Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 06:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: TV kvalitet i MCE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nicolaih
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Jeg startede denne tråd for at få at vide om der findes et proffesionelt kort som giver kvalitet på højde med den som findes i tuneren i et godt TV.

Den megen debat hvor nogle mener, at det kun er et spørgsmål om tweaks og justeringer opfatter jeg som om man ønsker, at demonstrere viden og på trods at dette ikke kan bevise at denne viden giver løsningen.

Jeg arbejder med dette til dagligt, og kan på trods af dette ikke finde normal detail hardware som giver en acceptabel kvalitet. Diverse justeringer og forsøg med forskellig hardware ( også fine råd herfra ) har ikke givet noget.

Så jeg må afvise at enkelte her synes at mene at netop de ingen problemer har. Ved at frekventere nyhedsgrupper og internationale fora ses det samme mønster. Enkelte mener at have løsningen, men når denne skal dokumenteres findes den ikke alligevel.

Lidt ærgeligt at der stadig er så meget "pioner teknologi" over dette område.

Vi må blot vente på at der tilfredsstillende hardware da det profesionelle udstyr ikke kan køre MCE :-(

Mvh

Nicolai

Til top Vis Nicolaih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolaih

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

mikkelp: Nej - som jeg har forsøgt at skrive, så er jeg faktisk ikke enig med dig i det - Media Center sælges netop IKKE som et forbrugerprodukt, men som et OEM produkt, og det forventes at OEM producenterne søger for at tingene leveres i en ordentlig kvalitet.

Så du har valgt at tage et ikke forbrugerprodukt, og forvente at det virker for dig som et forbrugerprodukt - det gør det altså ikke. Hvis du fik en DVD optager som samlesæt af komponenter, så ville den heller ikke være optimeret når du fik den samlet.

At der så er computerproducenter som Midt Data og SHG der misforstår pointen og leverer en PC der bare er samlet og installeret et system på, det skyldes at de kan sælge dem (læs, danskere gider ikke betale for det der er sat rigtigt op) - sammenlign deres løsninger med at købe en United DVD optager - den er heller ikke sat ordentligt op, og leverer et middelmådigt resultat.

Du behøver som ikke have en fagmand ud og kalibrere dit TV, men du gjorde godt i at kunne det selv, for ingen TV bliver leveret i en optimal indstilling, heller ikke med en DVD optager.

Problemet her er at du hårdnakket vælger at ville bruge en HTPC til noget som folk specifikt har fortalt dig ikke er hensigtsmæssigt (lige som det ikke er hensigtsmæssigt at koble din DVD optager på via. component eller lign.) - Zitech skriver specifikt at det IKKE er for folk med CRT TV. Det svarer lidt til at købe nogle nye dyre højttalere, og slutte dem til et gammelt konfirmationsanlæg, og så anklage de nye højttalere for at være elendige ;-) Teknikken i en PC til tv-out er lavet til folk der vil game lidt på et TV, det er ikke lavet til at levere en god kvalitet på en HTPC, og dermed burde en HTPC reelt leveres uden tv-out stik.....

Det jeg mener er at hvis du køber et LCD TV, og køber et Medie Center hos en ordentlig producent (og om Zitech er det, det ved jeg ikke, jeg har ikke haft deres maskine i hånden), så forventer jeg også at kvaliteten er i orden.

Hvis Zitech maskinen heller ikke er ordentligt sat op skyldes det formentligt at prisen skal holdes nede, da danskere allerede ved de 13.500 kr. syntes den er ALT for dyr - men sådan er livet - kvalitet koster. Og ja, det er mange flere penge end en DVD optager, men der er altså også meget mere i det end en DVD optager. Hvis man ikke vil betale prisen for noget ordentligt, så må man forvente at få hvad man betaler for.

Og de folk der mener at de 13.500 kr. er mange penge - ja, det er det nok, men det er ikke i nærheden af hvad et Media Center koster andre steder. Jeg kan tage et par eksempler på de OEM'ere der installerer det software jeg laver:

Niveus Media's Denali maskine koster $4.700, dvs. ca. 29.000, svarende til ca. 38.000 kr. efter Dansk moms og told.

S1 Digital som er en "lavpris" Media Center, dvs. bygget fuldt på standardkomponenter der er kalibreret korrekt (det er de, jeg ved Paul går meget op i det) koster i deres mest solgte udgave $2.500, dvs. ca. 15.625 kr., svarende til ca. 20.000 kr. efter Dansk moms og told.

2 Parts Fusion's maskine ligger i ca. samme prisklasse som S1 Digitals, og er også bare "standardkomponenter".

Voodoo PC som sælger maskiner af standardkomponenter der er smart lakeret (hvis man er til den slags) har maskiner til fra $3.000 til $5.000.

Og det er prisen for et Medie Center i USA fra en bare lidt seriøs producent, problemet er bare at producenterne herhjemme ved godt at det vil danskerne ikke betale, og derfor får vi lavprisløsninger. Og vi er altså selv skyld i det!

Mvh

Brian Binnerup

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Nicolaih: Jeg er som ikke enig med dig - selve tunerens kvalitet er der ikke noget i vejen med. Hauppaug's tuner er en lidt ældre version, og jeg vil give dig ret i at den ikke er 100% på højde med de nyeste tunere (den er til gengæld stabil).

Kvaliteten på et TV er reelt heller ikke tuneren - det er en lang række af ting der forbedrer den kvaliteten som tuneren kan levere - lidt ala. hvad PureVideo gør.

Desværre har vi ikke HDTV i Danmark endnu, men jeg har indtryk af at HDTV tunerne generelt er af en rigtig god kvalitet - og Hauppauges DVB tunere også.

Et eller andet sted vil jeg godt give jer ret i at ud af boksen er kvaliteten af tingene ikke vanvittigt gode - men det kan altså godt lade sig gøre. Når Philips' 1920x1080 LCD kommer ned i en pris jeg kan betale skal jeg gerne gøre forsøget om at matche dens TV kvalitet fra HTPC'en. Det vil dog formentligt være de nye tunere som ville kunne det - fx. den nye NVidia kommer med forventer jeg meget af - ATI's er også mægtig lækker, men deres drivere syntes jeg bare ikke virker stabile nok (og det er klart et problem).

Mvh

Brian Binnerup

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

McFlyDuckman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Kan kun sige at jeg også er enig i at billede kvalitet når man ser Live TV via MCE ikker er så godt som når man ser det direkt på TV.

Har selv MCE 2005 (Rollup 2), 3Ghz Intel P4, Haupphauge 500, Nvidia Pure Video decoder, og Nvidia Radeon 9800 128Mb kort, TV Philips 42PF9966 plasma. TDC kabel tv via alm. antenne. fra grafik kort til TV via DVI og MCE kør med 1280*768 (har prøvet 1080 opløsning men så bliver det bare ringere kvalitet)

Har prøvet at skifte grafikkort men samme problem, skifte decoder samme problem, skifte opløsning samme problem ???

Hvad skal man så gå efter... bedre grafik kort? bedre tuner? eller ?? da jeg kun har et 128Mb grafik kort og det vel er grafikkortet der giver TV billedet så må det vel vare der fejlet er... jeg hved godt der er andre ting i mellom men da tex. Nvidias Pure Video decoder anses af mange som det bedste så er der vel ikke ide i at skifte det??

Nåhh.. men jeg kør videre i min kamp om et bedre billede.

"I assume full responsibility for my actions, except the ones that are someone else's fault."
Til top Vis McFlyDuckman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McFlyDuckman

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Hej Brian

Jeg kan godt følge din argumentation lidt af vejen.

Der hvor kæden hopper af er at Mikkelp og undertegnede ikke taler om "små problemer med billede kvaliteten". Og jeg stiller ikke store krav. Faktisk, syntes jeg at DivX, DVD og Direkte TV er lige godt, når jeg sidder 4 meter væk!!!!. Jeg er nok typen, som sagtens kan leve med kvaliteten af en United DVD afspiller. Men kvaliteten af MCE TV er ikke acceptabel.

Modsat Mikkelp, så har jeg jo netop investeret i et ægte High End HD Plasma. Og da jeg købte det for 2 måneder siden var næste alle på www.avforum.com enige om, at det var den bedste Plasma skærm på markedet. Jeg oplever dog præcis samme "kvalitetfald" mellem DVD/DivX vs. TV, som jeg gjorde på mit gamle B&O MX7000. Og det er denne forskel vi taler om, og som derfor gør at Mikkel med hans CRT SD Skærm er fuldt berettiget til at kommentere kvaliten af MCE's TV. Hvis hans DVD/DivX var tilsvarende dårlig, så kunne problemet jo ikke tilskrives hans TV kort.

Det er muligt at det amerikanske markede er villig til at betale mere for en MCE. Men når du tager f.eks. "Niveus Media's Denali", så er prisen høj, fordi designet er godt, den har passiv køling og dermed lydløs, den har dual tuner HDTV og SD TV, den har masser af harddisk, kvalitets RAM, den har en lille fed TFT skærm indbygget, der er god service osv. osv. Men den består stadig af en Intel Processoer, et standard TV og grafikkort, som dem vi andre oplever problemer med. Og de bruger de samme driver og MPEG decoder, som os andre. Right?

Og hvordan kan de i øvrigt kalibrere den så godt, når de ikke ved hvilken skærm det hele skal køre på?

Hvis det virkelig er et spørgsmål om indstillinger af driver og decoder, så er der jo håb for ude. Men jeg føler mig overhovedet ikke overbevist, og at det kan lade sig gøre. I siger at det kræver prof. viden. Men i kan ikke engang fortælle i hvilken retning i skyder. Og det er det eneste vi vil vide. Eller er det en forretningshemmelighed?

Du skriver at du havde held med at få samme kvalitet på en LCD skærm du havde i en kort periode. Du er den eneste jeg har hørt om, som har opnået dette med MCE. Præcis hvilken skærm var det, hvilket TV Kort, hvilket grafikkort og hvilken MPEG Decoder, og evt. hvilke drivere brugt du? Og kan du huske, hvad du pillede ved? Var det Hauppauge settings, var det MPEG Decoder settings, Grafikkort driver. Bare i hovedtræk.

Jeg har som sagt prøvet med både Hauppauge Tweak util, settings på Nvidia NVDVD, PureVideo og PowerDVD, samt settings på mit ATI kort og selve skærmen. Jeg endte dog med at få et godt DVD/DivX billede, ved udelukkende at indstille på skærmen. Dvs. at Decoder, Grafik Driver og skærm er kalibreret tilfredsstillende. Enig? Mht. til TV har jeg derfor kun mulighed for at pille i Hauppauge kortes indstillinger. Enig? Og der er default indstillingerne bedst... alt andet gør kun billedet endnu dårligere.

Du nævner tidligere i denne thread Sharpness på Hauppauge kortet. Sjovt nok giver det ingen forskel på mit setup (og ja... jeg har bootet mellem ændringerne). Skalaen er fra 1-7 og default 5... men ingen af dem ændre noget væsentligt på mit setup.

Du spørger mig hvad jeg bruger til at kalibrere.

Jeg har købt "The Calibrator DVD", og den har jeg brugt til at kalibrere min skærm. Og jeg er som sagt tilfreds med DVD afsplling. Det samme gælder DivX, som er af meget tilfredsstillende kvalitet. TV er lidt sværre at kalibrere. Du skriver at du kalibrerede dit Hauppauge kort med DVE. Hvordan gør man det... jeg mener, DVE er en DVD, og kører jo ikke gennem Hauppauge kortet, som kun bruges til TV! Den måde jeg kalibrere mit TV på er primært ved at skifte mellem forskellige live signaler, og prøve at få det til at ligne live TV. Men jeg har også prøvet at bruge et "prøve billede" på Svensk TV2. Mit TV giver desværre ikke mulighed for at lave Picture in Picture på VGA indgangen.

Igen... så vil jeg opfordre alle som har et system, hvor de får en ordentlig kvalitet til at sende en TV optagelse af f.eks. OBS på DR1 til undertegnede på tjementum (@) gmail.com. Jeg antager at du også kan optage på dit system Brian... så selv om du ikke pt. kan lave en sammenligning med direkte TV, så ville det jo være sjovt nok, at se om du kan lave en bedre optagelse en os. Hvis du ikke kan, vil du jo i følge dine egne argumenter være i stand til at få et endnu bedre setup. Er vi enige om at der ikke er forskel på Live TV og en Optagelse, når man bruge MCE!

PS: Modsat Mikkel, oplever jeg dog ikke at der er slæb efter billedet.

Thomas

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

McFlyDuckman skrev:
Hvad skal man så gå efter... bedre grafik kort? bedre tuner? eller ??

Gå efter et LCD TV der understøtter 1:1 pixelmapping i panelets fulde opløsning via HDMI eller DVI (1366x768 / 1360x768 eller 1280x1024), så du undgår unødvendig dobbelt skalereing. Det er bedst helt at undgå skalering i TV'et når du anvender HTPC. Det understøtter dit Philips LCD desværre ikke. Nogle af de LCD TV der ikke understøtter 1:! pixelmapping via HDMI / DVI-D, understøtter det ved VGA. Hvis dit TV gør det, kan det være en fordel at anvende VGA i stedet for DVI-D.

Prøv at læse dette emne: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27344

Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Er der håb om at det kan blive bedre med et DVB-T kort ?
Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

dk2000 skrev:

Ja, det bliver det højst væsentlig bedre. Man undgår meget af det sne som man oplever ved analoge udsendelser på et højopløst LCD TV.

Det svarer ca. til at skifte fra TDC's analoge kabel-TV til Selector (DVB-C).

Men kvaliteten ved DVB-T/C/S afhænger også af hvor hård en MPEG-2 komprimering de har valgt at udsende kanalen i.

Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

McFlyDuckman skrev:

Kan kun sige at jeg også er enig i at billede kvalitet når man ser Live TV via MCE ikker er så godt som når man ser det direkt på TV.

Endnu en med en god Plasma, og ordentlig HTPC

McFlyDuckman skrev:

Har selv MCE 2005 (Rollup 2), 3Ghz Intel P4, Haupphauge 500, Nvidia Pure Video decoder, og Nvidia Radeon 9800 128Mb kort, TV Philips 42PF9966 plasma. TDC kabel tv via alm. antenne. fra grafik kort til TV via DVI og MCE kør med 1280*768 (har prøvet 1080 opløsning men så bliver det bare ringere kvalitet)

Hvilken nativ opløsning har din Plama? Prøv evt. med VGA i nativ opløsning. Jeg får et bedre billede via VGA end jeg gør med DVI->HDMI på min Panasonic TH42PV500.

McFlyDuckman skrev:
Hvad skal man så gå efter... bedre grafik kort? bedre tuner? eller ?? da jeg kun har et 128Mb grafik kort og det vel er grafikkortet der giver TV billedet så må det vel vare der fejlet er... jeg hved godt der er andre ting i mellom men da tex. Nvidias Pure Video decoder anses af mange som det bedste så er der vel ikke ide i at skifte det??

Hvordan er DVD afspilling via MCE. Hvis det er ordentligt, som hos mig, er det vel hverken Grafikkort eller Decoder! Eller er det bare en skrive fejl... mender du TV kortet?

Jeg er kommet frem til at synderen er TV Kortet. Enten hardware eller evt. (hvis vi er heldige) bare driver eller forkerte settings. Eller retter... jeg tror faktisk, at MCE er dårlig fordi alt bliver MPEG Endoced før det vises på skærmen (derfor de 2 sekunders forsinkelse i fht. live tv)... og dette giver vel pr. definition et dårligere billede. Og derfor er der ikke håb før MCE supportere live TV uden at det først skal hardware encodes, og det tror jeg ikke der er plan om. Så kan vi jo selvfølgelig vente på ægte digital HD TV.

Jeg tror jeg skifter til NVidia's nye TV kort + grafik, når det kommer (hvis det altså får ordentlige anmeldelser). Det vil give Nvidia hele vejen. Ikke at jeg i virkligheden tror det hjælper ret meget.

McFlyDuckman skrev:

Nåhh.. men jeg kør videre i min kamp om et bedre billede.

Det samme gør jeg. Lad høre, hvis du har heldet med dig.

Thomas

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd skrev:

Gå efter et LCD TV der understøtter 1:1 pixelmapping i panelets fulde opløsning via HDMI eller DVI (1366x768 / 1360x768 eller 1280x1024), så du undgår unødvendig dobbelt skalereing.

1:1 pixlemapping + DVI forbindelse er selvfølgelig at fortrække. Men Plasma skærme er stadig bedre til at gengive farver end LCD, så vi er ude i virklig super optimering nu. OG det vil helt sikker ikke kunne løse problemet med dårlig TV i MCE. Hvis det var løsningen, hvordan kan DVD og DivX så være godt?

Og må jeg minde om at et PAL signal er totalt skod opløsning, så det er med garanti ikke løsningen på det problem denne thread omhandler.

Thomas

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd skrev:

dk2000 skrev:

Ja, det bliver det højst væsentlig bedre. Man undgår meget af det sne som man oplever ved analoge udsendelser på et højopløst LCD TV.

Svaret er Nej. MCE 2005 fik desværre ikke support for digital kabel i Rollup2. Så længe vi taler MCE skal vi vente til Vista.

Hvis man er til Medio Portal, eller ligende kan det dog lade sig gøre. Se evt:
http://hjem.tele2adsl.dk/oleperch/DVB/DVB.html

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

tjementum skrev:
Snurrerundtlyd skrev:

dk2000 skrev:

Svaret er Nej. MCE 2005 fik desværre ikke support for digital kabel i Rollup2. Så længe vi taler MCE skal vi vente til Vista.

Hvis man er til Medio Portal, eller ligende kan det dog lade sig gøre. Se evt:
http://hjem.tele2adsl.dk/oleperch/DVB/DVB.html

Hvad svarer du nej til? Nu spurtge han jo om DVB-T (til mastebaseret TV) og ikke DVB-C (kabel-TV). Ukodet DVB-T er også understøttet i MCE og man må formode at man opnår bedre billede med DVB-T end et analogt signal. Ligesom man opnår et bedre billede med Selector frem for analogt kabel-TV.

Men hvis man kigger efter et alternativ til Selector, så er det bedste nok at bruge Media Portal og et DVB-C kort med Viaccess CAM modul. Hverken DVB-C eller CI er nemlig understøttet i MCE endnu.

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd skrev:

Hvad svarer du nej til? Nu spurtge han jo om DVB-T (til mastebaseret TV) og ikke DVB-C (kabel-TV). Så vidt jeg ved er ukodet DVB-T også understøttet i MCE og man må formode at man opnår bedre billede med DVB-T end et analogt signal. Ligesom man opnår et bedre billede med Selector frem for analogt kabel-TV.

Sorry.  DVB-T/DVB-C... min fejl. DVB-T... er det så til satellit, eller vil det også kunne bruges via kabel?

Men igen... medmindre at DVB-T kortene er væsentlig bedre end almindlige kort, så er det ikke løsningen på problemet i denne thread.

Jeg tror stadig på at det skyldes at signale MPEG encodes før det kommer ind i MCE, og det er her det går galt, da det pr. definition giver kvalitetstab.

Men jeg har aldrig prøvet det, så det ville være intessant at høre om man kan får et lige så godt signal via MCE som hvis man kørere det direkte på TV'et.

Thomas

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

tjementum skrev:
Sorry.  DVB-T/DVB-C... min fejl. DVB-T... er det så til satellit, eller vil det også kunne bruges via kabel?

Nej, DVB-T kan hverken bruges til satellit eller kabel-TV! Som jeg skrev i mit forrige indlæg er DVB-T til mastebaseret TV, (tidligere blev det kaldt jordbaseret TV, men det var der mange der misforstod og toede betød kabel-TV med kabler i jorden, så denne betegnelse er man gået bort fra og siger nu mastebaseret TV i stedet for).

Dvs. det signal man modtager med en alm. antenne fra den nærmeste TV-sendemast. Til April 2006 bliver der sendt DR1, DR2 og TV2 i DVB-T over hele landet, samtidig med at det analoge signal bliver samsendt indtil 2009, hvorefter det anloge mastebaserede signal bliver lukket ned.

Klik på DTT kortet her for at se hvor de forskellige DVB-T sendere står og på hvilken frekvens de kommer tilat sende: http://www.dr.dk/omdr/index.asp?aid=378

DVB-T = Digital Video Broadcasting-Terrestrial (Digital mastebaseret TV)

DVB-C = Digital Video Broadcasting-Cable (Digital Kabel-TV)

DBV-S = Digital Video Broadcasting-Satellite (Digital Satellit TV)

tjementum skrev:
Men igen... medmindre at DVB-T kortene er væsentlig bedre end almindlige kort, så er det ikke løsningen på problemet i denne thread.

De er væsentlig bedre. Bare sammelign analog kabel-TV med signalet fra en selector, der er stor forskel. Med DVB-T er det ennda digital ind i PC'en og videre helt til panelte, i modsætning til Selector som kun har analogt RGB output.

tjementum skrev:
Jeg tror stadig på at det skyldes at signale MPEG encodes før det kommer ind i MCE, og det er her det går galt, da det pr. definition giver kvalitetstab.

DVB-C, DVB-S og DVB-T er altid i MPEG-2 format når du modtager det, så det skal ikke encodes på din PC, det er llerede gjort på TV stationen eller hos kabeludbyderen. På trods af MPEG-2 komprimereingen er Selector meget bedre end det tilsvarende analoge signal. DVD film er også altid MPEG-2 komprimerede og det er også bedre end et analogt TV signal selvom opløsningen er den samme.

Med DVB er det muligt at holde signalet digital helt fra det digitale videokamera som TV-stationerne bruger og helt ud til LCD paneltet, uden på noget tidspunkt at blive konverteret til analogt. Det eneste der sker er at det bliver MPEG-2 komprimeret inden det bliver udsendt og så MPEG-2 decodet i modtageren.

Når der engang kommer HD-DVD og/eller bliver det komprimeret i H.264, som er er bedre og ylder mindre end MPEG-2, men også mere beregningstung og kræver derfor mere af hardwaren. HDTV vil højst sandsynlig også blive udsendt H.264 komprimeret engang i fremtiden.

Det er helt utænkeligt at udsende TV signaler ukomprimeret dat det vil kræve alt for meget båndbredde. Men selvom digital TV bliver komprimeret er det ofte bedre end analogt TV fordi man undgår "sne", skygger fra antennereflektioner osv. Anloge TV signaler er også båndbredde-begrænset og er langt fra perfekte. Komprimerer man digitalt TV for hårdt oplever man ofte pixelereing og signalet kan derfor blive ringere end et analogt, men så længe man ikke komprimerer det for hårdt er det bedre end analogt TV. Men TV båndbredde på stallitter osv. koster mange penge og derfor vil man gerne komprimere så meget som muligt, men helst uden at det går ret meget ud over kvaliteten. Nyhedsudsendelser og andet med meget stillestående billede kam komprimeres meget hårdere end sport og andet me meget bevægelse i billedet. Det er som regel ved hurtige bevægelser i billedet at man oplever pixelering hvis signalet er komprimeret for hårdt, det hænger samme med hele princippet i hvordan MPEG komprimereing forgår. Man sender i grove træk kun oplysninger om det der ændrer sig i billedet, i forhold til forrige billede, jo mere der bevæger sig jo flere informationer er man derfor nødt til at sende.

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

det lyder jo godt - jeg går ud fra at DVB-T stadig er interlaced.

Er der nogen der har prøvet at hive et svensk DVT-T signal ned - altså dem der bor i nærheden af øresund ?

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

dk2000 skrev:
det lyder jo godt - jeg går ud fra at DVB-T stadig er interlaced.

Er der nogen der har prøvet at hive et svensk DVT-T signal ned - altså dem der bor i nærheden af øresund ?

Det dankse DVB-T er allerede startet op med testsendinger i Nordjylland fra Nibe og Tolne senderne.
Se under DTT her: http://www.dr.dk/omdr/index.asp?aid=378

Læs mere her:
http://www.dr.dk/omdr/index.asp?aid=1027
http://www.dr.dk/Videnskab/Harddisken/Programmer/2005/09/091 6102506.htm

Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 21 Oktober 2005 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Nicolaih skrev:
Hej eksperter,
Jeg har netop lavet en HTPC på en ny IBM PC med hauppauge 500 og et 6200 grafikkort.
Jeg har forsøgt VGA og DVI imod mit 42" plasma og diverse CRT apparater, men billedet er elendigt uanset hvad der gøres. Antennesignalet er ellers perfekt når det skal vise billeder gennem den normale tuner på vores forskellige TV.
Findes der højkvalitets tunerkort ( evt eksterne ) hvor man slipper for denne dårlige kvalitet som tvinger en til at benytte TV'ets egen tuner ?
Mvh
Nicolai

Du spurgte og jeg svarede MSI TV@nywhere og svarer nu igen, MSI TV@nywhere.
Men for at få god kvalitet kræver det at du ikke blander diverse encodere og decodere ind i signalvejen og bruger Dscaler til at de-interlace billedet.
Du skriver ingen steder i den 3 sider lange tråd at du bruger MCE så det går jeg ikke ud fra er et krav. Derfor anbefaler jeg Dscaler på det kraftigste.
Nu skriver jeg godt nok at jeg bruger TV@nywhere men jeg bruger ikke tuneren på kortet da lyden af en eller anden grund (trods MSI's info) kun er mono. Jeg bruger i stedet composite indgangen med min Panasonic video's tuner som signalkilde. Jeg har også brugt ekstern højkvalitets tuner (Zinwell) som signalkilder via s-video ind på samme tv-kort og kvaliteten er så en lille smule bedre.
I begge tilfælde er kvaliteten laaangt fra "elendigt" og "dårlig kvalitet", faktisk er billedet flot.
Kvalitets forskelle kommer primært fra tv-kignings/de-interlacing programmet når vi kigger på HTPC'en alene og naturligvis under forudsætning af at alt der kan kalibreres er kalibreret.
Mpeg2-encoding/decoding er også en del af den signal behandlig i nogle tv-kignings-programmer, men altså den del der klart bør undgåes hvis kvalitet er en faktor man ønsker at forbedre.

Jeg har lige checket op med min bror om hvad han synes er forskellen på at se "gennem encoding/decoding" og se direkte i Dscaler (med PVR150):
Enc/dec billedet er grynet/kornet med encoding artifacts, specielt i områder af billedet med mange microdetaljer bliver det hele udgnideret eller får tydelig blocking, det samme gælder i scener med meget bevægelse.
Via Dscaler er billedet bare helt rent og uden nogen problemer.

Til sidst: Nej, Dscaler er ikke fyldt med flere bugs end de fleste andre programmer vi omgiver os med til dagligt.
Jeg (og hele min familie (vi er 5)) har brugt det uden problemer i over 2½ år nu.

Henrik

Til top Vis Sinobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinobi

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Sinobi skrev:

Du skriver ingen steder i den 3 sider lange tråd at du bruger MCE så det går jeg ikke ud fra er et krav.

Tja... det står jo i subject på denne thread .

Men derfor har dine input til denne thread været meget intressante.

Sinobi skrev:

Kvalitets forskelle kommer primært fra tv-kignings/de-interlacing programmet når vi kigger på HTPC'en alene og naturligvis under forudsætning af at alt der kan kalibreres er kalibreret.
Mpeg2-encoding/decoding er også en del af den signal behandlig i nogle tv-kignings-programmer, men altså den del der klart bør undgåes hvis kvalitet er en faktor man ønsker at forbedre.

Se.... her bekræfter du mig i min konklusion. MCE bruger altid encoding/decoding af signalet... også ved live TV. Og det er derfor vi har de problemer vi skriver om her. Hvilket også er grunden til at MCE altid er 2 sekunder forsinket, og zapping mellem kanalerne tager mindst 2 sekunder.

Og det forklarer også hvorfor der ikke er kvalitetsforskel på LiveTV og det man optager.

Sinobi skrev:

Enc/dec billedet er grynet/kornet med encoding artifacts, specielt i områder af billedet med mange microdetaljer bliver det hele udgnideret eller får tydelig blocking, det samme gælder i scener med meget bevægelse.

Beskriver meget godt det jeg oplever, og det denne thread omhandler.

Sinobi skrev:

Via Dscaler er billedet bare helt rent og uden nogen problemer.

Med fare for at dumme mig. Dscaler er en MPEG Decoder som PowerDVD og Nvidia PureVideo/NVDVD. Right? Så er spørgsmålet bare om man kan får MCE til at bruge Dscaler? Hvilket jeg tvivler på. Den er i hvert fald ikke certificeret til MCE, men det er jo muligt man kan lave et hack.

Men... så vidt jeg forstår så er DScalar til ukomprimeret MPEG2, i modsætning til PowerDVD/NVDVD.... hvilket er grunden til det bedre billede... korrekt? Men vil man så kunne bruge den til at optage med... eller vil det bare fylde mere?

Og... så fand jeg det sværre ud af at Dscalar ikke er supporteret på Hauppauge 250/350, og dermed vel helle ikke 150 og 500?!?!.

Thomas

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

tjementum skrev:
Men... så vidt jeg forstår så er DScalar til ukomprimeret MPEG2,...

Den sætning giver jo ingen mening. MPEG-2 er en kompressionsform, og der er derfor ikke noget der hedder ukomprimeret MPEG-2. Alt MPEG-2 materiale er komprimeret.
På samme måde er der heller ikke noget der hedder ukomprimeret MP3 når vil taler om musik.

NVDVD og PowerDVD er iøvrigt ikke MPEG-2 decodere, men multimedie afspillere (med tilhørende/indbygget MPEG-2 decoder) i stil med Windows Media Player.
http://www.nvidia.com/page/nvdvd.html

NVIDIA's MPEG-2 decoder plug-in hedder NVIDIA PureVideo Decoder (tidligere NVIDIA DVD decoder).
http://www.nvidia.com/object/dvd_decoder.html

Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Dscaler er 2 ting.......og så alligevel ikke.....

Dscaler 4.x.x er et komplet program til at deinterlace interlacede tv signaler fra video indput på et videograbber kort eller tv-tuneren på et videograbber kort hvis kortet har en sådan (eller dshow filer der loades ind i Dscaler).

Dscaler 5.x vil med tiden blive afløser for 4.x , men er forløbig kun nået til MPEG2 decoderen som bliver en del af en komplet pakke en gang i fremtiden.
Dscaler 5.x MPEG2 decoderen er stadig lablet "alfa" men fungerer ret stabilt og godt (ihvertfald set i forhold til at det er en alfa). Den indeholder endnu ikke de-interlacing rutiner til video materiale men kun bob og weave, så den er endnu kun beregnet til at håndtere film materiale. Den næste version skulle dog indeholde video-deinterlacing rutiner som er bedre end dem i version 4.x som ellers regnes for at være de bedste på markedet.
Billedekvalitets mæssigt er Dscaler 5.x MPEG2 decoderen en lille anelse bedre end Nvidia's at dømme ud fra brugervurderinger rundt om på nettet, og dermed det bedste man kan opnå i øjeblikket, men altså endnu uden video-deinterlacing.

Den med "ukomprimeret mpeg2" har jeg aldrig hørt om før ;)

Dscaler 4.x understøtter PVR 150 fra 4.1.13 og frem, muligvis med bug's da 4.1.13 er under en uge gammel men lad os nu se.

MCE i thread subject.......øhh høm, ups. Den overså jeg....sorry.
Men OK jeg glæder mig over at jeg ikke bruger MCE så.
Under alle omstændigheder er det ikke TV-kortene der er noget l**t, men måden man bruger dem på er er afgørende.

Hygge
Henrik

Til top Vis Sinobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinobi

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum