Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 15:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: TV kvalitet i MCE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sneppevej
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 November 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har et Panasonic PV500 der understøtter 1024x768. Jeg har i dag sendt en mail til TechnoTrend for at høre om de har testet det i MCE 2005. Venter nu på svar fra dem før jeg bestiller...

Til top Vis Sneppevej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sneppevej

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 November 2005 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd skrev:
techno283 skrev:
Samtidigt opdagede jeg rent tilfældigt at hauppauge kortet støjer temmelig meget hvilket betød at der var tydelig interferens mellem TV kortet og mit ATI radeon 9600 grafik kort. efter at jeg har afskærmet et fladkabel fra VGA porten til printkortet på grafik kortet fik jeg et markant bedre billede.
Det bliver altid anbefalet at placere tunerkortet i PCI-slotten længst væk fra grafikort og CPU for at opnå mindst mulig inteferens.

Er der nogen der har prøvet at eliminere dette problem ved f.eks. at placere en grounded hvidbliksplade (evt. lakeret for at undgå kortslutninger) imellem tv-kortet og grafikkortet. Det skulle vel ikke være det store problem.

Ellers en rigtig god tråd med masser af god info. Jeg kan specielt godt lide Sinobi's forklaring af Dscaler i bunden af side 3. Har dog lige et par spørgsmål.

Sinobi skrev:
Dscaler 5.x MPEG2 decoderen er stadig lablet "alfa" men fungerer ret stabilt og godt (ihvertfald set i forhold til at det er en alfa). Den indeholder endnu ikke de-interlacing rutiner til video materiale men kun bob og weave, så den er endnu kun beregnet til at håndtere film materiale.

Bob og weave. Er det 2 forskellige algoritmer til at decode MPEG-2 materiale?

Jeg har læst at en gut fra Meedio's forum har formået at anvende bob-deinterlacing til at deinterlace dvb materiale. Jeg har set det HER.

Jeg vil gerne køre materialet fra mit (kommende) dvb-s kort ud til min LCD projektor og vil derfor gerne have det deinterlaced.

Nu kommer jeg i tvivl. Sinobi skriver at bob deinterlacing KUN er til film materiale men hvordan kan det så anvendes til dvb?

Hvordan er kvaliteten mellem f.eks. bob deinterlacing og så DScaler 4 og 5?

Jeg kan se at ttn123 på midten af side 2 i denne tråd skriver at han anvender DScaler5 med Meedio. Jeg kører selv med Meedio og formoder derfor at jeg også har mulighed for at anvende DScaler - hvis mit DVB-S kort er understøttet af DScaler vel og mærke - hvordan tjekker jeg dette?

Jeg kan da afsløre at jeg har kig på Technotrends Budget S1102 eller S1500 (eller de tilsvarende Hauppauge kort som er 100% identiske).

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Sendt: 19 November 2005 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd skrev:

• TT_MCE_Tools.zip (1.55MByte) CA solution for Microsoft Windows XP Media Center Edition 2005 for all TechnoTrend DVB budget cards with CI Interface (16.11.2005)
TechnoTrend har opdateret ovenstående tekst og file, så det nu står klar at det understøtter både DVB-S, DVB-C og DVB-T kort me Common Interface understøttelse:
http://www.technotrend.de/english/download/download.html

solution for Microsoft Windows XP Media Center Edition 2005
for all TT-budget cards (DVB-S, DVB-C, DVB-T) also
with Common Interface support (18.11.2005)

please note the included installation guide (PDF)

Her er et meget godt supportforum for DVB kort fra både TechnoTrend/Hauppauge, Technisat, Twinhan, Kworld,  m.fl.:
http://www.dvbshop.net/forum/index.php
Forrumet er halvt engelsk og halvt tysk i en pærevælling, hosted af TechnoTrend forhandleren http://www.dvbshop.net. Forhandleren/moderatoren svarer ofte selv på tekniske spørgsmål.
Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2005 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Det lader desværre til at TT-budget C-1500 (DVB-C) vil være i restordre intil midten af Januar 2006:
http://www.dvbshop.net/forum/viewtopic.php?t=4553
Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2005 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd skrev:

solution for Microsoft Windows XP Media Center Edition 2005
for all TT-budget cards (DVB-S, DVB-C, DVB-T) also
with Common Interface support (18.11.2005)

please note the included installation guide (PDF)

Nu har jeg allerede spurgt på Meedio's forum HER men der er ikke kommet svar så lar den lige køre vej af dette forum. Er der nogen der ved hvad der er tilføjet for at gøre det muligt at anvende CI i MCE og mere vigtigt vil det også virke i Meedio?
Meedio beta tester godt nok i øjeblikket CI understøttelse af forskellige DVB-S kort så der går nok ikke længe inden det er en realitet, men derfor ville det dog stadig være lækkert at høre om disse "Tools" er kompatible med Meedio.

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:
Jeg kan da afsløre at jeg har kig på Technotrends Budget S1102 eller S1500 (eller de tilsvarende Hauppauge kort som er 100% identiske).

Så vidt jeg kan læse er S-1102 udgået af produktion og erstattet af S-1500. S-1102 er ikke længere at finde på TechnoTrends hjemmeside under DVB-S kort.
Hvad forskellen er på S-1102 og S-1500 ved jeg ikke, de ligner hindanden meget at se på.
S-1102 End of Life: http://www.dvbshop.net/product_info.php?cPath=1_29&produ cts_id=14
S-1500: http://www.dvbshop.net/product_info.php?cPath=1_29&produ cts_id=307

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd skrev:
Så vidt jeg kan læse er S-1102 udgået af produktion og erstattet af S-1500.

Det er muligt. Hauppauges "søster" kort som er 100% identisk, Nova-S, kan dog stadig købes.. også i en Nova-CI-S udgave hvor der følger et Common Interface med. Såvidt jeg lige kan se har Hauppauge ikke et "søster" kort til S1500 men det kommer måske.

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:
Snurrerundtlyd skrev:
Så vidt jeg kan læse er S-1102 udgået af produktion og erstattet af S-1500.

Det er muligt. Hauppauges "søster" kort som er 100% identisk, Nova-S, kan dog stadig købes.. også i en Nova-CI-S udgave hvor der følger et Common Interface med. Såvidt jeg lige kan se har Hauppauge ikke et "søster" kort til S1500 men det kommer måske.

Så vidt jeg ved understøtter Nova-S slet ikke CI.
På fotoet ser det ser heller ikke ud til S-1102 har monteret stik til CI.
Men spørg i dette forum: http://www.dvbshop.net/forum/viewtopic.php?t=2233
Det lader til at admin kender alt til forskelle og ligheder imellem de forskellige TechnoTrend og Hauppauge kort. De Hauppauge kort der er magen til TechnoTrends er alle lavet af TechnoTrend og har bare fået et Hauppauge klistermærke på. Hauppauge har ikke selv noget at gøre med hardwaren på disse kort.

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

Her står lidt om S-1102 vs. S-1500:
http://www.dvbshop.net/forum/viewtopic.php?t=2233

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd skrev:
Så vidt jeg ved understøtter Nova-S slet ikke CI.

Du har vist ret i at Nova-S ikke understøtter CI. Som du kan se her er pinheaderen som kablet til CI modulet monteres på, simpelthen ikke loddet på Nova-S kortet.

Nova-S kortet findes dog i en udgave som kaldes Nova-CI-S (her) og denne udgave indeholder et Common Interface.

Men hvis man allerede har investeret i et Nova-S kort tror jeg bare man skal lodde pinheaderen på for at det er muligt at anvende Common Interface med kortet..

Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 20 November 2005 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Problemet med de fleste DVB-S kort i øjeblikket er at de kun er DVB-S og ikke DVB-S2 kort.
De understøtter med andre ord kun MPEG2 og ikke MPEG4.
Da en del af de europæiske sat-kanaler planlægger at gå eller er gået over til MPEG4 må man med DVB-S kort påregne ikke at være fremtids kompatibel.
Produktionen af MPEG4 (DVB-S2) decoder chips går i øjeblikket kun til det tyske, hollandske og belgiske marked forud for VM i bold her til sommer.
Der er dog i første omgang mest tale om HiDef kanaler, men ikke kun dem.
Sverige har tænkt sig kun at køre MPEG2, også via DVB-T. Norge (Canal Digital) satser kun på MPEG4 og går derfor først igang hen mod sommeren grundet den store mangel på decoderchips.
Danmark satser (sparer) kun på MPEG2. Derfor får vi kun plads til 3-4 kanaler i SDTV (og ingen i HiDef) på DVB-T når de går igang med at sende (MPEG2 kræver dobbelt så stor båndbredde som MPEG4).

Det er ihvertfald sådan jeg forstod det i tirsdags ved en foredragsaften om HDTV.

Tænkte det var lidt god info (dårlige nyheder for DK) at bringe her.

Henrik

Til top Vis Sinobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinobi

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Sinobi skrev:
Danmark satser (sparer) kun på MPEG2. Derfor får vi kun plads til 3-4 kanaler i SDTV (og ingen i HiDef) på DVB-T når de går igang med at sende (MPEG2 kræver dobbelt så stor båndbredde som MPEG4).

Såvidt jeg forstår er SDTV lig Standard Definition TV og svarer til analog PAL tv-format, som aktuelt anvendes her i landet... Hvad mener du så med at der kun er plads til 3-4 kanaler?

Sinobi skrev:
Det er ihvertfald sådan jeg forstod det i tirsdags ved en foredragsaften om HDTV.

Tænkte det var lidt god info (dårlige nyheder for DK) at bringe her.

Helt sikkert. Tør du afsløre hvem/hvor der afholdes sådanne HDTV foredrag?

Jeg håber også du, Sinobi, finder tid til at svare på mine tidligere spørgsmål

sn1009 skrev:
Bob og weave. Er det 2 forskellige algoritmer til at decode MPEG-2 materiale?

Jeg har læst at en gut fra Meedio's forum har formået at anvende bob-deinterlacing til at deinterlace dvb materiale. Jeg har set det HER.

Jeg vil gerne køre materialet fra mit (kommende) dvb-s kort ud til min LCD projektor og vil derfor gerne have det deinterlaced.

Nu kommer jeg i tvivl. Sinobi skriver at bob deinterlacing KUN er til film materiale men hvordan kan det så anvendes til dvb?

Hvordan er kvaliteten mellem f.eks. bob deinterlacing og så DScaler 4 og 5?

Jeg kan se at ttn123 på midten af side 2 i denne tråd skriver at han anvender DScaler5 med Meedio. Jeg kører selv med Meedio og formoder derfor at jeg også har mulighed for at anvende DScaler - hvis mit DVB-S kort er understøttet af DScaler vel og mærke - hvordan tjekker jeg dette?

Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Man har i Danmark valgt at lave et digitalt terrestrial sendenet med en båndbredde på kun 19Mbit/sek.
Det betyder at når man vil sende en HDTV kanal i MPEG2 som fylder 15-19 MBit/sek så har man ingen båndbredde tilovers til andre kanaler.
Det betyder også at når man istedet vil sende SDTV (som ganske rigtigt er SandardDefinition) som i MPEG2 fylder 4-6 MBit/sek har man plads til 3 eller 4 kanaler.
15-19 og 4-6 refererer til at man kan bestemme kompressionskvaliteten eller bitraten ved encodingen inden det sendes ud. 15 og 4 MBit/sek er lige i underkanten og nogle vil tydeligt kunne se blocking effekter i komplekse scener. 19 og 6 Mbit/sek ligger i den modsatte ende og kun de færreste kan i få situationer på det bedste udstyr fornemme samme problemer.
Hvis man satser på MPEG4 istedet, fylder både HDTV og SDTV kanaler lidt over det halve ved den samme kompressionskvalitet.

Det foredrag jeg var til var på RUC Ringsted som afholdt en "HDTV Evening" med udstillere og foredragsholdere primært for "branche folk".
Vi var så heldige at få lov at lytte til foredrag fra; en af topfolkene hos Euro1080 (den første europæiske HDTV kanal), teknisk chef for det svenske NSAB-Sirius og en af samme kaliber fra norske Canal Digital (dem med C MORE HDTV).

Det er nu mest Weave der passer til Film (progressivt optaget) materiale.
Du kan (og bør) læse en masse om emnet her:
http://www.100fps.com/index.htm
Men gør dig selv den tjeneste også at kigge andre steder for hans forklaringer er ikke alle lige gode og opdaterede. Bl.a skriver ham at Motion-Compensated-De-interlacing kun findes for studier og lign.
Well, Dscaler4 har TomsMoComp som regnes for at være lige så god som de bedste professionelle løsninger og Dscaler5 kommer i en af de næste versioner til at indeholde en (ifølge samme programmør) noget bedre OG hurtigere rutine, altså "top-of-the-pop" motion adaptive deinterlacing.

Henrik

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Det var mig der læste forkert før. Jeg troede du skrev at der kun var plads til 3-4 SDTV kanaler på DVB-S... 

Sinobi skrev:
Det foredrag jeg var til var på RUC Ringsted som afholdt en "HDTV Evening" med udstillere og foredragsholdere primært for "branche folk".

Ellers ærgeligt at sådanne foredrag kun afholdes for branche folk. Men det er da lækkert at der er nogen herinde der kan referere dem

Sinobi skrev:
Det er nu mest Weave der passer til Film (progressivt optaget) materiale.

Du kan (og bør) læse en masse om emnet her:
http://www.100fps.com/index.htm

Den tar jeg lige som god nat læsning..

Sinobi skrev:

Dscaler5 kommer i en af de næste versioner til at indeholde en (ifølge samme programmør) noget bedre OG hurtigere rutine, altså "top-of-the-pop" motion adaptive deinterlacing.

Det lyder lækkert. Jeg håber det er noget der virker out-of-the-box og kan anvendes i en brugerflade som f.eks. Meedio.

Hvad mener du om at anvende en deinterlacer fra en DVD afspiller (WinDVD) til at deinterlace en MPEG-2 stream fra et DVB kort.
Som det bliver forklaret på Meedio forumet HER lyder det jo som en hæderlig løsning:

chaumurky skrev:
The DVB card is only (generally speaking) a tuner and conduit to get the signal onto the system. Apart from creating the program stream the DVB card has nothing to do with the processing - that's where the decoder comes in. Among others, the WinDVD decoder has the ability to take advantage of DirectX Video Acceleration (DXVA), Hardware Motion Compensation (HWMC) and de-interlacing on the video card's GPU (ATI does this better then nVidia in Windows - Linux is another matter). I use the WinDVD6 decoder with great results - very smooth and low CPU usage. I don't think the DScaler decoders can utilise these acceleration features (yet) and decode purely in the software realm. This will be CPU intensive and more prone to frame dropping. The registry tweaks are for the WinDVD decoders only, but should work for any program using them if you cange every of the above keys you find.

Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Forresten har Dscaler4 ALLE betydelige deinterlacing muligheder indbygget og kan selv gennemskue hvilken metoder der egner sig bedst til det materiale man ser på, set i forhold til den processorpower man har tilrådighed.

Den har også en af markedets bedste rutiner til selv at zoome billedet op eller ned afhængig af det 4:3 eller 16:9 display man bruger og det materiale man ser på.

Henrik

Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvordan DVB materiale bliver signal behandlet inden det sendes ud, men jeg kan forestille mig at der både indgår film baseret OG video baseret materiale.
Altså vil man nok få brug for motion adaptive deinterlacing i nogle tilfælde.
Jeg har testet den der er i ATI Catalyst driverne i forhold til Dscaler4 og den kommer ikke i nærheden af TomsMoComp...
Om den i WinDVD gør ved jeg ikke men jeg tvivler stærkt.
Til film baseret fungerer det jo fint at bruge Weave så der er der ikke nogen problemer.
Vi må håbe at JohnAD ser at få rubbet neglene og lader konen overtage bleskiftet lidt tid så han kan få tid til at få lave de næste versioner af Dscaler5.

Henrik

Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

sn1009 skrev:
Sinobi skrev:

Ellers ærgeligt at sådanne foredrag kun afholdes for branche folk. Men det er da lækkert at der er nogen herinde der kan referere dem

Det var nu ikke kun for branche folk, men de var vist særligt indbudte. Hvis man læser bladet SatInfo, som udgives af RUC Ringsted (eller ihvertfald et nr. endnu) ville man vide besked om foredraget. Jeg hørte om det af omveje, heldigvis.

Henrik

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2005 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Sinobi skrev:
Jeg har testet den der er i ATI Catalyst driverne i forhold til Dscaler4 og den kommer ikke i nærheden af TomsMoComp...

Om den i WinDVD gør ved jeg ikke men jeg tvivler stærkt.

Klart. Men DScaler 4 (eller 5) virker vel ikke med DVB-S kort (som det er nu) så der må man vel nøjes med hvad man kan få.. chaumurky, som jeg citerer, lyder da også til at have forståelse for hvordan tingene er skruet sammen. Jeg gik dog godt nok med den tro at Nvidia var nummer 1 til deinterlacing pga. purevideo, men der har chaumurky en anden mening..

Sinobi skrev:
Vi må håbe at JohnAD ser at få rubbet neglene og lader konen overtage bleskiftet lidt tid så han kan få tid til at få lave de næste versioner af Dscaler5.

Ja, hvis der bliver understøttelse af DVB-S kort vil jeg da hoppe med på vognen..

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Sinobi skrev:
Hvis man læser bladet SatInfo, som udgives af RUC Ringsted (eller ihvertfald et nr. endnu) ville man vide besked om foredraget.

Det er vist EUC Ringsted (tidligere Ringsted Tekniske Skole) og ikke RUC Ringsted:
http://www.satinfo.dk/redaktor.html
http://www.eucringsted.dk

RUC står vel for Roskilde Univesitetscenter og har mig bekendt ikke noget med Erhversuddannelsescenter Ringsted at gøre.

Var det ikke på EUC Ringsted du var til foredrag?

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

chaumurky skrev:
Among others, the WinDVD decoder has the ability to take advantage of DirectX Video Acceleration (DXVA), Hardware Motion Compensation (HWMC) and de-interlacing on the video card's GPU (ATI does this better then nVidia in Windows - Linux is another matter).

Jeg ved ikke helt hvad han mener med "ATI does this better then nVidia in Windows".
Stort set alle mener at nVidia er bedre end ATI til at de-interlace og vise video, måske har han sammenlignet nogle gamle grafikkort eller sammeligner bare hvor meget de aflaster CPU'en under harware accellrated decoding?
Læs sammeligningen af de-interlacing på ATI vs. nVidia her:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2551
Her er nVidia den klare vinder.
I begge tilfælde er nVidia's PureVideo decoder anvendt.

Læs også denne artikel:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2305
Her skriver de iøvrigt:
"And although we did not feature the comparison here, the NVIDIA PureVideo codec even offered better image quality than the latest DScaler 5 build."

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes