Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 23:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Overføre lyd fra com til anlæg (Trådløst/ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 26 April 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Søge en måde hvorpå jeg kan overføre lyden fra min computer til mit anlæg trådløst / samtidig digitalt. Jeg kender bare ikke lige nogle enheder der kan gøre det. Jeg kunne dog forestille mig en måde det kan lade sig gøre på, men ved ikke om der er nogle enheder der "understøtter" det?

Men den overordne måde det heleskal fungere på, er ved at det aktuelt afspillede lyd på computeren. Eks. Hvis jeg spiller en sang i winamp, eller ser en film på min computer (F.eks. i DD eller DTS) Så skal lyden på en måde overføres "RAW" altså i rent ukomprimeret format til Min sorroundreciever, som derved dekoder det, og spytter det ud igennem højtalerne.

Måderne det måske kan gøres på:

1) Man kobler en sender enhed til computeren (eks via USB, eller via digital udgang på computeren). Der kobles derefter en modtager enhed til Sorroundrecieveren. Modtager enhedens opgave er derefter at modtage lydsignalet fra senderen, hvorefter den via et digital kabel (Toslink, eller Coax digital, leder det videre til forstærkeren)

2) At man på en måde kunne udnytte computerens trådløse netværk. Så Computeren sendte det aktuelle signal videre via det indbyggede trådløse netværk i computeren. Man skulle derved have en modtager enhed som kunne modtage denne "Netværks-stream". Modtager enhedens opgave var herefter at sende denne "netværks-stream" videre til forstærkeren via et digital kabel (Toslink eller Coax digital)

Syns den sidste måde lyder som den nemmeste løsning, men aner bare ikke om det kan lade sig gøre? Nogen der ved noget om det? Eller har kendskab til en meget lettere metode?

Altså det jeg er på udkig efter er en måde jeg skal kunne sende f.eks. lyden fra en 192kbps mp3 fil videre til min forstærker. ALtså når jeg trykker play i winamp på min computer, så skal signalet sendes videre via et trådløst netværk til en "modtager-dims" (UDEN TAB), Derefter skal "modtager-dimsen" sende det videre via et digitalt kabel til forstærkeren (Med næsten ingen tab)

Ved godt man bare kan stille en computer til at modtage lyden, fra den computer hvorpå man afspiller sin musik via f.eks. winamp. som derefter bare sender det videre til forstærkeren. Men det vurderer jeg som en besværlig og dyr løsning. Er med på udkig efter en simpel enhed der kan klare det.

Vh Rasmus
Til top Vis rasmuskarlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmuskarlsen Besøg rasmuskarlsen's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 April 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Det lyder for mig som om du skal have fat i en Squeezebox. Jeg kender den ikke så godt selv, men tror den kan det du efterlyser. Læs evt. mere i de tråde der linkes til

http://www.hifi4all.dk/forum/search.asp?KW=squeeze&SM=1& amp;SI=TC&FM=0&OB=1

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

> Svend P.

Er lidt i tvivl. Så vidt jeg kan se så gør den bare det at man her kan vælge hvilket musik man vil høre på "Squeeze boksen" (Som den så henter fra computeren) Altså den sender ikke bare lyd signalet videre fra computeren til anlægget? Eller har jeg forstået det forkert?

Til top Vis rasmuskarlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmuskarlsen Besøg rasmuskarlsen's Websted

jkjelds
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 April 2006 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

hvad med fx en kiss 558(kan ikke lige huske om den muodel er me indbygget trådløstlan)

Til top Vis jkjelds's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjelds

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Kan den gøre det jeg efterlyser? Altså når jeg trykker play i winamp på min computer, så skal den opfange lyden fra computeren og sende det videre til min forstærker?

boffer24
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 28 April 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Måske denne her? http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/DK/DA,CRI D=2416,CONTENTID=10855

Så kan du også gøre det trådløst :-)

Boffer

Til top Vis boffer24's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boffer24

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 April 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Den ser da interessant ud. Så er det lige spørgsmålet om den kan overføre spdif?
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 28 April 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Eller en trådløs media afspiller som disse:

http://www.proshop.dk/productlist.aspx?grpid=59&catid=1&typI D=409

Nu er det så ikke noget jeg har nogen erfaring med og kan ikke stå indefor hvor godt de virker. Men hvis du vil have DD og DTS overført skal du vel også have "billedet" med over? Det er så ikke din PC der afspiller filerne her men media afspilleren.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2006 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Det er nok lignende det "Boffer24" linker til, den fra Logitech. Det eneste minus er at den sender selve lyden afsted trådløst. Og ikke sender det via trådløst netværk. Ergo vil der nok gå noget af lyden tabt undervejs, når den sender på den måde.

Men altså det jeg leder efter er nok en komponent, hvor det er min pc der afspiller medie filerne, og ikke en modtager som henter dem, hvorefter man vælger på modtageren hvilke filer man vil afspille.....

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Video signalet er ligemeget. Jeg skal kun bruge lydsignalet. Vil bare have sådan at jeg kan bruge min bærbar som "Jukebox" og så skal mit anlæg modtage lydformatet trådløst, hvor lyden så kommer ud....

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg kan se er det 2 meget forskellige ting. Logitech over føre "lyden", dem jeg linker til bruger trådløs nætværk og streamer media filen til modtageren som så kan forbindes med SPDIF til dit anlæg.

Hvis jeg forstår dig ret så ser du film på din bærbar's skærm men vil have lyden overført til dit anlæg. Det er vel så en trådløs SPDIF forbindelse du søger. Jeg tror ikke der findes færdige lavet, men det kan vist gøres med en trådløs video, helt hvordan ved jeg ikke.

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Ja det har du ret i. Det er det jeg søger.

Har dog pt. fundet en kombination sommåske kunne lykkes. Men er dog ikke sikker.

Jeg vil købe denne router:
http://www.asus.com.tw/products4.aspx?l1=12&l2=43&l3 =0&model=1121&modelmenu=1
På hjemmesiden står der følgende:

"The WL-500g Premium offers a host of Plug-n'-Share functions. Whether it's hard drives, printers or webcams, just plug them in via the USB 2.0 ports to enable other devices in the network to share their functions."

Ergo skulle ma kunne koble et usb lydkort til routeren, og overføre lydkortets funktion til min bærbare computer. Derfor kunne man evt købe dette lydkort, som er nemt og enkelt, samt har en digital udgang:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=12037

Derved skulle man kunne sætte lydkortet i routeren. Og derved kunne installere lydkortet trådløst via computeren. Derved skulle man eks. kunne vælge det "trådløse lydkort" via eks winamp?

Nogen der ved om dette kunne lade sig gøre?

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 Maj 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Bard audio skulle have den bedste lydkvalitet ad de tråsløse løsninger. http://freespace.virgin.net/sonneteer.audio/bard.html

Uheldigvis kan den kun transmittere lyd i stereo.

Der findes en forhandler i DK, kan ikke lige finde linket..

Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Hvad med en løsning jeg nævner? Der skulle da i princippet ikke gå noget lyd tabt i systemet? Den eneste forringelse skulle vel ske imellem usb lydkortet(Som er koblet i routern) og såkablet som er koblet i min forstærker?

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Jeg tvivler på at den kan det. Jeg tror det skal være understøttet enheder og ikke alle USB enheder.

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

rasmuskarlsen skrev:
Ja det har du ret i. Det er det jeg søger.

Har dog pt. fundet en kombination sommåske kunne lykkes. Men er dog ikke sikker.

Jeg vil købe denne router:
http://www.asus.com.tw/products4.aspx?l1=12&l2=43&l3 =0&model=1121&modelmenu=1
På hjemmesiden står der følgende:

"The WL-500g Premium offers a host of Plug-n'-Share functions. Whether it's hard drives, printers or webcams, just plug them in via the USB 2.0 ports to enable other devices in the network to share their functions."

Ergo skulle ma kunne koble et usb lydkort til routeren, og overføre lydkortets funktion til min bærbare computer. Derfor kunne man evt købe dette lydkort, som er nemt og enkelt, samt har en digital udgang:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=12037

Derved skulle man kunne sætte lydkortet i routeren. Og derved kunne installere lydkortet trådløst via computeren. Derved skulle man eks. kunne vælge det "trådløse lydkort" via eks winamp?

Nogen der ved om dette kunne lade sig gøre?

Hejsa

Jeg har den router du snakker om (wl-500g) Du kan i teorien tilslutte et lydkort, men da et eksternt lydkort bruger en del processorkraft (hvilket så skulle aflastes på broadcom chipppen i selve routeren) og da der er en begrænset mængde ram til rådighed på wl 500g så anser jeg dit forslag som værende næsten umuligt. WL-500g er en god router, men USB funktionaliteten er primært designet til Harddiske og printere og ENKELTE modeller af WebCams.

Der findes meget custom firmware (som er linux baseret)til routeren, samt et lækkert brugerforum hvor folk gerne hjælper dig. Men dette er en router og ikke en multimedie streaming device.

Både d-link, netgear og linksys laver løsninger som du efterspørger, og disse firmaer laver kvali og beskæftiger sig næsten udelukkende med netværk....Jeg ville holde mig til dem, og finde en løsning der kan hvad du efterspørger.

http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2& childpagename=US%2FLayout&cid=1137451822026&pagename =Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper

http://www.netgear.com/products/details/MP101.php

http://www.dlink.dk/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUDLYZU93ygJVYLelXSNvh LPG3yV3oVot2hKltbNlwaaRp7jwlEz2onGQTo48EB9fjzKLgL0wYsuLQb4E=

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2006 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Okay har læst dit indlæg. Kan godt se problemet i det du nævner. Men det er da begrænset hvor meget processorkraft der skal til sådan et usb lydkort, er det ikke? Har læst et eller andet sted at routeren skulle have imellem 200-300mhz processor samt 32 mb ram. Så kan ikke forstå hvorfor det ikke skulle virke?

De link du henviser til, virker ikke? Men syns det e rsvært at finde frem til et produkt som kan det jeg efterlyser. Nu er det kun lykkedes mig at finde en løsning, nemlig det med routeren og lydkortet.... Problemet er jo at næsten alle komponenter på markedet, sørger for at lede alle tilgængelige netværk igennem for enten lyd eller video, hvorefter det bliver samlet til en tilgængelig liste på enheden, hvorefter man så me den fjernbetjening kan afspille det derfra!

Hvad syns du generelt om DW-500g? Rækkevidde, stabilitet osv?

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Maj 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Rækkevide + stabilitet er i top....Fungerer desuden fint som printserver(bruger HP's Jetdirect system.....;-p) og FTP server....kan også køre httpd....med custom firmware hvis man vil det.

Denne router kan teoretisk køre et usb lydkort(som jeg sagde....det er et stripped linux os der kører på l**tet) .....Men du skal jo tænke på at ram og processorkraften er næsten fuldt opbrugt af selve router funktionen....Der efterlades ikke ret meget til alt muligt andet.....

mht til de links....hvis ikke de virker ligger der vel trods alt nogle hints i de beskrvne adresser....

mvh Anders

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Har fundet følgende produkt:

WMB54G Wireless-G Music Bridge
http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2& childpagename=US%2FLayout&cid=1137451822026&pagename =Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper

Der installerer man en software på sin computer, så bliver alt lyd fra computeren sendt videre via sit trådløse netværk, til Linksys WMB54G, hvorefter den via et kabel sender lyden videre til sin reciever (kan kobles til Digitalt)

Eneste minus er dog at dette produkt kun findes på den amerikanske linksys.com og ikke på linksys.dk, samt jeg kan helder ikk finde det ved nogle danske forhandlere....

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Efter en hurtig kik kan jeg ikke se den understøtter DD/DTS passthrough. Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men jeg ville da tro de ville nævne det hvis den kunne sende surround signler igennem.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes