Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 07:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: TV kvalitet i MCE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Sendt: 21 November 2005 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd skrev:

Læs også denne artikel:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2305
Her skriver de iøvrigt:
"And although we did not feature the comparison here, the NVIDIA PureVideo codec even offered better image quality than the latest DScaler 5 build."

Det kan (forhåbenligt) ikke være Weave eller for den sags skyld Bob de taler om, da alle klarer Weave og Bob med bravour. Det er bestemt heller ikke noget problem at lave eksempelvis Weave, de 2 halvbilleder lægges jo samme uden nogen processing overhovedet.

Det er jo så ikke noget med deinterlaceing, men kun MPEG decoder der tales om her.
Hvilket er lidt sært da det ellers normalt er Dscaler5 MPEG decoderen der regnes for at være marginalt bedst i PQ.
.........
Ha, jeg så lige datoen på testen... Det er en af de tidligste alfaversioner (0.002) af Dscaler5 MPEG decoderen de har sammenlignet imod. Den er der kommet 4 nye versioner af siden da. Så regn ikke for meget med resultatet af sammenligningen.

RUC vs. EUC ........Det er naturligvis EUC. Det var mig der lige havde en hjerneblødning.

Henrik

Til top Vis Sinobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinobi

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 November 2005 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Så hvordan finder jeg den bedst egnede deinterlacer til DVB-S når nu at DScaler ikke understøtter andet end analoge tunere?
Og hvad er det egentligt der gør at en deinterlacer fra WinDVD kan anvendes til DVB deinterlacing når nu DScaleren ikke kan (såvidt jeg forstår)?

WinDVD deinterlaceren er vel ikke bygget til at deinterlace en MPEG-2 stream fra en DVB tuner men derimod en MPEG-2 stream fra en interlaced DVD... og det er vel heller ikke muligt at anvende WinDVD afspilleren som følger med out-of-the-box til at afspille deinterlaced DVB-kanaler.

Det jeg mener er, når nu det er muligt at tweake WinDVD til at deinterlace en MPEG-2 stream fra et DVB kort, hvorfor er det så ik muligt med DScaler?

Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvilket program de bruger til at se DVB med i den pågældende test.
Men i nogle videoplayere (som Zoomplayer) har man mulighed for at indskyde diverse filtre (bl.a. DMO som jeg mener WinDVD er) i processingen f.eks. WinDVD eller Ffdshow.
Disse kan så bruges til f.eks at deinterlace eller/og sharpe, blur, denoise.
Det må være et program med denne mulighed de bruger, måske i combo med graphedit.

Det virker som om du ikke helt har fanget forskellen på Dscaler4 og Dscaler5.
Dscaler4 er et program til analoge tunere hvor man kan tune, deinterlace (og den kan alle deinterlacing typer), scalere og optage (via software codec).
Dscaler4's deinterlacing filtre er af en type der kun virker i Dscaler4 programmet og ingen andre steder. Derfor er det planen at udvikle en ny platform der så skal hedde Dscaler5.
Dscaler5 er et MPEG2 codec der har muligheden for at deinterlace med Weave eller Bob, og i nær fremtid vil det også kunne deinterlace MPEG2 VIDEOmateriale med en nyudviklet video-deinterlacer af typen "adaptive motion estimation deinterlacing" (eller noget i den stil).
Senere er det planen at Dscaler5 vil udvikle sig til en afløser for Dscaler4 med mulighed for interfacing til DirectShow driverne til vores TV kort. Det være sig analoge eller DVB.
Men foreløbig er det altså kun et MPEG2 codec og altså ikke et DMO filter eller noget andet.

Henrik

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Sinobi skrev:

Hvilken test?

Sinobi skrev:
Men i nogle videoplayere (som Zoomplayer) har man mulighed for at indskyde diverse filtre (bl.a. DMO som jeg mener WinDVD er) i processingen f.eks. WinDVD eller Ffdshow. Disse kan så bruges til f.eks at deinterlace eller/og sharpe, blur, denoise.Det må være et program med denne mulighed de bruger, måske i combo med graphedit.

Hvis du hentyder til den løsning som jeg citerede fra Meedios forum HER er der såvidt jeg kan se kun tale om et registry tweak som giver mulighed for at anvende WinDVD decoderen til at bob deinterlace DVB materiale i Meedio.
AFAIK kan Zoomplayer ikke bruges til DVB materiale. Til det formål skal du bruge ProgDVB, myTheater eller lignende.

Sinobi skrev:
Det virker som om du ikke helt har fanget forskellen på Dscaler4 og Dscaler5.

Det vil jeg ikke afvise. Det er en stor mundfuld hele deinterlace eventyret og hvis det ikke var fordi jeg kunne se hvilke klare forbedringer det giver havde jeg nok heller ikke givet mig i kast med det.

Sinobi skrev:
Dscaler4's deinterlacing filtre er af en type der kun virker i Dscaler4 programmet og ingen andre steder.

Det var jeg ikke klar over. Det var derfor jeg spurgte hvorfor det kunne lade sig gøre med WinDVD og ikke med DScaler. Men jeg takker for de vise ord.

Så for lige at skære det ud i pap.
  • Det er muligt at anvende WinDVD til at deinterlace DVB materiale fordi det er et filter.
  • Dette er muligt på trods af at dette rent faktisk ikke er bygget til DVB materiale men istedet DVD materiale, men da begge kildematerialer er MPEG-2 encodet kan det lade sig gøre.
Så for mit vedkommende er det så et spørgsmål om at finde det bedste filter til DVB materiale som kan implementeres i Meedio.

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Sendt: 21 November 2005 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Sinobi skrev:

Men i nogle videoplayere (som Zoomplayer) har man mulighed for at indskyde diverse filtre (bl.a. DMO som jeg mener WinDVD er) i processingen f.eks. WinDVD eller Ffdshow.
Disse kan så bruges til f.eks at deinterlace eller/og sharpe, blur, denoise.
Det må være et program med denne mulighed de bruger, måske i combo med graphedit.

Det er grafikkortet (hhv. nVidia 7800GTX og X1600 XT) der sørger for de-interlacingen i testen:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2551

Og her klarer nVidia grafikkort de-interlacing noget bedre end ATI, som det fremgår i testen.

X1300 og X1800 har samme "de-interlace engine" som X1600.
Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2005 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

Snurrerundtlyd skrev:
Her står lidt om S-1102 vs. S-1500:
http://www.dvbshop.net/forum/viewtopic.php?t=2233

Det er da yderst begrænset hvad der står. Eneste forskel jeg lige kan se udfra det er at S1500 har en CI pinheader monteret... og så selvfølgelig prisen.

sn1009
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Sinobi skrev:
Dscaler4's deinterlacing filtre er af en type der kun virker i Dscaler4 programmet og ingen andre steder.

Efter lige at have læst "About" igennem igen på dscaler.org fandt jeg ellers følgende:

DScaler Deinterlacing

The DScaler 4 package contains many dlls that implement different deinterlacing algorithms, these dlls can be used in certain other applications (e.g. ffdshow) to perform deinterlacing.

Men indebærer det kun film-materiale? -altså ikke DVB materiale fra et DVB-S kort?

Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2005 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Sandt nok skulle Dscaler4 funktionerne også fungere i Ffdshow.
Jeg har bare aldrig kunnet få dem til at virke i Ffdshow. Den crasher hver gang jeg prøver.
Men jeg ved at andre har fået det til at virke med sharpness filteret i Dscaler4.
Ffdshow har også kun denne funktion fordi de har lavet et speciel interface modul netop til at importere Dscaler4 filtre. Så det er altså ikke fordi Dscaler4's filtre bruger en generel standard-filter-grænseflade at Ffdshow kan bruge dem.....
Jeg kender heller ikke til andre programmer der kan bruge dem.
Ffdshow har forresten indbygget TomsMoComp deinterlacing så hvis man kan smide Ffdshow i sit DVB tuner program......?

Henrik

sirpadk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 28 December 2005 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Hej Alle,

Jeg har også ringe billede, på nogle kanaler ringer end på andre. og for min øjne ser det som en klar problem af dårlige signal.

men da jeg kobler det i TV ser det fint ud. så fandt jeg ud af, at TV viser god kvalitet, så længe PC er slukket. Når PC er tændt, og den siddeer lige under tv'et, kommer der støj i TV også, dog ikke i så høj grad som i PC.

Det ser ud som om, PSU i PC laver støj, så det laver meget støj på PC, da det er 2 cm fra min tuner kort, og støjer lidt på TV da det er knap 15 cm væk.

Kan I også prøve at lave denne undersøgelse? og finde ud af om der er nogle i PCs elektrik støj der fører til det dårlig signal?

jeg kører selv med zalman reserator, så det kan ikke være min CPU fan. men måske er det VGA kort? måske er det min trådløs nætværk? HDD? DVD?

LBA75
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 December 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Hej

Har oplevet det samme med støj på TV-signalet på min naboes ny Amitech Mediecenter (pvr 500mce tune-kort). Når han kører tv igennem mediecentret kommer der støj på billedet + det er uskarpt. Når han kører direkte igennem tvét, så er det skarpt men stadig med støj. Når han så slukker mediecentret, så er billedet skarpt og uden støj....... så noget må sende støj baglæns ud på antenne-kablet?

Han ringede til Amitech support, og de var til nul hjælp.....surt med en maskine til 13000kr.

Ikke nogen hjælp til dig, men du er i hvert fald ikke alene.

Grunden til at han valgte Amitech var, at Zitech´s  mediecenter ikke kunne leveres!

Mvh

LBA75

Til top Vis LBA75's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LBA75

sirpadk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Hej,

ja, det må så kun være støj fra maskinen.

har lige købt en 100MHz antana cable i Fona for 79kr. den har nemlig 2 magneter, og der stå at de kan tage op til 100db støj, hvis jeg har læst det rigtigt.

En her der hedder Andres har skrevet om det nemlig, tror jeg han har ret i det han siger.

så jeg vil prøve om det hjælper om et par timer, og skal nok skrive om det hjælper. tror jeg har brug for både min forstærker, og denne kable, så får jeg god signal ind i tvkortet.

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 December 2005 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg tror vidst i skal læse lidt om forstærkninger eller mangel på samme når vi snakker antennekabler. Med Hauppauge 500mce sætter du to ekstra tunere på dit antennekabel......og halverer dermed signalstyrken.

Du/i serieforbinder jo.......

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

sirpadk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Hej,

Ja, jeg har læst hvad du skrevet i en anden diskution,men jeg troede du hed Anders.

så jeg har en forstærkker, men det har bare gjort sigtal samt støj stærker, så ingen hjælp der.

tror at de skærminger vil hjælpe.

sirpadk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2005 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Ja det virker sgu!

Jeg anbefaler stærkt at købe en cable med skærme på, normalt en antana cable, som er egnet til 100MHz vil have sådan på hver side.

min cable kostede blo  t 79 DKK for 2 M, ogdet kan klare >100dB, og mit billede nu er kniv skarp!

nu skal jeg bare få styre på min nvidia dvd decoder, har lige købt den online med beverly hills 90210, men fik aldrig en activation nøgle.

så skrev jeg lige en email til dem, så venter jeg på at de svare.

Snurrerundtlyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2005
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

sirpadk skrev:
har lige købt en 100MHz antana cable i Fona for 79kr.

Jeg tror du har læst forkert. Det er sikkert et såkaldt "100 Hz antennekabel" og ikke et 100 MHz antennkabel. Grunden til at det har fået navnet 100 Hz antennekabel er fordi det er designet til at forbinde imellem videoen og et 100 Hz TV dengang 100 Hz CRT TV kom frem, fordi 100 Hz TV udsender en del synlig støj på antennekablet som 50 Hz CRT TV ikke gør.

sirpadk skrev:
den har nemlig 2 magneter, og der stå at de kan tage op til 100db støj, hvis jeg har læst det rigtigt.

Det er ikke magneter der sidder i endenderne af kablet, men derimod ferritkerner. En ferritkerne virker som en spole og har til formål at dæmpe uønsket støj og undgå inteferens.

Ferritkerner på enderne af computerkabler kan løse mange inteferensproblemer med PC-udstyr, der forbindes til eksterne enhender så som monitor, TV- og hifi-udstyr.
VGA-kabler har for eksempel som regel en ferritkerne på enden af kablet til at dæmpe uønsket støj.

Man kan også købe løse ferritkerner til at klipse på enden af kabler.
De sælges blandt andet her: http://www.dvbshop.net/product_info.php/language/en/info/p77 _Ferrite-core-for-SAT.html
Og her: http://www.com-tra.de/shop/en_EN/produkte/id_is_1818_and_Fer rite-Core.html
Men de kan også købes herhjemme hos f.eks. Århus Radio Lager.
Sørg for at købe nogen til de korrekte kabeldiameter.
Ferritkerner er ofte faststøb ved enden af f.eks. monitorkabler. Det kan også løse visse inteferensprobelmer på kablet imellem PC og TV.

Ferrite core

Due to receiption problems with special transponders, which are disturbed by DECT/wireless phones and mobiles, we recommend to fix this ferrit core at a SAT-cable (30cm distance from LNB-IN of DVB-SAT card).

Man også købe f.eks. S-Video kabler der fra fabrikken har påmonteret ferritkerner, som f.eks. dette kabel:
http://hifiklubben.com/dk/produkter/kabel/billedkabel/detail /TARA_LABS_Prism_200SV_kabel.htm?id=3453#

Læs mere om ferrit-kerner her: http://www.wonderquest.com/rf-stopper.htm

Til top Vis Snurrerundtlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snurrerundtlyd

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Januar 2006 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

@snurrerundlyd

Interessant, jeg har "forsket" meget i antennestøj/kabelstøj og jeg havde faktisk ikke tænkt den tanke at de sataner var noget nyttigt Man skal lære så længe man lever....og tak for tippet!!

Mvh Anders

Til top Vis Patriarken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Patriarken Besøg Patriarken's Websted

btrader
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2005
Sendt: 19 April 2006 kl. 04:57 | IP-adresse registreret  

er der stadig ikke nogle der har praktisk erfarring med dvb-c tuner, common interface med cam i mce?
Til top Vis btrader's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af btrader

xfactor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

btrader skrev:
er der stadig ikke nogle der har praktisk erfarring med dvb-c tuner, common interface med cam i mce?

joda bare ikke lige mig, men se her : http://dvb.perch.dk/DVB.php

Går lidt og gransker over om jeg skal ha en digital eller analog løsning.

Til top Vis xfactor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xfactor

btrader
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2005
Sendt: 13 Maj 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

xfactor skrev:

btrader skrev:

joda bare ikke lige mig, men se her : http://dvb.perch.dk/DVB.php

Går lidt og gransker over om jeg skal ha en digital eller analog løsning.

ja.jeg kender godt siden, men han har ikke selv erfarring med dvb-c i mce

Til top Vis btrader's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af btrader

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 6
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes