Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Dårlige til at prissætte eget grej? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 07 November 2006 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Jeg er flittig bruger at køb/salg/bytte herinde og synes det er et fantastisk sted at handle hifi.

Noget der dog tit har slået mig er at mange af os (ikke alle) tilsyneladende har svært ved at ramme markedsprisen når vi sætter vores brugte grej til salg. Vi tror simpelthen det er mere værd end det er.

Omvendt er vi "eksperter" i at prissætte andres grej. Mange af os som har været her et stykke tid, kan med rimelig sikkerhed identificere de ting som er for dyre. Hvor tit har man ikke taget sig selv i at tænke "det der får han ikke solgt til den pris", efter at have set en annonce. Og ganske rigtigt sælger kæmper og kæmper og må sætte sit udstyr ned af flere omgange. Det når så ekstra ironiske højder, når sælger skråsikkert starter ud med at bedyre, at det er fast pris fordi det er MEGET billigt. Efter dage/uger uden henvendelser, må man så lemper prispolitiken i erkendelse at man er ude af trit med markedet.

Jeg har selv været der og må med skam erkende at det slår åbenbart klik for ens prissætningssans når det handler om egne vare.

Hvad går der galt? Kommentarer er velkommen.

Til top Vis jetz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetz

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 November 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Det er en mulighed, den anden er at der bare ikke er nogle købere på det tidspunkt hvor man sætter sine ting til salg.

Eks. er der en som har en B&W HTM matrix til salg pt. for ca. 2,5K, og den kan åbenbart ikke sælges til den pris pt. Da jeg havde min til salg (til samme pris) gik der ca. 1 time så var den solgt.

Kempf87
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 November 2006 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Man vil ikke miste for mange penge på noget man engang har givet mange penge for.

Derfor prøver man sælge til en høj pris som andre idag kan få tilsvarende nye varer for. Tror bare vi har svært ved at acceptere dette. Udvikling går hurtigt og som på computere kommer der hele tiden nye ting og de gamle falder da i værdi.

Kasper
Til top Vis Kempf87's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kempf87

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 November 2006 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

jetz skrev:
Jeg er flittig bruger at køb/salg/bytte herinde og synes det er et fantastisk sted at handle hifi.

Noget der dog tit har slået mig er at mange af os (ikke alle) tilsyneladende har svært ved at ramme markedsprisen når vi sætter vores brugte grej til salg. Vi tror simpelthen det er mere værd end det er.

Omvendt er vi "eksperter" i at prissætte andres grej. Mange af os som har været her et stykke tid, kan med rimelig sikkerhed identificere de ting som er for dyre. Hvor tit har man ikke taget sig selv i at tænke "det der får han ikke solgt til den pris", efter at have set en annonce. Og ganske rigtigt sælger kæmper og kæmper og må sætte sit udstyr ned af flere omgange. Det når så ekstra ironiske højder, når sælger skråsikkert starter ud med at bedyre, at det er fast pris fordi det er MEGET billigt. Efter dage/uger uden henvendelser, må man så lemper prispolitiken i erkendelse at man er ude af trit med markedet.

Jeg har selv været der og må med skam erkende at det slår åbenbart klik for ens prissætningssans når det handler om egne vare.

Hvad går der galt? Kommentarer er velkommen.

Jamen der går vel det galt, som du selv er inde på, at sælger tror han har "guld" og at det derfor skal sælges som sådan. En anden mulighed kan også være dén at selvom "vi" tror at vi kan pris sætte alting, så er det vel langt fra alle mærker og modeller m.v som "vi" kender prisen på, om ved om er "guld værd". Så jeg synes lidt at den går begge veje. Hvis der er tale om noget ordinært (misforstå mig ikke) så kan prisen meget hurtigt komme til at se for høj ud, og mange gange er den det sikkert også. Men omvendt...feks hvis der er et par "snell" højtalere, dém ved jeg ikke hvad man kan få... bare som et eksempel. Så tror tror lidt at det er den der med at man som "køber" gerne vil have tingene så billigt som muligt, og omvendt som sælger. Sådan er verden vel bare skruet sammen

Men i øvrigt forstår jeg ikke helt, hvorfor folk ikke i større stil vælger at bytte deres grej med andet i stedet for, da det er mit indtryg at mange herinde som vil af med et eller andet er, er fordi de vil have noget andet i stedet for. Ved at bytte ting og sager i stedet for, vil man efter min overbevisning bedre kunne gøre alle glade. Jeg har opgivet at sælge min egne ht, men valgt at bytte mig frem til noget andet spændende i stedet for.

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2006 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Det er en mulighed, den anden er at der bare ikke er nogle købere p� det tidspunkt hvor man sætter sine ting til salg.

Eks. er der en som har en B&W HTM matrix til salg pt. for ca. 2,5K, og den kan åbenbart ikke sælges til den pris pt. Da jeg havde min til salg (til samme pris) gik der ca. 1 time så var den solgt.

Yes der den med at at man lige skal finde den rigtige køber. Men de annoncer plejer man som regel at kunne spotte, da de trods en fair prissættelse, ikke rigtigt flytter sig. Her er der ikke noget galt med prisen.

Kempf87 skrev:
Man vil ikke miste for mange penge på noget man engang har givet mange penge for.

Derfor prøver man sælge til en høj pris som andre idag kan få tilsvarende nye varer for. Tror bare vi har svært ved at acceptere dette. Udvikling går hurtigt og som på computere kommer der hele tiden nye ting og de gamle falder da i værdi.

Ja, det er den sædvanlige, men hvis man er rimeligt velbevandret indenfor hifi, så vil man også vide, at det bare ikke flytter sig, hvis man prissætter det for højt. At der så er nogle som enten ikke vil indse dette eller at nogen "prøver lykken" kan selvfølgelig ikke udelukkes.

rattanhuset skrev:

Jamen der går vel det galt, som du selv er inde på, at sælger tror han har "guld" og at det derfor skal sælges som sådan. En anden mulighed kan også være den at selvom "vi" tror at vi kan pris sætte alting, så er det vel langt fra alle mærker og modeller m.v som "vi" kender prisen på, om ved om er "guld værd". Så jeg synes lidt at den går begge veje. Hvis der er tale om noget ordinært (misforstå mig ikke) så kan prisen meget hurtigt komme til at se for høj ud, og mange gange er den det sikkert også. Men omvendt...feks hvis der er et par "snell" højtalere, dem ved jeg ikke hvad man kan få... bare som et eksempel. Så tror tror lidt at det er den der med at man som "køber" gerne vil have tingene så billigt som muligt, og omvendt som sælger. Sådan er verden vel bare skruet sammen

Men i øvrigt forstår jeg ikke helt, hvorfor folk ikke i større stil vælger at bytte deres grej med andet i stedet for, da det er mit indtryg at mange herinde som vil af med et eller andet er, er fordi de vil have noget andet i stedet for. Ved at bytte ting og sager i stedet for, vil man efter min overbevisning bedre kunne gøre alle glade. Jeg har opgivet at sælge min egne ht, men valgt at bytte mig frem til noget andet spændende i stedet for.

Jep niche-produkterne kan være svære at håndtere. Der melder jeg også pas, så der må kenderne sætte prisen. Mit fokus er nok mere de gængse/ordinære vare, som er dem hvor imellem jeg oftest spotter varer, som er for højt prissat.

Jeg læser også imellem dine linier at det sædvanlige tovtrækkerri imellem køber og sælger også spiller ind, så køber stort set altid vil anse en pris som værende for høj og sælger altid vil presse citronen.

Angående at lave en byttehandel, så skaber det jo samme problemer, nar de to parter skal blive enige om en byttepris. Jeg tror at byttehandler, hvor man bytter lige over er meget sjældne, måske fordi parterne mange gange har svært ved at erkende den reelle værdi af egen vare

Til alle:
Grunden til at jeg startede denne tråd var egentlig at jeg synes at det giver en meget uheldig start på et salg, at varen er prissæt for højt. Det resulterer i mange genindrykninger og til sidst prissænkelse, hvilket igen åbner op for folk som kommer med regulære skambud (taler af erfaring), fordi det uheldige salgsforløb signalerer desperation. Så hvis man kunne afdække hvilke mekanismer der ligger bag disse prisfejlskud, så kunne man selv tage det til efterretning og så i sidste ende spare nogle penge.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

M.h.t det med byttehandel som jeg var inde på, så tænkte jeg. Feks kunne der være fysiske forhold til at det kunne være godt for folk at lave byttehandler. Feks er jeg ude efter en god stander ht i stedet for de gulv højtalere som jeg har nu, men du har ret. Den slags kan man jo også "slås om" hvis det er det men ønsker.

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 07 November 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Ak ja. I rammer alle hovedet på sømmet.

Jeg er en af dem som ofte køber sælger på dba, hifi4all osv. Nogle gange kan der tjenes en mønt, andre gange mister man en mønt. Priserne er ofte sat for højt og mange gange kan man sige det er "blå avis priser" og man bør trække lidt fra. Det bliver altså rigtig svært at gennemskue om tingene er det værd som folk vil have. Nogle gange er det helt go nat.......altså næsten billigere at købe nyt. Nogle er blot uviden og forlanger det de selv er blevet snøret for. Det er altså ikke nemt at være køber på det brugte marked. Men kommer prisen langt nok nede, så er der købere. Nogle ting nænner jeg ikke selv at sælge billigere end jeg betalt og så kan tingene få lov til at stå på loftet! Ind i mellem er der bytte deals, og det kan være en god måde at bytte på.

Jeg er enig, var priserne mere "realistiske", så ville man ikke genindrykke flere gange. Noge købere er også så bløde. Man sætter noget til salg og de er helt vilde og sikker aftaler osv. Når de langt om længe dukker op og bruger en time af mit tid, så begynder stodderen at sige: Vi skal også snakke om prisen. Det synes jeg egentlig er ret l**tet. Hvis jeg på forhånd ved hvad jeg vil betale, så plejer jeg at aftale med sælger hvad jeg vil gi. Nogle gange går ikke og handlen bliver ikke til noget. Men jeg vil heller gøre det end at stå og være jøde ude på adressen. Det er vel en tempermentssag. Men der findes heldigvis stadige godt hifi til en fair pris........se tråden om køb af gammelt hifi. Der er dukket en del "vintage freaks" op.

Mvh

Mvh

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 November 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

En vare kan kun koste det køber er villig til at betale

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 November 2006 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

nej da, den kan sagtens være billigere, hvis sælger synes

Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 November 2006 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

sismofyt skrev:

Acer skrev:

nej da, den kan sagtens være billigere, hvis sælger synes

Ja korrekt, rettelse....en vare kan maksimalt koste det køber er villig til at betale

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 08 November 2006 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

En anden vinkel:

Brugt hifi er tilsyneladende en speciel vare. Er det 1 år eller ældre, er der mange som forventer det koster halv pris. Hvis vi går til andre brancher, digital kameraer, bærbare computere eller måske biler, så koster de LANGT fra halvpris!!! Jeg forstår ikke hvem det er der giver fuld pris for alt det hifi der er til salg på hifi4all, for at tabe mange tusinde kroner (Krell, Mark Levinson etc.) efter 5 måneder eller 2 år??? Måske skyldes det, at de færreste giver den pris der står i forretningen, men at der slås 20-40% af, nogen kender en forhandler, en producent etc. Det giver i hvert fald ikke mening for mig! Hvis jeg gav 30k for et sæt nye Audiovector, ville jeg da ikke sælge dem til hverken 15k eller 20k efter et halvt år?? Sælges de for 25k er de nærmest umulige at komme af med...

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2006 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Vi må tilbage til handelsskolen.....prisdannelsen er hvor udbud og efterspørgelse mødes. Er det prisen for høj, ingen kunder. Er prisen for lav.....alt for mange kunder. Selv med en pris på nul kr. er ingen handel sikker før kunden har hentet. Så handlen er afhængig af der er købere og sælgere der som udgangspunkt vil handle.

Der findes masser af folk med røven fuld af penge.....og der er mange penge i vores samfund idag. Så man kan som Rene Jensen, sælge dyrt hifi til folk er ligeglad med prisen, de vil have varen og er villig til at betale for det. Det er såmen ok med mig.

Hvem betaler gerne 40 kilo kr. for et sæt 2 vejs højttalere? De findes venner!

Jeg er lidt mere fattigrøv har ikke en million i friværdi...så jeg er nok mere forsig med hvor jeg ligger pengene. Jeg har ikke købt nyt hifi i flere år....men masser af brugt. Det sidste produkt jeg købte som ny er en PS2. Brugte PS2er virker ret ofte ikke, så er nyt trods alt med garanti.

BTW: Se blot brugtpriser på PS2erne....folk vil ofte have mere end nypris (ca. 1000 kr. på tilbud).

Jeg ligger i forhandling med en fyr som har en Accuphase eff.trin. Han vil have mere end jeg vil gi. Vi mailer argumenter frem og tilbage. Jeg siger den er gammel....men fed. Han siger at folk på E-bay vil betale fire gange så meget som mig. Om den bliver handlet, det er usikkert. Hvad kan den koste. Ingen har ret eller uret...og uden besvær er det ikke.

Mvh

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

solu skrev:

En anden vinkel:

Brugt hifi er tilsyneladende en speciel vare. Er det 1 �r eller �ldre, er der mange som forventer det koster halv pris. Hvis vi g�r til andre brancher, digital kameraer, b�rbare computere eller m�ske biler, s� koster de LANGT fra halvpris!!! Jeg forst�r ikke hvem det er der giver fuld pris for alt det hifi der er til salg p� hifi4all, for at tabe mange tusinde kroner (Krell, Mark Levinson etc.) efter 5 m�neder eller 2 �r??? M�ske skyldes det, at de f�rreste giver den pris der st�r i forretningen, men at der sl�s 20-40% af, nogen kender en forhandler, en producent etc. Det giver i hvert fald ikke mening for mig! Hvis jeg gav 30k for et s�t nye Audiovector, ville jeg da ikke s�lge dem til hverken 15k eller 20k efter et halvt �r?? S�lges de for 25k er de n�rmest umulige at komme af med...

Yes det har jeg også observeret, og derfor skal man også være sikker på at det er noget man vil beholde et godt stykke tid, hvis man køber nyt til vejl. udsalgspris. Selv let brugt hifi taber en del i værdi. Jeg er sikker på at du har ret i din antagelse om, at en del af forklaringen ligger i at nogle ting/mærker handles med stor rabat. Der er enkelte eksempler på det herinde, hvor bestemte mærker er blevet pumpet ud til meget lave priser (set i forhold til listepris) og det lider folk så under når de vil sælge det brugt, fordi folk ikke stoler på den førpris der er angivet.

Det gør det så endnu svære for sælger at ramme en fair pris i første hug, hvilket faktisk øger kompleksiteten i den problemstilling, som startede denne tråd.

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 08 November 2006 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

er træt af det der 'men på ebay kan jeg få en trillion' argument, så sælg det sgu' da på ebay istedet for at spille min tid  når man går dem på klingen, har de jo hverken konto der, endsige nogensinde budt på noget og er 'ikke glad for at sende den japan' ... ptttfff .. og ofte er det helt urealistiske drømme priser de har hørt på et eller andet obskurt forum anyway

yes, jeg har prøvet det en del gange

hifi som investering er en meget dårlig ide, med mindre man er møj heldig. køb noget fedt gear og en masse musik og nyd så det i mange år. fatter ikke folk der sætter dyrt grej til salg efter at have det i meget kort tid

der kommer altid noget 'nyt og bedre'. rigtige entuisiaster trækker en streg i sandet og lytter til musik (og tweaker når de ikke gør  )

hifi er jo bestemt også status / penis kompensations grej, så derfor ser man meget (dyrt) gear til salg til priser hvor man tænker, milde himmel der er en der har råd til det 8og tabe tilsvarende)  og jep, dem er der ret mange af. og som tidligere sagt, liste priser for mega dyrt grej er en joke. jeg kender _ingen_ der har betalt det de 'skulle' for deres krell, ml, etc..

Soersch
Lukket konto
Lukket konto
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 Juni 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 08 November 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Ja indimellem er der grej der er svært at sælge - også til lavpris - og så har jeg andre gange solgt for dyrt og blev overrendt af købere...

Det eneste jeg ikke kan tage, er når folk skriver for høje ny-priser og for høje effektangivelser - det er ulækkert ! ! ! Men det er OK at lovprise lyden - der danner jeg mig alligevel selv mit eget indtryk.

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Soersch: Er nyprisen (som man skal opgive) så listeprisen eller det som står på ens kvittering?

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

jetz skrev:
Soersch: Er nyprisen (som man skal opgive) så listeprisen eller det som står på ens kvittering?

Det er vel listeprisen

Jeg tror det som hentydes til, er de af dem som slkriver en eller anden urealistisk pris på deres grej, for at få det til at lyde "bedre" i en annonce. Ang. det der med hvad der er listepriser og hvad folk har givet for dit og dat. Så er det ved en gennemgang på "køb og salg" forholdsvis lidt af grejet der er til salg som er himmelråbende dyrt fra nyt, og derfor har mange sikkert også fået "lov" til at give listepriserne på deres grej som de nu har til salg, idét at det som regl efter min erfarring er meget dyrt grej som der bliver givet "special price" på i forretningerne fra ny.

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 09 November 2006 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

jeg kan ikke se nogen grund til at der skal stå en 'før/liste/ny-pris' whatever, det har jeg egentligt ikke set andre steder før. har nogle ting til salg jeg ikke aner hvad kostede fra ny, feks en pladespiller fra 60'erne. hvordan finder man ud af det? og hvilken relevans har det overhovedet? kunne godt tænke mig at se det droppet .. folk skriver alligevel ofte blot noget junk

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 09 November 2006 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

sismofyt skrev:
jeg kan ikke se nogen grund til at der skal stå en 'før/liste/ny-pris' whatever, det har jeg egentligt ikke set andre steder før. har nogle ting til salg jeg ikke aner hvad kostede fra ny, feks en pladespiller fra 60'erne. hvordan finder man ud af det? og hvilken relevans har det overhovedet? kunne godt tænke mig at se det droppet .. folk skriver alligevel ofte blot noget junk

Hvad folk angiver som nypris er nu egentlig meget godt til at vurdere sælgers ærlighed og jordnærhed.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2006 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg er ikke enig, nypriser er så unuanceret. En Accphase E-203 kostede i 1982 kr. 4295,-

Hvad skal den koste idag?

Jeg mener at prisen for 20 år siden ikke kan bruges til noget. Man kan sige halvpris: 2150 kr. ? Det er sjovt nok hvad de koster på dba....mellem 2000-2500 kr. I andre tilfælde bliver det ikke så nemt. Husk blot på de skiftende valuta....en gang kostede en Nachamichi PA7 kr. 20.000 kr. Betyder det at den koster 10.000 kr. idag....nej....den fåes til 4.000 kr. på DBA. Der er ingen som vil give manden kr. 10.000 kr. hvis den som udgangspunkt ikke er så attraktiv, så tror jeg heller ikke at man som sådan er forpligtet til at forholde sig til nyprisen.....betyder faktisk ikke rigtig noget.

Så er det mere udbyd og efterspørgelse. Spørgsmålet er hvad vil man give for det idag! Nogle Vintage produkter stiger også uforholdsmæssigt, og det er vel sælger som har ret at kræve prisen. Huspriser afgøres vist heller ikke efter hvad man selv har betalt, i hvertfald ikke sidste gang jeg kiggede i avisen.

Mvh

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum