Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 08:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Mce 2005 lyd problemer! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

rockmeisster; Nej det viste jeg ikke, men som skrevet kom fejlen først efter jeg havde opdateret bios til 0702, bios ver siuonen før leve ikke denne fejl med nvidia driveren, måske skulle man bare loade den gamle bios igen?

Kunne jeg evt. få dig til at liste op din instalationsprocedure samt hvilke drivere/software du har installeret på din htpc, så vidt jeg kan se er det kun lydkort samt kabinet/psu der adskiller vores maskiner?

Hvorfor valgte du HDA explosion lydkortet, og hvilke problmer er det du har med det, er det de samme som jeg har?

Du skrev tidligere: quote; "Jeg har ligesom dig kun bemærket det ved afspilning af musik (audio cd, mp3, wma, etc) men også ved MCE opstarts lyden hvis jeg flytter cursoren mens den afspilles. Jeg troede først det var lydkortet så nu har jeg prøvet det onboard som jeg slet ikke kunne få til at makke ret, et audiotrak prodigy 7.1LT som lavede skrat lyde og nu har jeg et HDA Xplosion 7.1 som laver samme stunt som audiotrak kortet. Jeg er efterhånden ved at tro at det er det asus a8n-vm csm board der er skyld i alle problemerne. "

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Marts 2006 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har installeret min maskine i følgende rækkefølge:
1. Windows XP MCE
2. Nforce drivere uden network management (seneste)
3. Nvidia grafikdriver (seneste)
4. HDA Lyddriver (dem der var i kassen)
5. Hauppage driver 3.1b
6. Windows roll up 2
7. Windows DK MCE addon
8. Nvidia DVD decoder (sat op til SPDIF, VMR9 og disabled hardware accelleration)
9. FFD show (er kun sat op til divx og ac3 lyd output)

Jeg har lige skiftet antenne kabler ud med ekstra skærmede kabler (bestilt fra av-connection). Det fjernede problemet med at billedet hoppede når jeg så tv. Jeg havde også problemer med lyden når jeg så dvd film og tv (den hakkede og bloppede og ved tv fik folks stemmer sådan en mærkelig gurglende lyd) det løste jeg ved at disable hardware accelleration i dvd dekoderen. Problemet med poppende lyd ved musik afspilning forsvandt efter jeg reinstallerede windows med AMD coolnquiet slået fra. jeg har heller ikke installeret den coolnquiet driver der var med til bundkortet.
Jeg fjernede nforce ide driverne igen fra windows da jeg fandt ud af at det var dem der var skyld i at maskinen gik i selvsving efter at have været i standby.

Mit system kører helt ok efterhånden. Dog er cpu loaded lidt højt når jeg ser tv (ca 50%). hvis MCE er igang med at optage i baggrunden bliver lyden hoppende og træls hvis man i MCE hører musik eller ser dvd film samtidigt med at den optager. men hvis jeg bruger mediaplayer fungerer det fint, så det er løsningen indtil videre. Men det er også de eneste problemer jeg har tilbage.

grunden til at jeg valgte HDA kortet... tjah jeg havde fået et Audiotrak Prodigy kort, men pga pops ved almindelig afspilning fik jeg det byttet til HDA kortet. Som jo desværre gjorde det samme indtil jeg fik kvalt coolnquiet. så Audiotrak kortet har sikker ikke fejlet noget, det var bare det l****e asus kort der skabte sig.

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter
Til top Vis rockmeisster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockmeisster

Jonnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Tak for det, jeg vil prøve det snarest!

Tricket med at fjerne nvidia ide driveren løste problemet med 70% cpu load efter standby! Men hvad så hvis jeg en dag skal køre 2 diske i SATA raid 0? Kan microsoft driveren det?

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2006 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Jeg ved det faktisk ikke. Jeg har kun en disk i min htpc. Men er det ikke kun IDE driveren du har fjernet og ikke SATA driveren?

Jeg er ret sikker på at de er obs på det hos nvidia, så mon ikke de har rettet fejlen i næste nforce driver release.

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter
Til top Vis rockmeisster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rockmeisster

Jonnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Så har jeg endeligt haft tid til at prøve lidt nyt af;

Jeg har lavet en ny ren installation af mce2005 med CnQ slået fra i bios, og uden amd CnQ driveren, men uden held, samme problem, altså var det ikke CnQ´s skyld!

Men jeg gik lidt videre, og fjenede audigy 2 driveren og enablede det integrerede lydkort på bundkortet med medfølgende driver, og vupti... nu virker det hele fint som det skal også med CnQ slået til. Jeg har dog kun haft lejlighed til at teste den analoge udgang (5.1) og det virker helt fint (dog med lidt ringere lydkvalitet end audigy 2 kortet). Jeg har lige bestilt et spdif out kort til asus bundkortet, så når det kommer vil jeg teste den digitale udgang, som jeg primært vil bruge.

Noget tyder på at det var en konflikt imellem hauppauge 150 kortet og audigy 2 kortet, hvorvidt bundkort og mce2005 spiller en rolle her, ved jeg stadig ikke?

Jeg vil, hvis eller det digitale output virker som det skal, kun bruge det integrerede lydkort, "jeg gider ikke at fejlsøge mere" eller evt. starte forfra med fejlsøgning, hvis jeg skulle have et nyt lydkort! Bare jeg dog havde prøver det intgr. lydkort fra starten, sikke en masse tid jeg havde sparet!

Mit setup (som virker) ser nu sådan ud;

Mce 2005 rollup 2 DK, incl alle windows updates, amd 64 3500+, Asus A8N-VM CSM bundkort med nforce 430 8.22 driver uden ide driveren, intgr geforce 6150 driver v81.98. Intgr. lydkort med driveren fra asus cdén. CnQ slået til incl. AMD´s CnQ driver. Powerdvd 6 + update patch 2003e., Hauppauge wintv 150 mce driver 3.1b, 80 gb pata systemdisk, 250 gb sataII mediadisk, og det virker bare wauv....!

Jeg har også prøvet den nyeste Nvidua purevideo decoder, men den gav lyd/billed sync problemer sammen med det intgr. lydkort.

Jonnor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2006 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Update: Den digitale udgang virker perfekt!

Jeg har dog samme problem som rockmeisster med "gurglende" speed og og ned i lyden når jeg ser billeder samtidig med at jeg hører musik?

Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Sendt: 03 April 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Spændende læsning, men jeg begynder at tro at A8N-VM CSM er en dårlig model fra Asus.

Hvis i har tid og lyst må i gerne kommentere på http://www.barebone-world.dk/page.php?id=61

V.h.

Til top Vis Havoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Havoc

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Jonnor: Jeg har en mistanke om at der er en hardware konflikt af en eller anden art. Jeg kan se at mit lydkort og grafikkortet deler IRQ (16). Problemet vi begge har registreret sker jo kun når grafikkortet bliver sat på arbejde.
Bundkortet tillader ikke at man manuelt tildeler IRQ til sine pci devices, så jeg prøvede i stedet at lade lydkortet og tv tuner kortet bytte pci slot. Det eneste jeg fik ud af det var blå skærm!
Jeg aner ikke om man i windows kan allokere irq til pci devices og så styre det herfra. Hvilke IRQ kører dine pci devices med? Bruger du PCI riser card?

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået løst problemet!
Min maskine braste helt sammen og ville kun starte hvis clear cmos jumperen på bundkortet var slået til. I forbindelse med fejlretningen har jeg byttet rundt på de to indstikskort (lydkort og tvtuner) og flyttet de to ram blokke så de sidder i samme gruppe (blå ram slot'e). De sad før i hver sin gruppe.
Jeg har indlæst bios defaults og kun ændret på mængden af ram som skal allokeres til det onboard grafikkort (128 mb).
Jeg har ikke reinstalleret windows ifm med alt det hurlumhej her. men nu virker det bare. Selv lyden når jeg bruger tv tuneren er som den skal være også selvom jeg bruger nvidia dvd dekoder.

Det var ellers millimeter fra at det bundkort var blevet kylet af h til. Jeg havde endda lige fået et andet der skulle erstatte det. Men det kan jeg så sende retur og spare de penge.

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter

Havoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Sendt: 01 Maj 2006 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Det lyder da godt. Det må jeg prøve, men kan du ikke skrive om dit tunerkort sidder i den pci port tættest eller længst væk fra PCI-express porten?

V.h.

Til top Vis Havoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Havoc

rockmeisster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2006 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Havoc: Jeg ved ikke helt hvordan rækkefølgen er da jeg bruger et pci riser card. men tv tuneren sidder nederst i pci riseren og lydkortet sidder øverst. Men ud af hvad jeg med min ringe elektronik viden kan se, virker det som om at det nederste slot i riseren har flest ben i det første pci slot. Altså det der sidder tættest på pci express porten.
Men jeg havde også problemer med det onboard lydkort da jeg brugte det. så jeg hælder mest til at det har været et RAM issue. RAM'ene skal sidde i samme gruppe.
Det kan være en af de rigtig seje hardware gutter herinde kan give en forklaring på fænomenet, hvis det er relateret til hvordan ram'ene er fordelt i ram slot'ene.
Jeg var overbevist om at man ville få bedste performance ved at dele sine ram ud på de to grupper (på mit MB blå og grå), da man ville opnå en parallel effekt ved læsning og skrivning. Men jeg tager givetvis fejl.

Audiovector Mi3 Super SE
Chord Odyssey biwire
Omaura TF8 Mediecenter

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes