Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 11:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: TV kvalitet i MCE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
theben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Status: Offline
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Har I bemærket om der er forskel på kvaliteten af MCE tv, hvis man ikke har noget divx codec installeret.
Jeg kan se en forbedring alt efter hvilken divx codec jeg bruger og selvfølgelig bedst hvis der ikke er nogen installeret.

Kan se på min nyinstallerede version af MCE 2005, at man ikke længere får Sonic decoder installeret eller vel snarere at den bliver fjernet ved opdatering med Rollup 2.

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

tjementum skrev:

Men... så vidt jeg forstår så er DScalar til ukomprimeret MPEG2, i modsætning til PowerDVD/NVDVD.... hvilket er grunden til det bedre billede... korrekt? Men vil man så kunne bruge den til at optage med... eller vil det bare fylde mere?

Lad mig omformulere. Så vidt jeg fårstår så virker Dscaler kun med et RAW ukomprimeret signale. Dette er grunden til at DScaler ikke virker med Hauppauge 150/250/350/500, da de kun kan levere et komprimmeret MPEG signal.

Derfor er det i sidste ende Hauppauge kortne der er problemet. Kombineret med MCE som kun supportere kort, som levere et MPEG signal (hvis jeg husker rigtigt).

Se f.eks. : http://www.dscaler.org/phpBB/viewtopic.php?t=2598&highli ght=mce (Ved ikke om dette er en pålidelig kilde).

Se dog også: http://www.dscaler.org/phpBB/viewtopic.php?t=4901&highli ght=mce, hvor der en der har fået DScaler til at virke med MCE (hvilket TV kort der bruges nævnes dog ikke).

Men Sinobi: Kan du optage TV med dit setup? Og er det du optager i lige så god kvalitet som live TV?

Thomas

Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Forkert forkert.
Som jeg nu har skrevet nogle gange understøtter ihvertfald Dscaler 4.1.13 PVR150 og derfor muligvis også 250/350/500. Dette er jeg sikker på da min bror (som er på besøg her i weekenden) har PVR150, og det virker med Dscaler 4.1.13. Det Dscaler 4.x gør er, at det grabber video'en direkte fra videoA/D konverteren og før MPEG2-encoderen.
Din første link kan ikke bruges til noget da den er flere år gammel og der er sket ufatteligt meget siden da.
Den anden link er til version 5.x ... altså er det kun om MPEG2-decoderen.
Jeg mener at have set på AVSForum at man godt kan bruge Dscaler 5.x med MCE men kvaliteten bliver altså kun en anelse bedre end med Nvidia og den forskel er så lille, at det faktum at billedet først bliver MPEG2 encodet og decodet vil ødelægge så meget at der ikke er nogen grund til at kæmpe med at skifte codec producent.

Jeg bruger Dscaler 4.1.12 til at se TV med og den fungerer fint til at optage med.
Da encodingen kører i software betyder at man skal have en nogenlunde kraftig PC for at det kan køre problemfrit.
Jeg bruger M-JPEG til at komprimere billedet med og kvaliteten er meget tæt på perfekt.
Til gengæld fylder den optagede fil så også ret meget, ca. 6 GB/time hvis jeg husker rigtigt.
Hvis jeg så vil gemme optagelsen i længere tid eller brænde den ud på DVD smider jeg den igennem VirtualDub og encoder den til XVID. Det er mere besværligt men jeg har som regel aldrig brug for at se udsendelser mere end en gang.
Kvalitets forringelsen er så lille at det kræver en ret god projektor for at man kan få øje på forskellen. For at være mere præcis er kvaliteten mage til jpeg billeder gemt i højeste kvalitet (og det er faktisk også det de bliver gemt som, bare i én fil).

Henrik

Til top Vis Sinobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinobi

tjementum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Tjek lige dette link:

http://www.thegreenbutton.com/community/shwmessage.aspx?Foru mID=42&MessageID=97920&TopicPage=4

Jeg har ikke prøvet det endnu, men der er flere i denne thread der bekræfter at de kan få bedre billedekvalitet i Live TV, ved at at lavet et reigstry hack, som skruer op for Bitraten.

Har gæster i dag, men vil prøve det senere.

Thomas

theben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hvis man vil se hvor godt en billede der kan komme udaf en PVR 500 kan du prøve at installere Dscaler 4.x , jeg skulle lige se om den virkede på på pvr 500 og den gør den, installerede den og scannede kanaler på 30 min, bare ved at rette lidt i video setting fik jeg en noget bedre billede en i MCE, så om ikke andet kan det jo bruges til reference.
Min Pentium M 1,86 ligger på 33-40% i CPU ved brug af Dscaler.

malkekoen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2004
Sendt: 15 November 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Noget nyt i sagaen?
Til top Vis malkekoen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af malkekoen

techno283
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 November 2005 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har prøvet det registry hack som er nævnt i tjementums indlæg tidligere, det gav en anelse bedre billede , men til gængæld fik jeg problemer med stabiliteten af maskinen.

Jeg har dog opnået betydelige forbederinger, efter at jeg har geninstalleret hele gøjemøget.

Efter at have kørt med det samme setup i næsten et år, med diverse hacks som smartguide etc. tænkte jeg at nu havde jeg muligheden for at lave en installation som var helt efter bogen. Samtidigt opdagede jeg rent tilfældigt at hauppauge kortet støjer temmelig meget hvilket betød at der var tydelig interferens mellem TV kortet og mit ATI radeon 9600 grafik kort. efter at jeg har afskærmet et fladkabel fra VGA porten til printkortet på grafik kortet fik jeg et markant bedre billede.

Billed kvaliteten er nu acceptabel fra min HTPC, uden at være i nærheden af min samsungs LE32R53B indbyggede tuner. DVD og HD er selvfølgelig stadig markant bedre.

Mit setup er som følger:

Soltek barebone, 3.0 GHz, 200 GB HD, 512 MB Ram, PVR 500 MCE, ATI Radeon 9600. Tilslutning via VGA porten i 1366x768 opløsning.

Nyeste drivere til ATI kortet fra ATI hjemmeside, nyeste driver til Hauppauge kortet og nyeste Nvidia DVD decoder.

Som tjementum skriver i et tidligere indlæg så tror jeg ikke vi kommer det meget nærmere nu, før vi får er ordentligt digitalt feed, eller alternativt nogle nye og markant bedre TV kort.

mvh

Techno283

Til top Vis techno283's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techno283

LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Sendt: 16 November 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Kan det virkelig passe, at man højst kan få en middelmådig tv-kvalitet med en HTPC??

Nu har jeg læst, købt, installeret, testet, læst, testet, formateret, købt, læst.....osv. osv...., og har nu en ganske velfungerende HTPC - MEN i min verden skal den kunne bruges til at vise billeder, film, spille musik og sidst men ikke mindst vise TV og fungere som PVR, og min konklusion indtil videre er at kvaliteten er skuffende!! Alt viker helt efter hensigten, men som sagt er kvaliteten skuffende. Mit almindelige tv-tuner sparker i hvert fald røv, i forhold til tv over HTPC.

Mit system kan helt sikkert tunes noget mere, men når jeg læser rundt omkring, så synes jeg at gennemsnittet af folk ikke er helt tilfredse. Brugbart JA, godt NEJ.....

Er der bedre at købe en HDD til PVR delen? Så smutter lidt af princippet med en HTPC jo?

Skal lige sige at jeg kører med et Sapphire Theatrix 550PRO kort, og NVIDIA dekoder. Ved at flest bruger 150/500 kort, men test viser nu at 550PRO skulle have ganske god kvalitet. Nogle er bange for stabiliteten, men mit kører nu stabilt nok, det er selve TV-kvaliteten jeg er skuffet over!

mvh

LBA75

Til top Vis LBA75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LBA75

techno283
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 November 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg tror vi bliver nødtil at vente og se, de nuværende TV kort encoder til en båndbredde som ikke er tilstrækkelig til et ordentligt billede. DVD og HDTV materiale er født digitale fra starten, og kan derfor give et højkvalitetsbillede.

Jeg håber jeg tager fejl meeen....

Og op med humøret, det varer ikke så længe inden vi får hele molevitten ind digitalt via et fiber kabel fra El selskaberne, og så sparker det for alvor r.. øh bagdel !

Er der nogen som har set nogle HD Recordere som optager i en fornuftig kvalitet ? Hvis Ja - så må der jo være håb endnu :-)

mvh

Techno283

Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 16 November 2005 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Som jeg (næsten) har sagt før: Hvis kvaliteten er SÅ vigtig så lad være med at bruge MCE og brug Dscaler til at se TV.....

Henrik

Til top Vis Sinobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinobi

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Sendt: 17 November 2005 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Meget vigitg og længe ventet nyhed til MCE i dag!
Nu kan man for første gang bruge DVB kort med CAM. Det vil sige at man kan indsætte et
TechnoTrend TT-budget T/S/C-1500 PCI-kort med CAM modul (eller Hauppauge WinTV-NOVA-CI-S eller andre TechnoTrend TT-1500 OEM kort) i sin MCE PC og helt erstatte satellit receiveren, Selector til TDC, eller "Det digitale Spejl" til Stofa. Så skal man slet ikke bøvle med tvilsom kvalitet på analoge tunerkort mere. Har man satellit (DVB-S) kan man fra April 2006 modtage DR1, DR2 og TV2 med et DVB-T kort.

Ifølge hardware producenten Technotrend er man de første der er klar med software der gør det muligt at se betalings-tv på Windows Media Center 2005.

Der skal bruges et kort fra Technotrend TT budget serien og common interface udvidelse fra Tecnotrend dertil. Man skal bemærke at det ikke er alle kort i budget serien der understøtter cam udvidelsen. TT budget S-1500 gør.

Driver fra Technotrend kan hentes på deres hjemmeside http://www.technotrend.de/english/download/download.html

• TT_MCE_Tools.zip (1.55MByte) CA solution for Microsoft Windows XP Media Center Edition 2005 for all TechnoTrend DVB budget cards with CI Interface (16.11.2005)
Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2005 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

techno283 skrev:
Samtidigt opdagede jeg rent tilfældigt at hauppauge kortet støjer temmelig meget hvilket betød at der var tydelig interferens mellem TV kortet og mit ATI radeon 9600 grafik kort. efter at jeg har afskærmet et fladkabel fra VGA porten til printkortet på grafik kortet fik jeg et markant bedre billede.
Det bliver altid anbefalet at placere tunerkortet i PCI-slotten længst væk fra grafikort og CPU for at opnå mindst mulig inteferens.
Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

Sneppevej
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: København
Sendt: 17 November 2005 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd skrev:
Nu kan man for første gang bruge DVB kort med CAM. Det vil sige at man kan indsætte et
TechnoTrend TT-budget T/S/C-1500 PCI-kort med CAM modul (eller Hauppauge WinTV-NOVA-CI-S eller andre TechnoTrend TT-1500 OEM kort) i sin MCE PC og helt erstatte satellit receiveren, Selector til TDC, eller "Det digitale Spejl" til Stofa. Så skal man slet ikke bøvle med tvilsom kvalitet på analoge tunerkort mere. Har man satellit (DVB-S) kan man fra April 2006 modtage DR1, DR2 og TV2 med et DVB-T kort.

Hvis det passer bestiller jeg med det samme. Kan nogen vejlede mig lidt nærmere eller er dette det rigtige valg:
http://shop.technotrend.de/shop.php?mode=show_detail&lan g=de&group=4&sid=865dc907553a15fc90c59e908efb5f9b&am p;am p;am p;s=&id=18

Eller er det her mere rigtigt:
http://shop.technotrend.de/shop.php?mode=show_detail&lan g=de&group=2&sid=865dc907553a15fc90c59e908efb5f9b&am p;s=&id=5

sammen med:

http://shop.technotrend.de/shop.php?mode=show_detail&lan g=de&group=6&sid=865dc907553a15fc90c59e908efb5f9b&am p;s=&id=25

Det skal bare virke til MCE 2005 R2 i stedet for min nuværende TDC Selector, som jeg så kan sælge ;-)

Til top Vis Sneppevej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sneppevej

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2005 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Sneppevej skrev:
Snurrerundtlyd skrev:

Hvis det passer bestiller jeg med det samme. Kan nogen vejlede mig lidt nærmere eller er dette det rigtige valg:
http://shop.technotrend.de/shop.php?mode=show_detail&lan g=de&group=4&sid=865dc907553a15fc90c59e908efb5f9b&am p;am p;am p;am p;am p;am p;am p;am p;am p;am p;am p;am p;am p;am p;s=&id=18

Eller er det her mere rigtigt:
http://shop.technotrend.de/shop.php?mode=show_detail&lan g=de&group=2&sid=865dc907553a15fc90c59e908efb5f9b&am p;am p;am p;am p;am p;am p;am p;am p;am p;am p;am p;am p;s=&id=5

sammen med:

http://shop.technotrend.de/shop.php?mode=show_detail&lan g=de&group=6&sid=865dc907553a15fc90c59e908efb5f9b&am p;am p;am p;am p;am p;am p;am p;am p;am p;am p;am p;am p;s=&id=25

Det skal bare virke til MCE 2005 R2 i stedet for min nuværende TDC Selector, som jeg så kan sælge ;-)

Det første kort du nævner er ikke understøttet af de nye MCE drivere med CAM understøttelse. Det virker kun med TT-budget C-1500 (Kabel-TV), TT-budget S-1500 (Satellit) og TT-budget T-1500 (antenne).

Du skal bruge kortene fra link nummer 2 (TT-budget C-1500) og link 3 (Common Interface für TT-budget-S/C/T-1500), desuden skal du bruge et Viaccess CAM til TDC. Til Stofa skal bruges et Irdeto CAM i stedet for Viacess.

Måske er det en god idé at købe fra nedenstående tyske webshop, det er ca. 20 € billigere for TT-budget C-1500 + Common Interface PCI end direkte hos TechnoTrend og her kan du desuden købe det påkrævede CAM modul: http://www.dvbshop.net

TT-budget C-1500 (DVB-C kort til kabel-TV) 79,00 €:
http://www.dvbshop.net/product_info.php?cPath=2_14&produ cts_id=300

Common Interface PCI for Technotrend Budget series (new) 29,90 €:
http://www.dvbshop.net/product_info.php?cPath=2_14&produ cts_id=302

VIACCESS RED CAM I/II (skal kun bruges til TDC Selector abonnement) 44,90 €: http://www.dvbshop.net/product_info.php?products_id=107

Euro Irdeto CAM (skal kun bruges til StofaXtra/"det digitale spejl") 44,90 €: http://www.dvbshop.net/product_info.php?products_id=271

Sub-total pris for kabel-TV pakke: 79,00 € + 29,90 € + 44,90 € = 153,80 € (+ forsendelse)
Forsendelse til DK med GLS (General Logistic Service): 1,1 kg: 9,00 €
Total inkl. forsendelse: 153,80 € + 9,00 € = 162,80 € ~ 1.214 kr.

Sneppevej
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2005 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Tak Snurrerundtlyd :-)

Du har jo gjordt alt arbejdet for mig - jeg vil bestille det i morgen. På et par betingelser

1: Der er altså ingen tvivl fra din side om at det vil virke præcist som en selector ?

2: Vil TDC guiden mon stadig virke ?

3: Det vil vel så også betyde at man kun får et tv program ind i MCE af gangen ?

4: Vil du tro at jeg kan bruge mit nuværende Hauppauge PVR500 som ekstra tuner?

5: Vil TV kvaliteten blive den samme som med Selectoren, eller bliver der mon et tab fordi det nu skal "gennem" en pc. Min forbindelse til mit Plasma er VGA.

Lidt mange spørgsmål, men håber at du kan hjælpe...

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2005 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Sneppevej skrev:
1: Der er altså ingen tvivl fra din side om at det vil virke præcist som en selector ?

Det er på egen risiko, jeg betaler ikke regningen hvis du ikke kan få det til at fungere. Men jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle kunne fungere.

Sneppevej skrev:
2: Vil TDC guiden mon stadig virke ?

Til MCE skal du vel bruge Microsoft's egen EPG?

Sneppevej skrev:
3: Det vil vel så også betyde at man kun får et tv program ind i MCE af gangen ?

Jeg er ikke helt klar over om der bliver sendt flere kanaler på samme frekvens på DVB-C, ligesom tilfældet er med f.eks. DVB-T, hvor både DR1, DR2 og TV2 bliver sendt på samme frekvens. Men de kræves som minimum at kanalerne sendes på samme frekvens for at kunne modtage flere med samme tuner på én gang -ellers må du købe en tuner mere. Men start ud med en for at se hvordan det spiller. Du skal nok ikke satse på at kunne modtage mere en en kanal pr. tuner ad gangen.

Sneppevej skrev:
4: Vil du tro at jeg kan bruge mit nuværende Hauppauge PVR500 som ekstra tuner?

Ja det vil jeg mene.

Sneppevej skrev:
5: Vil TV kvaliteten blive den samme som med Selectoren, eller bliver der mon et tab fordi det nu skal "gennem" en pc. Min forbindelse til mit Plasma er VGA.

Jeg vil tro TV kavliteten er mindst lige så høj som med Selector, sikkert bedre da PC'en ofte har en bedree scaler end flaskærmen selv, hvis du har et godt video grafikkort som f.eks. Nvidia 6600, 6800 eller 7800, der vel nok er de bedste på markedet mht. til videokvalitet pt.

Men jeg ved at det længe har kunnet lade sig gøre at erstatte Selector med et DVB-C kort med CI og VIACCESS CAM. Problemet med MCE understøttelse hidtil har været at MCE ikke understøtter CI (Common Interface), men det skriver TechnoTrend jo at e har løst nu, så man også kan bruge MCE til krypterede kanaler der kræver smartcard.

Læs evt. om en der har erstattet Selector med et DVB-C kort:
http://hjem.tele2adsl.dk/oleperch/DVB/DVB.html

Han har dog ikke anvendt MCE, men det har heller ikke været muligt før TechnoTrend tilsyneladene har løst problemet med det program til MCE understøttelse af CI de frigav i går.

Sneppevej
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2005 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Det lyder godt. Selvfølgelig vil jeg da ikke gøre dig ansvarlig for noget som helst. Jeg spør dig bare til råd :-)   - det lyder jo om om du har styr på det. Jeg springer til og bestiller i morgen.

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2005 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Sneppevej skrev:
Det lyder godt. Selvfølgelig vil jeg da ikke gøre dig ansvarlig for noget som helst. Jeg spør dig bare til råd :-)   - det lyder jo om om du har styr på det. Jeg springer til og bestiller i morgen.

Lad os høre hvordan det går og spørg evt. om råd herinde hvis du støder ind i problemer.
Da det er helt nyt kan du nok ikke finde meget om det på nettet endnu. Men det er jo også spændende at være en "early adaptor" og en a de første til at få det. Du kan jo dele ud af dine erfaringer til andre.

Jeg overvejer selv at få "det digitale spejl" fra Stofa på et tispunkt og bruge samme løsning fra TechnoTrend + MCE.

Hvilket Plasma TV har du og hvilke opløsninger understøtter det via VGA?

Spørg evt. TechnoTrend til råds før du køber for at være på den sikre side, det må formodes de har testet de forskellige TT-Budget-1500 kort (DVB-S, DVB-C og DVB-T) med CA (Conditinal Access) til MCE og ved om det fungerer med alle typer inklusiv DVB-C, eller om det kun virker med DVB-S og DVB-T.

Sneppevej
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 November 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Jamen det vel jeg så gøre. Sender dem en mail i morgen for at forhøre mig. Det ville jo være ærgeligt hvis det ikke virker med MCE. Det er jo hoved formålet.

techno283
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2005 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Hej Snurrerundtlyd/Sneppevej

Spændende at følge jeres dialog vedr. Digital TV. Hvis det virker kunne jeg også finde på at springe med på denne vogn.

Så vil jeg være færdig med at have interferrens problmer osv.

Jeg har et system som p.t. kører på en barebone maskine, som de fleste ved er der ikke meget plads i sådan en karl, så derfor sidder TV kort og grafik kort ved siden af hinanden i de 2 slot som  findes i den type maskine. Måske kan jeg opnå bedre kvalitet når jeg senere i år flytter Media center systemet over i en stationær (med god plads) og anvender Xbox 360 som klient ?

Så vil der også blive plads til et digitalt tv kort ...DVB-C eller S

Jeg glæder mig til at høre om jeres erfaringer med DVB-C !

mvh

Techno283

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum