Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 16:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: horn og rør (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Zikra Audio

Bruger siden: 27 November 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Maj 2007 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
bjørn skrev:

Hvorfor blander du basrefleks ind i forestillingen, hvis de gjorde dig den ulejlighed at læse lidt bagud ville du vide at jeg kun benytter mig af lukkede kabinetter

Dine dårligt funderede gætterier om mine vaner er inderligt uinteressante, og dertil forkerte

Tilføjelse: Hvad er formålet med dit link til en teknisk indholdsløs reklameside ?

Hmmm, Bjørn er du presset nu?  Det var da et gevaldigt galdeagtig humør du ligger for dagen? Nå, jeg savner stadig at se din akustisk/tekniske forklaringer på horns ulyksaligheder. Var det noget du ligger inde med eller var det bare fis?

Mht ulejlighed omkring hvad du benytter af kasser. Tjaaa, det ved jeg ikke, du fedt spiller jo, du h ar jo ikke kommet med dit bud og jeg tror egentlig bare du har et par eltax kasser.

Basrefleks, er sådan set udmærket, hvis de er lavet med det for øje at portafstemningen kun bidrager til den svingende masse og derved rykke fresonans på wooferen ned. Den pt gængse basrefleks er i et meget lille kabinet hvor man udnytter porten til også at bidrage med noget lyd. Det forøger forvrængningen voldsomt.

Det hele min argumentation går på er den lavere forvrængning der er på systemer, her horn, som udnytter den meget lille nødvendige membranvrandring. Et trykkammer kabinet er her udmærket egnet til frontladet horn. Men en vis forvrængning kommer også på banen ved normale (uden horn ladning) trykkammer kasser. Her skal enheder nemlig ud på en stor vandring for at komme med et fornuftigt lydtryk.

Den link jeg postede var bare et eksempel på andre færdig byggede hornsystemer der kan købes. Det behøver ikke at være goto systemer. Bjørn gå nu ikke i sort over det, det er jo bare en hobby!!

Hilsen Flemming

at du gider at bruge tid på bjørn   spild af tid

hvis man tror en monacor mellemtone til 110 kr med eksta asfalt ca 3 gram kan spille med den samme glathed dynamik genemsigtighed som en berylium membran på 0,5 gram som sidder i et magnet felt på 2.4 tesla og 2.6 mio maxwell til ca 80000 kr ja   ham duelund er sku cool

100 watt ind 99.5 watt i varme og måske 0,5 watt lyd   det er sku noget der giver genemsigtighed

og DYNAMIK

hehe

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Maj 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Goto, vil du være rar at citere, så din egne tekst står uden for det citerede - se hvordan Flemming Skov ovenover gjorde det - that´s the way.

Interessant, at min tiltrækning til hornene ikke så meget går på de eksotiske drivere. Jeg har en fornemmelse af, at et veldesignet horn kan pynte på mange forskellige drivere. Goto og andre: vær opmærksom på, at selve hornet er en meget betydningsfuld komponent. Et dårligt horn producerer reflektioner, der forårsager ujævn frekvensgang, impulsgengivelse og fase.

Som jeg skrev tidligere i tråden, har horn tillige den unikke egenskab, at spredningen inden for hornets arbejdsområde er freksvensuafhængig.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Maj 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

jazzman,

Hvorfor snakker du om eksotiske drivere? Hvad er det?

MVH
Til top Vis Lofgren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lofgren

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 28 Maj 2007 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

Horn:

-

Kabinet størrelsen bliver stor hvis dybbas skal gengives.

Man skal sidde med en vis afstand til højtaleren (specielt med flervejs).

+

Lyden !

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Maj 2007 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

At man kan anvende en lidt forsigtig røramp når man bruger et horn med og måske lidt overeksponeret  eksplosiv "dynamik" synes jeg er helt fint

Og omvendt, når man har en lidt forsigtig røramp er det da praktisk at man kan anvende horn som boooster en smule der hvor resten holder igen

Det samme med optagelser som ofte er komprimerede og mangler dynamik, fint nok at de kan hjælpes lidt

Og det er ikke ironisk, jeg mener absolut at uden hjælp er der ikke meget som virker - 100% "korrekt og perfekt" er ret kedeligt i længden

Men ukritisk at sige at bare man har horn eller røramps, og at påstå at så er "dagen reddet", er sgu at stikke folk "blår i øjnene", og hvis nogen ukritisk hopper på den kan de blive slemt skuffede da de færreste har de penge og viden som kræves 

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 28 Maj 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

At man kan anvende en lidt forsigtig røramp når man bruger et horn med og måske lidt overeksponeret  eksplosiv "dynamik" synes jeg er helt fint

Og omvendt, når man har en lidt forsigtig røramp er det da praktisk at man kan anvende horn som boooster en smule der hvor resten holder igen

Hvad er en forsigtig røramp

Hvad er overeksponeret  eksplosiv "dynamik"

Hvor er det en rørforstærker "holder igen"

Det kan godt være jeg er en , men jeg fatter ikke en kilometer af det du skriver .

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 28 Maj 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

"jazzman, Hvorfor snakker du om eksotiske drivere? Hvad er det?"

Med "Eksotiske drivere" mener jeg meget dyre og avancerede drivere, typisk til mere end tjae.. 3000kr/stk.

d*mf*s: musicus skriver lige ud af landevejen. Hvor er problemet?

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 28 Maj 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 28 Maj 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
musicus skrev:

Det kan godt være jeg er en , men jeg fatter ikke en kilometer af det du skriver .

Musicussix skriver at hvis højttalerne disker op med uspecificerede mængder af opbrydninger, resonanser m.v. skal man blot bruge en træt 3 watts rørslæde. Hvis pladerne, som det er sædvane nu om stunder, er kørt over med noget meget tungt så så dynamikken er reduceret til 3dB så skal man bare genindføre de de eksplosive højttalere, så passer pengene

Muligheden for at afspille nogle gode optagelser via en velkonstrueret forstærker og et sæt ligeså velkonstuerede højttalere er der åbenbart kun ganske få der benytter sig af, men det er sikkert for kedeligt for flertallet

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 28 Maj 2007 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

- træt 3 watts rørslæde -  Det lyder som en gang:

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 28 Maj 2007 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

må jeg høfligst gøre opmærksom på, at en del musikelskere slet ikke mener, at een højttaler kan gøre alting godt? Altså, at man altid fravælger noget, lige meget hvor dyrt et setup man vælger.

Hvis mit budget og min plads var ubegrænset? Helt sikkert en Quad 2905. Og måske en Avalon Eidolon eller anden no-compromise 3-vejs dynamisk. Og en hornmodel, der er jeg dog på bar bund.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

- træt 3 watts rørslæde -  Det lyder som en gang:

Sikkert meget værre

Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003
Sendt: 28 Maj 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

ja tænk sig alle de misforståede hoveder derude som spiller på single ended triode slæder, og bruger mange mange tusinde kroner på dem. De
har jo totalt misforstået hvad det hele går ud på.

Nej vi skal have en dynamisk højtaler med enten 6,5" basmellemtoner, måske 8", og en domediskant helst af typen monacor eller billigere.
Samtidig skal højtaleren konstrueres således and den KUN kan trækkes af en transistorbamse på mindst 150 watt klasse A. For at kunne kalde
højtaleren for reference MK II, smører vi noget linolie som vi har p***et i på membranen og til sidst noget taggrunder. Sidst men ikke allermindst
får vi malet højtaleren i dyreste pianolak på makedet ( det er her pengende skal bruges) og så rykker det.
På hjemmesiden skal vi fortælle om alle de nyskabende ting vi har lavet som eks. membraner og magneter osv osv. Dog skal vi lige huske IKKE
at tilføje at det selvfølgelig ikke er noget som er virkelighed, men at det er så godt at ingen har interesse i det.

Og får at lære alle firmaer som laver rørslæder noget kan vi så fortælle dem at der skal være så meget feedback som overhovedet muligt på
forstærkeren for så måler den nemlig godt. Hvis man selvfølgelig er en af de vildtfarende som spiller på rør kan vi kun anbefale at du sælger dine
forstærkere og skifter dem ud til transistor i ca. 3000 kr. klassen og sælger din cd til alt for mange penge og køber en dvd i bilka til 150 kr.

Er det ikke sådan cirka det skal være bjørn?

MVH

Til top Vis Lofgren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lofgren

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Maj 2007 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Jeg tror måske mit indlæg blev fejlfortolket - og selvom jeg står ved hvad jeg skrev vil jeg da meget gerne have både horn og 3watt røramps, men har desværre ikke energi, plads eller penge til at gå ind i dette område - men jeg skal have et 3. anlæg med rørgrej til klassisk musik, en dag - bare noget ret enkelt og billigt  

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 29 Maj 2007 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:

Personligt så jeg gerne en mere teknisk diskussion. I øjeblikket er der en side som siger: Horn er fantastiske. Heroverfor står andre som siger, de ikke er fantastiske. Et par tekniske termer, ville måske hjælpe...

Hvis man måler udsvingskvocienten på enheden ganger den med tragt-arealet, opløftet til anden potens så har du pocentsatsen af 7'-harmonisk ulinær forvrængning i den mellemste del af hornet, forudsat du har taget højde for luft densiteten i rummet....................................

------------- næ jeg har KUN gået to år i hver klasse så jeg er ikke så god til, fine tekniske termer men jeg har to øre (ja dronningen er riger: hun har en krone og to øre) og de kan godt høre hvornår en højtaler lyder godt.

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:
Personligt så jeg gerne en mere teknisk diskussion. I øjeblikket er der en side som siger: Horn er fantastiske. Heroverfor står andre som siger, de ikke er fantastiske. Et par tekniske termer, ville måske hjælpe...

Frederik Carøe skrev:
Jo da, så vidt jeg husker, bad Bjørn da om målinger o.a. i starten af tråden.

Så vidt jeg husker ligger du inde med nogle målinger på sensers enheder, som senser ikke har noget imod du smider op.  Lad os da se dem.

Hvad fortæller de målinger dig om den aktuelle enhed?

/erla

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige ved at slette offtopic indlæg her i tråden (med den brede pensel). Hold jer til emnet og IKKE personen tak.

Jeg syntes også det er brand ærgerligt at der ikke kan holdes en sober tone, og at det hele bryder sammen til hurtige one-liners.

Kom nu ind på det gode spor og en god debat! det lønner sig ikke med alt det pladder.

Trænger i til en opfriskning på hvordan man bør føre en ordentlig tone i debatten, så læs igen igen Tænk før du taler.

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

erla skrev:

Frederik Carøe skrev:

Frederik Carøe skrev:

Så vidt jeg husker ligger du inde med nogle målinger på sensers enheder, som senser ikke har noget imod du smider op.  Lad os da se dem.

/erla

De målinger er af en basenhed i fri luft. Det siger ikke meget om horn som sådan. Jeg skal dog gerne lægge dem op. Men havde ikke set, Senser havde sagt god for det.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:
erla skrev:

Frederik Carøe skrev:

Frederik Carøe skrev:

/erla

De målinger er af en basenhed i fri luft. Det siger ikke meget om horn som sådan. Jeg skal dog gerne lægge dem op. Men havde ikke set, Senser havde sagt god for det.

Nå - så kan vi jo ikke bruge de målinger til noget... det undrer mig så bare du bragte dem på banen tidligere?

/erla 

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2007 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

erla skrev:
Frederik Carøe skrev:
erla skrev:

Frederik Carøe skrev:

Frederik Carøe skrev:

/erla

Nå - så kan vi jo ikke bruge de målinger til noget... det undrer mig så bare du bragte dem på banen tidligere?

/erla 

Hvis målingen er fortaget i nærfelt så er den da absolut brugbar. Det samme gælder impedanskurnven så det var da fint nok at Frederik meldte ud at han var i besiddelse af målingerne.

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes