Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 17:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Nyt Dansk HTPC alternativ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

everex skrev:

Firmaet der bygger ”Copenhagen HD1920” hedder 1HB og handler normalt med udstyr til film og tv industrien. Som det er lige nu, så er der p.t. ingen oplysninger på web’en http://www.1hb.dk. Men der vil snarrest dukke en side op, som kun er relateret til dette (og lignende) produkter. 1HB eller 1st Hand Broadcast som det egentligt hedder, ønsker at skille dette produkt ud fra deres øvrige forretning, hvorfor den også først senere får et produkt navn (Copenhagen HD1920 er model navnet).

Grundlaget for at bygge CPH 1920 er årelang erfaring med opbygning af professionelle redigeringssystemer og handel med ultra high-end SD og HD udstyr.

Et lignende produkt baseret på Blackmagic design’s Decklink HD Pro kort (dual link HD 4:4:4) bruges allerede i dag sammen med Sony Vegas 6 redigerings software.

Baggrunden er således, at kravene til lydløse computere med høj video ydeevne, åbenlyst ville adoptere godt til et velfungerende HTPC system. Men da der jo stilles anderledes design krav til ”hjemme” produkter, så opstod ideen til HD1920.

Et highend system baseret på mce.....Jeg er næsten ligeglad med hvilket OEM der laver det...Det er ikke dem der har lavet MCE....Selvom jeg personligt er fan af MCE, så har jeg faktisk ikke fantasi til at forestile mig at dette produkt er fundamentalt anderledes end noget jeg selv kunne bygge til halv pris, og som utvivlsomt ville køre bedre end dette system. At de pakker det ind i aluminium er ikke noget der for mig at se adresserer nogle af de software fejl som MCE åbenlyst har....Se nu bare de store oem byggere HP/compaq, gateway....ja de kan sgu ikke en gang finde ud af det....Og de har i mange tilfælde bedre hardware specs....Med  tvformat vi har i dag...bliver der ikke meget highend over den løsning ej heller med det grafikkort......

Copenhagen er for mig at se et nyt firma der forsøger at lancere kejserens nye klæder....

De kan da have nok så mange erfaringer fra filmindustrien osv, men hvis de har det hvorfor bruger de så ikke den computer de pakker ind i aluminium til noget?

Hauppauge pvr-500mce....720x576......hvordan for de det til at blive HD? Har de mon udviklet deres egen VMR9 processing software til mce?....Baaah sir jeg...

everex
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Selvsagt er det svært at lave SDTV til HDTV, uanset hvem eller hvad man måtte bygge – men da de fleste, i mangel af alternativer, gerne vil kunne se almindeligt SDTV, så PVR-500.

Derimod er der jo ikke langt til Blu-ray eller HD-DVD.

Prøv at gætte hvad en Blu-ray eller HD-DVD afspiller kommer til at koste i starten – måske er det alligevel en smart måde at få både HD-DVD og DVB-T muligheder kombineret med hvad der i dag er til rådighed.

P.s. Der er ingen der påstår at der i dette produkt er opfundet noget som helst – men der er ca. 95% af befolkningen der ikke selv kan bygge en HTPC’er og som i øvrigt ikke lige har et serverrum.

Til top Vis everex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af everex

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Der er nok også ca. 95% af befolkningen, der ikke ønsker en HTPC
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

everex skrev:

Med hensyn til et HD-DVD drev, så tror mange på at Blu-ray vinder kampen om den fremtidige HD skive, men da begge formater HD-DVD og Blu-Ray jo bruger H.264 encoding, så er det lidt hip som hap, da drevet jo uden større problemer kan skiftes – og lur mig om ikke der snart kommer et drev der kan læse begge formater.

Om alle omstændigheder, så vil et Samsung Blu-ray drev blive tilbudt som option fra starten af lanceringen.

Indbygget forstærker eller ej – jeg mener selv at aktive højtalere er den eneste vej, andre noget andet - men en forstærker er vel bare en kasse man stiller væk sammen med sub’en. For andre er højtaleren i fjernsynet rigeligt.

P4 CPU’en er ikke forældet, og måske er den ved 3GHz en anelse overdimensioneret. Sagen er at Nvidia’s 6 og 7’er serie GPU’er levere hardware decoding af standard MPEG, WMV og H.264, hvilket mindsker CPU belastningen med omkring 50% - selv ved decoding af HD-DVD/Blu-ray i H.264.

Jeg mener at den sætter sig imellem to stole. Den er ikke sat i produktion og der er åbenbart heller ikke en prototype. Så det tage nok ikke under 6 måneder før at den kan være i handlen.

For det første er der ingen som har bekræftet at 6600GT kortet vil kunne understøtte de nye kopi beskyttelser. For det andet er de famøse 50% blevet vist på en test computer som NVIDIA havde stillet op og det er i min verden ikke det samme som hvad der kan lade sig gøre i praksis.

P4 CPU'en er ved at være forældet. Fremtiden ligger i CPU'er med flere kerner og netop i en HTPC opstilling er disse MEGET mere interessante end en 3ghz P4 da man vil kunne se HD TV eller film samtidig med at du optager fra andre kanaler. Yderligere ser jeg ingen steder hvor der står nævnt hvilket lydkort som er i den og hvad nytter en Blue-ray afspiller hvis hverken software eller hardware understøtter formattet endnu. At sige den er fremtidssikret er i mine øjne slet ikke korekt. Den kan klare sig i dag men ikke i fremtiden og da slet ikke til den pris.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Undskyld, men hvad står forkortelsen HTPC for?

Hvorfor ikke: MPPC = Multi Purpose Pc?

Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2006 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:

Home Theater PC

Ok, og tak .....  Men stadig en dårligt betegnelse for noget der rækker meget længere end "surround"

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Sendt: 28 Februar 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Den mangler da ViiV teknologien som jeg ser det.

Problematikken ligger jo i, at når jeg nu har købt denne maskine med et PVR500 kort. hvad så når jeg gerne vil have DVB-T som dual.. hvad gør jeg så?? 

Jeg er enig i at mange langt fra har et serverrum og har evnerne til at få det til at fungere. Men jeg mener stadig at 20000,- er utrolig meget for en pc i et alu-kabinet. Som jeg kan læse det er der jo ikke nogle specialkomponenter i maskinen som gør at den skal koste så meget mere. Jo lidt køling som naturligvis er svært at få til at virke 100% meeeeen hvad kan maskinen ellers ud over det en Fujitsu Siemens kan?? som godt nok ikke er 100% lydløs men som også koster under det halve??

Det er fint der kommer noget til highend markedet, ingen tvivl om det!! Og det bliver også interessant at se den live, men jeg ser det ikke som en ny revolution at den kommer på markedet.

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2006 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

paqi skrev:

Den mangler da ViiV teknologien som jeg ser det.

Problematikken ligger jo i, at når jeg nu har købt denne maskine med et PVR500 kort. hvad så når jeg gerne vil have DVB-T som dual.. hvad gør jeg så?? 

Jeg er enig i at mange langt fra har et serverrum og har evnerne til at få det til at fungere. Men jeg mener stadig at 20000,- er utrolig meget for en pc i et alu-kabinet. Som jeg kan læse det er der jo ikke nogle specialkomponenter i maskinen som gør at den skal koste så meget mere. Jo lidt køling som naturligvis er svært at få til at virke 100% meeeeen hvad kan maskinen ellers ud over det en Fujitsu Siemens kan?? som godt nok ikke er 100% lydløs men som også koster under det halve??

Det er fint der kommer noget til highend markedet, ingen tvivl om det!! Og det bliver også interessant at se den live, men jeg ser det ikke som en ny revolution at den kommer på markedet.

Ja. dette kabinet må koste flere 1000,-. Når man tænker på hvad et standard (forstærker) kabinet af god kval. koster - så må et kabinet der er CNC fræset ud af en massiv alublock og efterfølgende Aluxeret  mv. koste en bondegård...

Jeg håber markedet/producenterne vil tilpasse sig, og udvikle et helt nyt HTPC koncept, hvor ALT er optimeret - lige fra bundkortet til div. hardware/passiv kølning osv, så vi får det optimale lyd/billed ud af dette. Producenterne laver stadig hardware med henblik på "standardPC".Vi mangler altså en ny bundkort standard a la "ATX", som passende kan hedde: HTX....

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Mht til serverrum....Jeg mener det skam ikke så bogstaveligt....Men langt i langt de fleste boliger har man et sted hvor man ikke primært opholder sig...Et kontor et værelse En entre, et vindfang eller lignende, der skal HTPC'en stå og "serve" hele boligen. Der er da også meget mere diskret.

mht copenhagen:
I mit system er det faktisk ikke blæserne der larmer(og jeg har 3 X 120mm) men harddiskene, selvom jeg har seagate barracuda som skulle være meget støjsvage, og jeg kan have min tvivl om det kan lykkedes for dem at dæmpe støjen fra harddiskene i en sådan løsning, uden at harddiskenes levetid bliver stærkt begrænsede. Derudover hvor i ligger fleksibiliteten i denne løsning? Man kan jo ikke udvide en skid med denne løsning. Med de størrelser som mediefiler efterhånden har skal man vel relativt hurtigt lave en harddisk opgradering.....Ja siger de fleste så der er jo også netværkskort i en HTPC som copenhagens så kan vi bare have nogle NAS løsninger.....Så er vi tilbage ved at vi ligesågodt kan have en server....

Det vi skal have er flatpanel fjernsyn med indbyggede ekstenderfunktioner(baseret på kabling indtil videre) og så en central server baseret løsning så vi hele tiden kan opgradere, og ikke betale i dyre domme for udfræste aluminiumsdekorationer uden funktionalitet.

Jeg har været med fra MCE 2005 begyndelse og har bygget minimum 10 systemer som står rundt omkring i folks stuer, baseret enten på Dign, silverstone, eller Aopens AV barebones, men fælles for brugernes vurdering er at alle ville ønske at de kunne enten være mere lydløse eller at de i højere grad kunne tilgåes fra alle hjemmets fjernsyn....

Sandheden er jo at der trods alt står en PC alligevel i næsten samtlige danske hjem (og ikke i stuen) Det er her man skal sætte ind.....

everex
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Sendt: 01 Marts 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Jeg er slet ikke uenig i dine betragtninger, men jeg tror bare det meget svære end man lige forestiller sig at skulle overbevise folk (uden indgående forstand på teknik) om at købe og bruge et system de ikke forstår. Hertil kommer kabling som du selv nævner.

En af de ting der, tror jeg, der er væsentligt, er at springet ikke må virker uoverskueligt – hvorfor en ”kamuflage” som et traditionelt AV produkt vil få et mediecenter til at glide nemmere ned hos den almindelige forbruger. Således behøver man ikke overveje om infrastrukturen i ens hjem er på plads, om man lige har det rum hvor en central enhed skal stå, om der i øvrigt ellers er noget man behøver, før man køber et mediecenter. Man skal blot flytte et scart, eller et par phono stik.

En anden betragtning er også, at uanset om folk bruger 5, 10 eller 20 tussende kroner på deres underholdnings hardware - så ligger der hos mange, et måske primitivt, men uomtvisteligt behov for at prale underneden. Og netop derfor er det at designe produktet så det ser både dyrt og eksklusivt ud vigtigt.

Hvis man tænker lidt over det, så er der jo et hav af de ting vi hverdagen omgiver os med som kunne være både billigere og smartere – men alligevel vælger mange at købe noget der ikke funktionelt overgår billige alternativer, men blot i sin fremtræden gør det attraktivt. Tænk blot på biler, møbler, tøj og ikke mindst mobiltelefoner.

P.s. du har ret i det med diskene – de larmer af h.t.

Til top Vis everex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af everex

Kermit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 02:27 | IP-adresse registreret  

Vil lige give mit besyv med.

Jeg er helt enig i tankegangen om at have et brandlækkert kabinet stående i stuen. Og her mener jeg at designet og materialevalget er eksklusivt nok til at kunne stå fremme. Om man bryder sig om det er så en smagssag.

Personligt har mit mediacenter pt. et støjniveau på omkring 1000 dB, men da jeg har det stående på loftet betyder det ikke noget. De penge, der skal bruges på diverse forlængerkabler er hurtigt tjent ind i forhold til udgifterne på at lyddæmpe en HTPC - hvilket efter min mening er tæt på umuligt med almindelige menneskepenge. Og skal den stå i stuen vil jeg ikke høre på en lille tikkende lyd fra HD.

Problemet ligger et helt andet sted:
For det første begriber jeg ikke hvorfor der endnu ikke er nogle producenter, der har forstået, at der er et hastigt voksende marked for HTPC'er. Derfor ville det være logisk at udvikle/sælge diske, der er lydløse. De findes jo. Bare læg øret til en dreamboks el. lign.
For det andet har M$ endnu en gang sat sig mellem to stole. Bevares - jeg kan se pointen i at have kunne bruge sin HTPC til flere ting, men jeg tror de fleste bruger den som det den lanceres som - et mediacenter. Dette betyder, at MCE simpelthen ikke er egnet til hr. og fru DK endnu. Og her tror jeg Copenhagen får et problem. Jeg har efterhånden lavet nogle løsninger til kolleger og venner, og de har haft store vanskeligheder med MCE - det er endnu ikke modent nok.
For det tredje: Hvorfor er der endnu ingen bokse med de stik, der skal bruges? Scart, phono, mv? Det har jeg forstået denne boks har - og det er absolut et fremskridt.

Held og lykke med projektet - Jeg syntes det ser godt ud, men tvivler på om MCE er modent til at være et konsumprodukt.

Til top Vis Kermit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kermit Besøg Kermit's Websted

paqi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Kermit,

I bund og grund er det jo et spørgsmål om prisen du vil betale for lydløse diske og komponenter der ikke larmer.  Lydløse systemer skal åbenbart koste omkring 20000,- som det ser ud lige nu.

:-)

Med hensyn til brugervenligheden af systemerne, så mener jeg helt klart, at hvis ikke der kommer en løsning på disse problemer så vinder DVD-recordere mere og mere ind. De kan fåes til under 5000,- og så er de lette at gå til. Jeg kæmper stadig en kamp her i huset med at få overbevist andre om at det skal helst leveres som en blackbox der ikke skal rodes med. Det betyder så at det nok skal være noget Softsledge(windows ce) lignende. Og her har B&O jo valgt rigtigt som det ser ud lige nu. Brugergrænsefladen er så ikke noget at råbe hurra for men brugeren kan ikke rode med noget der ødelægger systemet. At deres box så koster 16000,- er måske lige i overkanten. Faktisk tror jeg mange vil købe den kasse fordi den er let at gå til og står bare i hjørnet og kan styres med en B&O remote. Praktisk, smart, kvadratisk :-)

MEN en af de ting jeg ser som et problem med de færdige løsninger er, hvordan får du den opgraderet?? 250Gb disk er alt for lidt og måske er der slet ikke plads til flere diske i kabinettet. Hvad nu når HDCP bliver standarden kan du så få dit kort opgraderet?? Og er det testet godt nok til at virke og hvor lang tid skal du undvære dit media center som pludselig er blevet husalteret og faktisk ikke kan undværes??

Der ligger mange udfordringer ude i tiden som skal bearbejdes og vi er godt nok ikke så langt men alligevel forventer vi allerede at alle løsninger er gennemtænkt...

Jeppe

Til top Vis paqi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paqi

AndreasX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Marts 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Svar til Kermit:

Alle de problemer med støjdæmpning af selve Mediacenteret incl harddiske du nævner, kan løses meget nemt med et HFX-kabinet fra Mcubed (hfx.dk).

Jeg har haft et system i drift nu i 3 mdr. og det har kørt uden problemer og vigtigst af alt helt lydløst. Hardiskene (2x250GB Samsung Spinpoint SATA2) er monteret i Mcubed Vertical Silence "æsker" som fjerner støjen helt og hjælper med at køle diskene ned. Kabinettet er blæserløst og der er også de SCART og Phono-stik som du efterspørger....

Mit system er baseret på Socket 939 (Athlon 3500+) har kostet ca. 10K ialt. Summasumarum: Det kan godt lade sig gøre at lave et MediaCenter til fornuftig pris, som har en høj WAF og er kraftigt nok til alle behov.

Andreas

Til top Vis AndreasX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndreasX

jkjelds
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 April 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

hmm

Det eneste problem jeg kan se med at placere den på loftet/kælderen er at jeg også gerne vil kunne komme til dvd drevet. Men Gates mener jo selv at hele blueray/hd spørgsmålet vil blive overhaldet indeom af direkte leje/køb via nettet og så er der ihvertfald ingen grund til at en meget/lidt larmede kasse stående i stue....

Jakob

Til top Vis jkjelds's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjelds

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 April 2006 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

jkjelds skrev:
Men Gates mener jo selv at hele blueray/hd spørgsmålet vil blive overhaldet indeom af direkte leje/køb via nettet og så er der ihvertfald ingen grund til at en meget/lidt larmede kasse stående i stue....

Så skal der da godt nok fart på de bredbåndsforbindelser hvis det skal kunne streames live. Det lyder som noget der er endnu længere ude i fremtiden, ikke mindst for lille dk.

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

Rolfiboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 April 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

du kan da sagtens få fiberforbindelser nu til fornuftige priser feks 25/25mbit
Til top Vis Rolfiboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rolfiboy

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 April 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Rolfiboy skrev:
du kan da sagtens få fiberforbindelser nu til fornuftige priser feks 25/25mbit

Hvad betyder sagtens?

Hvor mange procent af befolkningen vil du gæte på kan få rigtig bredbånd nu?

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

Rolfiboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 April 2006 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

rimeligt meget af sjælland kan, og når først HD og blue-ray slår igennem på markedet kan hele danmark sikkert, hovedkablerne ligger der jo i forvejen så udbygningen går rimelig hurtigt, selv hos mine forældre som ellers ikke kan få alm kabel tv, de kan få en fiberforbindelse nu, til ikke særligt mange penge, men det er jo også elselskaberne der står for forbindelserne, så man skal nok regne med at det går en del hurtigere og bliver en del billigere end hvis TDC skulle stå for forbinelserne

Til top Vis Rolfiboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rolfiboy

jkjelds
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 April 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

jeg kører selv med en 24 mbit fra cph-metronet til 399 pr måned. Det bliver vel også til 50-100 mb indenfor kort tid.

Så det bør ikke være helt urealistisk...Jeg tænker ikke direkte på hr og fru DK der er der nok små år endnu....

Til top Vis jkjelds's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjelds

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes