, har jeg ingen problemer med div. små 'flaws', som måtte opstå i en optagelse. Det er musiken der er i fokus TIL ENHVER TID!! Hvordan det er at være inde i Hr. Duelund kan jeg ikke udtale mig om - var det negativt eller positivt ment SES?
Jeg takker for jeres indlæg! Indtil videre kan jeg konstatere at mit og Essoxfly's anlæg gengiver det samme lydbillede, og jeg er ikke længere alene - TAK for det  Skulle der være flere, der har undersøgt sagen, vil jeg blive glad for at høre om jeres opfattelse!!
__________________ MvH. Dolkin.
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2003 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
 det var positivt ment.
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 18 September 2003 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolkin skrev:
Hej igen.
At Essoxfly og Jonas er enige om, at det er fuldstændig ligegyldigt om en live-optagelse gengiver tingenes fysiske virkelighed (Læs: placering), vil JEG mene er en smags-sag......at så Jonas takker for at få ret tjaaaa..... For mig er det vigtigt at OPTAGELSEN bliver gengivet som den er!
|
|
|
Jeg håber da du kan bruge noget af det vi har sagt til noget. Jeg vil dog lige understrege at jeg da GERNE vil have at musikken ligner virkeligheden det vil da være optimalt, men som i dette tilfælde og mange andre så kan man ikke stole på at pladen ligner virkelighede ordenligt. Tænk hvis man tuner sit anlæg efter en plade og det viser sig at denne plade er forkert så har du jo farvet dit anlæg. Derfor spil 20 plader og vælg den indstilling eller det anlæg som viser dig de største forskelle på pladerne da der er stor risiko for at det anlæg som spiller dem mere ens blot har tillagt pladerne dette ens indhold.
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2003 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak SES!
Jeg er fuldstændig enig med dig Jonas - har bare ikke lige set de andre plader, jeg har testet med, nævnt på dette forum.
Og lad mig så lige for sjov skyld fortælle, at vi i vores band band gør nøjagtig det samme: Den ene rytmeguitarist spillede på et tidspunkt også leadguitar. Derfor blev hans soli rykket ind i midten af lydbilledet, og han blev så flyttet tilbage i den ene side, efter endt solo...
Det kræver bare en lydmand der kender musikken.....
|
| Til top |
|
| |
Essoxfly Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 18 September 2003 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dolkin.
Ok, jeg frygtede bare at du til hverdag sad og ledte efter fejl for så at glemme musikken.
Tillykke med de nye højtalere.
Edit.
Ps. jeg havde vist overset et par linier i dit andet indlæg.
__________________ Mvh. Essoxfly.
Det er oplevelsen der tæller.
|
| Til top |
|
| |
Bryde Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 396
|
| Sendt: 18 September 2003 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er tunnelsyn på elektrostater????
Jeg troede det var noget ældre mennesker
med dårlige øjne fik???
Mvh Peter
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2003 kl. 04:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter.
Jeg tillader mig lige at komme med et bud.
Elektrostater har vist nok den infame egenskab, at man skal sidde rimelig præcist i 'sweet-spot', for at få det 'rigtige' (Må hellere passe på her) lydbillede. D.v.s. konen eller kammeraten, som sidder ved siden af i sofaen, slet ikke får den samme oplevelse.
Men Jonas må hellere bekræfte at det var det han mente!!
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2003 kl. 04:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Essoxfly.
Jeg takker for ordene!!
Som udøvende musikker går jeg sgu mere op i om det swinger, eller man kan fange folk i små 'bøffer' undervejs
Lyden er til for at gøre glæden endnu større - det er vel derfor at f.eks. Jonas vælger at leve af pasta med ketchup i X antal måneder (Og at jeg vælger at sælge ud af arvestykkerne  ).
Defor er det NETOP vigtigt for mig, at jeg ved at mit udstyr er placeret korrekt og optimalt - så behøver jeg nemlig ikke at tænke mere over det!!
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2003 kl. 04:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
SES. skrev:
Hvis der nu var mange flere fejl på optagelsen kunne det være blevet en af mange cd'er der aldrig kommer udover kanten. |
|
|
Det synes jeg er en spændende udtalelse.
F.eks. har jeg en James Brown koncert, som er optaget meget 'boot-leg'-agtigt. Resultatet er at publikum er i fokus i denne optagelse, og langt ude i det fjerne (Hos naboen inde bag bagvæggen) trykker 'The King of Soul' den af - det er ikke en plade jeg hører.
Derimod har jeg lige købt en samling mono-optagelser, med den berømte violinist Yehudi Menuhin, som er optaget ml. 1926 og 1948. Prøv at forestille jer et helt symfoniorkester presset sammen til et lille punkt, med en meget dårligt optaget violin skærende ud af lydbilledet - det har intet at gøre med hi-fi, men jeg nyder hvert et sekund!!!
Det er sgu svært at afgøre hvilke CD'er der kommer 'ud over kanten'....
Fik jeg fjernet mig fra min egen tråd.....det tror jeg nok jeg gjorde  Sorry Diana...
|
| Til top |
|
| |
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
| Sendt: 19 September 2003 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Ja, der er forskel på om det kommer over kanten teknisk eller følelsesmæssigt...En teknisk god plade, kan mange gange "ramme en" hurtigere end en lidt sløjere af slagsen. Det letter forståelsen af budskabet. Men når alt kommer til alt, er det tekniske en del af pladen (og oplevelsen!).
Dolkin har bare givet sig 100% følesesmæssigt til Menuhin. Jeg har gjort det samme til Roger Waters "Thanks For The Ride", som er en slem bootleg (han ved vel knap nok selv at den er lavet...) Hans bittesmå tempo- og rytmeskift i "Animals" er hele pladen værd...
Nå - tråden igen...
|
| Til top |
|
| |