Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Dårlige til at prissætte eget grej? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 November 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

en model der har været på programmet i flere år kan også have meget forskellig nypris. derfor kan sælger både snyde sig selv og køber

hvad nu hvis man har købt det super billigt i tyskland, mens samme produkt koster det dobbelte i dk? skal man så skrive den lave pris, så køber tror man er idiot? eller skal man skrive den høje dk pris så køber tror man er idiot fordi han godt ved man kan få det til det halve i tyskland?

ja, så er der lige det med inflationen. det giver _ingen_ menning at skrive at et par quad esl kostede 2000kr i 1959. 2000kr dengang var en formue, idag er det jo hvad man brænder af på en weekend i byen

så væk med de nypriser, jeg kan ikke se de har nogen relevans for ens køb. jeg er ligeglad om sælger skriver at et par quad'er kostede en femmer eller en halv million fra ny, bare jeg kan få dem til den pris jeg vil have dem til. det gør ikke sælger suspekt i mine øjen overhovedet, næh det er brugt salgs prisen jeg vurdere ham / hende på

Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 November 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Hørt.
Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 09 November 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

og konsensus i denn tråd er vel også at nyprisen intet har med at gøre hvad man kan tage for varen brugt? det er udbud og efterspørgsel, markedskræfter etc der bestemmer showet

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 09 November 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Jeg synes faktisk nyprisen er god til at vejlede. Jeg kender ikke Holfis, Classés, Vienna A etc. program i detaljer, men ud fra nyprisen kan jeg vurdere om det er deres billigste/dyreste model og om det er noget jeg vil undersøge nærmere. At folk lægger lidt til og trækker lidt fra, er jeg lige glad med, jeg skal bruge det til at klassificere produktet og på den måde vide hvad sælgers produkt skal hamle op med af konkurrenternes produkter.

En helt anden ide kunne faktisk være, at hifi4all indtastede alle de produkter som handles mest, med nypris, producent, hvornår modellen blev produceret (fra og til) - en sådan database ville være guld værd, da de fleste producenter ikke viser gamle produkter. Databasen kan opbygges af os, brugerne, og valideres af redaktionen. Evt. med mulighed for at uploade gamle manualer. Findes produktet ikke i listen, kan man som nu, indtaste sine egne oplysninger.

Så et katalog over hifi produkter, nye såvel som gamle? Kunne da være sjovt at se hvor mange produkter vi kan få smidt i en sådan

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 09 November 2006 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

hvis jeg virkelig ønsker at finde nyprisen så googler jeg, eller kigger i mine arkiver. man kan ikke kun vurderere produkter ud fra deres pris (min personlige mening er at man overhovedet ikke kan sammenligne prismæssigt, kun lyd og funktions mæssigt) så jeg synes igen ikke at førprisen er særligt relevant. en dyr holfi kan sagtens spille bedre eller værre end noget der koster det dobbelte .. eller det halve

den database du snakker om findes ikke engang på nettet nogen steder. der findes titusindvis, hvis ikke hundredetusindvis af hifi/AV produkter

men man kunne da starte. lidt inspiration kunne man finde på discogs, der netop er et bruger indtastet kartotek og det er efterhånden mega stort og meget benyttet

http://www.discogs.com/

wikipedia er jo også lidt derhen ad

men vi taler om en gigantisk arbejds indsats. og hvem skal tjekke det? jeg kan alllerede høre h4all's ejere/admins skrige meget højt!

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2006 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke opgaven er så svær, hvis vi starter med de mest omsatte varer på hifi4all. Det er fx Densen, Audiovector, Holfi, SystemAudio, Classe, Vienna Accoustic, Krell, Mark Levinson, Cyrus, Rotel, Denon, NAD, Sony, Linn, Arcam - det skal da nok dække en del! Personligt kan jeg udfylde mange af dem, har kataloger og prislister på det meste jeg har ejet. Det kan jo opbygges som Wiki, hvor alle kan redigere, det system har jo vist sig at være ganske præcist!

Selvfølgelig kan man Google, men så kan vi lige så godt undlade at skrive andet end modelnummer og pris - det skulle jo være for at hjælpe køber og sælger, og ikke mindst dem, som ikke bruger halvdelen af deres liv på hifi... Hifi4all er sikkert interesseret i så mange brugere som muligt, og hvis de har Danmarks mest komplette database, giver det kun flere hits. Det kræver til et start bare at hifi4all giver os et sted hvor vi kan redigere data, så skal den nok fylde sig selv - er mit gæt

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 09 November 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

nu nævner du femten mærker, med et sted mellem 10 til 50 produkter der har haft forskellig pris over en årrække. prøv lige at se hvor lang tid det tager at taste ind. gang det så med tusind

det ville være hurtigere at scanne diverse hifi revyer / årbøger ind. faktisk synes jeg at man bør have disse stående hvis man handler hifi ofte. jeg har vel en tyve stykker, de fleste har jeg købt brugt for en slik

sådan som hifi nørder kan ryge i totterne på hinanden (og der er mange der en eller anden latterlig form for semi skjult agenda) skal en sådan database modereres _meget_ kraftigt, ellers bliver det noget juks. og oplysninger bør tjekkes af mods. igen dobbelt arbejde

jeg forstår godt ideen, men det er ikke noget man bare lige gør

måske kunne man gemme alle annoncer og på den måde få en database? kan man søge i ældre annoncer?

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Ja det er meget arbejde! Men hvor meget kan 1000 hifinørder fra hifi4all ikke klare? Der er jo fanatikere af alle produkter - jeg læste den anden dag om en der havde omkring 50 NAD produkter i kælderen, andre har viet deres liv til Linn... Hvis ellers det er let at redigere, eller måske kan man endda sende et regneark til hifi4all, så er det altså overkommeligt, hvis folk ønsker det. Det er jo ikke computerudstyr, som skiftes hver måned, men hifi med en levetid på omkring 5 år pr. produkt. De fleste produkter som sælges er under 5 år gamle.

Lad os høre hifi4all, hvis der er opbakning om projektet.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 November 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

sismofyt skrev:
det ville være hurtigere at scanne diverse hifi revyer / årbøger ind.

Så får man jo ikke den searchability som jeg tror mange gerne vil have.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 10 November 2006 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

nej, det er korrekt, det skal stadigvæk manuelt indekses .. sikke et møj job

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 10 November 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

solu skrev:
hvor meget kan 1000 hifinørder fra hifi4all ikke klare?

hehehe, er det en vits? de kan jo ikke engang blive enige om sikringer, sølvkabler, apple lossless, NE5534 etc ...

kommer til at tænke på dette citat :

"We've all heard that a million monkeys banging on a million typewriters will eventually reproduce the entire works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...." Robert Wilensky

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 November 2006 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

sismofyt skrev:
det ville være hurtigere at scanne diverse hifi revyer / årbøger ind.

Så får man jo ikke den searchability som jeg tror mange gerne vil have.

Umiddelbart lyder det som en spændende projekt, men stort.

Det med at søge i det, løses nemt ved at OCR (tekstgenkendelse) scanne det, så er der ingen probs i at søge i det bagefter.
Til top Vis jetz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetz

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 10 November 2006 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Det har været nævnt før men nogle sætter nyprisen lige rigelig højt det får prisen til at fremstå billigt.

En handel burde være rimelig for BEGGE parter.Har set eks. en forforstærker til salg til 10K ren overpris han fik åbenbart 5K for den har selv haft en sådan og vil mene 4K var mere rimelig.Jeg ville da gladelig have solgt til 3.5K.

På billedrørs tv kniber det lidt hos nogle sælgere med en realistisk pris, hvorfor har de mon selv købt en fladskræm (i en del tilfælde) og hvordan ser de på et billedrørstv ville de selv købe næppe.Hvordan er det nu lige med udbud og efterspørgsel?

Hvorfor skal en ældre Luxman pladespiller næsten koste det samme som fra ny.

Tror lidt at det nogle gange kniber med pengene mange vil gerne have og har ikke helt pengene det er jo ikke sikkert at det de evt. vil bytte med er så spændende for sælger og hvorfor vil de af med det.

Et andet spørgsmål man kunne stille fører det egentlig til noget at skifte udstyr tit som nogle gør herinde???

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 10 November 2006 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Men helt ærligt denne tråd vil mange ikke erkende og røre med en ildtang slet ikke dem som prissætter lige højt nok.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 November 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
Men helt ærligt denne tråd vil mange ikke erkende og røre med en ildtang slet ikke dem som prissætter lige højt nok.

tja mange sælgere regner nok også med at der skal pruttes så der er noget at give ad.

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 10 November 2006 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Lige et råd fra mig - brug det hvem som kan: Jeg plejer at søge i Google nyhedsgrupper, hvor du bl.a. med rimelig sikkerhed kan se hvornår produktet første gang blev omtalt og hvilke priser der internationalt handles til pt..

Mvh

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes