Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 17:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: PA udstyr - hvorfor ikke? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 22 August 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

McAllan skrev:
Spencer skrev:

Hmm - du kan ikke lide chips?

Hvad med denne?

IC'er... Generelt nej. Der er dog nogle, som godt kan være fine nok. F.eks. har Linn lavet en hunde-dyr og kanon rost forstærker (husker ikke hvilken), som anvender 3 parallele (vistnok Philips) IC'er i hver kanal som i løssalg koster ca. 100 kr/stk.
Så ingen regel uden undtagelse, men generelt nej, synes det er sjældent at power-IC'er leverer meget andet end Bilka-lyd.

Skal man bedømme på udseendet er den patek da vældig pæn og nuttet

Ja, det er minimalisme til fingerspidserne i chipamps.
Der sidder en del japanere, som ellers er til singleendede rørforstærkere, og bygger de små chipamps.

Denne er da smuk! : http://www.audiosector.com/images/integrated/Image048.jpg

Højttalerterminalerne har jeg ikke set før?? Er det noget nyt med den metode til at spænde kabler fast på?

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 August 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Hasselhoff:

Kan du på dansk forklare hvor en 30 watt ikke spiller højt på 111 dB (jeg har engang læst en tankevækkende sætning - hvis ikke du kan forklare en uindviet hvad det er du laver, så har du ikke selv forstået det - det tror jeg nu nok du har, men jeg håber du forstår pointen). J

jeg har forsøgt at få ham til at forklare tingene 'på dansk' flere gange.. de fleste uden held. så sæt ikke dine forventninger for højt

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 22 August 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Bonné skrev:

Hasselhof siger jo en masse interessante og rigtige ting. Man kan da diskutere hvor relevante de er nogle gange, men det er jo aldrig skidt at blive klogere...

At han foretrækker Crown frem for Lab viser jo bare at han ikke selv skal slæbe rundt på skidtet

MVH

Bonné

prøv du at rumsterer med en refII på nederste hylde i glas rack'et eller slæbe en dc300 op på 4. sal mens de spidse køleribber borer sig ned i fingrene på dig

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 August 2005 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Snakker vi ikke PA udstyr til hjemmebrug?

Hvad i alverden vil I da med 111, 126 og 138dB. Det lyder fuldstændigt vanvittigt i mine øren, at så mange decibel overhovedet burde være nødvendig...

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 22 August 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

strengt taget skal du jo derop, hvis der skal tegnes et realistisk ( ukomprimeret!) billede af et trommesæt, eller en messing sektion. Men selvfølgeligt er det absurd hjemme i en stue.

Og det gør vel i virkeligheden begrebet "HI-FI" absurd ?

MVH

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

prøv du at rumsterer med en refII på nederste hylde i glas rack'et eller slæbe en dc300 op på 4. sal mens de spidse køleribber borer sig ned i fingrene på dig

[/QUOTE]

Har en gang cyklet med en LAB 4000 på styret. Ret forvirrende, når man ved den lægger 2 x 2300 W i 4 ohm !

Og jeg er ked af det, den tæsker altså Crown's Macro tech'er i lydkvalitet, hver gang ! ( i mine ører )

MVh

Bonné

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 22 August 2005 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

du skal ikke være ked af det, det eneste macrotech jeg har hørt var (vidst nok) på det lokale gymnasie diskotek, og der er lyden i forvejen ret nedprioriteret

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 August 2005 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Så er der lidt til drengeværelset:

http://www.flashlight-gruppen.dk/UDSTYRET.HTM

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2005 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Man må trods alt give MA5000VZ'eren at den er uovertruffen når det gælder at drive 2 x 18" subber.

Men før det bliver relevant, skal jeg vist ud på det overophedede ejendomsmarked !

MVH

Bonné

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Ked af det Spencer, mobil disk gælder ikke...

Det er simpelthen for let !

MVH

Bonné

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 August 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Bonné skrev:
Spencer skrev:

Ked af det Spencer, mobil disk gælder ikke...

Det er simpelthen for let !

MVH

Bonné

Der står ellers

Samlet forstærkereffekt:  6.970 solide watt RMS

Men måske er det ikke rigtige watt, men pral, og så mangler der nok lidt, til at få Metallica til at lyde realistisk.

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Det kommer jo an på sammenhængen. Jeg har aldrig hørt professionelle prale med udgangseffekt. Forstærkere er værktøj, ikke en fetich.

MVH

Bonné

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 23 August 2005 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

Din DB amps display (hvis jeg ikke husker helt forkert) beregner effektangivelsen udfra udgangsspænding. dvs udgangspunktet er at højtaleren er resistiv, hvilket den jo ikke er.

Stemer skrev :"Desuden kan jeg fortælle at denne "populære misforståelse" er hvad man bliver undervist på konservatoriernes Lydtekniker-uddannelser... "

Teorien mht ekstrapoleret lydtryk er heller ikke forkert sålænge du snakker instrumenter osv. Det er når den overføres til komplekse reaktive størrelser at den ikke er anvendelig.

Teorien der bliver undervist gælder nøjagtig situationer som denne.

d&b-amps'ne måler spænding og strømstyrke kontinuerligt og viser i samme skærmbillede løbende højttalerens aktuelle impedans.

Det er nu også lige meget altsammen - jeg læste bare at man aldrig ville få høj lyd ud af 30W, og det er altså forkert.

Det var bare det.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Sendt: 23 August 2005 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Hasselhoff:

Kan du på dansk forklare hvor en 30 watt ikke spiller højt på 111 dB (jeg har engang læst en tankevækkende sætning - hvis ikke du kan forklare en uindviet hvad det er du laver, så har du ikke selv forstået det - det tror jeg nu nok du har, men jeg håber du forstår pointen). J

eg har som selvbygger, lydmand, hifi sælger mv. altid tydeligt kunne høre forskel på om en højttaler har 90, 95 eller 100 db følsomhed. Det eneste der kan være problematisk er høj følsomhed og dyb bas. Det hænger ikke rigtig sammen, medmindre man har et voldsomt system (se eksempelvis janils system).

Der er ingen tvivl om at følsomheden ikke fortæller alt om enhedens belastning, og at andre faktorer spiller ind. Men 30 watt er nu engang 30 watt uanset om forstærkerne kan yde 300 eller 1000 eller blot 50 watt. Det er nok her det bliver svært at følge din tankegang, når følsomhed så åbenlyst er til at høre. Er det forskellen på en forskellige enheder i et system, kan selv 2 dB virke forstyrrende.

Vi snakker naturligvis om velkonstruerede forstærkere, og ikke uheldige konstruktioner der begynder at opfører sig underligt ved lave impdedanser, stejlse fasedrej mv.

Jeg har ikke sagt at man ikke kan spille "højt" med en 30 watts amp. Jeg har sagt man ikke kan forvente linær ekstrapolation.

Ja 30 watt er 30 watt, men der er stor forskel på inden for hvilket Vi plan forstærkeren kan levere det.  For at have 30 watt i 4 ohm behøves 2,74 ampere og 11 volt.  Hvis forstærkeren er precis det, så er der ikke noget at give af ved fasedrej og impedansdyk. Bare det at forstærkeren skal overkomme enhedens returstrøm, efterlader meget lidt til at drive højtaleren.  Problematikken ved meget følsomme højtalere især i basregionen er at følsomheden oftest kommer med en merpris i form af forhøjet reaktivitet. Følsomheden forøges typisk ved en blanding af reduceret masse, kraftigere magnet, og flere vindinger på spolen. Jo flere vindinger der krydser (flere) magnetlinier jo større emf output får enheden. På papiret er enheden blevet meget mere effektiv (og det er den) men det er sjældent "gratis" effektivitet. Der kan spilles højere ved en given spænding end før, men det kræver stadig en kraftig forstærker at drive/styre/kontrollere enheden.

Tag fx en jbl 2242h nok en af de bedste basser på markedet. Følsomhed på 99 db power rating på 800 watt. Power compression er 3,3 db ved 800 watt, hvilket er ret godt. Det betyder dog at i teorien er det omsonst at hælde mere end 400 watt i den. JBL anbefaler stadig at man har et minimum af 1600 watt til den.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 7
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes