Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: File sharing vs slimserver (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Hvad der er en tynd klient eller ikke er jo et definitionsspørgsmål men skal man kunne anvende "min model" så må en del funktionalitet findes i klienten. Det fins fordeler og ulemper med en sån løsning lige som med slimserver og Squeezebox.

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Johan N skrev:

Har streaming over http nogen lydmessig fordel over file sharing?

Det har jeg svært ved at forestille mig. Essentielt er det jo det samme der kommer frem. Delte filesystemer kører jo (som regel) også oven på noget TCP/IP.

Jeg tror det er et design spøgsmål. SB skal være nem at bruge. Sæt den på nettet, og så finder den selv den slimserveren.
Hvis den skulle bruge et netværksfilsystem, ville der være ret stor sansynlighed for at den ville opdage nogle filsystemer der ikke har noget med musik at gøre.
En anden fordel ved at benytter en separat protocol er muligheden for at benytte flere OS'er til at have Slimserveren liggende på.
Slimserveren er kodet i Perl, og jeg er helt sikker på at den kan køre på hvad som helst der har en perl-fortolker og har mulighed for at lave TCP-sockets.

På den måde slipper den stakkels bruger, der ikke ved ret meget om computere, for at tage stilling til hvilket netværksfilsystem der skal benyttes (CIFS, SMB, NFS......), navnet på det drev hvor musikken ligger (Hey, hvad helvede er \\WINDÅSE\C$ for ting? Den har jeg ikke lavet). Osv.....

Det der gør SB populær, er at du ikke behøver den store udvidede hjemmepc-eksamen. Install slimserver - musik på disk - SB på nettet - du er kørende.
Det kan næsten ikke være nemmere.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

villman,

Det lyder meget sandsynlig.
Har som de fleste designer både fordeler og ulemper.

En stor fordel med at anvende just NFS/SMB eller dyligt er det befintlige stød i mange NAS-produkter og man skulle kunne lave et UI som er bedre en slimservers uden altfør meget arbejde.
Måske noget hvis jeg får tid. :)

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes